Rýchlosť chôdze sa musí stanoviť, či už ako neprekročiteľná alebo nepodkročiteľná hodnota podľa využitia a bez ohľadu na to, či bude niekde taxatívne uvedená.. Pri vyprázdňovacích časoch, či už železničných priecestí alebo priechodov pre chodcov, sa počíta tuším 4 km/h a neviem si predstaviť, ako by tam mohol doravný inžinier rátať nejakú vágnu rýchlosť chôdze.
Novela nijako nestanovuje rýchloť chôdze chodca ale používa ju ako vzťažnú hodnotu a tá musí byt definovaná.
Autor zákona nie je za debila, za debila sú ľudia, čo si neprečítali zákon a už tu plačú a všetky tie médiá, ktoré vypisovali, že sa obmedzila rýchlosť chodcov na 6km/h a robili z toho senzáciu.
Aký máš problém s tým, že zákon stanovil rýchlosť chôdze na 6km/h a ak sa zákon niekde odvoláva, že máš ísť rýchlosťou chôdze ako vodič, tak zrazu vieš, koľko je tá rýchlosť chôdze? Nie je v tom žiaden rozdiel.
Že to bude dávať logiku a autor nebude za debila že zákonom stanovuje rýchlosť chôdze. Je úplne zbytočné používať nejakú proxy formuláciu namiesto priameho uvedenia rýchlosti na ktorú to obmedzuješ.
Sú ľudia, čo "hluk vzlietajúceho Boeingu 737" nepočuli.
Navyše, rýchlosť chôdze na Slovensku je definovaná len pre potreby vodičov motorových a nemotorových vozidiel, chodcov sa to netýka. Takže ak zvládaš behať 40km/h, tak môžeš.
Ďalšia vec, žijeme v modernej dobe, kde nie je problem si na bicykel, kolobežku obstarať zariadenie, ktoré mi bude ukazovať rýchlosť. Ak už sa oháňame tým, že ako mám vedieť, ako rýchlo idem.
Cyklokoalícia síce pení, že to postihne malé deti na bicykloch do 10 rokov a ich sprievod, na druhú stranu tá ístá Cyklokoalícia tvrdí, že zákon dole
8/2009 Z.z.
§ 2 Vymedzenie základných pojmov
m) nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov podľa písmena f), samovyvažovacie vozidlo, automatizované doručovacie vozidlo,3a) kolobežka s pomocným motorčekom a bicykel vybavený pomocným motorčekom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km h-1 alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorčekom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km h-1 alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov,
v) vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo, alebo osoba, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom, ktoré na jazdu využíva automatizovaný systém riadenia,4a)
w) vozidlom motorové vozidlo, nemotorové vozidlo a električka,
§ 15 Predchádzanie
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí vodič zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla; pritom je povinný prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky. Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 m pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km . h-1 a 1,5 m v ostatných prípadoch.
sa nezťahuje na cyklistov pri "predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 m pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km . h-1 a 1,5 m v ostatných prípadoch." Lebo je tam spravidla, teda cyklista môže kľudne lízať iného cyklistu, či chodca 5cm od neho. Striktný odstup majú dodržiavať len motoristi.
Tak isto tá istá Cyklokoalícia tvrdí, že Polícia SR nemá kontrolovať vôbec cyklistov a hlavne na chodníkoch. A pokiaľ cyklisti nezačnú zabíjať vo veľkom chodcov, je v poriadku stav aký je. Za rok 2024 čo som našiel nejaké údaje, cyklisti a kolobežkári na chodníkoch, či peších zónach usmrtili 2 chodcov, bolo 47 ťažkých zranení, kde doba hospitalizácie bola viac ako 7 dní. A stovky zranení a nehôd ani neboli nahlásené. A to napriek tomu, že ako cyklista, tak kolobežkár nemá čo zo zákona robiť na chodníku, tak tam nie je výnimka.
Takže áno, kričíme, že si to odnesú malé deti do 10 rokov, ale to, že tu máme anarchiu vo forme tísícov dospelých, tak na to sme zabudli.
Som však presvedčený, že definovanie rýchlosti chôdze je krok späť z toho dôvodu, že človek si pri tých malých rýchlostiach skôr vie predstaviť rýchlosť slušne kráčajúceho človeka ako konkrétne 6 kmh.
Ja si tiež napríklad skôr predstavím "hluk vzlietajúceho Boeingu 737", ako "95dB"
Ľudia si z toho robia srandu, niekto na to nadáva, ale v Európe je pár štátov, čo majú definovanú rýchlosť chôdze na 6km/h. Dôvod je jednoduchý, tam kde sa legislatíva odvoláva, že motorista, cyklista, kolobežkár a podobne môže použiť chodník a má pri tom použiť rýchlosť chôdze, tak bol problém s tým, že koľko je rýchlosť chôdze. Bežná rýchlosť chôdze je 3-4km/h, samozrejme sa našli ľudia a dali to aj na súd, lebo však svetový rekord na 10km je 37 minút, čo je cca 16,2km/h, 20km v chôdzi mal hodnotu 1h 16min, čo je zhruba 15,78km/h a na 50km trati to je 3h a 32min, čo predstavuje priemerku 14,15km. Ťažko asi spochybníš ten čas z Olympiády či majstrojstiev sveta, kde sú prísne pravidlá a určite to nebol šprint na 150m behom, alebo bola to chôdza.
To že to definovali na tých 6km/h neznamená, že chodec nemôže ísť rýchlejšie, ale je definovaná rýchlosť chôdze pre potreby zákona, ak sa odvoláva na rýchlosť chôdze pre potreby motoristov, cyklistov, či kolobežkárov. Ak sa stane nehoda, tak viem povedať, že či už cyklista, kolobežkár alebo motorista išli rýchlejšie ako mali a mám stanovenú presnú hodnotu. Teraz to nemáš stanovené, takže sa kľudne môžem odvolávať, že ak som šiel 16km/h, tak som neporušil nič, lebo mám certifikovane dokázané, že sa dá dosiahnuť rýchlosť chôdze 16,2km/h.
To dáva zmysel tam kde sa linka odkláňa od svojej bežnej trasy a človek by očakával že napr. L9 ho odvezie do Ružinova, ale potom odbočí na Račiansku. Nedáva to zmysel pri L4 ktorej dojazdová trasa kopíruje jej bežnú trasu, len je skrátená.
Pokiaľ viem, linka "šípka" sa zaviedla preto, že časť substrátu si nevedela inteligenčne poradiť s cieľmi ako "4 Depo Jurajov dvor" a pod. Kvôli sťažnostiam sa následne pristúpilo k označovaniu šípkou. Dokonca jeden čas to mali aj výjazdy L3 a L9.
Ja som videl túto 4ku na riviére, preto som jej ešte videl číslo miesto plejka. A možno je to preto aby si niekto nemyslel že to pôjde cez tunel, keďže dojazdy idú vždy najkratšou trasou, inak by tam to plejko bolo asi od začiatočnej. Ale uznávam, je to blbosť keďže ide po svojej trase. Možno to časom zmenia, lebo aj končiace L3 mali po otvorení JM cieľ STN. Vinohrady s plejkom.
Kedy si toto videl? Lebo ja som napríklad cez víkend videl na starej Škodovke transparent s normálnym číslom linky 4 a inverzným cieľom Depo Jurajov dvor
KuraciKebab