Reakcia na: mikeska #15598:
Z tých 120 cestujúcich je žiakov presne 30. Pripájam celé znenie mailu bez úprav, aký išiel poslancom MČ Sever:"Zasielame podrobnejšiu informáciu k vývoju stavu MHD po zmene cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti 1. novembra 2024.
Podobne, ako v roku 2016, aj pri tohtoročnej zmene najviac rezonujú podnety od obyvateľov z Kubrej a Kubrice. Sú smerované najmä voči zmene obsluhy v tejto časti MČ Sever, ktorá sa od starej líši presmerovaním linky 1 namiesto Kubrej na Sihoť, linky 11 cez Sihoť namiesto Štefánikovej a zriadením novej linky 16 v trase Kubrá - Zlatovská - Záblatie.
Úpravy od 15. decembra 2024
Od tohto dátumu dôjde k čiastočnej úprave spojov na linke 4, kde budú pridané spoje v čase špičiek so zachádzkou cez Kubrú. K tejto zmene sa pristupuje nielen po požiadavke Rady školy pri ZŠ Kubranská, ale aj na základe požiadaviek obyvateľov, ktoré nám prišli na konkrétne časy. Nastalo to, čo sme predpokladali - pred spustením sa ozvali tí, čo mali výhrady, po spustení sa ozvali tí, na ktorých ústupky sťažovateľom naplno negatívne dopadli. Pričom druhá menovaná skupina je, na základe dát o počte cestujúcich, početnejšia.
Okrem uvedených zmien na linke 4 tiež dochádza k posilneniu linky 11 medzi 6. a 7. hodinou (problém s prípojmi), takisto pribudnú aj viaceré skoré ranné a neskoré večerné spojenia na linke 16.
Vysvetlenie k cestovaniu
Opakovane sa stretávame s výhradou voči časovým polohám linky 11 a 16 v Kubrej, ktoré chodia niekoľko minút po sebe a vďaka tomu nie je možný prestup. Toto tvrdenie vyplýva z nesprávneho vyhľadania spojov. Ako teda cestovať?
- z MAXu do Kubrice? linkou 1 s prestupom na linku 11, alebo dopoludnia priamo bez prestupu predĺženými spojmi linky 16
- z MAXu do Kubrej? priamo linkou 16
- zo Zámostia do Kubrice? linkou 16 s prestupom na Hasičskej na linku 11
- zo Zámostia do Kubrej? priamo linkou 16
Za žiadnych okolností teda nevzniká potreba prestupu medzi linkami 16 a 11 v Kubrej, preto premávajú v niekoľkominútových rozostupoch.
Vyhodnotenie zmien za prvý mesiac
Zmeny je vždy potrebné vyhodnocovať najskôr po pol roku od ich zavedenia, nakoľko prvé mesiace si cestujúci nový cestovný poriadok len "oťukávajú". Po zavedení sa však sledujú trendy, teda najmä to, ako sa jednotlivé linky, spoje, zastávky a opatrenia vyvíjajú. Navzdory všetkému, už výsledky za prvý mesiac ukazujú pozitívny trend a z dát je možné interpretovať, že zmena bola logická a opodstatnená. Nižšie na konkrétnych príkladoch:
Denne prepravíme medzi Kubricou, Kubrou a zastávkami na Sihoti 120 cestujúcich denne v jednom smere, čo je približne 4,8 cestujúceho na spoj.
V starej trase využívalo linku 1 z Kubrej 169 cestujúcich denne v jednom smere, čo je len približne 4,84 cestujúceho na spoj. V novej trase využíva linku 1 zo Sihote 243 cestujúcich denne v jednom smere, čo je o 44% viac oproti starej trase. Spojov však pribudlo, na spoj prepravujeme približne 5,17 cestujúceho.
V starej trase bol na linke 1 vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 60 cestujúcich denne v jednom smere, v novej trase je vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 98 cestujúcich denne v jednom smere.
V roku 2016 rezonovalo zrušenie linky 7 z Kubrice do Zámostia, pričom po jeho obnovení prostredníctvom priamej linky 16 už táto téma populárna nebola. Aj napriek tomu, linku 16 využije z Kubrej, Predpoľa a Štefánikovej za deň až 239 cestujúcich denne v jednom smere, pričom až 85% z nich cestuje na zastávku Hasičská a ďalej, a až 66% z nich cestuje za mosty.
