K CESTÁM DO / Z MARIANKY
1; Prekvapilo ma, že spoj do Marianky z ASMN v sobotu ráno o 6:30 h pokračuje ďalej nielen do Stupavy, ale až do Borinky (myslel som, že také spoje už nie sú ani v okrajových časoch ?). Z tohto dôvodu je označený ako linka 219. Na openstreetmap.org a öpnvkarte.de sú zaznačené iba linky 37 a 215. Ale zas asi by to ľudí mýlilo, aj keď kurzívou v zátvorke by tam podľa mňa mohla byť zaznačená aj tá linka 219...
2; Teraz si predstavte, že by som niekomu miestnych pomerov neznalému povedal nech ráno do Marianky nastúpi na 215-ku. Tak on tú 219-ku môže nechať bez povšimnutia odísť, lebo ako hlavný cieľ je na vozidle uvedená Borinka a popritom tam pomaly roluje Marianka a Stupava čo si nemusí každý všimnúť... Ešte pozriem na zastávkovom CP, že aké číslo linky tam je uvedené a dám vedieť.
3; 810zssk tu nedávno písal, že tie spoje, ktoré idú z Bratislavy cez Marianku do Stupavy sú označené ako linka 215 - dobre si pamätám? A fakt sa mi "páči" stále neuskutočnená dopravná optimalizácia ani na Záhorí. Nielenže nie je pravidelný interval, ale dnes ráno (sobota) ide z Marianky 8:15 h 215-ka a hneď na to 8:24 h ide 37-ka. Keby mala BID väčšie kompetencie, tak tento bordel by určite rýchlo skončil!
4; Prekvapuje ma tiež, že na linke 37 naďalej pokračuje anarchia keď vodiči umožňujú nástup všetkými dverami a nekontrolujú označovanie cestovných lístkov [aj keď oficiálne sa v zóne 215 má nastupovať iba prednými dverami]. To stále tam platí nepísané pravidlo, že na mimobratislavský úsek linky 37 revízori nechodia (alebo chodia raz za uhorský rok)? Aj na mimobratislavskom úseku linky 525 je to tak stále? Pre objektívnosť musím dodať, že tých čo majú PCL pre zónu 215 by vodič na linke 37 aj tak nemal ako skontrolovať, lebo nemá na to technické vybavenie. Snáď v tom (tomto roku) očakávaným spustením elektronickej peňaženky aj vo vozidlách DPB sa podarí aj toto vyriešiť...
5; A ten doplnkový predaj cestovných lístkov u vodiča na linkách 37 a 525 sa stále neplánuje? Veď SMS lístok mimo Bratislavy neplatí a automat na cestovné lístky je iba na konečnej zastávke v Marianke [navyše môže byť niekedy aj mimo prevádzky]. Tak ten kto chce dodržiavať pravidlá si musí cestovné lístky kúpiť vopred do zásoby. Ja teraz 3 dni často cestujem do Marianky (aj viackrát za deň) a neviem vopred odhadnúť koľko lístkov potrebujem. Aspoň, že od 1. 11. 2015 sú tie lístky použiteľné aj v Slovak Lines (linka 215), ale tam nie je doriešené kombinovanie PCL pre Bratislavu (zóny 100+101) s papierovým cestovným lístkom do Marianky (zóna 215).
6; Pokiaľ nejdem do Marianky až z Vrančovičovej (alebo v okrajových časoch až zo ŽST Lamač) tak 15-minútový lístok mi nestačí. Môžem jedine vodiča 2-krát otravovať (pri nástupe si u neho kúpiť bezplatný vďaka PCL pre zóny 100+101) a v Záhorskej Bystrici ísť znova za ním: Označiť si papierový lístok na základe ktorého vodič vydá registračnú potvrdenku. Vodič aj ostatní cestujúci by z takého postupu mali veľkú radosť aj keď zakázané to nie je. Časovo to dosť zdržuje...
Zaujímavé, že na linkách 801 a 901 cestovné lístky bez problémov predáva vodič a oni aj dosť poctivo dozerajú na to, aby nikto nešiel načierno [aj keď má lístok zakúpený v predpredaji].
