Reply on: eripmav #90678:
Prevadzkove naklady - tazko povedat co si pod tym DPB predstavuje. Ono totiz naklady sa delia na dve skupiny. Fixne naklady su tie, ktorych vyska zostava nemenna bez ohladu na mnozstvo vyrobenych vyrobkov, prevezenych osob atd. Patri sem napr. v nasom pripade ODPISY (tak sa vlastne cena autobusov po dobu X rokov prevedie do nakladov), platy vodicov, pripadne nejake naklady na najom garazi. Do variabilnych nakladov ide vsetko to, co sa v zavislosti od poctu prepravenych osob meni, to jest naklady na pohonne hmoty, naklady na vymenu opotrebovanych dielov a ich obstaranie. Ta kalkulacia, ktoru robil dopravny podnik moze (ale nemusi !!!) byt zavadzajuca.K dlzke odpisovania vozidiel co vravel fobust: V roku 2001 sa dopravne prostriedky odpisovali 5 rokov. Myslim ze toto platilo aj pre autobusy. Ono kazdy podnik si dlzku (uctovneho) odpisovania moze stanovit sam. Odpisovanie nie je totizto nic ine ako premietnutie kupnej ceny vozidla do nakladov. V najlepsom pripade by sa malo odpisovat presne tolko rokov, kolko sluzi prislusny voz v skutocnosti, aby sa dosiahli najpravdivejsie hodnoty nakladov. Dalej to rozvadzat nebudem aby som zbytocne neplietol.
Ak by sme dali hlavy dokopy, mozeme si spravit aj my vlastnu kalkulaciu. K tomu ale potrebujem vediet viacero udajov ako cena voza, oficialna zivotnost, pocet osob, kt. je voz schopny prepravit, spotreba na X km prevedena na SK (prachy su prachy). V druhom stadiu by sme mohli urobit aj taku vec ze by sme zahrnuli aj naklady na vystavbu trolej. vedenia a tak.
Ak mi niekto poskytne tieto udaje, viem urobit vypocet a prepocet na osobokilometer.
Emo