V case, ked sa bezne vsade kupovali skladackove pocitace, som v jednej organizacii bol prizvany do komisie. Bola to doba, ked sa nesmeli pocitace presne specifikovat napr. pri procesore, ale udaval sa vykon z benchmarku + pozadovane vlastnosti. Proste divadielko. Uviedlo sa ze CPU musi byt x64, mat 2/4 jadra a mat L2/L3 cache o nejakej minimalnej velkosti...
Pri jenom takom vyberku nam prisla obalka aj z garazovky, o ktorej nikto pred tym nepocul, ale podrazili cenu o 10% oproti vsetkym ostatnym. A teraz pride dilema: objednat od rokmi overeneho overeneho dodavatela, kde nikdy nebol problem s reklamaciou a cena je na urovni o 5% nizsia ako velkoobchodne ceny beznych velkoskladov, alebo zobrat garazovku a riskovat ze za pol roka uz nebude existovat a co potom s 2-rocnou zarukou? Uz raz sme sa napalili ked sa nemenovana zabehnuta firma zmenila z s.r.o. na a.s. a naraz uz reklamacie neprijimali, pretoze oni su UPLNE INA FIRMA.
Takze sa detailne prestudovala ponuka od garazovky. Ked ma ponuka 10 stran tabuliek, chybicka sa vzdy najde. Garazovka nedodrzala parametre, bola vyradena. Samozrejme nas kontaktovali, ze parametre dodrzia, aj za cenu ze pojdu do straty. Proste NUTNE potrebuju mat referencie ze dodavali do statnych organizacii, aby sa mohli zapojit do naozaj velkych tendrov...
Ale to sme v komisii sedeli normalny ludia, bez snahy o tunelovanie...
Nevyberá vždycky cez verejné obstarávanie, často je to cez prieskum trhu, boli tam nastavené rôzne limity. To však nič nemení na veci, že tam evidentne boli namontované nastrčené firmy, cez ktoré sa tuneloval rozpočet.
Popravde, detaily VO nepoznám (a ani nechcem poznať). Vy ste ale zrejme nenakupovali tie servery po desiatkach až tisícoch.
V uvedených príkladoch ale napríklad:
- porovnávajú sa ceny z dvoch rôznych období,
- porovnáva sa vysúťažená cena s cenou aktuálne dostupnou (sa medzičasom mohla znížiť a DPB mohol mať zmluvu uzavretú),
- nie je známe, či dodávateľ s nižšou cenou vie dodať požadované množstvo v požadovanom čase,
- sú výrobky, ktoré nie sú až tak bežne dostupné na trhu (napr. koľajová brzda).
Otázne je, či pri toľkých nákupoch vôbec niekto preveruje zmenu cien po uzavretí zmluvy, alebo proste vyhlási obstarávanie, uzavrie zmluvu a viac sa nestará.
Týmto nikoho neobhajujem a ak niekto niečo zanedbal, má byť patrične potrestaný. Len vravím, že na výsledok vplýva množstvo faktorov, takže porovnanie nie je také jednoduché, aby sa zmestilo do tabuľky o štyroch stĺpcoch. Obzvlášť, ak sa do toho montuje jeden konkrétny predseda odborov.
Urcite? Lebo ked som pracoval na jednej nemenovanej univerzite, tak pokial vysutazeny dodavatel ponukol cenu vyssiu ako "je bezna cena na trhu" (resp. ktora sa dala bezne zohnat cez cenove ponuky), tak sme mohli odmietnut nakup a kupit lacnejsie inde.
Napriklad jeden server nam vysiel v sutazi na 34000 bez DPH (cena nie je uplne presna, je to 3 roky dozadu), pricom ine zname firmy (ako Agem ci Alza napriklad) nam to vedeli dodat pod 30000 bez DPH, tak sme mohli kupit inde a stacilo dolozit vyssiu vysutazenu cenu + 3 ine ponuky a vsetko bolo v sulade zo zakonom (aspon tak tvrdilo oddelenie, ktore riesilo pravne veci ohladne obstaravani).
Ja by som doplnil ešte jeden fakt.... DPB vyberá dodávateľa na základe verejného obstarávania. Ak z neho vzišiel najlepšie dodávateľ, ktorý ponúkol sumu hoc aj 3x vyššiu ako udáva výrobca, tak nie je veľmi iných možností. Bez ohľadu na to, čo nejaký anonymný zamestnanec napísal na Facebooku.
To píšem práve, že ja som si doteraz myslel, že oni v prípade alternatívnych trás musia ťukať zóny jednotlivo, preto po mne chce, aby som tie zóny vedel, ale tak keď vravíš, že tak to nefunguje, tak potom neviem, prečo po mne chceli už viacerí zoznam precestovaných zón. Asi podľa toho teda identifikujú alternatívnu trasu - konkrétne tú moju. (cítim sa teraz ako Peon )
AndyNO - v prípade cesty do Bratislavy nechceli (myslel som si, že vedia naspamäť), ale keď som cestoval naprieč niekde po kraji, v regióne s kombináciou viacerých liniek, tak to už chceli - Reca-Báhoň-Pezinok -
Keď si vypýtaš lístok napr. z Kráľovej p.S. do BA s prestupom v Senci na ŽST tak vodič len v počítači vyberie možnosť "do zóny" a zadá zónu 100...to je všetko. Neviem prečo chcú od ľudí aby mu diktovali zóny.
