Vladimir: Ak si dobre pamatam ja tak som pocul tiez o nehoode na tej krizovatke, ale iba o nehode dvoch vozidiel - boli tam dost dlho a bolo to popoludni. Ale je mozne, ze bud sa sekli, alebo sa ttam tie dve elektricky zrazili niekedy inokedy. Inac vychadza mi to na stredu alebo stvrtok.
Spectre
Karosa vs. Ikarus. Co sa tyka tych zvratenych dveri, tak to je jedna z veci, co zazlievam Skodovke, ze pouziva ten elektropneumaticky ovladac (alebo jak sa to vola
Co sa tyka prevodoviek, tak sa ani necuduj. Ved je tam stale ta ista prevodovka, ako sa tam davala kedysi. Praga 5M..nieco.
Zvratenost klbovej Karosy: Co sa tyka tej zadnej casti, nech ti dajaky vodic povie, ako sa mu akceleruje v zatacke, ked ten zadny diel tak kraaaasne odlahci strednu napravu. O tom som sa bavil s viacerimi, ktori mi jednohlasne potvrdili, ze jediny autobus so zadnym nahonom, ktory ma dobru manevrovatelnost je TAMBUS! V Ik435 je totizto moc "automatiky", Karosa je konstrukcne nevhodna pre sportovejsiu jazdu. Urcite mi povies, ze trepem blbosti, ze aj niekde u vas s Karosami lietaju, avsak porovnaj si to, ked je zhorsena adhezia. Priklad "par excellence": U nas v BA napadol prvy sneh. Nikto nepripraveny, uplny bordel v meste. Cesta do Dubravky. Na Prazkej hore kopcom som stretaval zahrabane Karosy a Ik280. Ikarusy 435 sice maju ASR, viedli si nepomerne lepsie, avsak vacsinou uz mali tazke problemy v Dubravke, tam kde je benzinka pri predajni elektriceniek (kua, zabudol som nazov zastavky). Jedine, jedine vozy, ktore to presli bez pozorovatelnych problemov boli TAMBUSy. To je moja osobna skusenost a zazival som to spatne niekolko rokov, nakolko kazdy den cestujem z Ruzinova do Dubravky. Takze si logicky myslim, ze aj o tom je ta zvratenost.
d3k0 #16861 >
Dobre, ze si to spomenul. Ja som napr. asi pred pol rokom isiel konkretne K741 z tej najnovsej serie a sice sa nerozpadavala uplne, avsak bolo v zadnom clanku jasne vidiet, ako tie panely plavaju a to, ze ma mierne posunutu strech oproti prednemu clanku. Iste, drzi to pokope, ale myslis, ze by to mal ten autobus takto robit? Nepojde nahodou aj tu o zvratenost konstrukcie. ......... Btw. Tato "chyba" je typicka prave pre dlhe Karosy, nakolko pri kratkej napr. B732 drzi polohu strechy predne i zadne celo. Tu je defacto len jedno celo a tak si moze opacna strana "plavat" v medzi pruznosti materialu, z ktoreho je ten "ram" postaveny. O to horsie, ked sa ta karosa vyhega na nasich cestach. Iste, aj podla prirucky k tomu autobusu by sa mala ta konstrukcia pravidelne kontrolovat, avsak nechcime od nasich dielenskych taky zapal do prace, ked oni nie su schopni ten bus ani umyt.
Pukavost ramu: U Skodovky to napr. bol u typu 14Tr podnet k tomu, aby prepracovali konstrukciu z laminatovej na celokovovu, a neskor aj prerobili niektore nosniky v skelete. Zatial co Karosa napise do prirucky na pouzitie, ze je to normalne a ze to treba najprv po 800km a potom kazdych tusim 3000km kontrolovat a puknute casti pozvarat. Je toto normalne??? Mne sa to teda normalne nezda ani trochu. To znamena ze hlavnym problemom Karosy nie je ani tak napr. samotna hrdza, ako by tomu bolo u inych vozidiel. Karosa nepresla ziadnym zdokonalenim konstrukcie, ako je to normalne u inych vozov. Zdokonalila sa iba technologia pri vyrobe, konstrukcia je prakticky stale rovnaka. V com sa lisia nove Karosy okrem ineho cela, prevodovky, motoru, interieru? Nicim!
Inak keby napr. v nasich dielnach neboli blbci, mohli pri skladani plynakov miesto starych prdeli kupit nove z rady 9xx a mali by sme tu krasne "ako nove" B932! V kazdom pripade by to bolo pre cestujuceho aspon trochu atraktivnejsie.
Dalsia otazka pre m@rtina: Vyraba sa Karosa s vanickou a sucasne s pohonom na zemny plyn? Ak ako, ako nam narvali tie flase s CNGckom? Co som pozeral na tych nasich, su tam dost tesno pod podlahou...
a nazaver:
SIcko tu myslim pisal o tom, ze ma rad Ik283, lebo su po GO. Ja som akurat vcera isiel na 83ke 283kou bez GO a vyzerala v urcitych ohladoch lepsie, ako 283 po GO. Ono tiez ta GO nie je urobena az tak precizne, ako sa zdalo, ked boli tie vozy cerstvo po generalke. Napr. vela tychto vozov ma vnutorne obklady uz uplne "zdute" len kvoli tomu, ze ti idioti tam nedali odvetravaci otvor. Hrdza sa tam tiez sem-tam objavi. A takisto, typicke pre 283 aj 4x5, rozheganost dveri. Toto vsetko je o tej preventivnej udrzbe, na ktoru netreba naklady. Je taky problem napr. kazdeho stvrt roka skontrolovat vsetky dvere a podotahovat tam vsetko? Je taky problem umyt ten voz? Ved ti pracovnici tam castokrat nic nerobia. Kazdemu do ruky handru a vedro a nech sa ten voz leskne! A poriadny dozor na nich, nech ziaden voz odtial nevyde tak za***any, ako je to teraz, ze podlahu aj strop umyvaju v jednej vode. Takze.....
Diskusia Karosa vs. Ikarus nema zmysel. Je viac nez jasne, ze Karosa si vydobila svoje miesto na trhu hlavne schopnym marketingom, zatial co technicka dokonalost pokulhava. Ikarus je na tom technicky urcite lepsie, avsak mal neschopny management, takze mu to bolo hovno platne. O tom je aj cela diskusia. Ja s Turbom hovorime o zvrhlosti Karosy. Zastancovia sa zas ohanaju, ze ako Karosa exportuje do Francuzka a pod. V poriadku. Karosa, aj ked mozno technicky menej dokonale vozidlo, je dobre prevadzkovatelna, pokial funguje zo strany prevadzkovatela, cize DPB, aspon minimalna starost o zakaznika a minimalna starost o svoje vozidla. Nejde tu ani tak o financie. Cize logicky som si dal dokopy, ze hlavny problem nebude v zvrhlosti Karosy a genialite Ikarusu, ale v DPB. Prevadzka akehokolvek vozidla v BA totiz vychyta take veci, o ktorych by sa ostatnym ani nesnivalo. Uz sa tesim, ked dojde nedajboze naozaj nieco NP, ake zvhrlosti objavime na Solarisoch/CityBusoch/Citarach a pod.