Slovenský dopravný pas nie je komerčný produkt firmy TransData, ale produkt/ponuka/projekt Zväzu autobusovej dopravy. https://zad.sk/slovensky-dopravny-pas/
Je postavený tak, že sa vôbec nevyžaduje mať zariadenia od TransData, podmienkou je byť technologický kompatibilný, pričom tie požiadavky sú zverejnené na webe (viď link vyššie). Koniec koncov, vidno to napríklad v tom, že karty systému SDP možno používať aj v MHD TN (a tiež aj v bratislavskej či žilinskej MHD), kde je odbavovací systém od iného výrobcu.
TransData je v Pase technickým správcom systému (spravuje technické špecifikácie, zabezpečuje jeho fungovanie). V zásade jedine, čo bude prípadný nový dopravca PAD TSK od TransData nevyhnutne potrebovať sú SAM moduly s kľúčmi na kryptovanie komunikácie s kartou a aj tie výhercovi dodá TSK.
Ak by existovala obdoba SDP napr. v réžii MD SR, rovnako bude potrebovať niekoho, kto bude systém spravovať, kto bude poskytovať kryptovanie kľúče.... akurát všetko to, čo dnes robí TransData bude robiť niekto iný.
Rozhodovanie, či SPD áno alebo nie, je v súčasných podmienkach iba o tom, či majú byť karty použiteľné aj u iných dopravcov, alebo byť zeleným ostrovom v mori vzájomne kompatibilných.
Pozeral som , a to je teda môj laický názor, zbežne do legislatívy ohľadne tých možných podpôr /zliav/ vo verejnej osobnej dopravy - nie teda iba autobusovej - vo verejnom záujme. Aby sa tu opäť proti mne nezačala kampaň, som tiež za poskytovanie všetkých možných zliav.
Teda:
1. Určite sa zhodneme, že nič zadarmo nefunguje. Podľa okrem iného - Nariadenia Európskeho parlamentu a rady je možné poskytovať oprávnenými subjektmi / obce, mestá, kraje ale i štát / úhradu vybraným poskytovateľom osobnej dopravy.
2. Ak som správne čítal, nie je možné takúto podporu poskytovať na podporu turizmu či histórie píšu - ,,s výnimkou
služieb, ktoré sa poskytujú hlavne pre ich historický význam alebo
turistickú hodnotu.,, viz. https://www.mindop.sk/files/statistika_vud/legislativa/doprava/legislativa_eu/CELEX_02007R1370_20171224_SK_TXT_nariadenie_o_sluzbach_vo_verejnom_zaujme.pdf
3. Teda zatiaľ nie je záujem a potreba všetkých, resp ani možnosť podporovať tých, ktorí napríklad nepochádzajú z TSK a chcú zľavu v prešovskom kraji, ak sa nejedná o celoštátnu podporu ako je to napríklad u ŽSR . /dôchodcovia, študenti/. Neviem prečo by mali obyvatelia Trenčína prostredníctvom mesta podporovať napríklad MHD Michalovce. Veď aj toto by išlo z rozpočtu Trenčína. Argument , že aj Trenčan môže cestovať v Michalovciach tu určite neobstojí. Prečo? Nuž socializmus dávno skončil a je tu trhová politika. / ale asi si môžu vzájomne refundovať zľavy , ak také sú, ,,cestujúci/cestujúci ,,
Samozrejme , tie technické možnosti vyžiadania si zľavy / rôzne karty, či systémy / sú už biznisom poskytovateľov takýchto systémov. Napríklad tento týždeň sme boli vybrať zostávajúci kredit na bývalej zrušenej karte SAD Trenčín a iba za vrátenie mojich peňazí si SAD účtovala tuším 1,40€ / - iba pani vydala peniaze, nič viac/
Ono s ohľadom na pomerne malý rozdiel v cene medzi jednotlivými súťažiacimi dopravcami (ak dobre pozerám, 80.000/ročne) to vrhá veľmi zlé svetlo na transparentnosť výberu nového dopravcu.
Čo sa týka všeobjímajúcich pasov, bolo by fajn, ak by s tým rátala aj tarifa, lebo senior do 70 rokov sa môže preukázať len kartičkou od dopravcu z nejakého malého 55tisícového mestečka
Súhlasím že hlavný problém je uzavretosť systému a jeho naviazanie na (nekvalitné) produkty Transdaty. Ale aj keby bol spravený poriadne, bola by to dobrá idea možno pred 10 rokmi. Dnes už máme univerzálnejšie technológie.
Keď spomínaš OV-chipkaart, v Holandsku sa práve postupne prechádza na OVpay, kde budú akceptované aj platobné karty.
Podľa mňa dopravný pas je dobrá idea, ale keby to nebol komerčný produkt Transdaty. Takto núti dopravcov zapojených do neho mať odbavovací systém od Transdaty.
