Trolejbusová trať Patrónka – Riviéra

Opis projektu

Pôjde o výstavbu dvojstopovej trolejbusovej trate od križovatky Mlynská dolina-Valašská cez Mlynskú dolinu a Botanickú na Karloveskú ulicu, kde sa napojí na existujúcu trať Riviéra – Dlhé diely, ktorá v súčasnosti nie je napojená na zvyšok trolejbusovej siete. Okrem napojenia novej trolejbusovej trate v Mlynskej doline smerom na Patrónku bude zriadená aj jednostopová trolejová spojka z Gaštanovej cez ulicu Pri Habánskom mlyne do Mlynskej doliny smerom k Riviére pre výjazdy trolejbusov z vozovne Hroboňova. Dojazdy trolejbusov z Dlhých dielov do vozovne Hroboňova budú riešené novou odbočkou z Mlynskej doliny na Valašskú. Napájanie novej trolejbusovej trate bude zabezpečné z meniarne Karlova Ves nachádzajúcej sa na Lafranconi. V meniarni budú preto vymenené a doplnené napájače a ďalšia technológia.

Modernizáciou prejdú aj zastávky Zoo a Habánsky mlyn, kde budú doplnené elektronické informačné tabule a na zastávke Zoo v smere na Patrónku bude vybudovaný nový prístrešok, pričom nástupište sa rozšíri na úkor časti zastávkového pruhu. Svetelné križovatky v Mlynskej doline (Slávičie údolie, Pri Habánskom mlyne) by mali dostať nové radiče s preferenciou MHD.

Vďaka novej trati bude možné priame spojenie Dlhých dielov s Račianskym mýtom a Trnavským mýtom trolejbusovou dopravou. Zároveň táto trať umožní nahradiť trolejbusmi autobusovú linku 32, ktorá z väčšej časti premáva pod trolejovým vedením a vykazuje vysokú obsadenosť v oblasti Dlhých dielov a Kramárov a zároveň ju predĺžiť do novej trasy Jelačičova – Račianske mýto – Hlavná stanica – Kramáre – Patrónka – Riviéra – Dlhé diely (spojenie liniek 32 a 64). Nahradenie autobusov trolejbusmi zlepší dopravu v oblasti Dlhých dielov, ktoré sú charakteristické veľkým sklonom ciest.

Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), financovanie výstavby bude prostredníctvom Plánu obnovy.

Zdroj: Zámer projektu - Ministerstvo dopravy a výstavby SR

Aktuálny stav (k 7/2025)

Výstavba trate Patrónka – Riviéra je odporúčaná Koncepciou rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 a jej výstavbu odporúča aj Územný generel dopravy Bratislavy z roku 2015. Predmetná trolejbusová trať bola preverená aj dopravným modelom pre rok 2025 (rastový scenár).

Zámer projektu bol v decembri 2019 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Začiatkom roka 2021 bola do aktualizovaného zámeru projektu zahrnutá aj modernizácia existujúcej trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Pražská – Hlavná stanica.

V marci 2021 bol spustený proces výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie, podpis s víťazom súťaže (Dopravoprojekt) sa uskutočnil v novembri 2021. Podpis zmluvy na poskytnutie nenávratného finančného príspevku na vypracovanie projektovej dokumentácie sa uskutočnil vo februári 2022, zároveň DPB objednal vypracovanie projektovej dokumentácie, všetky stupne by mali byť pôvodne spracované do 12 mesiacov.

V októbri 2022 bol zámer trolejbusovej trate Riviéra - Patrónka predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania bolo vydané v apríli 2023. Financovanie výstavby trolejbusovej trate bolo v apríli 2023 zahrnuté do aktualizovaného Plánu obnovy.

Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Aktivity sa nepodarilo dokončiť ani do 7/2024, preto bolo požiadané o predĺženie realizácie do 2/2025 (dodatok uzavretý v 10/2024), následne v marci 2025 bol stanovený nový termín na dokončenie hlavných aktivít do 12/2026. NFP nebol do konca 12/2023 využitý ani spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.

K začiatku roka 2024 bola dokončená dokumentácia pre územné rozhodnutie a prebiehalo výrubové konanie. Počas jari 2024 bola dokumentácia pre územné rozhodnutie čiastočne upravená a bolo požiadané o nové stanovisko mesta. Zmeny sa týkali najmä úpravy komunikácií a vybudovania nového chodníka na ulici Pri Habánskom mlyne. Mesto vydalo nové stanovisko k DÚR v septembri 2024.

V decembri 2024 DPB požiadal BSK o vydanie územného a stavebného rozhodnutia. Stavebné povolenie bolo následne vydané v máji 2025. Súťaž na zhotoviteľa trate bola vyhlásená v januári 2025. Víťazom súťaže sa stala žilinská firma Energa s cenou 15,8 mil. €. Zmluva bola podpísaná 5. júna 2025, práce začali v júli 2025 a ukončené by mali byť najneskôr do 9 mesiacov od začatia prác.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra
  • Dĺžka trolejbusovej trate: cca 6,65 km novej jednostopovej trate
  • Počet zastávok: 3 (Botanická záhrada, Zoo, Habánsky mlyn)
  • Predpokladaný termín realizácie: 2/2022 – 12/2026 (projekt), 7/2025 – 3/2026 (realizácia)
  • Náklady na výstavbu: 15 799 327 € s DPH
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (projekt), Plán obnovy (výstavba)
  • Projektant: Dopravoprojekt, a. s. (subdodávatelia: Privel, s.r.o., Metroprojekt Praha, a.s.)
  • Zhotoviteľ: Energa, s. r. o., Žilina (subdodávatelia: ELZA Bratislava, AVA-stav, NOPE, SITEL, MiStav SK)

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
V akom stave je realizacia tejto stavby ? 🙂
Reakcia na: Petto #1:
V štádiu nočných polúcií 😅.
Reakcia na: Petto #1:
Aktuálne sa robí projektová dokumentácia, je to aj hore v texte.
Reakcia na: TeBeCe #4:
Našiel som tam aj intervaly liniek a iné 😀
Reakcia na: Petto #5:
Spojenie 32 a 68 do jednej linky by bolo veru zaujímavé 😁
Reakcia na: Rubber38 #6:
Zaujímavé je aj pri 47 Stn. Ružinov ...podľa mňa preklep tiez. Alebo do budúcna predĺženie asi k tiop Ružinov/Suhvezdna
Reakcia na: Petto #7:
Takéto predlženie je viac než logické a koniec-koncov už viackrát odznelo aj priamo tuto na fóre.
Reakcia na: Solider #8:
Keďže sa nateraz prestalo uvažovať o výstavbe TT na Súhvezdnú, tak by sa tam mohla 47 potiahnuť aspoň pomocou parciálov (bolo by na to treba cca 10 ks).
Reakcia na: Urbanway 2423 #9:
Však to. Nemáme ďalšie parciálne na to, aby bola 47 až na Suhvezdnu. Ale čo ta Holicska na 32 potom ?😄
Reakcia na: Petto #10:
Nebol kedysi plán spojiť 32 a 68? Niečo také sa mi marí. Každopádne, 68 by bol dobrý adept na trolejbusy, tam by sa mohla zatrolejovať celá trasa.
Reakcia na: TomJ #11:
Prečo práve 68, ktorú výhľadovo na Košickej a Miletičovej nahradí električka?
Reakcia na: birch #12:
Lebo má v Petržalke vhodnú trasu, hustý interval, jazdí po Apolle (ktorý je jediný vhodný na zavesenie trolejového vedenia). To, že po Košickej pôjde električka podľa mňa neznamená, že tade nemôže ísť aj 68. Pochybujem, že ju utnú na Prístavnej, to by zasa všetci frflali. Možno ju odklonia cez Svätoplukovu alebo Karadžičovu, ale tam všade už drôty sú, takže by to nebol problém.
Reakcia na: TomJ #13:
Ja teda husty interval na 68 uz davno nevidim. Ak ma daco v Petrzalke potencial na tbus, tak skor 93+94 s rannym intervalom v preklade 2 min. Ak by sa tie linky zatrolejovali, tak by to bola najvytazenejsia trolejbusova radiala v meste od Smolenickej po Zochovu. Most SNP sice nie je stavany na trol.vedenie ale na tu mame hybridne tbusy - usek Aupark - Hodzko ( Aupark - Kollarko/Blumental) by vyuzili baterku.
Reakcia na: Petto #14:
V Petržalke by sa dalo relatívne ľahko zatrolejovať viacero nosných liniek, keďže v niektorých úsekoch jazdí viacero liniek. Napr. pri zatrolejovaní 68 by už veľa nechýbalo k zatrolejovaniu 88, ktorej vedenie by v budúcnosti mohla využiť aj 83, ktorá by bola vhodná pre trolejbusy, keďže má na trase hneď niekoľko strmých kopcov (Dúbravka, Pražská). 83 by využila aj časť vedenia pre 93 a 94.
Reakcia na: Urbanway 2423 #15:
Uvidime,co prinesie elektricka Euroveou. 68 bude asi zrejme dost okresana,c im dalsie uvazovanie o trolejoch v Ovsisti pre 68,88 bude uz zbytocne.
Reakcia na: Petto #14:
To by hádam nebol problém zatrolejovat aj most snp. Stĺpy s vedením ho určite nezatazia nad limit. Pri rekonštrukcii ktorú potrebuje by sa mohli vymeniť stĺpy osvetlenia a a pridať nane trolejove vedenie.
Podla mna su lepsi adepti na zatrolejovanie, napr. Brnianska, Lamacska a Lamac (vratane kompletneho prerobenia trolejovej krizovatky na Patronke). Uz toto by bolo pri sucasnom tempe tak na 10 rokov 😕
Reakcia na: Maremi #17:
Ak sa nemýlim, vďaka super asfaltu most je zaťažený nad limit a dokonca som niekde čítal, že je krôčik od havarijného stavu. Nechajme to na odborníkov.
Reakcia na: Petto #5:
Netechnická časť týchto zámerov sú často bludy (napr. v jednom, z dielne Starého Mesta, som čítal o obnovení lanovky na Kamzík). Pokojne to môže byť v realite úplne úplne inak.
Reakcia na: Ike #19:
Uz za Nesrovnala sa pisalo,ze pouzili nevhodny asfalt cim zatazili most a vysledok je dnes znamy, tusim na 5/6 stupni je uz most . Pri 7.sa zatvara most.
Reakcia na: Petto #16:
68-čke by trolejizácia Ovsišťa nijako nepomohla, tá linka má potenciál na elektrinu vtedy, ak sa dodrží celá jej diagonálna trasa naprieč Petržalkou - ako sekundárna kostra k NS MHD v podobe eliny.
Reakcia na: Ike #19:
O tom hovorim, most potrebuje rekonštrukciu a pritom sa môže už aj rovno zatrolejovat. Trolejove vedenie ho nezaťažuje tak ako zlý asfalt, to je v podstate nepostrehnutelny rozdiel. Apollo malo byt už dávno zatrolojevane a Brnianska s Lamacom sa mala robiť naraz tu s patronkou.
Reakcia na: Maremi #23:
trolejove vedenie vo vetre moze ale generovat vcelku nezanedbatelnu silu....
Reakcia na: si #24:
A trakčný stožiar, asi tiež neváži 15 kg
Reakcia na: Petto #14:
Hej, neuvedomil som si, ako ju v poslednej dobe okresali. Aj tak si ale myslím, že by sa jej trasa mohla do budúcna zatrolejovať. Som zvedavý, čo majú v pláne s jej trasou po postavení električky na Košickej. Nemyslím si, že je vhodné useknúť ju niekde pri Eurovei.