Čo by priniesol návrat starého CP?
Vyhovelo by sa ľuďom, ktorí najhlasnejšie kričia. Tým by sa vrátilo priame spojenie, po ktorom bol menšinový dopyt, no stovky ďalších cestujúcich by prišlo o nové spojenia. Spojenia zo Sihote k MAXu, spojenie Kubrej, Predpoľa, Podsokolíc a MAXu do Zámostie, spojenie Sihote s Kubrou by zaniklo. Niekoľko jednotlivcov by si však už nemuselo prestúpiť. Koľko týchto ľudí je? Napríklad 18. novembra, v pondelok, to bolo presne 16 prestupujúcich cestujúcich na zastávke Pred poľom. Množstvo prestupujúcich sa denne pohybuje na úrovni od 10 do 30 cestujúcich. Tí by išli priamo, niekoľkým stovkám by však spojenie nenavrátne zaniklo - opäť."
Michal Mazánik
Dokonalé preklady v praxi:
- Saratovská > centrum: v 6+ 40 minútová diera medzi hh:00 a hh:40 takmer každú hodinu
- Hasičská > Gen. Svobodu: v 6+ 41 minútová diera medzi hh:48 a hh:29 (ale L8 a L22 išli v priebehu 6 minút)
- OC Laugaricio > centrum: vybrané hodiny 40-60 minútová diera, napr. spoje išli 11:55 (L27), 12:15 (L25), 12:35 (L24) a následne až znovu 13:35 (L24)
- Sihoť IV > centrum: v 6+ aj 23-26 minútové diery uprostred dňa
Nemal by som chuť to tu vyťahovať, ale keď sme tu popoťahovaní za údajné zavádzanie a preklady v úvodzovkách, nemám inú možnosť, než to takto verejne porovnať. V aktuálnej koncepcii MHD je azda najväčším problém 14 minútová diera z centra na Sihoť. V starej koncepcii boli bežné aj diery od 20 do 60 minút.
Čo sa týka ostatných vecí. Spojenie Západ - OC Laugaricio bolo v prevádzke v 60-minútovom intervale len necelý rok. Nakoľko z APC sa nedajú detailne vysledovať konkrétni cestujúci, na tejto linke sme si robili aj sčítanie vo vozidlách na vybraných spojoch, pričom L27 fungovala najmä ako "odľahčovač" L24 v úseku centrum - OC Laugaricio. Priamo zo Zámostia do Belej to boli spravidla nižšie jednociferné čísla, zrejme aj kvôli neatraktívnemu cestovnému času.
V prípade spojenia Západ - Saratovská zostali všetky silné spoje vedené priamo ako linka P5. V ostatných časoch môžu cestujúci okrem prestupu na Hasičskej využívať aj peší presun na Juh II – ak sa rozhodnú pre túto alternatívu, sú naďalej v štatistike započítaní len raz. Z reakcií, ktoré od cestujúcich máme vieme, že to aj robia. Ja sám, keby som býval napríklad na Šmidkeho, tak asi idem na Mateja Bela, nakoľko mi to skráti cestovný čas.
Dovolím si tiež nesúhlasiť, že nízka spoľahlivosť garantovaných prestupov automaticky znamená, že cestujúci prešli do skoršieho/neskoršieho spoja - najmä v smere z Hasičskej za mosty mohli využiť napríklad aj RAD a tým pádom ich v dátach z APC nemáme.
Robíme si samozrejme aj porovnania podľa lokalít, prípadne podľa liniek – najvýznamnejšie nárasty sú medzi Kubrou – Sihoťou (cca 120 cestujúcich denne v jednom smere za pracovný deň), na linke 2 na Novinách (približne 3-násobne), na linkách 24 a 25 najmä cez víkend (viac než 50%). Drobné poklesy sme po spustení zaznamenali na Východnej (to sa ale po pár týždňoch zmenilo na mierny nárast) a v Kubrici. Dáta potvrdzujú aj pozorovaný vysoký dopyt po linke 16 na Gen. M. R. Štefánika.