Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
QUAKEMAN:
Niesi jediny, kto to tvrdi, tak to beriem s5. Ale stale si myslim ze by sa mali skor kupovat uplne nove elektricky.

---------

Priama reakcia na článok „Električky v Bratislave patria do múzea“ od Jozefa Švolíka

Financovanie na MHD

Žiadny dopravný podnik na svete nieje ziskový a všetky sú odkázané na dotácie. V Bratislavskej MHD sú práve dotácie to, čo najviac chýba. Na rok 2000 boli celkové dotácie iba 1,2 mld. Sk, čo je naozaj málo. Dopravný podnik doslova živorí a cestujúci naň ešte aj nadávajú. Pre porovnanie Pražská MHD dostáva dotácie vo výške 8 mld. Kč, čo zodpovedá 11 mld. Sk Teda takmer 10 – násobok! Pritom je Praha iba 2,5 krát väčšia. Preto by sklamaný cestujúci mali nadávať skôr na mesto, lebo to rozhoduje o financiách.

Úzkorozchodná trať

Údržba električkových tratí nestojí vôbec viac ako je únosné. Problém je všeobecné šetrenie financiami aj tam, kde sa to už nedá. To sa odrazí aj v údržbe a následne kvalite tratí. Veľké množstvo vykoľajení ale nieje spôsobené rozchodom 1000 mm, naopak, práve vďaka nemu ich je menej. Na priamej trati niesu medzi rozchodom 1435 a 1000 mm výrazné rozdiely, tie nastanú keď vozidlo vojde do oblúku. Tu vám každý koľajový odborník potvrdí že rozchod 1000 mm je bezpečnejší proti vykoľajeniu. Má aj nižšie jazdné odpory, nižšiu hlučnosť, menšie opotrebovanie koľajníc a okolkov vozidiel. Je to z jednoduchého dôvodu: Električkové dvojkolie nemá diferenciál, následkom čoho pri jazde oblúkom jedno koleso preklzáva. So zužujúcim sa rozchodom klesá rozdiel obvodovej rýchlosti a koleso menej „frézuje“ koľajnicu. Tieto rozdiely mali vplyv aj pri výstavbe horských železníc. Stavali sa často úzkorozchodné s rozchodom 760 alebo 1000 mm, lebo pri prekonávaní stúpaní majú veľké množstvo oblúkov. Z toho istého dôvodu sa aj električkové trate stavali s rozchodom 1000 mm. Na území bývalého Československa bola zavedená električková doprava v 17 mestách, s toho v jedenástich na rozchode 1000 mm. Pri električkách na rozchode 1435 mm išlo väčšinou o bývalé konské mestské dráhy (Brno, Košice). Rakúsko-Uhorské schvaľovacie orgány totiž trvali pri konských dráhach na rozchode 1435 mm, iba nové električkové prevádzky mohli byť úzkorozchodné. Sľubný rozvoj mladších úzkorozchodných prevádzok zastavila 2 SV. Po vojne neboli prostriedky na obnovu tratí a vo väčšine miest bola električka nahradená trolejbusmi, s využitím technickej základne električiek (meniarne a depá). Úzkorozchodná prevádzka sa zachovala iba v Bratislave, ostatné zanikli vplyvom 2 SV alebo sa prestavávajú na rozchod 1435 mm (Liberec). Úzky rozchod má aj svoje nevýhody, ale prevyšujú jeho kladné vlastnosti. Najväčšou nevýhodou úzkeho rozchodu bola neochota ČKD ako jediného bývalého výrobcu vyvíjať úzkorozchodné električky. Ďalšou nevýhodou úzkeho rozchodu sú väčšie priečne sily na lôžko trate. Ale vzhľadom na nízku osovú záťaž električkových vozidiel 4 tony na nápravu je to únosné. Vozidlá rýchlodráh a metra dosahujú aj dvojnásobok osového zaťaženia, vlaky ešte viac, aj 16 ton.
Zhrnutie: Úzky rozchod nespôsobuje ani kolaps, ani nespoľahlivosť, ani neuveriteľné straty. Naopak údržba tratí rýchlodráh a metra je nákladnejšia. Odhady pána Švolíka sú preto absolútne nepravdivé a nezakladajú sa na faktoch.