93 a 94 by si tiež určite zaslúžili zatrolejovanie, len tam by mohli ísť len hybridy, zatiaľ čo na 68 by mohli ísť aj klasické troleje (hoci do budúcna sa už asi všetky t-busy budú vyrábať ako hybridy, tak to môže byť jedno).
Reakcia na: TomJ #26:
Klasicke troleje by som uz nekupoval vobec. Staci mala prekazka a mas 18,75metrove mury blokujuce kolkokrat vsetko na ceste. Zase ani ta baterka uz nie je dnes nejaka velka dodatocna investicia do vozidla ako to bol volakedy dieselagregat s hrackarskym vykonom ale spotrebou jak Capacity.

Nateraz ani trol.trat do Ovsista uz ani nefiguruje v planoch . Snad sa dostanu do realizacie aj dalsie projekty pre tbusy ako:
1. Brnianska + Tesco Lamac (Razsochy) - ..... Lamac
2. Most Apollo - Ovsiste - ... Holicska
3. Mnou spominana trasa L93,94: Aupark - Panonska - Bratska - Smolenicka ...
Reakcia na: Petto #27:
Tak ono, či si to chceme pripustiť, alebo nie, sa pomaly dostávame do etapy prirodzeného úpadku trolejbusov. Ak už nejakú sieť máš (napr. Bratislava), môže sa pokojne stať, že návratnosť trolejbusovej trate bude ďaleko dlhšia, ako v rámci obnovy vozidlového parku nákup parciálnych trolejbusov s trocha zvýšenými nákladmi.
Reakcia na: Ike #28:
Tiez si myslim,ze lokality kde je dnes slaba frekvencia tbusov/hodinu asi tak aj dopadnu. Napriklad taka Svatoplukova kde je dnes len 60. Aj trat na Kolibu je s frekvenciou 4 vozidla na hodinu (okrem spicky) . Tam uz vlastne ani netreba obnovovat trat ved budu parcialy SOR TNS12. 😁
Reakcia na: Petto #29:
Tak Koliba sa stále rozrastá a cesta už dávno nestíha, tak by som sa nedivil keby v budúcnosti mesto pristúpilo k obmedzeniu IAD na Kolibe
Reakcia na: Viliam22 #30:
Akoze smotanka by sla trolejbusom ? 😃
Reakcia na: Petto #29:
Lenže do trate raz zainvestuješ, a potom ju už len užívaš - kabeláž aj drôty vydržia pár desaťročí, stĺpy v pohode aj pol storočia. Baterka túto životnosť ani zďaleka nedosahuje, navyše je to záťaž ktorú treba stále nosiť so sebou, čo ovplyvňuje spotrebu vozu aj kapacitu spojenia. Čiže keď sa to prepočíta, bežne vyjde lacnejšie užívať 30 rokov novopostavenú trať, než riešiť 30 rokov "bonusové" úlohy okolo bateriek.
Reakcia na: Petto #31:
Ak myslíš takých čo nevedia vyparkovať zo svojej garáže a začnú byť vulgárny a agresívny lebo ty si si tam dovolil na 7 metrov širokej ceste pozdĺžne zaparkovať auto
Reakcia na: Ike #25:
vedel by som si teoreticky predstavit riesenie kedy by mohli stacit len cca 3-4 trakcne stoziare (+ keby boli robene z nejakeho vhodneho kompozitu tak by to ani tak zufalo tazke byt nemuselo) na cele mostne teleso (takze hmotnost celeho vedenia aj so stoziarmi by nemusela byt az tak zufala) avsak tak ci tak by sa to muselo dobre preratat a myslim si ze stale by tam boli vacsie problemy aj kvoli vplyvu vetra; + teda mostny objekt nie je uz novy, nepozname 100% aktualny stav a tak aj statik pri vypocte by si musil ponechavat o to vacsie bezpecnostne koeficienty....
Reakcia na: Ike #28:
nuz zas ale pokial sa trat postavi dobre, tak prezije niekolko obnov vozoveho parku kym bude vyzadovat opat nejaky zasah trat...
Reakcia na: Viliam22 #33:
vulgárni... agresívni... Množné číslo, kedy sa to niektorí konečne naučia?
Reakcia na: Mhr1 #36:
Niektorí nikdy.
Začatie zisťovacieho konania bolo na návrh navrhovateľa (DPB) späťvzaté - teda pozastavené
https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/352932?uid=6b0dda9c5d29d65c89e55efffa10ce6aa9fb66c0
Reakcia na: Ike #38:
Prosim po slovensky co to znamena ? 🙃
Reakcia na: Petto #39:
Nie som v tom úplne doma, ale je to začiatok procesu EIA - Environmental impact assessment = posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Výstavba trolejbusovej trate patrí medzi činnosti, ktoré by mohli byť predmetom EIA, ale teoreticky by nemuseli. Na účel zistenia sa vykoná tzv. zisťovacie konanie (myslím, že v angličtine je to "screening"), v ktorom predkladateľ (v tomto prípade stavebník - DPB) zverejní zámer, ktorý následne pripomienkuje verejnosť a dotknuté subjekty a na základe vyhodnotenia pripomienok potom okresný úrad v sídle kraja rozhodne, či je EIA potrebná alebo nie je.

DPB zverejnil zámer, ale z nejakého, nateraz neznámeho dôvodu, využil ustanovenie v zákone 24/2006 § 20 ods. 3 a zámer stiahol. Pravdepodobne v ňom ide robiť zmeny.
Reakcia na: Ike #40:
Alebo je to späťvzatie nejaký procesný ťah napr. keď začali šípiť, že konanie nemusí výjsť ako očakávali. To sa samozrejme bez interných zdrojov z DPB, resp. OÚ nikdy nedozvieme...
Reakcia na: Petto #39:
Treba sa opýtať Marcela 😛
Reakcia na: Petto #45:
Že naprávači krívd z toho už urobili LaNfranconi.
"Zároveň táto trať umožní nahradiť autobusovú linku 32, ktorá z väčšej časti premáva pod trolejovým vedením a vykazuje vysokú obsadenosť v oblasti Dlhých dielov a Kramárov. Existujúca trolejbusová linka 64 by mala byť predĺžená do novej trasy Trnávka - Račianske mýto - Hlavná stanica - Kramáre - Patrónka - Riviéra - Dlhé diely."

