K IDS - jednorazovým lístkom:
Tie budú využívať skôr tí, ktorí dochádzajú autobusom do Bratislavy, keďže ceny budú približné k tým SADkárskym, ak nie trošku nižšie (ak sa využíva aj MHD v rámci mesta). Taktiež sa im vyplatí PCL - nie zas ohromne...
Ale značná časť autobusových cestujúcich sa zvezie na Bajkalskú, Račiansku či na Nivy, odkiaľ už nepokračujú cestu MHD. Im sa to zdraží, a to dosť.
O vlakoch už ani nehovorím, kde momentálne časové predplatné traťové majú veľmi výhodné ceny oproti navrhnutým cenám PCL IDS. Tam by mohli byť viac využité len PCL s dlhšou časovou platnosťou tým, že by fungovali prestupy v regióne medzi vlakmi a busmi, ale zatiaľ to absolútne nikde nefunguje, ak nepočítam pseudo-Záhorie.
Takže ja som veľmi zvedavý, ako tieto IDS lístky nabehnú pri dochádzke do BA. Lebo tie predplatné vďaka zdvojeniu 100-ky nebudú až tak príliš lacné na to, aby z áut presadali do vhd, či využívali tarifu BID namiesto ZSSK.
O študentoch tiež nehovorím, oni si už teda absolútne nebudú kupovať PCL, ani JCL (prevažná časť sa vezie bezplatne vo vlakoch).
Tie budú využívať skôr tí, ktorí dochádzajú autobusom do Bratislavy, keďže ceny budú približné k tým SADkárskym, ak nie trošku nižšie (ak sa využíva aj MHD v rámci mesta). Taktiež sa im vyplatí PCL - nie zas ohromne...
Ale značná časť autobusových cestujúcich sa zvezie na Bajkalskú, Račiansku či na Nivy, odkiaľ už nepokračujú cestu MHD. Im sa to zdraží, a to dosť.
O vlakoch už ani nehovorím, kde momentálne časové predplatné traťové majú veľmi výhodné ceny oproti navrhnutým cenám PCL IDS. Tam by mohli byť viac využité len PCL s dlhšou časovou platnosťou tým, že by fungovali prestupy v regióne medzi vlakmi a busmi, ale zatiaľ to absolútne nikde nefunguje, ak nepočítam pseudo-Záhorie.
Takže ja som veľmi zvedavý, ako tieto IDS lístky nabehnú pri dochádzke do BA. Lebo tie predplatné vďaka zdvojeniu 100-ky nebudú až tak príliš lacné na to, aby z áut presadali do vhd, či využívali tarifu BID namiesto ZSSK.
O študentoch tiež nehovorím, oni si už teda absolútne nebudú kupovať PCL, ani JCL (prevažná časť sa vezie bezplatne vo vlakoch).
Ike
Lenže z pohľadu kritického cestujúceho (nie hlúpeho, ktorý by to nevedel pochopiť), vidím zase ďalší systém, v ktorom sú výnimky (po neprestupnom lístku v prestupnej tarife, cez odlišné prístupy k oblastnému označovaniu liniek a pod.).
Cestujúci by sa mal pozrieť na schému liniek a malo by mu byť jasné, že ide cez toľko a toľko zón a teda má si kúpiť taký a taký lístok. Súčasný stav bude vnímaný cestujúcou verejnosťou negatívne, pretože:
1. bude odrádzať náhodných cestujúcich (využívajúcich JCL), ktorí majú potenciál opustiť IAD. Systém bude vyžadovať štúdium prepravného poriadku, pretože pohľad na mapu a opýtanie sa náhodného spolučakateľa na zástavke nebude stačiť. Obzvlášť rád sa pozriem na zahraničných cestujúcich.
2. systém obnoví vnútrobratislavské hranice, na ktoré už cestujúci zabudli. Okrem toho, že si budú musieť obnoviť pamäť, musia sa povzniesť na to, že zóna 100 je zdvojená.
3. zóna 100 bude navyše zdvojená iba niekedy. Nie je úplne jasné ani to, prečo časť Bratislavy má byť mimo zdvojenej zóny a časť v nej. Ak teda pôjdem zo Stupavy do DNV bude mi stačiť 2-zóna ak na Nivy potrebujem 4 zónu. Chýba mi v tom logika. Prečo sa priechod medzi ŽST Lamač a Železnou studničkou zrazu rapídne odrazí v cene lístka, kým pri iných lístkoch sa tento priechod neprejaví vôbec? Čo také sa nachádza medzi Lamačom a Patrónkou?
Hoci sa to nedá už zrejme zmeniť, pre cestujúcich by bolo oveľa prijateľnejšie vnímať BA ako celok a zriadiť povedzme zónu 102 na vonkajšom okraji zóny 101 tak, aby nemala žiadne zastávky. A jednoducho, kto bude prekračovať hranicu Bratislavy, automaticky si priplatí za zónu navyše. Zóny 100+101+102 by sa mohli pre komerčné účely nazývať Zóny BA.
Výhod by to malo niekoľko
- možnosť jednoznačne zaznačiť do schémy
- spoplatnenie by rešpektovalo hranice Bratislavy a bolo by viac pochopiteľnejšie (napr. aj taxi prepína tarifu po prekročení hranice BA a nie na Patrónke, medzi Stupavou a Záhorskou Bystricou sa nachádza hranica BA, je to interpretovateľné a nespochybniteľné).
Negatívum by bolo samozrejme v tom, že cestujúci na okraj Bratislavy by mali cestovné drahšie. Ale bol by v tom systém. Stupava - DNV = 3 zóny, Stupava - Nivy = 4 zóny.