Reply on: S499.1023 #48009:
Mimochodom, dnes do noci som robil na vlastnej konstrukcii plne NP vozidla pre BA. Podvozky to ma sice pevne (ako napr. Combino), ale trakacky, brzdy aj prevodovku to ma plne odpruzenu, upevnenu mimo podovzku v strednom clanku. Aplikovatelne je to aj na 1435, len by sa vymenilo koleso s pruznymi tlmiacimi tiahlami, teda poradie ako su ulozene (cize rozdiel medzi 1000 a 1435 je asi ako u podvozku T3, motory s prevodvkami zostavaju, len sa posuva pozdlzny "nosnik" a tiahla za koleso alebo pred koleso. Tymi tiahlami myslim pruzne tlmice sluziacie na hladky prenost taznych a brzdnych sil mezdzi ramom podvozku a skrinou. Na kazdej strane je jeden trakcak s kotucovou brzdou ulozeny pozdlzne sikmo, priamo nadvazuje na hyopidne prevodovky. Odtial je prevod kardanom a drazkovanym hriadelom, nieco na sposob podovzku T3. Pohonna jednotka je umiestnena v silentblokoch v plne odpruzenej skrini. Rozvor je 1,7 metra, priemer kolesa 550 mm. Vinute pruziny zachytavajuce vertikalne sily su v rohoch, ich tlmice tiez. Vzdialenost capov, na ktorych visi skrina je iba 2,46 metra, cize vyrazne menej ako u obdobnych konstrukcii typu Combino a spol (tam je to mozno aj 4 metre). Hnaci sam o sebe je NP, ma styri sedadla a po jednom okne. Vyska podlahy v clanku predstavuje momentalne 400 mm nad TK, ale dalo by sa to myslim este znizit mozno na 380 mm. Nabeh z vlozenych clankov je po jemnej sikmej ploche, v nich je vyska podlahy momentalne 300 mm, ale nie je problem zavesit to nizsie. Vlozene visiace clanky maju 4 okna po 1300 mm. Krajne clanky su obdobne ako u Combina a spol, iba kratise, avsak s dverami sirky 1300 mm. Pri dlzke 36,5 metra to ma 8 hnacich naprav, cize ovela priaznivejsie tlaky ako ine konstrukcie. Prejde to oblukom o polomere 18 metrov, co som prebezne skusal natocit to. Niekedy by si mohol dojst na odbornu kritiku, lebo sa mi to nezda. Samozrejmostou je uplne odlisne rieseny klb ako sme zvyknuty. Sirka chodbicky predstavuje momentalne 800 mm, ale mozno ju bude treba este zuzit na 700. Pevnostne vypocty ramu samozrejme este nemam. ? Ani jeho typak.
fobust
Ehm, nechcem byt sprosty, ale taka 38+135 ma adheziu mizivu, vsak aj 38 sama o sebe nie je nic moc (je velmi lahka). A bez problemov to vyjde na stanicu. Myslim ze tu ide aj o ine veci nez adheziu. Nakoniec, v ex DDR je plno suprav T4D+B4D, pripadne T3D+B3D. A tiez tam jazdia aj do stupani. Rozdiel je v tom, ze takato suprava ma pri plnej obsaditelnosti polovicny trakcny vykon oproti suprave dvoch motorovych voznov, cize zakonite pomalsi rozjazd a je leniva, lenivsia ako kachna. A to je uz co povedat. Samozrejme, adhezia je tiez polovicna, co iba prispieva k suchtavemu rozjazdu. Nakoniec, vid Wien, supravy E2+c5, ktore maju dokopy 5 podvozkov, z toho 2 trakcne. Preto maju tie ich tramvaje aj taky mizerny odpich, najma ked zacne prsat (zazil som, to sa nevedelo rozbehnut ani na robvine). O tej brzde, kde zadny voz narazal do predneho a potom ho zasa brzdil by sa dalo tiez pisat. Ked uz bola suvisle mokra kolaj, tak to bolo zasa OK. ?