Už sa nepočíta so zrušením 64 a potiahnutím 32 na Jelačičovu? Nebudú 3 linky (60, 61, 64) na Trnávke priveľa, nemohla by sa 61 viesť po Rožňavskej (ako 63) a 60 potiahnuť po Avion (po výstavbe TT)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #47:
To je nejaký zastaraný dokument.
Lebo už som videl v inom PDF že na tejto trati budú 32 a 47.
32: 6/15/7-8//15 po Jelacicku
47 bez zmeny ako dnes
Tu
Nechapem sice tu Holicsku pri L32. Asi len preklep.
L47 Stanica Ruzinov je uz asi planovany TIOP Ruzinov / dnesna Suhvezdna.
Reakcia na: Urbanway 2423 #47:
Keďže nové hybridné trolejbusy pre linku 61 tu budú skôr, než bude postavená trať v Mlynskej doline, tak by som sa týmto vôbec nezaoberal.
Reakcia na: Solider #50:
Tie tu budu skor hadam aj ako trat Galvaniho - Avion. Takze osobne tipujem budu nepouzitelne aj pre L61 ( v novej aj starej trase) a pre L40 pouitelne len v dnesnom useku tj po Nove SND. Most SNP - AS a AS - HS su skoro rovnake km useky tak neviem ci to ta baterka vyjazdi v pomere 50:50 / baterka : trolej.vedenie
Reakcia na: Petto #51:
27Tr by mali mať tuším dojazd 7,6 km, čo je presne dĺžka úseku Depo Trnávka - Letisko a ak by išli z Bulharskej/Spoločenskej na Letisko, tak by to bolo 6,6km na batériu a 10,8km pod TV, takže by to možno aj vyšlo. A ak by nešli zatiaľ použiť na 40 a 61, tak môžu jazdiť na 33 a možno aj 32.
Reakcia na: Urbanway 2423 #52:
Kilometricky to sice vychadza . Ale v podmienkach je nieco ze by mal byt pomer jazdy tusim 25:75 (baterka: vedenie) garantovany. Chceme ist mimo pomeru kym to je v zaruke - cca az 40% jazdy na baterku na L61? Neviem pytam sa. ❓ ❓ ❓
32 v dnesnom stave je uplne vyjazditelna s 27Tr a ak by urobil DPB aj sam odbocky na/z HS tak je to ideal. 33 No problem - tam zrejme aj zacnu 27cky 😁.
Reakcia na: Solider #50:
Kedy to vyzera na dokoncenie trate aktualne?
Reakcia na: lostrail #54:
Nie je ešte dodaná projektová dokumentácia, nie je vydané právoplatné stavebné povolenie a ani vysúťažený zhotoviteľ. Teda v lepšom prípade 2024, v horšom 2025.
Reakcia na: Solider #55:
No zbohom.
Vďaka novej trati bude možné priame spojenie Dlhých dielov s Račianskym mýtom a Trnavským mýtom trolejbusovou dopravou. Zároveň táto trať umožní nahradiť autobusovú linku 32, ktorá z väčšej časti premáva pod trolejovým vedením a vykazuje vysokú obsadenosť v oblasti Dlhých dielov a Kramárov. Existujúca trolejbusová linka 64 by mala byť predĺžená do novej trasy Trnávka - Račianske mýto - Hlavná stanica - Kramáre - Patrónka - Riviéra - Dlhé diely. Nahradenie autobusov trolejbusmi zlepší dopravu v oblasti Dlhých dielov, ktoré sú charakteristické veľkým sklonom ciest.