Električka je najlacnejšia

Navyše je električka najlacnejším systém vôbec. Náklady na prevádzku a údržbu autobusov aj trolejbusov sú výrazne vyššie. To platí všade, aj v Bratislave a odborníci to opäť potvrdia. Ak by sa zrušila električka v Bratislave, tak by sa určite nepodarilo ju plnohodnotne nahradiť v žiadnom úseku. Keď sa pozrieme na miesta, kde je problematická MHD, tak sú to práve lokality, kam električka nepremáva (Petržalka). Preto električka nepatrí do múzea, ale mala by sa rozvíjať.

Rýchlodrážne električky vo svete, metro ako brzda rozvoja električiek v Bratislave

Električka nemusí byť iba pomalým dopravným prostriedkom, na kvalitných segregovaných tratiach môže plne konkurovať rýchlodráhe. Brno je krásnym príkladom rýchlodrážnych električiek. Ich sídliská Starý Lískovec, Bystrc alebo Líšeň sú perefektne spojené rýchlodrážnou električkou. Cez sídliská ide trať mimoúrovňovo, v centre mesta klasicky – ako v Bratislave. Príklady rýchlodrážnych električiek nájdeme po celom svete. Aj v Bratislave sú spracované štúdie na rozvoj električiek. Môže to byť ich preferencia alebo aj nové trate, napr. na Dlhé diely. V Petržalke by sa zasa dala krásne vybudovať rýchlodráha na báze súčasnej električky, čo by prinieslo rad výhod. Jednou z nich je už existujúca sieť električiek v meste. Prečo sa ale stále iba hovorí o metre a vyhadzujú sa peniaze na kadejaké projekty je jasné: Politici si pravidelne na sľubovanom metre prihrievajú predvolebnú polievočku. Metro v Bratislave nie je vec odborná, ale politická. A práve kvôli nemu je brzdený rozvoj električiek už 30 rokov, aby si ľudia náhodou nevšimli že aj električka dokáže byť rýchla, pohodlná a kvalitná. Aj preto máme zastaralé trate a vozidlá.

Záver

Ja by som do múzea ale poslal niečo iné ako električku – nekonečné plány na metro. Vyznám sa aspoň trochu v MHD a budem voliť takého politika, ktorý povie: „Pozrime sa na metro reálne – pri dnešných finančných možnostiach ako polmiliónové mesto naň nemáme. Nejde iba o nákladnú výstavbu metra, ale aj o jeho ťažkú údržbu a prevádzku. Miesto toho sa budem snažiť rozvíjať električky.“ Takýto politik ale neexistuje.
debili, vkuse sa tu seru s metrom, za strasne prachy. Nemozu dostavat elinovu trat a hotovo. Bolo by to lacnejsie a rychlejsie. Nemienim cakat 28 rokov kym bude metro, ktore ajtak nebude. Ten debil co pisal do Bratislavskych novin je tusim redaktor nejakeho dennika, resp. tyzdennika.

KLF: budu sa vyradovat K2?? radsej T3
Na úvod jedno neoficiálne info:
18.5.2002 od 9.00 do 14.00 bude Deň otvorených dverí vo vozovni Krasňany. Dopravu by mali zabezpečovať električky č. 38, 104 a 7053 s trasou Vozovňa Krasňany - Radlinského - Hlavná stanica - Obchodná - Nám. SNP - Nám. Ľ. Štúra - Špitálska - Radlinského - Vozovňa Krasňany. Keď to bude oficiálne, dám vedieť...

