Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: roman2 #181454:
Tak to je riadna neschopnosť DPB... Hlavne všade lákajú verejnosť aby cestovala MHD ale pre svojich vodičov nevedia zaobstarať ani vhodné pracovné podmienky... ?
Reply on: luky133 #181429:
Myslím,že nie.Zopár krát som videl ako išli vodiči 21tiek prestávkovať na Opletalku.A ak niektorí nechodia tak sa čudujem,že im to nevadí...Na AS žiadna socka (jedine platené WC priamo v budove AS),pri starej bráne VW tiež... No radosť robiť L21 ? že vitaj v DPB ?
Reply on: VLK #181449:
Skúšal si niekedy jazdiť s plným močovým mechúrom? Vieš čo všetko musí urobiť vodič keď chce opustiť vozidlo? Často je rád, že vystúpi z vozidla a oprie to o koleso! / dať klin pod koleso, uzamknút vozidlo a zabezpečiť proti odcudzeniu....../

Martin Fundárek

Reply on: Valec #181444:
Ja to skúsim pre sysla trochu rozviesť.
Väčšie mestá, v ktorých logicky vznikla potreba mestskej dopravy najskôr, mali a majú 1435 mm, pretože začínali ešte s konskými alebo parostrojnými železnicami a tam bol štandard 1435 mm. V menších mestách, akým bola v tých časoch aj Bratislava, sa začala mestská doprava zavádzať neskôr, keď už bola k dispozícii električka, a ako si napísal, normy umožňovali stavať ich na 1000 mm. V tých časoch iná možnosť, ako koľajová dráha, nebola - trolejbusy a autobusy boli v štádiu pokusov.
Po 2.SV boli trate i vozový park v dezolátnom stave. Veľké mestá (1435 mm) si električky zachovali, malé mestá už mali k dispozícii pomerne kvalitnú alternatívu - trolejbusy a autobusy. A keďže v malých mestách bol malý dopyt, nebolo potrebné naďalej udržiavať koľajové dráhy a prešlo sa na cestnú dopravu.
Ďalšiu ranu dostala električková doprava koncom 60-tych a začiatkom 70-tych rokov. Lacná nafta a spoľahlivé vozidlá (RTO, ŠM) znamenali koniec ďalších električkových prevádzok v malých mestách.
K prestavbe na 1435 mm sa odhodlal len Liberec, jednu trať prestavovali cca 15 rokov a druhá zostala na 1000, lebo došli prachy. Rovnako by skončil pokus o prestavbu v Bratislave.
Pre úplnosť treba ešte zmieniť Most+Litvínov, kde kedysi bola 1000 mm a dnes je 1435, ale tam išlo o výstavbu novej trate v novej polohe, stará trať bola zrušená (kvôli banskej činnosti). Prestavované úseky tvorili minimum (len časť vnútromestských úsekov v Moste).