Toto by sa zislo vyhodit uz z clanku. Pokial viem s 64 sa uz neuvazuje.
Reakcia na: Petto #57:
A uvazuje sa vobec s dacim na Jelacicku este?
Reakcia na: Geravy #58:
Sak s L32. Aspon tak bolo v poslednom dokumente. A L61 prebere dnesnu L64 v useku Pod Stanicou - Bulharska a dalej cez Galvaniho k Avionu a na Letisko.
Reakcia na: Petto #59:
Nesledujem dokumenty. Cize 32: Dlhace - Jelacicka, 64: Lamac - Letisko?
Reakcia na: Geravy #60:
Ak sa nemýlim, tak by to malo byť takto:
32 DD - Kramáre - Hl. st. - Jelačičova
61 (trolejbus) - Hl. st. - Trnávka - Letisko
63 (autobus) - Lamač - Ivánska cesta - Avion SP
64 - zrušená
Reakcia na: Geravy #58:
Ani nie
Reakcia na: IVECO123 #62:
Určite áno, aj posledný dokument pre TT Mlynska uvádzal danú L32 v tej trase.
Reakcia na: TeBeCe #64:
Celkom Kocúrkovo, keď sa mestská organizácia a jej zriaďovateľ dohovárajú na detailoch investície cez Eiu, miesto toho, čo by mali projekt predrokovaný.
Reakcia na: Rubber38 #6:
To by bola len off-brand L83
Toto je v akom stave aktualne ?
Inak oplatí sa vôbec budovať trať pre linku s 15 min.int? Aj teraz tie klbáky sú plné po Nemocnicu potom je to na kraťas. V sedle aj ten proloprázdny. Či bude vedené pod drátmi aj niečo v Mlynskej Doline?
Zadrátovať by dávalo zmysel aj úsek k intrákom a tam viesť linku zo stanice. Tá by bola plná určite. Odpadol by aspoň závlek L32 k stanici..
Reakcia na: david11 #68:
L32 v projekte bola pisana na interval 7-8/15/10//15 tj skoro jak zatrolejovanie L61 po Avion. Nakoniec sa zisti,ze 27tr zvladnu na baterku aj Bulharska - Letisko a naspat a trat na Avion ani nebude treba. V prospech Mlynskej hra aj fakt ze stale bude treba nieco na ostrovnu trat na DD. Na L33 sa mohli kupit dodatocne 4 dalsie ks hybridov a netrebalo by nic stavat - vsak sa ani nestavia stale nic 😂
Reakcia na: Petto #69:
To možno, iba kvôli projektu tak dali.. Lebo v minulosti sa riešila návratnosť resp. realizácia TT iba pri veľmi hustom intervale. Už teraz tam ten interval bohate stačí. Pri súčasnej trase L64 sú teraz aj kraťase veľa.
Reakcia na: Petto #69:
Bulharská - Letisko a späť, v zime, s kúrením, vrátane temperovania interiéru počas prestávky, navyše so státim v predvianočnej zápche. Na akumulátor to je 7,1km obojsmerne, vrátanie motania sa pri Avione kvôli zastávke. Kapacita trakčného akumulátoru 51kWh, reálne sa nebude nabíjať na 100% a vybíjať do 0%, skôr bude snaha držať to v rozmedzí 30% až 80% pre maximalizáciu životnosti, keďže týchto cyklov absolvuje trakčný akumulátor viac denne. Reálne bude využiteľná kapacita asi 25kWh. Pri trase 7,1km a odhadovanej max. spotrebe 1,7kWh na 1km sa využije 12,5kWh, takže polovica. Vyzerá že to bude trolejbus v pohode zvládať, ale jedine za predpokladu, že počas jazdy pod trolejmi bude stíhať nabíjať. Počul som už také, že linka 61 bude na Hlavnej stanici robiť prejazd na linku 40, aby sa stihol dobiť trakčný akumulátor. Opačne linka 40 príde na stanicu a odíde ako linka 61. Lebo 11,1km pod drôtmi a 7,1km na akumulátor je pomer 61:39, čo je dosť na hrane. Linka 40 to má 5,8km pod drôtmi a 2,1km na akumulátor, to dáva priaznivejší pomer 73:27. Ale prestávkovanie s kúrením v zime ostáva (klíma žere menej ako kúrenie). Navyše ak by linka 40 išla až pod Most SNP, tak to je 4,2km na akumulátor, čo predĺži trasu a zmení pomer na 58:42, čo bude ešte horšie ako v príade 61.
Reakcia na: upravovač fotiek #71:
A nestačilo by sa dohodnúť s letiskom a postaviť tam malú meniareň a pár metrov vedenia na nabíjanie?
Reakcia na: upravovač fotiek #71:
Letisko ma mat minimalnu vyrovnavacku, no dnes tam slusne este prestavkuju SU18. Nevidim ani dovod aby kazda ranna L61 pri int. 5 min sla az na letisko. No dalsie vozidla do obratiska Avion k 63,69,96 uff.
Reakcia na: Petto #73:
Áno, to je argument, letisko nepotrebuje až tak hustý interval.
Reakcia na: 3pa3ck3 #72:
Letisko na to určite neprispeje.
Reakcia na: upravovač fotiek #75:
S tým som ani nepočítal. Stačil by bezplatný prenájom pozemkov na tieto zariadenia
Reakcia na: Petto #73:
Tak komplex Ovocné sady bude časom generovať slušný dopyt a letisko nevidím že by stagnovalo.. Zrušila sa tam L96. Nevidím problém v špičke aby to tam jazdilo v 5 min.int. Skôr je problém zhoršenie poobedného..
Reakcia na: david11 #77:
Aky je dnesny stav 61/63 poobede ? Davaju to kapacitne ? Lebo zatial po forach su len staznosti na trasy a nie na preplnenie.
Reakcia na: Petto #78:
L61 nestíhala pred zmenou a nestíha ani teraz. Na Trnávku prichádza častokrát už narvatá od Avionu.
Čiže samozrejme ide pre tamojších obyvateľov o zhoršenie.
Reakcia na: david11 #79:
Toto sa asi bude musieť riešiť, lebo je pravdepodobné, že od septembra sa to ešte zhorší. Poobedný interval je cez školský rok rovnaký ako cez prázdniny. Ak nie sú peniaze alebo vodiči na posilnenie 61, tak aspoň nasadiť kĺby na linku 60, aby sa čiastočne vykompenzovalo zhoršenie kapacity na Trnávke.
Reakcia na: david11 #70:
64 po zatrolejovaní Mlynskej doliny predsa končí.
Reakcia na: TomJ #80:
A ako kĺby na 60 vykompenzujú plnú 61? Ľudia budú čakať 15 minút na prázdnejší trolejbus?
Reakcia na: Solider #82:
Napriklad pri ceste z Bajkalskej na Trnavku pojde aspon jedna linka, ktora bude mat volnu kapacitu.
Reakcia na: TomJ #83:
L60 nepotrebuje posilniť.. Netreba robiť posilu, len aby dačo bolo. Posilniť treba prepravné prúdy, ktoré sú využívané resp. nestíhajú pobrať dopyt.
Treba vrátiť L61 aspoň na 7,5 poobede. Ideal 6 min.int. po zrušení L64. Sám DPB písal, že za zrušením L64 nebolo jej nevyužívanie no súbeh s inými linkami. No takou logikou zrušme aj L9 do Karlovky veď je tam súbeh.. čo tam po kapacite.🙃
Reakcia na: david11 #84:
S tymto v podstate suhlasim. Na druhej strane, aj linka 60 chodi v spicke dost plna a teraz po skrateni 64 je dost vela klbov nevyuzitych.
Reakcia na: TomJ #83:
60 má aj dnes voľnú kapacitu. Problém je nedostatočná kapacita na 61, ktorú treba riešiť buď vloženými spojmi na 61 alebo posilnením 61, pričom oboje je vylúčené vzhľadom na nedostatok vodičov 😂
Linka 64 už nebude jazdiť do Trnavky, už iba z Dlhých dieloch - Jelačičová😂
Reakcia na: S4mkooux #87:
Terazky ste akú rečú hovorili?
Reakcia na: S499.1023 #88:
Očividne ho desí ̶b̶r̶u̶s̶e̶l̶s̶k̶ý̶ ̶ slovenský diktát
Reakcia na: david11 #79:
a z pohladu pocetnosti prepravenych na jazdu vozidla o zlepsenie (pismeno H v MHD)
Celkom by ma zaujimalo - ci uz pojde o linku 32, 64, alebo hocijake ine cislo, podla vsetkeho to vyzera, ze cestou z Dlhych Dielov uz nebude mat konecnu na Hlavnej Stanici, ale dalej. No a tu prichadza dolezita otazka - bude zachadzat aj priebezne az k Hlavnej Stanici ako aj doteraz, alebo prejde len po Sancovej ulici a cestujuci s batozinami budu musiet k stanici doslapat peso, alebo absolvovat prestup na inu linku kvoli jednej zastavke?
Reakcia na: peepay #91:
Bude zachádzať obojsmerne ku stanici.
Reakcia na: Pajo #92:
Vyborne, dakujem!
Dokým dokončia túto trať, tak už môžu spojiť 32+64, kde by jazdili Škoda 25Tr, 27Tr, 30TrGR(pls opravte ma ak to mám nesprávne) a megatrolejbusy
Reakcia na: Škoda Forcity #94:
A predlzit L33 na Nivy, cez Lovinskeho a Palisady.
Reakcia na: Škoda Forcity #94:
Ty máš prosím ta koľko rôčkov?
Neviete v akom dohľadnom čase sa chystá územné konanie?
Reakcia na: Ike #97:
Uz to je hotove
Reakcia na: Ondrejko #98:
No a realizacia?
Reakcia na: lostrail #99:
Tá ešte hotová nie je🤪
Reakcia na: Ike #100:
Dakujem za tuto zasadnu informaciu, ktora mi zmenila zivot.
Reakcia na: Ondrejko #98:
Čiže môžem s napätím sledovať stránku úradnej tabule BSK?
V akom stave je toto teraz ? Caka sa na stavebko ?
Nevie niekto, či bude zrušená aj linka 33?
Reakcia na: GANGDRSŇÁKOV #104:
Nebude, preco by mala. Mozno dostane len ine cislovanie. Nieco na sposob ako funguje dnes L78 ze ma 2 ciele smer mesto a to Astronomicka alebo Nove SND.
Nie je to dobre zakreslené, vetva od Patrónky k Zoo nevedie cez podjazd pod diaľnicou. To sa ako môže stať v takom materiáli?
Reakcia na: andrejandrej #106:
Vsak to nie je technicky vykres. Cisto informativny. Ak sa teda bavime o tej mape tu na stranke vyssie.
Reakcia na: Petto #107:
Bavíme sa o mape v dokumente Zámer projektu, s hlavičkou ministerstva. Nie je to projektová dokumentácia, ale aj tak mi to príde zvláštne. Zase na druhej strane NDS "zabudla" postaviť diaľničnú križovatku. Asi by som sa nemal čudovať.
Reakcia na: Petto #109:
Neverím... Takže v roku 2026 bude 32 spojená zo 64? A nasadené 31Tr
Detto na 33 môžu ísť naspäť krásne 31Tr
Reakcia na: Ma178rek #110:
Ak sa nic neocakavane uz nestane tak asi ano. Jedine ze vyhra zase nejaky pofiderny zhotovitel ale zase par km drotov nie je raketova veda ako petrzalska elektrickova trat.
Snad nesplesniveju tie odstavene 31tr dovtedy.
Reakcia na: Petto #111:
Nie je to raketová veda preto trvá toto prepojenie tak dlho postaviť?? 🤣 To bude zjavne aj nejaká výluka električiek víkendová pri výstavbe trati keďže križovanie bude treba spraviť pod Lanfranconi a pripojiť trať na Riviére...
Dnes podpisali zmluvu so zhotovitelom, takze sa moze stavat. Len teda neviem, co je ta Energa zac.
https://bratislava.sme.sk/c/23500846/bratislava-podpisala-zmluvu-na-vystavbu-trolejbusovej-trate-patronka-riviera.html?ref=mnt
Reakcia na: lostrail #113:
Referencii maju pomerne dost, tak to asi nebude "garazova firma" https://energaza.sk/referencie/
No len stale ziadna info o chybajucej odbocke a stope na Hlavnej šťanici.
Reakcia na: Petto #115:
Chodi mi v hlave taka kacirska myslienka. V tom odkaze, ktory som dal, sa spomina predlzenie L32 na Jelacicovu a zrusenie L64. Uz sa to davnejsie spominalo bud tu alebo na Skyscrapercity. Ak by tu linku takto spojazdnili hned po skolaudovani novej trate, potreba novej stopy a odbocky by vlastne nebola taka urgentna, nanajvys pre nejake mimoriadne skratene spoje.
Reakcia na: Petto #114:
Jedina za mna ako-tak relevantna referencia je vystavba meniarni pri modernizacii ET v Kosiciach. Trolejbusove trate ziadne, len pomerne bezna elektroinstalacia. Aj tie TNS a TM robili okrem Sturova na 110kV strane. O trakcnych vedeniach nic.
Reakcia na: lostrail #116:
Napríklad pre linku 44 by bola stále potrebná... A teoreticky môže byť 32 vedena naprikald kazdy druhý spoj na stanicu ...
Reakcia na: Ma178rek #118:
Teoreticky tu mame uz aj metro. Niekde som cital, ze ta spojka predsa len ma pribudnut, ale neviem, ci v ramci projektu ako takeho. Kiezby som si vedel spomenut kde.
Reakcia na: lostrail #119:
V rámci rekonštrukcie vedenia na Kramároch ...
Reakcia na: Ma178rek #120:
Dakujem pekne.
Reakcia na: lostrail #113:
Sídlo majú na rovnakej adrese, ako ELZA... 🙂
Reakcia na: Dispecer #122:
Sa premenovali ci dve takmer identicke firmy ?
Reakcia na: Dispecer #122:
OK, tak uz potom netreba nic dodavat.
Volajako stale ticho, v Mlynskej doline nikto-nic...
https://img2.thejournal.ie/inline/2434312/original/?width=650&version=2434312
Reakcia na: lostrail #125:
Však 2 týždne dozadu sa vyhlásil oba zhotoviteľ...
Predpokladám že okolo polovice júla sa začne ..
Reakcia na: Petto #127:
Presne tak čakanie na Godota,ako to už v BA býva.
Je už pomaly polka mesiaca a nič.
Reakcia na: Fantomas1 #128:
Na SkyScraperCity je prispevok, ze si na stavebny dvor pri Kauflande priviezli nejake unimobunky a Toitoiku. Takze zavratne tempo asi odpozorovali z petrzalskej trate.
Reakcia na: lostrail #129:
Vyzerá to na také nejaké peripetie,ako s petržalskou električkou áno.
Peniaze sa skôr zase niekam vytunelujú a bude sa to ťahať a predražovať,ako tá električka.
Treba to sledovať kam sa to bude vykrádať zase.
Petržalskú električku máme asi tú najdrahšiu električku na zemeguli.
To by chcelo dať do Guinnessovej knihy svetových rekordov.
Reakcia na: Fantomas1 #130:
Ak to mas podlozene faktami,kontaktuj policiu, ak nie, tak netaraj.
Reakcia na: Fantomas1 #130:
Zaciatok maju naozaj velmi pozvolny, ale na unahlene zavery je este skoro. Z 9-mesacnej lehoty este stale maju vacsinu.
Dobrý nápad dávať sem fotografie z realizácie.
Áno začiatok je veľmi pozvoľný no uvidíme,čo nám budú ukazovať fotky.
Reakcia na: Fantomas1 #133:
Rano som videl robotnikov ELZA pod mostom Lanfranconi a uz prve velke diery a rozkopavky
Reakcia na: lostrail #132:
A keby to nestihli, Vallovci sa budu tesit a oslavovat v 2028, ze predsa neodisli zo stavby a par rokov hore-dolu predsa nehra rolu - Karlovka, Nivy, Petrzalka...
A to este neodstartovali stavby trati Eurovea, Bory, letisko, Biskupice, draty Apollo a ASMN-Eurovea...
Reakcia na: kecho #135:
Pri financnej situacii mesta mozno budeme radi, ak vobec odstartuju Ruzinov.
Všimnite si,že,ak sa vyjadríte na niečo kriticky tak hneď dostávate záporné lajky a blokujú vás.
V záporných lajkoch zatim vediem,kecho má zatiaľ iba 3 záporáky...
Reakcia na: Fantomas1 #137:
Cize nie je to sutaz, ale vyhravas?

