Ceske rychliky su uplne ina kategoria vlakov ako slovenske rychliky - porovnatelna s tym, co tu volame REx (take ako teraz jazdia do Prievidze alebo Novych Zamkov) - s regio vagonmi a zastavkami v kazdej vyznamnejsej stanici/prestupnom uzle.
Tarif IDS JMK neplati na dialkove vlaky - railjety a EC - ktore sa spravaju ako slovenske R.
(ale podla navrhu GVD/PDO sa to ma ciastocne zmenit, RExy budu zonove, RR rychle regio a Ex dialkove, a tie RR by podla mna v IDS miesto mali)
Okej, slovíčkárčenie sme si užili a teraz sa pozri do CP. Väčšina RR na trasách BA-KE a BA-ZA zastavuje rovnako ako R, tá kategória existuje len preto aby na daných vlakoch mohli jazdiť eurofondové vozne.
Ako súvisí rýchlosť vlaku s jeho kategóriou?
Traťová rýchlosť je rovnaká pre expres, rýchlik a aj osobný vlak (samozrejme záleží od konkrétnej trate a vozového parku)
Ak si myslel jazdnú dobu, tak tá je ovplyvnená pobytmi, časom potrebným zastavenie a dosiahnutie najvyššej dovolenej rýchlosti.
Ak chceme skrátiť jazdnú dobu musíme zrušiť zastavenie. Ak zrušíme zastavenie, cestujúcemu musíme ponúknuť alternatívu garantovaného prípoja. Ak chceme garantovať prípoj, potrebujeme mať na to spoľahlivý vozový park a infraštruktúru. Ak toto všetko splníme, tak ešte prichádza mantra vlakových kilometrov.
A teraz na konci sa pýtam, ktoré veličiny vieme cestujúcemu garantovať v súčasných podmienkach a nie v podmienkach papierových.
A áno traťová rýchlosť je veľmi dôležitá. V našich podmienkach je tá rýchlosť nízka aj bez prechodných obmedzení. Takže železnica je vlastne pomalá a ešte bude menej dostupná lebo najlacnejší spôsob zrýchľovania dopravy je vynechávanie nácestných staníc.
BA-TT v súčasnosti treba na vlak 9-zónový lístok: 100, 101, 510, 520, 545, 640, 650 a 666; ak niekto ide iba z Rače(tam však rýchliky ani REXy nestoja), tak 7-zónový. Takže minimálne BA-TT sa mýliš. Pre ostatných: prečo to u susedov v IDS JMK funguje?
Na ktorej trase je rýchlik o 3 (aj ked obrazné) minúty rýchlejší?
Trnava - Hl.st 29 minút versus 43/46 (REX a Os)
NZ - Hl.st (EC) 52 vs. 75/90 (REX a Os)
Galanta - Hl.st 33 vs. 43/48 (REX a Os)
Kúty (EC) - Hl.st (cez výluku) 42 vs. 70 minút.
+ Netreba zabúdať na to, že REXy jazdia iba v špičkách. Na takej 130 je v sedle a cez víkend bez R krásny 120 minútový takt.
Ak pod ňou rozumieš pásmovú obsluhu, tak sa niečo kuchtí. Lebo to, že dnes sa denní dochádzajúci vyvážajú v rýchlikoch, lebo sú o 3 minúty rýchlejšie, nie je priaznivé (zároveň je to ale nie pekné vysvedčenie zainteresovaných strán, lebo ten rýchlik je asi predsa len spoľahlivejší ako osobný vlak) ako z hľadiska kapacity, ktorá je potom na celej zvyšnej trase rýchlika nevyužitá, tak aj z hľadiska finančnej náročnosti a riadenia dopravy.
Keď bude existovať expresná vrstva v regionálnej doprave, môžeme sa o tomto postoji baviť (asi budem stále nesúhlasiť, ale budeš mať nejaké dobré argumenty). Kým neexistuje, sú "diaľkové" vlaky relevantnou základnou obsluhou aj pre spomínané regionálne trasy.
EC príplatky v prvom rade už takých 20 rokov nemali existovať, to je nezmyselný prežitok. Najmä keď sa ZSSK tvári že tie vlaky sú primárna základná obslužnosti pre Kúty, Zámky a Štúrovo. Z tohto hľadiska by tiež bolo žiadúce ich integrovať do IDS.
Pri Galante a Trnave je to zložitejšie. ZSSK sa stále tvári že regionálni cestujúci tie vlaky "zneužívajú" a majú ísť dostavníkmi ktoré tu trasu prejdú za dvojnásobný čas. S tým sa potom ťažko hľadá nejaké riešenie - samozrejme každý normálny človek pôjde z Trnavy rýchlikom, ale tie sme z IDS vylúčili lebo by to niekto mohol zneužiť. Tým pádom je IDS tarifa do TT prakticky nepoužiteľná, okrem sadistov a šotoušov (čo sú kategórie ktoré majú značný vzájomný prienik :D).