Inak, tí, čo pochybovali, že 6601 bola kedysi 6521, majú smolu, lebo existuje aj fotka 🙂

ferro/tbc: Už som im aj napísal moju reakciu. Dúfam, že to uverejnia...

KLF: Ver ci never, ale SOR uz na 50ke bol 🙂

hmmm: To su predvolebne sluby, never tomu. To sme tu uz mali niekolkokrat. Len sa divim, ze aj BA noviny robia predvolebnu kampan...
#7030> nechapem jak mozu taku k....... uverejnit 😞
hmmm> a cital si ten list citatela s nazvom "elektricky v BA patria do muzea"???!?
mu asi napisem odpoved!
Niekto tu spomínal že načo modernizovať vozy T3 s výzbrojov TR37.Výzbroj TR37 potrebuje častú a náročnú udržbu a náhradné diely sú porovnatelne nákladné ako na modernejšie výzbroje,má vysokú spotrebu prúdu a voz s TR37 má horšie jazdné vlastnosti.A ohladom spotreby TR37 má menšiu spotrebu od iných výzbrojí len vtedy keď nie je zapnutá.Proste zrýchlovač patrí do múzea!!!A okrem toho modernizáciov vozov sa predlžuje rapídne ich životnosť.
citali ste BA-noviny? ze Nosny dopravny system by mohol byt dobudovany okolo roku 2030. To co budu robit? Za tyzden prekopu 1 meter???
oprava za 1,3455 miliardy.
ten diesel agregat, to nam je asi na nic. Treba zohnat iba 1 345 500 000 miliardy SK a mame v BA 21Trky. Jaaaj mozem snivat... 🙂
Andrej (Anndy008)

Andrej (Anndy008)

pomocny diesel agregat znamena, ze troflac sa moze pohybovat aj bez prudu? A ako dlho, ako rychlo, alebo je to iba nudzove riesenie na presun par metrov?
hmmmm:
Trolejbus 21TrAci s pomocným diesleagregátem stojí asi 12 milionů Kč, tedy asi 16 milionů Sk,. Normální 21Tr něco kolem 9 milionů Kč.
ludia, kolko cca. moze stat taky trolejbus SKODA 21Tr???
KLF: Prisaham, ze na 50 som v roku 2000 videl SOR
Ozaj k doprave k AVIONu: Na zajazdovej linke jazdi taky debil. Totalny debil. Ked bude este raz taky idiotsky tak mu zoberrem z toho busu kladivko.. 🙂
Pozn. COLOR: Na 81 jazdi fasa sofer... Nastupovala taka babka a bola cela udychcana zo schodov a ten vtipalek sa jej spytal, ze "Co je babi, co ste dnes cely den krompacovala?".
Sakra, nevyraba, fakt... to som videl v sci-fi 🙂
COLOR, Bart: 15TrM maju prist 4 + 1 opravena
COLOR, Bart: Klbove SORY zatial nie su...
btw. KLF: a mne sa zda, ze tusim SOR aj klbove vyraba, ale nie som si isty.
Bart: hmmmm, nejake nove SORy, 2x 15TrM a (mozno) aj rekonstruovana K2G.
KLF: nevidel si pri tej 50-ke toho smajla? 😃 ?
Hroch: A preco by si mal DPB rozhadat "takeho klienta" ? To by 4208 s CVR Tesco mohlo jazdit len okolo TESCA, nebodaj by presiel okolo nejakeho kramu a DPB by uz malo pruser. Ja si myslim ze by ich to mohlo skorej vyprovokovat k zaplateniu si nejakej tej reklamy.
Hroch: Myslel som tym ,ze ak sa RECAR chova ako dobre fungujuca reklamna firma, tak... . Mne je vcelku jedno ci je dobra alebo zla firma. Ale ked to posudzujem podla toho co ostane na vozidlach po reklamach tak su to svine a DPB su idioti ked si to nechaju pacit.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.