Mimochodom, nie je kritika ako kritika. Miera kritiky ako aj pomer konstruktivnosti / dezolatnosti by mal zodpovedat skutocnej situacii. Len pred dvoma (tromi?) tyzdnami podpisali zmluvu a ty si si tu uz vylial frustraciu s hyperbolou, za ktoru by sa nehanbil ani Lubos Blaha. Neviem, ako si po tych par dnoch usudil, ze sa to cele vytuneluje a bude to podobne drahe ako podla teba najdrahsia elektricka na zemeguli, ktora ma byt udajne ta Petrzalska. Neviem, ake analyzy si spracoval, aby si mohol nieco take tvrdit bez naroku na minusky, ale znoska konspiracii uz je daleko za "kritikou". Ja som len zlahka naznacil, ze to tempo sa zatial podoba nabehu prac na Petrzalskej trati, ale v skutocnosti neviem povedat, ci to rovnako bude aj pokracovat.
Reakcia na: lostrail #136:
"Pri finančnej situácii mesta" nie je problém nájsť tých pár percent na spolufinancovanie eurofondov. Len sa teda nemôžu oplieskať na iné blbosti.
Fotografie z realizácie fungujú super.
Tak poďme to sledovať.
A nezabúdajme aj na iné dôležité trolejbusové trate,aj tie treba😎 .
Čoraz viac rozmýšľam nad významom tejto trolejbusovej trate z pohľadu cestujúceho a nejako neviem nájsť benefity. Celý projekt je skôr niečo čo by som nazval "ozdravovanie financií DPB na úkor cestujúcich".

Veď si to zhrňme:
1. medzi zastávkou ZOO a Habánskym mlynom je dnes najvyššia povolená rýchlosť 70 km/h, čo je rýchlosť, ktorou vie ísť autobus pri obmedzovači. Trolejbus síce vie ísť konštrukčne 65 km/h, ale v bratislavskej sieti je maximálka 50 km/h. Takže spomalenie.

2. Neviem úplne presne, čo sa predstavuje pod zlúčením 32 a 64 z pohľadu intervalov pre Dlhodielčanov, najmä cez víkendy, kde má 64 dvojnásobne hustejší interval, ale ak by došlo k posilneniu 32, tak je to nárast vzkm (odkiaľ ich DPB zoberie?) a navyše antisystémový krok (nepodpodporovanie dopravy ak sa dá prestúpiť na električku) a ak naopak oslabí (či už na priemer 20 min. alebo na úroveň L32, teda 30 min), tak je to oslabenie 64ky. Ešte ma napadá riešenie rozvetvenia linky (časť na Valašskú, časť na Dlhé diely), ale to potom nemá žiadnu pridanú hodnotu oproti dnešku. Alebo sa nesystémovo zruší 33?

3. Lepšia dostupnosť Račianskeho mýta, Trnavského mýta a Jeličičovej je tiež ilúzia, lebo 3 minutová zachádzka na HLST sa môže zmeniť v dopravnej špičke (pozdravujem piatky) na slušné peklíčko a aj keby neexistovali autá, tak je to na Trnavské mýto takmer o 10 minút dlhšie ako segregovanou, rýchlejšou, bezkolíznejšou a každé 4 minúty chodiacou električkou.

4. Kramárom sa zhorší dostupnosť Račianskeho mýta, Trnavského mýta a Jelačičovej tým, že časť ponuky bude zachádzať na železničnú stanicu.

5. Holému vrchu sa zruší bezbariérový prestup (47+64) na hrane na Kramáre.

Čiže je super, že DPB bude jazdiť bezemisne, udržateľne a finančne výhodnejšie, ale na úkor cestujúcich. Teda pokiaľ nie je v pláne zachovať v linkovom vedení status quo.


Reakcia na: Ike #141:
Napojenie ostrovnej trate na DD na zvyšok siete ti nič nehovorí? Že táto trať bude konečne nezávislá na t-busoch s pomocným pohonom? Že sa využijú t-busy, ktorých má Bratislava prebytok a ušetria sa kĺbové autobusy, ktorých je naopak nedostatok? Ani priaznivejší dopad elektrického pohonu na životné prostredie - stále nič? A o ne/zachádzaní na Hl.stanicu ešte nie je rozhodnuté, nakoniec odbočka t.č neexistuje.
Reakcia na: Mhr1 #142:
Hovorí, veď to spomínam. Len sa pýtam, čo z toho bude mať cestujúci okrem kompromisov, ktoré teraz neznáša a bude ich znášať.
Reakcia na: Ike #143:
Napríklad komfortnejšiu MHD? Na DD mu budú chodiť aj na 33 normálne kĺbové vozidlá, nie degeše alebo autobus ktorý zrovna zostane voľný v depe.
Reakcia na: Viko #144:
A to sa nedalo radšej dosiahnuť nákupom väčšieho podielu parciálov, čo by asi aj vyšlo lacnejšie než budovanie a prevádzka trolejbusovej trate ktorej jediný benefit čo ste našli je že tri poradia 33ky tam raz denne vedia prísť a odísť po svojom?
Reakcia na: 810zssk #145:
Určite áno. Len potom je otázne, čo by sme robili s prebytočnými 31Tr. Vyradiť ich po 10 rokoch? Predať? Takto budú mať aspoň využitie. A v budúcnosti nám trať v Mlynskej môže pomôcť aj pri rozširovaní siete parcialnych liniek.
Reakcia na: Ike #141:
ADD2. Nova 32 pojde na vikend na 15min. Narast vzkm to zase az tak nebude,kedze 64 ide do kelu. A na Kramaroch pridu do konca o "jednu linku". Papierovo to asi vyjde ze nepridu o obsluhu ziadnej zastavky (otazna je este stale Hlavna stanica) okrem Valasskej.

ADD3 Ano. L32 sa stane nepouzitelna v spickach, ale je to uz aj teraz rano skrz upchavanie Kramarov.