Ale ja ani nechapem kde tie zony zadaval. Lebo tak ako poznam funkciu vydaja listka do zony tak je tam len zadanie cielovej zony + pripadne vyber z ponuknutych tras (ak ich je viac). Ale neviem tam o ziadnej funkcii kde by vodic zadaval vsetky zony po trase. Naozaj tam tukal jednu za druhou?
Ani to po mne nikto nikdy nechcel. Vzdy som povedal prestupnu zastavku, cielovu zonu a to bolo vsetko.
Áno, zrejme zadával zóny, a ešte mi predtým povedal, že dúfam viem čísla zón, cez ktoré plánujem cestovať (plus pomalý emtrest, čiže so mnou stratil 3 min. a skoro som nestihol prestup na vlak). Možno mu to potom dopočítalo, ale od začiatku tarify IDS sa s týmto stretávam, že musím pri kombinovaní diktovať zóny, i keď v prvom roku som sa s tým stretával častejšie, teraz už len zriedkavo. Možno ten vodič žije ešte v tom, že to musí cestujúci diktovať, pričom stroj mu to vie vyrátať. Ja som si doteraz myslel, že to tak funguje...
Počul zamestnanec, ktorý zaslal tieto zistenia, o tom, že existuje výpovedná lehota a že hoci chce nová metla lepšie zametať, nemôže to robiť protizákonne?
V súvislosti s informáciami, ktoré boli uverejnené na našej stránke nám Dopravný podnik Bratislava zaslal nasledovné oficiálne stanovisko. Uvádzame ho v plnom znení.
"Informáciami, ktoré sú zverejnené, sa už nové predstavenstvo DPB, a. s. vážne zaoberá. Nariadilo ekonomickému úseku vykonať analýzu vývoja cien náhradných dielov od roku 2014. Riaditeľovi ekonomického úseku bol až do odvolania pozastavený výkon funkcie. "
"Nové zistenia: Takto sa kradne v Dopravnom podniku.
Vyzývame pána primátora Valla, aby neotáľal a konal!
Potom ako sme dnes zverejnili postreh zamestnanca o nákupe predražených náhradných dielov v Dopravnom podniku Bratislava, roztrhlo sa nám vrece s podobnými zisteniami.
Doručený nám bol aj list predsedu jednej z odborových organizácií pôsobiacich v DPB. Ten už začiatkom októbra minulého roku upozorňoval na podozrivo predražené nákupy náhradných dielov v DPB. Ponúkame vám ich v tabuľke a vyzývame primátora Bratislavy Matúša Valla, aby neotáľal a konal. Je neprípustné, aby v manažmente podniku sedeli ľudia, ktorí tolerovali niečo takéto. Ďalšie vaše postrehy o predražených nákupoch budeme uverejňovať postupne po ich preverení."Nové zistenia: Takto sa kradne v Dopravnom podniku.
Vyzývame pána primátora Valla, aby neotáľal a konal!
"Mňa by len zaujímalo, do kedy budeme mať takýto manažment v našom Dopravnom podniku. Myslel som, že po nástupe pána primátora Matúša Valla tam neostane kameň na kameni. Peniaze totiž z podniku záhadne miznú a nikomu to ako keby nechýba a nevadí. Napríklad 22. 2. 2016 sme v DPB, a.s. nakupovali kompresory (99784056000032/99797056000011). Jeden za 191 euro, rok nato 10. 11. 2017 sme ten istý kompresor objednávali už za 749, 10 euro. Podraželi vari za rok o 292 percent? Ake kdeže, stále ich nájdete na trhu v ponuke aj za 191 euro. Komu vyhovuje taká "vata" na blbých kompresoroch? Ideme ďalej, 18. 7. 2016 sme objednali vstrekovacie ventily (99504100287) za 266 euro/ ks. a rok nato 21. 12. 2017 sme objednali ten istý ventil už za 842, 50 euro. Samozrejme zo všetkého sa nakupujú stovky kusov a takýchto prípadov s predraženými dielami sú desiatky (senzor NOx, turobomýchadlo Cursor 8, strmeň ľavý i pravý...). Stačí sa pohrať so zverejnenými dokumentami a pozrieť sa nákup náhradných dielov. Je to jednoducho zlodejina. Ja byť ekonomický riaditeľ, už dávno si dám výpoveď. Som naozaj zvedavý, či sa už nové predstavenstvo ujme svojich povinností a či náš Dopravný podnik bude už konečne slúžiť len cestujúcej verejnosti a jeho zamestnancom a nielen na zarábanie pre pár vyvolených.
Zamestnanec DPB, a.s.
(meno zamestnanca, ktorý nám zaslal tieto zistenia, má administrátor stránky)"
Joyki