Po takmer dvadsiatich rokoch služby sa s prešovskými cestami definitívne rozlúčili autobusy Irisbus Citelis, ktoré patrili k výrazným symbolom modernizácie MHD v Prešove na prelome desaťročí. Ich posledné kusy boli odstavené v pribehu roku 2025, čím sa uzatvorila kapitola, ktorá významne formovala kvalitu a nízkopodlažnosť verejnej dopravy v našom meste.
Novinka svojej doby
Citelisy boli do Prešova dodávané v rokoch 2005 až 2008 v počte 14 kusov - konkrétne išlo o 10 sólo vozidiel (Irisbus Citelis 12M) a 4 kĺbové vozidlá (Irisbus Citelis 18M). Išlo o nízkopodlažné autobusy s moderným dizajnom a plnohodnotným informačným systémom, ktoré boli v čase svojho príchodu veľkým krokom vpred. Koncepčne vychádzali z predchádzajúceho radu Renault/Irisbus Citybus, pričom priniesli viacero technických i estetických vylepšení. Napriek tomu, že neboli vybavené klimatizáciou, boli v tom období vnímané ako moderné a komfortné riešenie pre mestskú dopravu. Pripomeňme, že v roku príchodu prvých autobusov Irisbus Citelis sa Dopravný podnik mesta Prešov zároveň rozlúčil s autobusmi Ikarus 280.
Prvé vyradené kusy
Prvé autobusy Irisbus Citelis boli vyradené v roku 2015 po dvoch vážnych požiaroch, ktoré postihli vozidlá s evidenčnými číslami 361 a 363. Po týchto udalostiach začal dopravca inštalovať do všetkých vozidiel protipožiarne hlásiče a dalšie bezpečnostné prvky, čím zvýšil bezpečnosť cestujúcich a personálu. Autobus #361 bol vyradený ihneď po požiari, nakoľko zhorel do tla. "Tri-šesť-trojka" bola vyradená s odstupom času, nakoľko sa prvotne počítalo s jej opravou. Vozidlo bolo dokonca odvezené na externú opravu, no vzápätí, po posúdení rozsahu škôd, a teda aj nerentability opravy, bolo vrátené do Prešova a po odstrojení putovalo do šrotu.
Druhý dych zo Žiliny
V rokoch 2019 a 2020 Dopravný podnik mesta Prešov odkúpil ešte dve jazdené sólo vozidlá z Dopravného podniku mesta Žilina. Práve tieto dva autobusy sa stali poslednými prevádzkovanými vozidlami typu Citelis v Prešove a definitívne doslúžili v roku 2025. V Prešove dostali evidenčné čísla #399 a #400. Oproti prešovským vozidlám sa odlišovali nainštalovanou klimatizáciou (zvlhčovačom vzduchu) pre vodiča, ale aj akustickými hlásičmi pre nevidiacich cestujúcich. #400 bola prelakovaná do korporátneho náteru DPMP, #399 niesla väčšinu svojho prešovského života celovozidlovú reklamu.
Spoľahlivosť rokmi klesala
Ich spoľahlivosť rokmi klesala, nároky na údržbu postupne rástli a technický stav sa prirodzene zhoršoval. Mnohé z nich počas svojej služby najazdili takmer 1 000 000 kilometrov, čo svedčí o ich výraznom vyťažení a význame v prešovskej MHD. Ich vyradenie je súčasťou prirodzenej obnovy vozového parku, ktorú dnes dopĺňajú nové elektrobusy a parciálne trolejbusy spĺňajúce aktuálne ekologické a prevádzkové štandardy.
Nástupcovia radu Citelis
V roku 2025 odkúpil Dopravný podnik 3 jazdené 18-metrové vozidlá Iveco Urbanway zo SAD Zvolen, ktoré sú priamym nástupcom radu Citelis. Tieto vozidlá už majú klimatizáciu, modernizáciou prešlo celkové technické riešenie vozidla a cestujúci dostali vyšší komfort. Symbolicky tak uzatvárajú kruh - stará generácia odchádza, no jej filozofia v inovovanej podobe zostáva v prešovskej MHD.
Kam mieri prešovská MHD ďalej?
V júli 2025 mestské zastupiteľstvo schválilo nákup až 15 úplne nových dieslových autobusov (2 midibusy, 9 štandardných, 4 kĺbové), v hodnote približne 4,3mil. € bez DPH, s cieľom výrazne modernizovať vozový park a nahradiť nielen už vyradené autobusy.