ADD5. Ano ale to je spojenie vyuzite kolko ? 10 ludi denne ?

Cela TT Mlynska dolina je teda skor "setrenie" pre DPB ako pridana hodnota pre Karlovku kedze sa zrusenim L64 usetria vzkm a L33 vratia klbaky s mensim poctom soferov.
Dajme tomu este ekologicky rozmer, no SU18 na 32 su s EURO6 takze tiez minimalny bordel siel von.
Reakcia na: TomJ #146:
TT Mlynska - hladam hladam ale dalsi prinos okrem 32,33 uz neviem najst. 31,37,39,192 potencial nula.
Reakcia na: 810zssk #145:
Vraj L32 v dnesnej tbus sieti by nemala dobry pomer jazdy pre baterka vs vedenie. Ale to sa dalo riesit ako na 40/61 a prejazdovanim 32/33 ale ci zrovna meskania z 32 chceme prenasat do nosnej 33 ? 😁
Reakcia na: TomJ #146:
Čiže staviame trať za 16 mega, aby sme účtovne aj daňovo odpisane trolejbusy nemuseli predať za trhovú cenu (alebo darovať na UA) ?
Reakcia na: Petto #147:
K tomu prvému bodu: naznačuješ, že na Kramároch je ponuka preexponovana a na dlhých dieloch nedostatočná a teda spojením 32+64 sa len presunu vzkm tak aby ponuka uspokojila dopyt?

Lebo mne z toho vychádza že na Kramároch jednak dôjde k redukcii spojov a jednak k zhoršeniu spojenia s rackom a trnavským. Ako sa vraví na Balkáne "zašto?"

Ak by sa aj zachoval status quo a šoto sen o spojení 33 a 64 nerealizoval, to spomalenie v mlynskej doline zo 70 an 50 je reálne. DPB rád preháňa a vyčísľuje sekundy tisícami eur na strate na výsledku hospodárenia a tu to zrazu nevadí.
Reakcia na: Ike #151:
Rýchlosť 70km/h je na úseku Zoo-Habansky mlyn v dĺžke necelého kilometra...
Opačný smer je 70 medzi Zoo- Botanickou záhradou kde je ten úsek dlhý asi 450m...
Ak dobre rátam tak sa ušetrí cca 16 resp 8sekund...
Fuha, tak tu zaznelo dost vselijakych nazorov. Osobne si myslim, ze ta TT prinosom bude a to aj pre cestujuceho.

1. Ak by zrusili L64 len tak, bez zhustenia L32, ked aj na 10min, tak potom by to bola do nejakej miery blbost (ako trat sama o sebe), ale treba rozmyslat aj v sirsom meradle, t. j. ze mozu pribudat dalsie trate, ktore umoznia preklpit dalsie linky.

2. Nie je iste, ci L32 bude vobec na stanicu zachadzat. Ma sa vybudovat spojka, ale nie je sucastou tohto projektu a nie je jasne, kedy to mesto chce spiskat. Mozno ziadne zachadzky nebudu.

3. Rychlost 50 km/h vs. 70 km/h pri 4 svetelnych krizovatkach a 2 zastavkach v Mlynskej doline urobi mozno minutu. Vacsi problem tam budu vecne zapchy, co by sa dalo vyriesit vyznacenim BUS pruhu, ako sme to nedavno rozoberali na Skyscrapercity (zuzenie od Patronky k ZOO na 1 pruh a vytvorenie 3 pruhov od krizovatky s Habanskym mlynom). To by bol prinos, aj ked teda nie priamo samotnej TT.

4. Ostatne linky - Pravda je, ze L31 a L39 toto nevyriesi a keby slo len o kyptik k internatom, tak by neslo o nic. Horsie je, ze napr. taka L31 na vacsine trasy jednoducho uz nema vedenie. Este L39 by sa mohla napojit v jednom smere za Rackom (aj L31, ale nie nadlho, pre L39 to ma zmysel az po klientske centrum), v opacnom by sa odpojila niekde na Kriznej, pri odboceni na Mytnu. Ale na bateriovy pohon su tam skratka velmi dlhe vzdialenosti. L37 je na tom podobne za odbockou na Cerveny most, cize na to, aby sa tieto linky mohli prerobit na tbus, museli by sa potiahnut dalsie kilometre drotov (prave L37 asi nebude kandidat, ibaze by sa stavala TT do Zahorskej Bystrice). Ale na druhej strane lepsie, ked uz nieco stoji a potom sa priliepa, ako to cele stavat od nuly. Napr. taka L31 by uz nemusela byt az taky problem, ak by sa mohla natrolejit napr. niekde na Zochovej (taky kusok postavit podjazdom a potom cez Mytnu, Stefanovicovu, resp. Radlinskeho k Racku). Nabrezie by zatial dala na baterku, to sa zvladnut da, akurat kvoli zapcham by bolo potrebne vyznacit BUS pruhy prakticky hned za odbocenim na most Lanfranconi az k mostu SNP. Za mna celkom paradny projekt, navyse s moznostou nasadit parcialy aj na L39, ktora by sla pod trolejmi az ku klientskemu centru. Na Suhvezdnej nabijacka. V Slavicom tiez, neskor doplneny kus trate. Ale nejaky zaklad uz bude postaveny.
L192 bola a bude pase, pripadna L29 sa aj tak bude skracovat, ked (ak) sa postavi ET cez Pribinovu a Kosicku.

5. Kramare - toto je problem a preto do buducna bude treba drotmi pospajat aj Patronku s vyjazdom na/z Hrobonovej. S tym, ze by sa mala vymysliet linka, ktora Kramare obide. Hoci aj delena L32 v 7,5 minutovom intervale, kedy kazda druha pojde cez Kramare a ich naprotivky cez Prazsku, zo zaciatku pokojne aj parcialy alebo degese, lebo ked sa zhusti interval, kapacita nebusi byt klbak na kazdom poradi. Iste, pouzitie degesov by nejaky cas negovalo novu trat, preto by sa mala prepojka Hrobonovej naplanovat uz teraz.

6. Darovanie / odpredanie trolejbusov - nestalo to 5 korun, tie trolejbusy su stale pomerne nove a bola by to skoda. Navyse neviem, ako dlho trva udrzatelnost pri ich nakupe. Urcite by som sa ich este nezbavoval, ale prave tlacil na rozsirovanie trolejbusovej siete, aby sa coraz viac ucelenych liniek dalo takto prevadzkovat. Okrem toho uvolnenie autobusov na ine linky je argument, ktory tu uz zaznel.

Tuto trat vnimam ako konecne prepojenie celej siete (o navozoch, ci potrebe degesov uz pisali ini) a ako zaklad pre vystavbu dalsich, ktore umoznia zmenit na trolejbusove dalsie ucelene linky v buducnosti, takze aj ked prinso pre cestujuceho nebude okamzity, z dlhodobeho pohladu je to spravny krok, ktory by mal sposobit dalsie vystavby a preklapanie dalsich liniek. Niekedy by ju bolo treba postavit a kedze tu milujeme stavanie malych prdincov v podobe etap vacsich stavieb, tak preco nie?
Ad a39. Tu sa skôr počíta s tým, že ak sa v budúcnosti nakúpia ďalšie parciály, tak by sa dala predĺžiť t47 od ZŠ až na Súhvezdnú/TIOP. Na baterky by to bol len krátky kúsok od X Trnavská x Tomášikova, čo by bol priaznivý pomer pod trolejou/mimo drôty. Relácia Ostredky - Hodžovo nám by zostala linkou t47 zachovaná a kapacita a39 by sa presunula na a31. A tá by zas mohla chodiť zasa až na Trn.mýto.
Reakcia na: Ike #151:
Co sa tyka 32+64. Na Kramaroch nepridu o ziadne spojenie.. Spojenia viacmenej ostanu nie? Len po trase dnesnej L64 pojde nova L32 s mierne lepsim int. Kramare pridu urcite len o Valassku a este je otazna ta stanica. Znizi sa ale vsak pocet spojov i liniek Kramarmi. Vikend to ani nevadi. 64 bola na zrusenie hodna uz par mesiacov pri tom "vytazeni".
Reakcia na: Petto #155:
Neviem, ja tam stále neviem násjť tie benefity pre cestujúcich (práve naopak, niektorým sa situácia zhorší). Nepopopieram význam tej trate z "manipulačného interného DPB hľadiska", hoci aj tu som presvedčený, že ide o morálne zastaralý projekt, ktorý mal ďaleko väčší význam v rokoch 2008 až 2015 ako dnes v dobe parciálov. Ale dobre, sú to európske peniaze. Len je komické, že v niektorých prípadoch sa DPB hrdí použitím parciálov a na iných miestach je ich použitie prekážkou. Vzhľadom na túto nelogickú nekonzistentnosť mám obavy, či sa tu neplnia linkové šotosny.
Reakcia na: Ike #156:
Ano z pohladu cestujucich benefity su naozaj mizive. Dajme tomu L32 sa zlepsi interval v spicke a vikend do 14tej.
Reakcia na: Ike #156:
Ktorákoľvek trolejbusová trať nemá benefity pre cestujúcich jedine pre obyvateľov ktorí tam žijú lebo su tichšie ako autobusy ... Pre bežného človeka ktorí sa potrebuje prepraviť z bodu A do bodu B tak tomu je jedno že či ide trolejbus alebo autobus...
Jedine čomu to môže pomôcť pre cestujúcich je to že klíma by mala ísť pravidelne a lepšie keďže v autobusoch býva s klímou najväčší problém
Reakcia na: Ma178rek #158:
V poslednej vete si si odpovedal na otázku, prečo radšej idem trolejbusom, ak mi v tej istej trase ide aj autobus.
Reakcia na: Ma178rek #158:
Zase takto by som si netrúfol paušalizovať. Benefit je minimálne hluk a emisie v kopcovitom teréne. Napríklad celá trať na dlhých dieloch je vyslovene pozitívny príklad.

