Ja dávam mínusky za to keď tu niekto spamuje fórum príspevkami o sebe, lebo nevie zniesť nejakú irelevantnú mínusku na internetoch. Toto je fórum o doprave, nie tvojom egu.
Ako súvisi s post-covidovou dobou? Akože vymrelo nejaké signifikantné množstvo vodičov, či čo?
Súvisi so stavom trhu práce po pandémii, teda tým že vodiči si našli lepšie joby. Čo je presne to o čom sa tu bavíme - podmienky ktoré ponúka väčšina dopravcov v MHD nie sú konkurencieschopné a teda ľudia si volia inú kariéru. Či už za volantom, alebo mimo neho.
Pre začiatok rozlišujme, či ide o externého alebo interného dopravcu. Interný dopravca je taký, ktorého vlastníkom jej verejný obstarávateľ, pričom majetková účasť je minimálne taká, aby mohol tohto dopravcu ovládať minimálne takým spôsobom, ako svoje organizačné útvary.
Ďalej rozlišujme typ dopravy, či je prevádzkovaný na základe obchodnej stratégie daného dopravcu - teda prevádzkovanie dopravy napĺňa jeho obchodné záujmy - tzv. komerčná doprava, alebo doprava na komerčnej báze, alebo či ide o zabezpečenie práv občanov v zmysel dopravnej obslužnosti - dopravu objednáva objednávateľ - ide o dopravu vo verejnom záujme.
A potom sa bavme o type zmluvy, či ide o zákazku alebo koncesiu, teda, či je nákladové riziko na strane dopravcu, alebo je nákladové riziko na strane objednávateľa.
Takže nie je to len buď/alebo ale je to až trojrozmerná matica.
Prevádzkovať MHD síce súkromníci môžu, ale tiež potrebujú dotácie. MHD sa so ziskom robiť nedá. Praha má Ropid, Brno IDS JMK, niekto to musí riadiť a dotovať. Mám skúsenosti z Manchestru, kde to za Thatcherovej deregulovali a nechali na súkromníkoch. Dopadlo to katastrofálne. Ale bolo by to na hodinovú prednášku.
Ja keď urobím chybu a niekto ma opraví, ešte mu poďakujem. Mínusky za opravu dávajú len zakomplexovaní jedinci, ktorí neznesú predstavu, že sa pomýlili. Mýliť sa je ľudské, to sa stáva každému, ale hlúposť je zotrvávať v omyle...
Tam je cely problem v tom, ze Arriva je monopol. Mohla zdvihnut kotvy a cely kraj by okamzite padol. Ale ak by si mal 4 (alebo viac) roznych poskytovatelov dopravy, tak by si im lahko skocil po krku a v pripade potreby odobral licenciu a docasne nahradil linky ostatnymi firmami, kym najdes nahradu.
Chalani, mám pocit, že v debate opomínate, že nedostatok profesionálnych vodičov je do veľkej miery celoeurópskym problémom, ktorý súvisí s post-covidovou dobou.
Ak by si lepšie a pozornejšie sledoval, čo sem píšem, tak by si si všimol, že píšem to isté, čo ty v tom tvojom druhom odstavci. Nedostatok šoférov spôsobuje aj absurdný rozpis práce, nielen nízke mzdy. Tie sú na prvý pohľad OK, pokiaľ človek nevie, čo musí dotyčný odjazdiť a v akých podmienkach.
Čo sa týka zásoby vodičov, tak taká neexistuje a preto ani zvýšenie platu nespôsobí zlepšenie situácie v DPB v horizonte mesiacov, naopak, situácia sa tam bude zhoršovať. Je to preto, lebo väčšie organizácie aj zmena ľudského správania v niektorých oblastiach majú veľkú zotrvačnosť. Nepíšem, že DPB nemá nič robiť, naopak, musí okamžite robiť všetko možné, aby udržalo existujúcich vodičov a pritiahlo nových. Ale nakoľko si neuvedomili, do čoho sa rútia na jar, tak zjavne nechápu, čo majú spraviť teraz.
O 3 mesiace? To by bol celkom dobrý výsledok. Je lepšie nerobiť nič, a aj o tri mesiace mať nič? Celkovo tvoja argumentácia, vrátane neustáleho točenia sa okolo tej zásoby vodičov, pôsobí spôsobom že nakoľko problém nevieme vyriešiť dnes, nemá zmysel sa ním zaoberať, sadnime si na gauč a pime kávu, aj tak lepšie nebude.
V krátkodobom horizonte musí DPB minimálne aspoň zostať konkurencieschopným voči ostatným zamestnávateľom. V dlhodobom horizonte musí celkovo zlepšovať pracovné podmienky (čo, pozor, nie je len plat) tak aby to povolanie bolo ďalej atraktívne a zásoby voľných či nevoľných vodičov sa postupne dopĺňali. Lebo ak sa dostaneme do stavu že štandardom je robiť 5+1, navyše v beusáckej šialenej kombinácií so striedaním ranných a poobedných služieb, a potom dostať menej peňazí ako pokladník v LIDLi, tak ako to asi môže dopadnúť?
Mestský dopravca nemá žiadne právo mať nedostatok vodičov. Jeho majiteľ má stovky zamestnancov, určite aj nejakých kompetentných. Napr. aj v tom "komunálnom podniku".
Môže ísť presviedčať ostatných mestských zamestnancov na kariéru vodiča. Teda okrem tých, čo sa neosvedčili, sú závislí od alkoholu alebo sú zodpovední za tie valloviny, keďže tí by podľa mňa nezvládli ani šoférovať.
Mám z tvojich odpovedí dosť zvláštny pocit, pre lepšie pochopenie prosím odpovedz na tieto tri otázky:
1. Pracoval si niekedy ako vodič v MHD?
2. Zamestnával si niekedy viac ako 10 ľudí?
3. Pracuješ vo vedení DPB?
Pri RegioArrive je problém v objednávateľovi ktorý od dopravcu, pravdepodobne v rámci nejakej formy klientelizmu, nevyžaduje plnenie zmluvy a bez sankcií akceptuje že dopravca dodáva niečo iné než si BSK objednal. To nijak neimplikuje ako by tento model vyzeral v prípade MHD, kde je objednávateľom mesto (aj keď pozerajúc sa na stavbu petržalskej radiály by som moc nádeje do toho nedával :D).
Marcelino