A to si má odniesť platiaci cestujúci či ako si to myslel?
Kapacita sa nastavuje predsa dopytu tak to tu dookola aj omiela DPB, ktorý píše že to tak prispôsobuje pri každej zmene.
Tu odpílili minimálne hodinu zo špičky, aby si ušetrili náklady na úkor dopytu.
Dlha prestavka jedno kolo pred fajrontom je v DPB uplne bezny jav, na to su tu vsetci zvyknuti. Mna by skor trapilo, ako by v pripade sichty natiahnutej o hodinu delenkarovi vysla prestavka do ranneho nastupu.
Veď preto sa práve pýtam či tá rovnomernosť by nemala väčší zmysel ako počet spojov. Ja som v L7 nikdy nevidel plno… a rozdiel vo vozidlách je tu tiež.
Nebolo by vážne lepšie tú L7 poobede zrušiť a posilniť L3 na 4 minúty, aby nejazdila v popoludňajšej špičke v prázdninovom intervale? Ako to chodí plné do Petržalky zo Šafka?
V prípade realizácie Tvojho návrhu si práve spôsobil výpoveď ďalších 10 vodičov, ktorí okamžite odídu do zamestnania, kde nikomu nepadne dať im tesne pred fajrontom polhodinovú neplatenú pauzu...
Hociktorý remeselník špecialista na stavbe zarobí viac (oveľa viac) ako šofér DPB a ešte aj pri normálnej pracovnej dobe. A nemusí to byť elektrikár alebo vodár, aj montovanie izolácie čo zvládne priemerne manuálne zručný človek po jednodňovom školení.
Tých 15 miliónov je aj so započítaním odvodov zamestnávateľa? Ono je to jedno, mesto nemá 15 miliónov ročne na DPB a nič nesvedčuje, že ich v tomto volebnom období bude mať.
Zvýšenie hrubej mzdy na 2000€ by síce pomohlo zvýšiť nábor nových vodičov, ale nezastavilo by to odchod súčasných. Problém je nielen vo výške mzdy, ale aj vo fungovaní DPB. Okrem zlých medziľudských vzťahov sú nároky na odrobené hodiny a rozvrh služieb nezlučiteľné s fyzickým a psychickým zdravím. Jednoducho ten nápor málokto vydrží. Nehovoriac o tom, že takýto životný štýl nebude dlhodobo šoférovi DPB tolerovať žiaden partner.
Tým, že vedenie DPB včas nezachytilo trend hromadného odchodu do predčasného dôchodku a nespravilo opatrenia, vznikol taký nedostatok šoférov, že aj tých zostávajúch zoderú v priebehu nasledovných mesiacov, pretože nedokážu dostatočne rýchlo nabrať a zaškoliť nových. Zavádzajúce informácie o príjmoch síce prilákajú nových ľudí, ale tí po odpracovaní zmluvy a zistení reality v DPB odchádzajú zo zvýšenou kvalifikáciou robiť inde.
Zjavne si tam nikto neuvedomil neúprosnú demografiu, jednoducho na pracovný trh neprichádza toľko nových mladých ľudí a konkurenční zamestnávatelia šoférov v súkromnom sektore (v logistike) dokážu mzdy navyšovať pružnejšie.
DPB zvýši mzdu na sumu X, konkurencia na X+10%, X+20%...
Mnoho nedostatkových profesií v oblasti dopravy sa riešilo (či už na SR alebo v zahraničí) nárastom miezd (výsledná hodnota dosahovala skutočne lukratívnu úroveň). Spôsobilo to, že masa ľudí sa presúvala medzi jednotlivými zamestnávateľmi, no počet ľudí v profesii narástol iba o niekoľko percent.
A to je ešte obrovská výhoda, že stať sa vodičom (E, T, A) je relatívne jednoduché (a to vôbec neporovnám s profesiami ako pilot, rušňovodič...).
Stačí si urobiť prieskum medzi mladými (mzda vs. komfort) a zistíte, že ten rozdiel je obrovský.
Zvýšenie miezd nemusí byť mimo realitu. Ak zvýšiš všetkým zamestnancom DPB mzdu povedzme cca o tretinu, tak vodič nebude mať 1500 brutto, ale 2000, a to si myslím, že účinok na kritickú množinu váhajúcich mať môže a na to potrebuješ nejakých 15 miliónov ročne navyše. Nie sú to peniaze, ktoré by mesto našlo niekde voľne pohodené, ale nepríde mi to až tak veľa, aby to bolo nereálne, ak cieľom má byť, že MHD v meste nepôjde v najbližšom období dole vodou.
Indície však napovedajú, že mesto rezignovalo na výraznejšiu podporu MHD a ide skôr cestou realizácie marketingových aktivít atraktívnych pre povrchnú časť voličov.
Prečo vodiča naviac? Delené služby sú predsa bežne pomerne krátke, nie? Čiže rezerva na predĺženie služby by tam byť mala. Počas dňa to vozidlo točíš štandardne ako doteraz, potom večer príde na Vinohrady (kde by sa bežných okolností končilo), vyčerpá prestávku 30 minút a potom vykoná extra jazdu na Jurák kvôli výluke.
N/A