Suma sumárum: to, že zanikali 1000 mm systémy, nebolo z dôvodu nevýhodnosti rozchodu, ale z dôvodu nepotrebnosti (resp. predraženosti) električkových tratí ako takých. Ak by v malých mestách boli bývali mali električky 1435 mm, boli by zrušené takisto.
Reply on: luky133 #181447:
na vysehradskej je socka a pri vw je na opletalke ale to sa nie vzdy stiha ked chces mat prestavku
Reply on: VLK #181449:
Pri Technopole maju svoju budu a neuveris, ale niektori su tak lenivy prejst 15m, ze to opru o koleso alebo o tie krikove stromy ?
Reply on: luky133 #181447:
nie je to iba o dopravcovi, ale aj o vodičoch... z mojej skúsenosti viem, že niektorí vodiči, aj keď im je ponúknutá sociálka niekde (napr. v blízkej budove, alebo čerpačke PHM s ktorými je dohoda) tam chodiť nebudú, lebo ich to nejak ponižuje, oni chcú mať svoju búdu (ktorú aj tak niektorí z nich rozkradnú) a tam byť... a keď nie je, tak to riešia tak, ako to riešia... mnohé je o ľuďoch...
Reply on: luky133 #181447:
nedavno som bol v ostrave, autobus na dojazde do vozovne zastavil na ceste rovno pod oknami intraku, vodic otvoril druhe dvere, priamo z autobusu vykonal potrebu a pokracoval v jazde...takze nie je to len nasa specialita...
Reply on: irizar #181443:
Tak to je smutné, že DPB nevie zabezpečiť na pomerne frekventovanej konečnej aspoň jedno sociálne zariadenie. Ale teraz ma napadlo, že WC je možno v zdravotnom stredisku, ale to si nie som istý. Kebyže je DPB ochotný mohol to vyriešiť nejako v spolupráci s VW napr. za dočasné odpustenie/zníženie poplatku za prevádzku linky 92 (ak ju teda ešte VW dotuje)...
Reply on: sysel777 #181438:
Neupusta.
Ďakujem Vám za odpovede,
nepovažujem rozchod 1000mm za zlý, veď keď to funguje aj v iných mestách, tak to musí byť bezproblémový rozchod. Len ma zaujímalo, že prečo má BA iný rozchod ako ostatné okolité mestá 🙂
Reply on: sysel777 #181432:
Vychádzajúc z histórie... pôvodné normy v (Rakúsko-) Uhorsku predpokladali, že elektrická mestská dráha sa bude stavať na rozchode 1000 mm. Všetky tie ostatné vznikli buď ako koňka, resp. boli určené aj na rozvoz železničných zásielok po meste (príp. oboje). V ex-ČSSR bolo viacero prevádzok s metrovým rozchodom, avšak všetky najmä v menších mestách (Ústí nad Labem, Teplice, Jihlava, Opava...) ktoré však boli po 2. sv. vojne v dosť biednom stave, ich rekonštrukcia by bola značne nákladná, a tak boli nahradené vtedy modernými trolejbusmi.
Reply on: luky133 #181429:
Za mojich čias sa chodilo s prosíkom k SBS-károm na vrátnicu VW. Ak bol normálny, pustil ťa do tej administratívnej budovy hneď za vrátnicou. Ak nie, tak nie. Úspešnosť bola okolo 50%.
Reply on: sysel777 #181438:
keby bol rozchod 1000mm taký zlý, tak už dávno sú prerozchodované Nemecké aj Švajčiarske mestá, nemyslíš ❓ a nenakupovali by električky ako je Bombardier Flexity... problém BA je akurát v NEúdržbe tratí (typická navarená rovná koľajnica v oblúku), ale to je aj v KE pri 1435mm, treba sa aj tam ísť pozrieť, že to nie je také ružové, ako sa to podáva...
Reply on: drink #181439:
hmmm, dobre sa obtiera huba o Ftáčnika, ale je nutné si priznať, že pozemky pod stanicou dal IPR Ďurkovský a do roku 2016 s ním nikto nepohne ?
Reply on: sysel777 #181432:
Lebo financie. Cela trat bola postavena za komancov a potom uz neboli financie na zmenu trati ci stavanie novych.
vidím tam aj 1435, a ak mám dobré informácie tak postupne sa od 1000 upúšťa a prechádza sa na 1435. Ale ako vidím, odpoveď na moju otázku musím hľadať asi inde...
Reply on: sysel777 #181436:
tak neviem, či si prehliadol Liberec alebo...
ja rozumiem, ale urcite vacsinu dráh postavili komanči za ČSSR prípadne ešte v čase keď to bolo iba ČSR. České mestá tiež začínali s električkami pred rokom 1900 a teraz fičia na 1435. Povodne som si myslel ze to len maďari boli tak mimo že stavali v Uhorsku 1000 rozchody a preto aj BA ma taky, ale potom som si vsimol ze Madari maju teraz iba 1435. Takze tým to nebude 🙂

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.