Presne. Človek, ktorý mal snáď v každom DP v ex-ČSFR nehodu z vlastnej viny, ktorý je držiteĺom rýchlostného rekordu na ONJ, ktorý kradol naftu aj tržby, veselo riadi 4 MW výkonu...
Teoreticky áno. Rovnako má však DPB (nemalé) príjmy z čiernych pasažierov, ktorými túto stratu kompenzuje. Priemerne na každého čierneho pasažiera dôjde - takže v konečnom dôsledku robia škodu len sami sebe.
Dopravný podnik ale čiernych pasažierov potrebuje. Je to regulérny zdroj príjmov - rovnako ako cestný piráti pre MV SR. Keď idem predpisovo na úsekoch, kde stojí policajná kontrola a porušujem rýchlosti tam, kde nikdy nestávajú, tak som vlastne analogický "zločinec" ako čierny pasažier.
Nezastávam sa však týchto ľudí. Nepovažujem ich ale ani za zločincov. Skôr si myslím, že by sa mali využiť ako zdroj príjmov - preto som nikdy nebol proti zvýšeným kontrolám a pokutám. DPB však asi súčasná výška pokút vyhovuje a pokrýva čiernych pasažierov.
Tým, že ukradneš rožok, nikoho neobmedzuješ. V našich končinách som nepočul nikdy o tom, že by bol nejaký hypermarket v strate kvoli ukradnutým rožkom.
"Tým, že ideš na čierno, nikoho neobmedzuješ. Robíš škodu len sám sebe." - Nie, robis skodu vsetkym Bratislavcanom, pretoze nimi vlastnenu firmu oberas o peniaze (okradas).
Inak druhá vec je, akú stratu spôsobí priemerný 80 kg človek, keď dáme do porovnania zvýšenie spotreby paliva vyvolané jeho cestovaním a cenu cestovného lístka.
A ak odpoveď na túto otázku skĺzne do roviny, že zvýšenie spotreby je zanedbateľné, ale nezaplatil lístok, ktorý by za normálnych okolností zaplatil (teda dpb má ušlé zisky), tak potom sú čierni pasažieri naši politici, ktorí miesto preferencie MHD ju potápajú. Pretože najväčšie ušlé zisky spôsobuje DPB práve ich politika budovania antipreferencie, pochybné linky, pochybné tendre atď.
Ale inak sa čiernych pasažierov nezastávam. Parkrát som bez lístka na jednu zastávku cestoval, ale to nebudem hovoriť, koľko krát som šiel na plný lístok miesto polovičného (ešte keď som bol školopovinný). Zmluvné podmienky dodržiavam.
Vrah priamo obmedzuje slobodu (v tomto prípade život) iného jedinca.
Tým, že ideš na čierno, nikoho neobmedzuješ. Robíš škodu len sám sebe. Každopádne, v našich končinách som nepočul nikdy o tom, že by bol nejaký dopravca v strate kvôli čiernym pasažierom. Skôr nie sú peniaze z iných - politických dôvodov.
Človek by mal konať tak, aby (keď neobmedzuje nikoho iného) dodržiaval aspoň svoj vlastný etický kódex. To, aký je prísny záleží od výchovy. Sú medzi nami ľudia, čo etický kódex nemajú vôbec. Politici, ale aj chronickí čierni pasažieri.
Každopádne jazdu na čierno nepovažujem za trestný čin. To som chcel povedať. Potom ale nech sa tento človek nečuduje, keď mu zriedia interval.
810zssk