7; A financovanie spojov linky 37 do Marianky aj po 1. 11. 2015 zostalo spôsobom, že obec zaplatí dopravnému podniku cenu pod náklady a (aj vďaka častému cestovaniu neoficiálne zadarmo v Marianke) to de facto zaplatia Bratislavčania zo svojich daní - keďže reálne odjazdené veľmi stratové spoje magistrát dopravnému podniku zaplatí aj keď sa jedná o mimobratislavský úsek? Alebo nebodaj už je to interne nejak účtovne oddelené či taký zázrak je možný iba na komerčných linkách 801 a 901?
8; Ako je možné, že na také detaily, ktoré vyššie uvádzam v tomto príspevku nikto nemyslel?
1; Prekvapilo ma, že spoj do Marianky z ASMN v sobotu ráno o 6:30 h pokračuje ďalej nielen do Stupavy, ale až do Borinky (myslel som, že také spoje už nie sú ani v okrajových časoch ?). Z tohto dôvodu je označený ako linka 219. Na openstreetmap.org a öpnvkarte.de sú zaznačené iba linky 37 a 215. Ale zas asi by to ľudí mýlilo, aj keď kurzívou v zátvorke by tam podľa mňa mohla byť zaznačená aj tá linka 219...
2; Teraz si predstavte, že by som niekomu miestnych pomerov neznalému povedal nech ráno do Marianky nastúpi na 215-ku. Tak on tú 219-ku môže nechať bez povšimnutia odísť, lebo ako hlavný cieľ je na vozidle uvedená Borinka a popritom tam pomaly roluje Marianka a Stupava čo si nemusí každý všimnúť... Ešte pozriem na zastávkovom CP, že aké číslo linky tam je uvedené a dám vedieť.
3; 810zssk tu nedávno písal, že tie spoje, ktoré idú z Bratislavy cez Marianku do Stupavy sú označené ako linka 215 - dobre si pamätám? A fakt sa mi "páči" stále neuskutočnená dopravná optimalizácia ani na Záhorí. Nielenže nie je pravidelný interval, ale dnes ráno (sobota) ide z Marianky 8:15 h 215-ka a hneď na to 8:24 h ide 37-ka. Keby mala BID väčšie kompetencie, tak tento bordel by určite rýchlo skončil!
4; Prekvapuje ma tiež, že na linke 37 naďalej pokračuje anarchia keď vodiči umožňujú nástup všetkými dverami a nekontrolujú označovanie cestovných lístkov [aj keď oficiálne sa v zóne 215 má nastupovať iba prednými dverami]. To stále tam platí nepísané pravidlo, že na mimobratislavský úsek linky 37 revízori nechodia (alebo chodia raz za uhorský rok)? Aj na mimobratislavskom úseku linky 525 je to tak stále? Pre objektívnosť musím dodať, že tých čo majú PCL pre zónu 215 by vodič na linke 37 aj tak nemal ako skontrolovať, lebo nemá na to technické vybavenie. Snáď v tom (tomto roku) očakávaným spustením elektronickej peňaženky aj vo vozidlách DPB sa podarí aj toto vyriešiť...
5; A ten doplnkový predaj cestovných lístkov u vodiča na linkách 37 a 525 sa stále neplánuje? Veď SMS lístok mimo Bratislavy neplatí a automat na cestovné lístky je iba na konečnej zastávke v Marianke [navyše môže byť niekedy aj mimo prevádzky]. Tak ten kto chce dodržiavať pravidlá si musí cestovné lístky kúpiť vopred do zásoby. Ja teraz 3 dni často cestujem do Marianky (aj viackrát za deň) a neviem vopred odhadnúť koľko lístkov potrebujem. Aspoň, že od 1. 11. 2015 sú tie lístky použiteľné aj v Slovak Lines (linka 215), ale tam nie je doriešené kombinovanie PCL pre Bratislavu (zóny 100+101) s papierovým cestovným lístkom do Marianky (zóna 215).
6; Pokiaľ nejdem do Marianky až z Vrančovičovej (alebo v okrajových časoch až zo ŽST Lamač) tak 15-minútový lístok mi nestačí. Môžem jedine vodiča 2-krát otravovať (pri nástupe si u neho kúpiť bezplatný vďaka PCL pre zóny 100+101) a v Záhorskej Bystrici ísť znova za ním: Označiť si papierový lístok na základe ktorého vodič vydá registračnú potvrdenku. Vodič aj ostatní cestujúci by z takého postupu mali veľkú radosť aj keď zakázané to nie je. Časovo to dosť zdržuje...