Keby existovala vzájomná akceptácia dopravných kariet na základne nejakej štátnej dopravnej autority bez ohľadu na to či dopravca má Transdatu, R&G alebo Telmax, tak by to mohlo byť fajn. Neviem presne ako fungujú OV karty v Holandsku, ale nezdalo sa mi, že by naprieč krajinou bol len jeden dodávateľ odbavovacích systémov.
Osobne sa ale stotožňujem s tým, že platobné karty sú budúcnosť a majú oveľa viac výhod ako nejaké dopravné karty (napríklad, že s tou istou kartou okrem cestovného viem zaplatiť nákup v Bille či účet v podniku ).
Mám návrh. Namiesto kombinácie banková karta + dopravná karta budú osoby s nárokom na zľavu nosiť kombináciu banková karta + preukaz na zľavu a hurá, tento neuveriteľný benefit šmahom ruky zanikol.
Vzhľadom na to že SDP je uzatvorený systém, takáto požiadavka núti dopravcu ísť do odbavovacích riešení od Transdaty. Takže chvalabohu že to mesto nevyžaduje, inak by bolo zle nedobre. Samozrejme ale nie je čisté meniť podmienky po súťaži, v prvom rade to tam vôbec nikdy nemalo byť.
Inak ako už bolo naznačené, normálny objednávateľ nebude v roku 2023 riešiť uznávanie nejakých nezmyselných kartičiek na autobus. Máme všetci nie len dopravný, ale všeobjímajúci pass v peňaženke, alebo mobile. Volá sa to Visa/MasterCard a je to akceptované po celom svete. (A kým niekto príde s "a čo deti/dôchodcovia/šteniatka", ešte dodám že sa dá kúpiť aj predplatená karta bez viazania na účet, ak niekto veľmi trvá na tom že chce žiť v minulom storočí.)
V MI alebo PO možno v živote kartu nevyužiješ, ale je dosť veľká pravdepodobnosť, že ju využiješ v Púchove, Považskej alebo v Žiline. A ak možno práve ty nie, tak obyvatelia týchto miest, prípadne okolitých obcí celkom určite.
Mimochodom, pred zavedením tohto pasu (bez ohľadu na jeho predchádzajúce názvy) si mohol kartu SAD TN využiť len v SAD TN, čo už komplikovalo aj takú cestu do Handlovej, hoc boli obe mestá v jednom kraji.
Výhodu to má tú, že keď pôjdeš v lete s deckami/rodičmi_na_dôchodku do Ždiaru alebo kdekoľvek inde, kde sa hrajú na ten zbytočný dopravný pas, tak v autobuse SAD Poprad vytiahnu svoju trenčiansku žiacku/dôchodcovskú kartu a budú cestovať za žiacke cestovné, ktoré si im dobil ešte tu v Trenčíne.
Mesto by nič nepotrebné neplatilo. Dopravca by len platil náklady spojené so zapojením do systému zúčtovania platieb presne tak isto, ako platí transakčný poplatok za prijatie platby bankovou kartou.
Podľa mňa sa všetko viaže na poskytnutie dotácií na dopravu. A to či už mestami, či krajmi. V zozname zapojených dopravcov sú už mnohí, pozrite tu https://www.dopravnypas.sk/#whyToTravel
Cestujúci má určite mnohé výhody z možnosti využitia karty napríklad svojho mesta, keď navštívi východ krajiny, či sa tam presunie zo západu. Na strane druhej a to správne konštatuje vlado54 , prečo má napríklad mesto Trnava dotovať dopravcu v Prešove? Možno ešte s výhľadom do budúcnosti, lebo už sme sa aj o tomto bavili - MHD bude zdarma.
Výhodu to má, že sa po Michalovciach alebo po Prešove môžeš voziť s kartou z MHD Trenčín a nepotrebuješ inú. S dopravným pásom by si si mohol automaticky uplatniť zľavené cestovné, pričom sama karta môže byť dokladom na preukázanie nároku na zľavu.
Banková karta údaje na preukázanie sa neobsahuje.
Jeden dopravný pas, ktorý by platil naprieč Slovenskom by bolo ideálne riešenie pre všetkých ľudí mimo produktívneho veku.
A akú to má výhodu aby sme sa viezli po Michalovciach alebo po Prešove s kartou z MHD Trenčín ? Dnes existujú bezkontaktné bankomatové karty a platba mobilom. Prípadne platba cez aplikácie ak dlhodobejšie používate MHD v Prešove a aj MHD v Trenčíne. Nevidím výhodu tohto dopravného pasu. Nemuselo by potom mesto Trenčín platiť za službu ktorú ani nepotrebujeme? V poslednej dobe vidím len problém s neuznávaním kariet medzi dopravcami v Trenčianskom kraji, ale to sa musí dať samozrejme bez tohto zbytočného pasu.
Je potrebné, aby si svoju tuposť na tejto stránke dokazoval stále dookola? Ja si myslím,že nie, že všetci už majú jasno.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
pešiak