Po takmer dvadsiatich rokoch služby sa s prešovskými cestami definitívne rozlúčili autobusy Irisbus Citelis, ktoré patrili k výrazným symbolom modernizácie MHD v Prešove na prelome desaťročí. Ich posledné kusy boli odstavené v pribehu roku 2025, čím sa uzatvorila kapitola, ktorá významne formovala kvalitu a nízkopodlažnosť verejnej dopravy v našom meste.
Novinka svojej doby
Citelisy boli do Prešova dodávané v rokoch 2005 až 2008 v počte 14 kusov - konkrétne išlo o 10 sólo vozidiel (Irisbus Citelis 12M) a 4 kĺbové vozidlá (Irisbus Citelis 18M). Išlo o nízkopodlažné autobusy s moderným dizajnom a plnohodnotným informačným systémom, ktoré boli v čase svojho príchodu veľkým krokom vpred. Koncepčne vychádzali z predchádzajúceho radu Renault/Irisbus Citybus, pričom priniesli viacero technických i estetických vylepšení. Napriek tomu, že neboli vybavené klimatizáciou, boli v tom období vnímané ako moderné a komfortné riešenie pre mestskú dopravu. Pripomeňme, že v roku príchodu prvých autobusov Irisbus Citelis sa Dopravný podnik mesta Prešov zároveň rozlúčil s autobusmi Ikarus 280.
Prvé vyradené kusy
Prvé autobusy Irisbus Citelis boli vyradené v roku 2015 po dvoch vážnych požiaroch, ktoré postihli vozidlá s evidenčnými číslami 361 a 363. Po týchto udalostiach začal dopravca inštalovať do všetkých vozidiel protipožiarne hlásiče a dalšie bezpečnostné prvky, čím zvýšil bezpečnosť cestujúcich a personálu. Autobus #361 bol vyradený ihneď po požiari, nakoľko zhorel do tla. "Tri-šesť-trojka" bola vyradená s odstupom času, nakoľko sa prvotne počítalo s jej opravou. Vozidlo bolo dokonca odvezené na externú opravu, no vzápätí, po posúdení rozsahu škôd, a teda aj nerentability opravy, bolo vrátené do Prešova a po odstrojení putovalo do šrotu.
Druhý dych zo Žiliny
V rokoch 2019 a 2020 Dopravný podnik mesta Prešov odkúpil ešte dve jazdené sólo vozidlá z Dopravného podniku mesta Žilina. Práve tieto dva autobusy sa stali poslednými prevádzkovanými vozidlami typu Citelis v Prešove a definitívne doslúžili v roku 2025. V Prešove dostali evidenčné čísla #399 a #400. Oproti prešovským vozidlám sa odlišovali nainštalovanou klimatizáciou (zvlhčovačom vzduchu) pre vodiča, ale aj akustickými hlásičmi pre nevidiacich cestujúcich. #400 bola prelakovaná do korporátneho náteru DPMP, #399 niesla väčšinu svojho prešovského života celovozidlovú reklamu.
Spoľahlivosť rokmi klesala
Ich spoľahlivosť rokmi klesala, nároky na údržbu postupne rástli a technický stav sa prirodzene zhoršoval. Mnohé z nich počas svojej služby najazdili takmer 1 000 000 kilometrov, čo svedčí o ich výraznom vyťažení a význame v prešovskej MHD. Ich vyradenie je súčasťou prirodzenej obnovy vozového parku, ktorú dnes dopĺňajú nové elektrobusy a parciálne trolejbusy spĺňajúce aktuálne ekologické a prevádzkové štandardy.
Nástupcovia radu Citelis
V roku 2025 odkúpil Dopravný podnik 3 jazdené 18-metrové vozidlá Iveco Urbanway zo SAD Zvolen, ktoré sú priamym nástupcom radu Citelis. Tieto vozidlá už majú klimatizáciu, modernizáciou prešlo celkové technické riešenie vozidla a cestujúci dostali vyšší komfort. Symbolicky tak uzatvárajú kruh - stará generácia odchádza, no jej filozofia v inovovanej podobe zostáva v prešovskej MHD.
Kam mieri prešovská MHD ďalej?
V júli 2025 mestské zastupiteľstvo schválilo nákup až 15 úplne nových dieslových autobusov (2 midibusy, 9 štandardných, 4 kĺbové), v hodnote približne 4,3mil. € bez DPH, s cieľom výrazne modernizovať vozový park a nahradiť nielen už vyradené autobusy.
Teraz som zvedavý, či prežije ďalší nákup nových vozidiel, ktorý už bol ohlásený. Ak nie, tak ten autobus vo vzornom stave by bola obrovská škoda nezanechať minimálne v súkromných rukách. Takto pôvodný Solaris po 22 rokoch sa podľa mňa inde nájsť nedá.
simlet116