VozidláAutobusy › Irisbus Citelis 12M

Irisbus Citelis 12M #360 z 1. série
Irisbus Citelis 12M #363 z 2. série
Irisbus Citelis 12M #366 z 3. série
Irisbus Citelis 12M #368 zo 4. série
Irisbus Citelis 12M #399 v stave po dodaní z DPMŽ

Úvod

Prvé autobusy Irisbus Citelis 12M prišli do Prešova koncom novembra 2005 ako pokračovanie dodávky nízkopodlažných vozidiel v rámci päťročnej zmluvy so spoločnosťou Karosa. Nahradili tak dodávky pôvodného radu City bus. Dopravný podnik v priebehu štyroch rokov nakúpil dohromady 10 autobusov tohto typu, ktoré pomáhali vytlačiť z ulíc staršie autobusy Karosa B 731 a B 732.

Kvôli nepriaznivej situácii vo vozidlovom parku autobusov pristúpil prešovský dopravný podnik v máji 2019 ku kúpe jedného ojazdeného autobusu Irisbus Citelis 12M z Dopravného podniku mesta Žiliny. V januári pristúpil dopravca ku kúpe ďalšieho ojazdeného autobusu tohto typu opäť zo žilinského dopravného podniku.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 360 – 361 2005 2005 2015 – 2023 2
2. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 362 – 363 2006 2006 2016 – 2023 2
3. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 364 – 366 2008 2008 od 2023 3
4. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 367 – 369 2008 2008 3
5. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 399 – 400 2007 2019 – 2020 2
Spolu 2005 – 2008   12

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2924 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11200 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE0682D (EURO 3), preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Iveco Cursor 8 EURO 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 180 kW / 1850 rpm
Objem motora 7800 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť 74 km/h
Prevodovka VOITH D 851.3, automatická, 3-stupňová so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie ZF 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: Renault E 70 XH, tuhá (#360 - #363)
predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies (#364 - #369)
zadná: ZF AV 132.80, portálová
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním. Okrem vozidiel tretej série použili dopytové otváranie pri všetkých dverách. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 2 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík alebo invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Jednotlivé série sa odlišovali rôznymi detailami v interiéri a na karosérii.

Úpravy

Druhý ojazdený autobus, ktorý bol odkúpený z DPMŽ a nesie číslo 400, sa pred zaradením do premávky podrobil opravám v dielňach dopravcu a taktiež bol prelakovaný do korporátneho náteru.

Prevádzka

Prvé dve dodané vozidlá sa do premávky zaradili 1.12.2005. Premávajú na linkách bežne obsluhovaných nízkopodlažnými sólo autobusmi.

Autobus #399 odkúpený zo žilinského dopravného podniku bol dodaný do Prešova 4. júna 2019 a do premávky sa zaradil 17. júna toho istého roku. Citelis s číslom 400 sa do prevádzky zaradil 5. júna 2020.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným Citelisom bol voz #363, ktorý mal po požiari z 1.7.2015 zničenú celú motorovú časť a jeho oprava by bola nerentabilná.

Dňa 25.8.2015 zachvátil požiar aj vozidlo #361, ktoré zhorelo do tla a bolo vyradené k 11.9.2015. Pre zlý technický stav bolo v septembri 2023 ako ďalšie vyradené vozidlo #360.

Katalóg vozidiel

360 361

362 363

364 365 366

367 368 369

399 400

Legenda a štatistika

365nevyradené vozidlo: 7 (58,3 %)
365odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (16,7 %)
360vyradené vozidlo: 5 (41,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 45,2 %, v pondelok až piatok 60,9 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ahojte vráti sa ešte 367 a 364 späť do premávky? Čo som počul 367 mala poruchu elektroinštalácie tak preto sa pytam.A ohľadne 364 neviem ani na čo stojí tak preto sa pytam či sa vráti. Za odpoveď vopred dakujem
Reakcia na: Jur@j #5:
Však dnes už sú lepené aj čelné sklá (hoci práve Citelis ho ešte lepené nemá). Je to samozrejme náročnejšie na prácu - už použité okno sa musí opatrne vyrezať a úplne dokonale očistiť ale potom je to už rovnaké.
Reakcia na: S499.1023 #4:
Ak by bolo čelné, tak by to problém nemal byť. Ale tu sa jedná o bočné, ktoré je lepené a to zrejme nie je už tak jednoduché. Tieto veci (a ďalšie súvislosti) už ale ja posúdiť neviem.
Reakcia na: Jur@j #2:
Nemôže v takomto prípade 365 dostať okno z 362?
Reakcia na: dopravak19 #1:
362 porucha agregátu, tam je návrat do premávky veľmi otázny
365 čaká na dodanie okna (po nehode)
Ahojte . Prečo sú odstavené 362 a 365a počíta sa s ich návratom do premavky?