Môže a nemusí. Ale ty ako poslanec/primátor si volený ľuďmi, čo to ofrflácajú. Realita je taká, že že neviem ako Košice, ale Bratislava dáva cca 70-75% potrebných nákladov na chod MHD zo svojho rozpočtu, je to niečo cez 1/5 mestského rozpočtu. Všetko niečo stojí, ľudia, stroje, priestory. Väčšina ľudí vidí len cenu lístka. Oni už nevidia, že ak to zjednoduším, že ten lístok na MHD predstavuje len cca 25-30% nákladov. To isté aj pri vlakoch (tam cca 83% nákladov hradí štát) či SAD (aj to je dotované od 50-70%).
Pred už to bude aj 15 rokov možno som si kúpil Renault Grand Espace IV, dobre, nemusel som to kupovať s benzínovou 3,5l V6 (ale mal som to od overeného človeka, čo to auto mal od nova a za veľmi priaznivú cenu). Chodil som na kajaky (potrebuješ veľa miesta na výbavu), turistika, jachting v Chorvátsku atď. Tiež keď som to kúpil, tak som známym účtoval len prejazdený benzín (štartujem s plnou nádržou, po tripe zase plná nádrž). Za pol roka som zistil, že som najazdil 15 tisíc km a môžem meniť olej. Za prvé dva roky som nabehal s ním 65 tisíc km. Výmena oleja v prevodovke atď. Tak som potom ľudí upozornil, že proste ak sa ide mojím autom, tak tam mám prirážku za každý km, ktorá mi pokrýva výmenu oleja v motore aj prevodovke a niečo na pneumatiky. Tiež sa časť ľudí cukala, že som vydriduch, že chcem na nich zarábať. Hlavne 1 známy, ktorý bol vtedy so mnou 2x v Chorvátsku ten rok na jachte (2x1600km trasa) boli sme v Čiernej hore na kajakoch (2500km), 2x víkend lyžovať v Taliansku (2x1500km), Vogalonga v Benátkach (1400km) čo bolo 10 100km. Tak som mu povedal, že môžeme ísť jeho autom nabudúce, mal legendárnu Octaviu s 1.9 TDI čo že vraj aj naftu vyrába. Vydržalo mu to pol roka, lebo zrazu nabehal 20 tisíc km musí meniť olej. Zrazu prerátaval aj rozvody... Zrazu aj on pýtal peniaze.
Vzdy sa najde iste percento spolocnosti, ktora je proti vodicom, pokladnikom, etc. Ale DP nemusi vobec na takychto ludi reagovat. Nie kazdy vykrik od kazdeho primitiva ktory bohuzial ma pristup na internet si zasluzi reakciu.
Si potom pripravený za tie služby platiť viac? Aj teraz sa riešilo, že Košický dopravný podnik potrebuje zdvihnúť ceny cestovného, lebo proste nemá na to, aby utiahol transakčnú a zvýšenie platov šoférov, inak im začnú odchádzať. Ak nedostanú peniaze navyše, musia obmedzovať výkony. Polovica príspevkov ľudí bola o tom, že šoféri nemajú byť nenažrané svine, že aj tak zarábajú dobre (z priemernej mzdy z 2023 vo výške 1510€ to išlo v 2024 na 1724€), že čo sa im nepáči na tom plate, že oni (prispievajúci) by za ten starý plat hneď robili. Pozor, to už je priemerný plat aj so všetkými pridávkami za nočné sviatky atď. Skoro všetci sa zhodli, že chcú nové električky, nové autobusy, viac spojov, kratší interval... Ale nechcú zaplatiť ani cent navyše. To isté sa týka všetkých ostatných služieb.
"Zatraktívnenie práce" nie sú len platy. Je to aj o tom v akých podmienkach pracuješ, či nocuješ v plesnivej nocovni alebo normálnom hoteli, či si v práci civilizovaných 10 hodín alebo ako je u nás v doprave bežné 16 z toho 9 zaplatených, atď. To po prvé.
Po druhé, samozrejme že aj peniaze hrajú rolu. Ak by si dal tomu kamionistov plat 100 tisíc mesačne tak zrazu by si videl že tú robotu ľudia robiť chcú Samozrejme to sa nedá, preto je to o hľadaní balansu medzi podmienkami a platom. Čím horšie podmienky, tým viac to treba balansovať platom a vice versa.
Keď si v stave že pokladník v Lidli zarobí rovnako ako vodič, tak logicky ľudia "nechcú" robiť vodičov.
