VozidláTrolejbusy › Škoda 24 Tr Irisbus

Škoda 24 Tr Irisbus #701 z prvej série
Škoda 24 Tr Irisbus #712 z poslednej série

Úvod

Trolejbus Škoda 24 Tr Irisbus bol prvým nízkopodlažným trolejbusom v uliciach Prešova. Vozidlo vzniklo zabudovaním elektrickej výzbroje Škoda do autobusovej karosérie Irisbus Citelis.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 24 Tr Irisbus 701 – 703 2006 2006 od 2020 3
2. Škoda 24 Tr Irisbus 705 – 706 2007 2007 od 2022 2
3. Škoda 24 Tr Irisbus 711 – 712 2008 2008 2
Spolu 2006 – 2008   7

Technické parametre

Dĺžka 12090 mm
12490 mm (so stiahnutými zberačmi)
Šírka 2500 mm
Výška 3460 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11000 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, založená na IGBT tranzistoroch, s rekuperáciou
Motor Škoda 7ML 3550 K/4, asynchrónny
Výkon motora 210 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 210 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: Renault E 70 XH, tuhá (#701 - #703)
predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies (#705 - #706, #711 - #712)
zadná: ZF AV 132.80, portálová
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na streche umiestnili komponenty elektrickej výzbroje a zberače Lekov. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním. Okrem vozidiel tretej série použili dopytové otváranie pri všetkých dverách. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 2 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík alebo invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Jednotlivé série sa odlišovali rôznymi detailami v interiéri a na karosérii. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy R&G.

Prevádzka

Ako prvé začali premávať trolejbusy #702 a #703, a to v septembri 2006. O mesiac tak pritom predbehli prvý vyrobený voz #701, ktorý sa zdržal na testovacích jazdách v Bratislave. Ďalšie dva trolejbusy s číslami #705 a #706 sa do premávky zaradili vo februári 2007. V roku 2008 boli dodané a do premávky zaradené vozidlá #711 a #712.

Trolejbusy Škoda 24 Tr sú vypravované na linky obsluhované sólo trolejbusmi (linky 1, 2 5, 7).

Vyraďovanie a likvidácia

V marci 2017 bol kvôli poruche hnacej nápravy odstavený trolejbus #702. Ihneď začal slúžiť ako zdroj náhradných dielov pre ostatné trolejbusy tohto typu. Časom boli vymontované všetky dôležité komponenty. Oprava sa ukázala ako nerentabilná, resp. nerealizovateľná. V júni 2020 bol vyradený a v októbri 2020 zošrotovaný. Trolejbus #702 bol zároveň prvým vyradeným nízkopodlažným trolejbusom na Slovensku.

V závere roka 2021 bol vyradený trolejbus #703, ktorý bol následne prostredníctvom českej spoločnosti predaný do ukrajinského Ternopilu, kam bol trolejbus privezený v septembri 2022. Rovnaký osud mal aj trolejbus #705, ktorý bol vyradený vo februári 2022, následne bol v lete odpredaný a odvezený do Ternopilu. V Ternopile sa trolejbusy zaradili do premávky pod číslami 189 a 190.

Katalóg vozidiel

701 702 703

705 706

711 712

Legenda a štatistika

701nevyradené vozidlo: 4 (57,1 %)
712odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (14,3 %)
702vyradené vozidlo: 3 (42,9 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 30,6 %, v pondelok až piatok 41,3 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: dejvid #1:
Prečo by to mal byť koniec?