Asi reaguješ na omg, nie na mňa, veď som ešte zdôraznil, že nehovorím o interiéri, a reagoval som na Tvoje tvrdenia o nápravových tlakoch/usporiadaní podvozkov, ktoré na budapeštianske Combino Supra jednoducho nesedia...
Myslíš si, že som padlý na hlavu? Píšem o tom, čo som videl, previezol sa, nafotil. Nie som teoretik. A obrázky na odkaze dokazujú presne to, o čom píšem - že nad podvozkom sú jedno-sedadlá a že nie sú hneď pri okne, ale odsunuté a že ich je málo, avšak priestor na státie sa tam - teda nad podvozkom - naviac nezískal.
A keď už riešime CAFy... Neviete niekto, prosím, aká je presne koncepcia stockholmských a tallinnských Urbos AXL? Nedarí sa mi v jazykoch, ktorými vládnem, nič presnejšie nájsť. CAF len píše o železničných dvojkolesiach, ale už nie to, či a ktoré podvozky sú otočné. Je to rovnaké ako pri našich Škodovkách?
Novšie Avenio v Haagu má nad podvozkami tiež po 16 sedačiek, pri šírke skrine 2,55 m (oproti 2,4 m v Budapešti). Znalejší možno doplnia, či to je len tou skriňou, alebo aj inováciou, alebo je tam aj nejaká iná zmena (menšia vôľa podvozkov?).
Lenže ono tam nie je viac miesta na státie. Sedačiek je menej, lebo sú odsunuté od okna, a preto sa tam zmestí len jedno sedadlo. Naviac je akurát tak priestor pre kabelku pri okne...
OK, toto asi nebolo z mojej reakcie jasné: koncepčne = usporiadaním pohonu/podvozkov/článkov. Nehovorím nič o počte a rozvrhnutí sedačiek. Z toho, čo píšeš o usporiadaní podvozkov a nápravových tlakoch, mám pocit, že hodnotíš "tradičné" Combino, nie to, čo jazdí v Budapešti. To má nápravové tlaky, ak sa nemýlim, nižšie než naše Škodovky, a rovnomernejšie rozložené. Znalejší ma opravia/doplnia.
O CAFoch som nič nepísal. Predpokladám správne, že to má všetky podvozky neotočné? Možno by na tom aspoň tá časť vodičov, ktorej sa to týka, jazdila menej nepríčetne...
Nechcem kolom dokola točiť už prebehnuvšiu diskusiu ale:
Budapeštianske Combiná sú Aveniá a nápravové tlaky majú vyriešené úplne ideálne, ich vplyv na zvršok je tiež najmenší. Nápravový tlak nevyriešiš prostým delením hmotrnosť vozidlá " počet náprav, keďže napr. 15T majú PODSTATNE viac zaťažené krajné podvozky.
Problém podest v interiéri sa vyriešiť, s ohľadom na technickú koncepciu, zmeniť nedá.
Rozhodne by som nemiešal Combiná Supra (Aveniá) s CAF-mi, keď sú to technicky a usporiadaním inetriéru úplne odlišné vozidlá.
Budapeštianske Combiná sú v skutočnosti Aveniá a sú to technicky najlepšie električky na svete. Ale bohužiaľ koncepcia "Kurzgelenk" má určité obmedzenia v interiéri, tam sú lepšie pevné podvozky.
tak sedacky su v CAFoch a combinach riesene uplne inak. a hlavne su ovela pohodlnejsie v tych CAFoch.inak neviem preco by mala byt vyhoda viac sedaciek? na tych linkach potrebuju kapacitu, ved to je najviac vytazena linka na svete. idem 3-4 zastavky v pohode postojim.
ceres
https://imhd.sk/transport/galeria-media/858/elektricky/186325/Pohlad-na-riesenie-interieru-nad-podvozkami-v-elektricke-Siemens-Combino-Plus-NF12