Druhá vec je, že ako som hovoril. S rozvojom parcialov sa znižuje význam nových trolejbusových tratí.
Reakcia na: Ike #160:
Akože určite ale zjavne DPB nechce nakupovať momentálne nové vozidlá a dlhodobo rátalo s touto traťou...
Mne príde k malému zhoršeniu a to že prídem o priamy spoj na stanicu ale na druhej strane tých pár metrov navyše mi nerobí až taký problém keďže teraz mi to prinesie nové priame spojenia s inými časťami
Nie som si istý, či hlst má kapacitu na pridané linky. Podľa mňa je nevyhnutné:
1. Bus pruhy na vjazd na hlst so zákazom pre taxi
2. Zrušenie parkoviska na hlst
3. Dôsledne vynucovať dodržiavanie dopr. predpisov policiou
Reakcia na: andrejandrej #162:
Na Hlavnej stanici sa nic nepridava predsa. L32 je tam dnes a v prac.dni prestavkuju aj 2 vozidla niekedy. Skor bude problem trolejova stopa, ci to vobec 32 prejde po nejakej stope a kde bude vobec stat ? Vystupistia to asi nebudu tak bude stat na oboch nastupistiach podla smeru jazdu. Nastupiste s 93 pre smer DD, nastupiste pre 44 smer Jelacicova. Hlavne to na nastupisti pre 44 by bol problem, je tam len jedna slepa stopa.
Reakcia na: Petto #163:
No dúfam, že 32 na hlst nebude zachádzať, stačí keď zastaví Pod stanicou.
Reakcia na: andrejandrej #164:
Naviac, t44 jazdí hustejšie ako kedysi a41, takže prestup na hrane na Sokolskej nie je nič zložité. A kto má zdravé nohy, dôjde ten kúsok pešo, alebo po prechode na zastávku električky. To je fakt len na šírku cesty.
Reakcia na: Mhr1 #165:
Ešte keby tá zastávka bola aspoň trochu dôstojná (Ehm, prístrešok?)
Reakcia na: Ike #166:
Sokolskú považujem za najhoršiu zastávku v ba. Pomerne frekventovaná, mizerný prístrešok, sprchy od áut za dažďa, exhaláty a neskutočný hluk celoročne.
Reakcia na: andrejandrej #167:
Zažil som tam aprílový lejak pri prestupe na železničnú stanicu. Mal som oblek a batožinu. Nevedel som, čo je lepšie, či tam čakať, alebo ísť peši. Naozaj veľmi dôstojné cestovanie. Už takúto chybu nikdy neurobím a pôjdem taxíkom.
Reakcia na: Petto #157:
Trolejbusy sú tichšie, nie je v nich také teplo a sú rýchlejšie. A mám pocit, že sú aj menej roz***ané, resp dlhšie vydržia.

Ak si môžem vybrať medzi autobusom a trolejbusom, tak si vždy vyberiem trolejbus.

Aj šoféri s nimi jazdia často lepšie ako s autobusmi.
Čaute, poviem vám, čo viem:
keď postavia túto novú trolejbusovú trať, linka bude z Hrobonovej a budú na nej jazdiť trolejbusy Škoda 31Tr SOR.
Ešte je možné, že nebude zachádzať na Hlavnú stanicu.
Reakcia na: TRolejbus_6719 #170:
Nevies aj cisla do Keno10 alebo Euromiliony ?
L32 bude mat aj vozidla z Trnavky,kde teraz hniju docasne vozidla uvolene z 71 odvtedy co dosli Trolina.
Reakcia na: Petto #171:
Díky za info, inak na imhd.sk je to už dávno napísané. Ale pekný pokus!
Reakcia na: TRolejbus_6719 #172:
Kde je co napisane? 😃 Ze na linku 32 pojdu len vozidla z Hrononovej?
Reakcia na: Ike #160:
Súhlasím s tým, že tento projekt tak dlho trvalo zrealizovať, až ho doba predbehla.

Ten benefit hluku a emisii tam v súčasnosti je. Avšak v horizonte 10 - 20 rokov myslím, že skrz elektrobusy sa aj tento benefit odstráni.
Reakcia na: Mhr1 #165:
Najviac ľudí s L32 ide Nemocnica - Stanica a tým ju chceš zrušiť? Určite by mala ísť cez stanicu. Na Trnavské mýto ide L4,9 už teraz. Kto sa ponáhľa nech ide električkou alebo si prestúpi do L49 čo jazdí nepomerne častejšie ako L44 s 15 min.int. väčšinu dňa.
Reakcia na: david11 #175:
Pracujem aj na Kramároch, takže situáciu veľmi dobre poznám. Ale buď realista. Je tam odbočka na Hl.St.? Je tam dosť miesta? Lebo to je ako keby na stanicu išla aj linka 32 aj 64, takže je to nárast. A ľudia majú nohy! Je to kúsok!!!
Reakcia na: Mhr1 #176:
Je to kusok, ale kusok ktory ludia bezne absolvuju s kuframi, co nie je nic pohodlne. A este nech sa k tomu prida horucava, dazd, sneh... Ludia sa ti na to vykaslu a radsej pojdu autom/taxikom.

Preco by tam nebolo dost miesta na linku ktora by nemala na stanici konecnu? Kedze tam nebude prestavkovat tak komu bude zavadziat?
Reakcia na: Andrej #177:
Teoreticky si mozu zavadzat vo vzduchu palicami. Chcelo by to tretiu trolejbusovu stopu, alebo spojku z lavej stopy na pravu, tak aby sa prestavkujuca L71 dala obehnut po lavej stope, a prestavkujuca L61 (edit) zas po pravej.
Reakcia na: Adam3 #178:
Jak si môžu zavadzať so 40kou? Veď tá ma svoju slepú stopu a inak stoja mimo vedenia nie? Tým pádom 71 je na pravej stope celý čas a ľavá stopa je voľná na prejazd celou stanicou. Takže budúca linka napr. 32 keď bude trolejbusová vie vykonať obrat cez ľavú stopu. Tam nikto nestojí a nezavadzia.