A X-krát to ľudia nechcú pochopiť, že ľudia niektoré práce nechcú robiť. Len na Slovensku chýba skoro 17 tisíc profesionálnych šoférov pre autobusy a nákladné autá a bude sa to zhoršovať. V EU+ GB sa bavíme o cca 550 tisíc, do roku 2030 sa predpokladá cca 750 tisíc, lebo odchádzajú do dôchodku šoféri. Rušňovodičov je problém zohnať v celej Európe, tak isto mechanikov, elektrikárov atď. A nie je to len o peniazoch. Len tu si veľa ľudí myslí, že peniaze to vyriešia. Lebo však mu platia, a má čakať, že je to taká práca, tak nech si zvyká, že v prípade šoféra je možno 3 týždne z mesiaca mimo domu. Kamoška je doktorka. Ona sa nediví, že sestričiek je tak málo. Drvivá väčšina sa k nim správa ako k špinavej handre. Alebo učitelia. Si stredoškolský učiteľ a po 10 rokoch praxe máš 990€ plat. Nejakej zabudnutej dedinke relativne v pohode, vo väčších mestách nedostatočne. Navyše si ešte väčšia chudera ako sestrička. Aj keby platili 5000€ mesačne, tak s prístupom rodičov ani ten plat nepomôže. Spolužiak zo strednej bol 15 rokov na katastri. Na to aby vedeli správne fungovať potrebovali na oddelení aspoň 9 ľudí, boli 2 a brigádnik. Rok pred výpoveďou, čo dal im prepustili kolegu, lebo treba plošne znižovať stavy a je ich veľa. Aj u nás v robote. Projekty sú väčšie a komplikovanejšie. Pred 15 rokmi by sme statiku bytovky, plus výkresy tvaru a výstuže robili statik, 2 ľudia čo kreslia tvar a 6 čo kreslia výstuž. Teraz robíme tú istú bytovku, čo pred 15 rokmi, je tam 1 statik, 1 človek čo kreslí výkresy tvarov a 2 ľudia čo vystužujú. Počet informácií čo musíme dodávať je skoro 3 násobný, čas na vypracovanie polovičný. A nového človeka nenájdeš a ani nedostaneš lebo bude v strate projekt. A všetci nadávajú, že aký sme drahý, pritom roboš na stavbe zarába viac ako my. A že ak sa nám nepáči, máme ísť tiež makať na stavbu. Možno pôjdem, len kto bude navrhovať potom?
Konkrétne mňa trápia napr. haciendy za tie milióny, ktoré mohli ísť kľudne na platy železničiarov, ale keďže smerovanie peňažných tokov neviem ovplyvniť, tak neviem ja osobne nájsť peniaze. Ale aspoň nebudem súhlasne prikyvovať a rozhadzovať ruky, že no čo už, nie sú peniaze, tak nám tu zoškrtajú celý štát.
Nemám rád keď sa stať vyhovára na nedostatok peňazí. Nikdy nie sú peniaze na dopravu, zdravotnú starostlivosť, proste hocičo čo prináša benefity spoločnosti, ale na platy úradníkov a medzinárodné výlety politikov na "schôdze" (dovolenky) ktoré by sa v pohode mohli konať cez Zoom sa zázračne vždy nájde dosť.
Re: nedostatok ľudí - možno keby tu prácu zatraktívnili tak by to ľudia aj robili. Ale o tomto sme sa tu bavili už X krát.
Ešte raz, nájdi peniaze a ľudí a bude to lepšie. Kydať vedia všetci, ale to, že robotu, čo kedysi robili 6 ľudia a dnes robí 1-2 ľudia, lebo proste nie je personál a na výplaty, to už nikoho z vás netrápi.
Ako na ŽSR od zavedenia PIS: dopravna kategoria vlakov na mape, a parne medzistatne vlaky sa jednoducho nezobrazuju na mape. Aktualne o 19:03 obnovili dopravu cez Lamac pre poruchu na TV, aby o 40 min. Neskor zahlasili poruchu a zastavenu dopravu o par km dalej medzi DNV a Zohorom. Pozriem mapu, q medzištátne vlaky žiadne. Na stanicnyh tabuliach vidim dva medzištátne zmeskane o 80 a 130 min. bez rolovania textu co sa stalo, ,na mastodone o 35 (nedorazil), o 80 a 260 min. Na mape nič, len stojace Os. Zlovensko. A oni idu obmedzovať tento chaos, lebo veď nie sú peniaze, infra, stroje ani ľudia.
Vôbec ti to nepríde choré?
ZSSK žiada Mid Dop o schválenie skrtov spojov na 39 tratiach počas letných prázdnin. Máme 48 trati s osob. dopravou. Argumentujú s nižším počtom cestujúcich počas leta (klamstvo), a nedostatkom pracovníkov.
Takže riešením nie je zlepsit pracovné podmienky, ale rušiť spoje na väčšine trati.
V lete sa preukáže, že stačia vlaky v danom počte, tak budú rušiť aj počas školy, co spôsobí ďalší odliv cestujúcich, a nakoniec môžu s kľudným srdcom zrušiť trate a na hlavných ponechať osekany grafikon. Co tu po nejakom PDO....
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
bobitwo