Zaujímavé, že na linkách 801 a 901 cestovné lístky bez problémov predáva vodič a oni aj dosť poctivo dozerajú na to, aby nikto nešiel načierno [aj keď má lístok zakúpený v predpredaji].
7; A financovanie spojov linky 37 do Marianky aj po 1. 11. 2015 zostalo spôsobom, že obec zaplatí dopravnému podniku cenu pod náklady a (aj vďaka častému cestovaniu neoficiálne zadarmo v Marianke) to de facto zaplatia Bratislavčania zo svojich daní - keďže reálne odjazdené veľmi stratové spoje magistrát dopravnému podniku zaplatí aj keď sa jedná o mimobratislavský úsek? Alebo nebodaj už je to interne nejak účtovne oddelené či taký zázrak je možný iba na komerčných linkách 801 a 901?
8; Ako je možné, že na také detaily, ktoré vyššie uvádzam v tomto príspevku nikto nemyslel?
Žáržo
Značná časť cestujúcich bude na spojenie medzi Petržalkou a Karlovou Vsou voliť naďalej L83 (okolie Technopolu, Zrkadlového hája a Námestia hraničiarov, príp. možno aj Ovsišťania L84), nakoľko jeden prestup na Zochovej/Kapucínskej do električiek s intervalom 4 min., je určite pohodlnejší ako prestupovanie z L95 do električky na Farského a následne za mostom ďalšie prestupovanie. Navyše L95 na Šafku končila. Eliny budú pokračovať ďalej, a tak môžu cestujúci na smer Karlova Ves vystúpiť aj na Námestí SNP, kde je možnosť prestupu na L9.
Šafko stratí na význame ešte viac po vybudovaní zástavky Nám. SNP pod Manderlákom, ktorá má potenciál nahradiť všetky prestupné väzby Šafárikovho nám.
Po jej výstavbe sa bude musieť opäť prehodnotiť aj trasa L6. Tá totiž už na Jesenského (zrušená zastávka) nebude mať kde zastavovať a taktiež nemá ako obslúžiť nový terminál. Ideálne by bolo pristúpiť k jej zlúčeniu s L7, čím by zároveň vzniklo potrebné priame spojenie medzi Mostom SNP a Obchodnou a aj medzi CMO a Obchodnou. Nakoľko jej vedenie na Šafárikovo nám. už nebude mať taký efekt (na spojenie Karlovky s UK a Euroveou stačí L4), môže premávať obojsmerne cez Jesenského, vďaka čomu by vzniklo aj pohodlné spojenie Karlovej Vsi s CMO, ktoré je pri terajšom výlukovom stave veľmi využívané. Presmerovaním pôvodnej L7 z okruhu cez Špitálsku by sa posilnil úsek Mladá Garda – STU – (Obchodná), ktorý je vyťažený v rannej špičke.
Taktiež by sa stratil zmysel prevádzkovania L8 na úseku Obchodná – Nám. Ľ. Štúra. Tá by sa mohla následne presmerovať na Špitálsku, čím by sa jej trasa skrátila a naopak presmerovanie L9 na Obchodnú by výrazne posilnilo vyťažený úsek medzi Obchodnou a Karlovou Vsou. (Na úseku Špitálska – Karlova Ves úplne stačí L4 a z pod Manderláku by do Karlovky okrem L4 premávala aj L6/7.)
To však samozrejme len vtedy, ak by nebolo problémom zrušenie spojenia Špitálska – Nám. SNP – Kapucínska. Myslím však, že tam už v súčasnosti nie je žiaden dopyt. Keby aj, isté je, že po spustení električiek cez nový Starý Most, stratí aj toto spojenie na význame, nakoľko pri ceste do Petržalky už nebude potrebné cestovať na Kapucínsku/Zochovu, ale vo väčšine prípadov bude stačiť z týchto lokalít využiť električku na Farského a prestúpiť na L84/95/99. Pri ceste na Dvory je možné zo Špitálskej využiť trolejbusy na Hodžovo nám. a tam následne prestúpiť na L93. Zaniklo by tak iba spojenie Nám. SNP – Kapucínska pre cestujúcich, ktorí sa presúvajú vrámci CMO.