Ešte pre informáciu všetkých veriacich v metro. Často sa tu totiž miešajú pojmy. Metro nerovná sa podzemná železnica, ale mestská segregovaná dráha, ktorá MUSÍ byť oddelená od ostatných druhov dopravy a nesmie sa s nimi ani úrovňovo križovať, môže byť v podzemí, na povrchu, na nadjazde. Veľké množstvo miest, ktoré majú metro, ho má aj na povrchu, často viac km na povrchu ako v podzemí. Napríklad ja môžem o sebe povedať, že veľmi dobre poznám Londýn - nielen preto, že tam chodievam s prestávkami od r. 1974 a v uplynulých 10 rokoch som tam 9 rokov aj pravidelne služobne dochádzal, ale práve preto, že som VIDEL Londýn Z METRA. Nie, nie je to nezmysel, nevidel som Londýn z tunela, ale z metra, ktoré je väčšinou na povrchu. Stačí sa pozrieť do Viedne, kde novú linku U2 postavili na povrchu, keďže vedie do oblasti budúcej výstavby. Využili, že zatiaľ tam bolo miesto a rovnako tam predĺžili aj električku. Len hlupák zakopáva železnicu pod zem, keď nemusí. Zakopanie dopravy pod zem je vždy núdzové riešenie, keď už je všetko zastavané, potom sa už inak nedá. Kto ma pozná vie, že som zásadný odporca metra v Bratislave (lebo je nereálne a teda nič nerieši), ale to neznamená, že som proti podzemným úsekom. Keby sa v BA už 40 rokov blbo nekecalo o metre, ale riešilo, mohli sme tu mať okrem električkových tratí do Petržalky (i s vetvením), do Slovnaftu a Pod. Biskupíc, prepojenie Pribinovej, Košickej a Miletičovej s Ružinovom, na letisko, do Vajnôr, prepojenie Ružinov - Tomášikova - Račianska, električku z Hlavnej stanice (i s podzemným úsekom) cez Patrónku na Záluhy, Bory, DNV atď. Niekto tu chce stavať metro a nemá peniaze ani na jednoduchý podjazd pod železnicou na Ivanskej ceste (električka by takto mohla pokračovať z Ružinova popod trať cez nákupné centrá až na letisko), nemá peniaze na postavenie podobného podchodu ako je na Trnavskom mýte aj na mýte Račianskom - ale aj s električkou vedenou pod križovatkou. Mám pokračovať? 3 roky sa hľadali peniaze na opravu necelých 2 km električky na Hlavnú stanicu. Ani to nestačí ako argument, že metro v BA je naprostá hlúposť práve preto, že nie je reálne?
akela
Celá diskusia tak v tejto relácii ako aj všeobecná verejná diskusia o "metre" je vedená po stránke odbornej zle. Dôvodom je, že používanie skratkového názvu "metro" vyvoláva obrovský a zbytočný odpor u všetkých ktorí sa tvária a vyslovujú, že sú odborníci. Bratislava vzhľadom na svoju urbanizáciu spôsobenú geografickými podmienkami (tie si Bratislava nevymyslela) a vzhľadom na historický vývoj sčasti spôsobený aj politickými rozhodnutiami v minulosti (hlavné mesto musí mať aj svoju veľkosť v počte ľudí, pre týchto ľudí treba postaviť byty (sídliská Rača, Karlovka, Dúbravka, Petržalka) a pre týchto ľudí treba zaistiť aj zamestnanie (Slovnaft, Dimitrovka a.j.). A s prihliadnutím na zaistenie dobrého životného prostredia - priemysel mimo obytných sídiel, takéto riešenie vyvolalo vysoké požiadavky na zvládnutie prepravných kapacít v ranných a poobedňajších špičkách pri cestách do práce a škôl. Z tohoto dôvodu generované prepravné kapacity zodpovedajú iným kompaktne urbanizovaným mestám s cca miliónom obyvateľov, Že mesto pod milión obyvateľov nepotrebuje "metro" je argument všetkých expertov ktorý problému nerozumejú a nechcú rozumieť. Pre začatia rozumnej diskusie je potrebné začať používať terminus technicus "segregovaný dopravný systém", nakoľko len tento v spolupráci s doplnkovou povrchovou hromadnou dopravou dokáže v urbanizovanom priestore zabezpečiť komfort pre obyvateľa t.j. rýchly, spoľahlivý, bezpečný, pravidelný presun medzi zdrojmi a cieľmi. A spôsob a rozsah tej segregácie (úseky pod zemou, nad zemou, povrchovo) je potrebné posúdiť tak z hľadiska financií, ako aj dopadu napríklad na cestovnú rýchlosť alebo bezpečnosť dopravy a následne pravidelnosť, intervaly a pod. Tak sa snáď eliminujú z diskusie "odborníci" u ktorých slovo "metro" už v úvode zatemní zmysly. No a potom treba z diskusie vylúčiť mestských politikov vr. kandidátov na primátorov, ktorí sa mohutne vezú na téme "metra" polovica z nich je proti - nevedia síce že prečo ale počúvajú hlas najviac kričiacich potencionálnych voličov, druhí zasa sú za, ale pletú dve na tri a normálnej diskusii viac škodia