Problém je teda len v chýbajúcej odbočke na stanicu a zo stanice. Ani ten však nie je neriešiteľný a DPB by ho vedel elegantne vyriešiť, tak ako so slepou stopou na stanici. Inak ho už mohol spraviť počas budovania slepej stopy na stanici v rámci jednej zákazky a ušetrilo by to aj 44ke kopu zbytočného prehadzovania.
Reakcia na: Dadino #179:
Na ľavej stope prestávkuje 61. Čiže ako hovorí Adam, na Hlavnej by to chcelo kríž na začiatku pravého nástupišťa. Bez tohto kríža bude potrebné prekopať celý grafikon tak, aby 61 a 71 prestávkovali spolu na pravej stope, čo ani neviem či je technologicky možné.
Reakcia na: Dadino #179:
Myslel som 61. Ta spojka by sa zatial docasne mohla urobit aspon jednosmerne zo stanice na Sokolsku, ak je problem, ze v opacnom smere by si to vyziadalo vacsie upravy + krizenie. Keby teda L32 tam zachadzala aspon jednosmerne (v tom rychlejsom smere bez nutnosti dvoch lavych odboceni) bolo by to lepsie ako nic.
Reakcia na: Adam3 #181:
#180
Hej na 61ku som zabudol, že nestojí s autobusmi v zástupe ale na ľavej stope. Každopádne pozeral som si ten projekt ako je načrtnutý a zdá sa, že na to mysleli. Jednak je X-ko pred odstavnou plochou 71ky a za druhé budú 2 nástupištia a 4 stopy. Teda 32-ka bude vedieť prejsť čisto teoreticky ak som sa už úplne nezamotal po ľavej stope z nástupištia F ako dnes odchádza linka 40 s tým, že využije ľavú stopu smerom zo stanice. Boli by tým pádom spoje rozdelené, že 71, 61 nástupište D a 40, 44, 32 nástupište F. To mi príde ako najrozumnejšie z toho čo som videl v papieroch. (viď dolu) Opravte ma ak sa mýlim lebo fakt už v tom mám trošku guláš. 😃
Reakcia na: Dadino #179:
Pri sucasnej situacii ti 32 neprejde stanicou ako ti pisu ostatni.
Reakcia na: SGP135 #180:
Technologicky preco by nemalo. Skor jedno meskanie 61 a 71 pride nacas a museli by sa zhadzovat palice a predchadzat sa a rob potom sofera 😁
Reakcia na: Adam3 #178:
Ale všetky trolejbusy ktoré jazdia na hlavnú sú hybridy. Ak sa nič nezmenilo od minulého novembra tak všetky prestávkujú mimo drôtov.
Reakcia na: Andrej #185:
Nezmenilo. 71 stále prestávkuje pripojená na pravú stopu ako vždy a 61 stále prestávkuje pripojená na ľavú stopu. 40 prestávkuje pripojená na slepú stopu. Ak je dané miesto obsadené, ako jediná časť prestávky trávi mimo drôtov na bývalom stanovišti autobusového záložáku.
Reakcia na: SGP135 #186:
Zvysok casu by nemohli prestavkovat mimo drotov?
Reakcia na: Dadino #182:
Pri tom plánovanom usporiadaní trolejí by sa to dalo. Raz som si to kreslil a vyšlo to.
(D) - vpravo = 32 (smer Jelačičova), 71; vľavo = 61 (prestávka)
(F) - vpravo = 40; vľavo = 32 (smer DD), 44
(G) - vpravo = 40 (prestávka); vľavo = 32 (smer DD), 44
(X) - 40, 61 (iba výstup, mohli by vysadiť cestujúcich aj na Y)
(Y) - vpravo = 44 (prestávka), 71 (prestávka); vľavo = 32, 40, 61
(Z) - 44 (prestávka)
Ak som na niečo nezabudol, tak všetky trolejbusové linky okrem 44 by mali vlastnú stopu na prestávkovanie s tým, že by ich mohla 32 hocikedy obehnúť po oboch nástupišťach. 44 by buď prestávkovala na Y alebo Z podľa situácie so stiahnutými zberačmi (na F by sa mohla osadiť strieška namiesto SAV).
Reakcia na: Andrej #187:
Taká 71 tam neprestávkuje, má tam iba čas na vyrovnanie meškania a krátky pobyt. Čo je však dôležitejšie, to výstupište v ostrom ľavotočivom oblúku je nebezpečné a vôbec by tam nemalo byť, nie je tam možné pristaviť vozidlo bezpečne k vyvýšenému výstupišťu a ľudia tam vystupujú do vozovky.

V druhom rade, v rámci projektu Modernizácie TT Kramáre mala byť postavená spojka z Pražskej na stanicu a upravené trolejové vedenie na stanici, aby tam bola ďalšia objazdná stopa cez druhé nástupište, a kým toto nebude, tak 32 nebude môcť jazdiť cez Hlavnú stanicu.

A okrem toho, napriek tomu, že je podľa mňa správne, aby 32 jazdila cez stanicu, najprv tam treba poupratovať s vozmi a dopravnou situáciou. Nie, že bude 32 stáť štyri svetlá pod stanicou, aby sa vôbec dostala na stanicu cez IAD a iné vozidlá MHD uviaznuté v kolóne.
Okrem neexistujúcej spojky na stanicu, treba brať do úvahy, to čo píše Solider. Odbočenie z Pražskej doľava na stanicu nebýva v špičke na jeden cyklus, ani na dva... Stojí to za to zdržanie? Keď pre tých, čo nevládzu, sa dá na hrane na Sokolskej prestúpiť na t-44, prípadne pod stanicou na e-1. A tí, čo vládzu, dôjdu. Nerobí to problém ani mne, seniorovi. A nevládni majú stále tú prvú možnosť.
Lebo za každú cenu ťahať t-32 cez stanicu a tým ju zdržať, tiež nie je bohvie čo. Lebo potom je lepšie, aby zostali dve linky, aj t-32, aj t-64. A keby nejazdili naraz, ale pekne v preklade, bola by aj t-64 lepšie využitá. Lenže to už je pre mnohých kacírstvo, musí sa ušetriť za každú cenu...
Reakcia na: Mhr1 #190:
Netreba žiadnu spojku pokiaľ by sa dovolil prechod od Sokolská smer stanica ..
Reakcia na: Mhr1 #190:
Stale je potrebne si ale uvedomit. Co je predmetnejsie mat? Priame spojenie s HS alebo dalsie spojenie s TrMy, RaMy. Rychle spojenie tam uz dnes robi nosna 49 a L32 jej interval mat nebude. 49 sice nejde k Nemocnici Kramare ale aj tak. Stale ma vyssi uzitok odbocka k HS ako par minut zdrzania na Trnavske.
Pripadne urobit nieco na sposob L61 ze v rannej spicke nezachadza L32 k Hlavnej stanici ( ako 61 k avionu ake z inych dovodov)
Reakcia na: Petto #192:
No to je problém celého projektu. Najlepšie je dnešné status quo.
Reakcia na: Petto #192:
Uvidíme podľa intervalu.
Ak by bol napríklad celodenný interval 10 minút vtedy by sa dalo uvažovať že každý druhý spoj na stanicu...
Byt na mne: Predlzena L32 bez zachadzok na Hlavnu stanicu. Dalej L93 ukoncit na Kollarku, L61 a L40 a L71 by zacinala a koncila na zastavke Pod stanicou a vozidla by sa tam iba isli otocit. L44 by koncila na Hrobonovej. L1 neviem. Takto sa da odlahcit dopravna situacia na Hlavnej stanici podla mna a navod aby sa ludia viac fyzicky zapojili.
Reakcia na: Ma178rek #194:
Ma byt 15 mimospickovy.
Reakcia na: Dak7 #195:
To bola dufam ironia 😁
Reakcia na: Ma178rek #191:
Prechod cez koľaje sa určite nepovolí, nie je to bezpečné vzhľadom na to, že sa tam posunuje. Najlepším riešením je výstavba podchodu.
Reakcia na: Solider #198:
No veď o tom sme tu už v minulosti diskutovali. Koľko je to metrov? Vykopať, zakryť, viem, možno aj nejaké inžinierske siete... Ale to nemôže byť neprekonateľný problém. Len nie je vôľa od železníc, to je podstata. Lebo "nikdytotamnebolo"!
Reakcia na: Solider #198:
To áno a rovno spojiť s podchodom ktorý slúži primárne na vychádzanie...

+- by ma zaujímala.cena takéhoto diela

Lebo je to 100m +-
Reakcia na: Ike #160:
Ked sa zaseka Sitina a nasledne Patronka, pricom niekedy su tam zdrzania aj hodinove, baterka parcialu to zvladne?
Reakcia na: Mhr1 #165:
Keby sa tak zo Sokolskej dalo prechadzat vrchom napr. poza muzeum dopravy rovno na stanicu, hned by to bola ina kava... Ten 100m podchod by sa pomerne rychlo vratil.
Reakcia na: lostrail #202:
Pred reko celej stanice je to čisté sci fi.
Reakcia na: Ma178rek #191:
Veru, dovolím si tvrdiť, že by to odlahčilo aj dopravnú situáciu pred stanicou.
Reakcia na: Solider #198:
Prečo by tam nemohla byť len signalizácia pre chodcov, ze ide vlak. Však tam aa posunuju skoro krokom.
Išiel som tadiaľ stokrát, nevidím problém preco by sa to nemohlo používať.
Reakcia na: Maremi #205:
Vôľa, či skôr nevôľa zo strany ŽSR...
Odbocka pre L32 sa riesi. Aspon tak som dostal info od komptentnych, mozno to nebude hned sucasne od spustenia TT Mlynska dolina, ktora ide ako EU fondovy samostatny projekt, kdezto odbocky na HS idu z penazi mesta/DPB.
Reakcia na: ufo #208:
Takých máš ešte veľa aj teraz. No pokiaľ ti vlak stojí na nástupišti tak žiaden vlak ti na prvé dve koľaje nepustia. Jedine ak by tam stál personál stanice s červenou vlajočkou a vlak ti zastaví ešte pred prechodom.
Reakcia na: david11 #209:
Toto je novostavba z r. 2024. A vo dvore na hlavnej stanici musí byť pri posune zamestnanec ŽSR tak či tak - je to všetko na ruku a na návesť výhybkára. Takže žiadna personálna potreba naviac.
Reakcia na: ufo #210:
Viem, že je to novostavba. Urobená však po starom. Úrovňový prechod k nastupišťu.