Reply on: Viko #218751:
Že sa jedná o prepad jednej koľajnice je jasné každému. Avšak k prepadu dôjde častejšie či rýchlejšie pri menšom rozchode, tlak na tú nižšiu koľajnicu je vyšší, hovorím to ľudovo ako všetko ostatné...Ja by som tie oblaky kľudne mohol pretočiť na teba, že na nich lietaš ty.
Ja som sa v tejto diskusii posunul do neutrálu a nie som už presvedčený o výhodnosti čiste autobusovej dopravy v čase keď električky zostarnú. Už dávno hovorím, že možno o 10 rokov sa uvidí. Práve naopak, tvrdo vo svojich pozíciách zostávate vy, keďže chcete, aby som s vami úplne súhlasil...
No vidíš a napríklad tvrdíš, že bude dražieť ropa... To nevieme a naviac pre túto diskusiu to vôbec nie je relevantné, podobne ako emisné kvóty. A za kultúrou? Kultúrne podujatia začínajú v dopravnej špičke? Také kam pôjdu stovky ľudí naraz?
Paráda že si aj ty spomenul automatizáciu a možné odsťahovanie montovní, čo by hralo proti potrebe veľkokapacitných vozidiel.
Mirtschi
Nazad k rozchodu: Naproti predošlej nevýhode, nemá 1000mm rozchod v podstate žiadnu, snáď akurát ešte stabilita vozidiel. Naopak výhoda je v možnosti niečo menších polomerov oblúkov. Za socializmu bol problém s rozchodom akurát taký, že ČKD veľmi nechceli na úzky rozchod vozidlá vyvíjať - KT8D5 vôbec, T6A5 s oneskorením. Dnes však sa vyrábajú električky pre každé mesto "na mieru" a výrobca mile rád vyvinie a vyrobí vozidlo na akýkoľvek rozchod. Už nie je socializmus, keď si ČKD mohlo dovoliť nezáujem, lebo mali zaručený odbyt v rámci RVHP.
Zaverom: 1000mm rozchod v súčasnej dobe nie je nijako zvlášť nevýhodný oproti 1435mm.