Koniec éry Citelisov v Prešove

Po takmer dvadsiatich rokoch služby sa s prešovskými cestami definitívne rozlúčili autobusy Irisbus Citelis, ktoré patrili k výrazným symbolom modernizácie MHD v Prešove na prelome desaťročí. Ich posledné kusy boli odstavené v pribehu roku 2025, čím sa uzatvorila kapitola, ktorá významne formovala kvalitu a nízkopodlažnosť verejnej dopravy v našom meste.

Novinka svojej doby 

Citelisy boli do Prešova dodávané v rokoch 2005 až 2008 v počte 14 kusov - konkrétne išlo o 10 sólo vozidiel (Irisbus Citelis 12M) a 4 kĺbové vozidlá (Irisbus Citelis 18M). Išlo o nízkopodlažné autobusy s moderným dizajnom a plnohodnotným informačným systémom, ktoré boli v čase svojho príchodu veľkým krokom vpred. Koncepčne vychádzali z predchádzajúceho radu Renault/Irisbus Citybus, pričom priniesli viacero technických i estetických vylepšení. Napriek tomu, že neboli vybavené klimatizáciou, boli v tom období vnímané ako moderné a komfortné riešenie pre mestskú dopravu. Pripomeňme, že v roku príchodu prvých autobusov Irisbus Citelis sa Dopravný podnik mesta Prešov zároveň rozlúčil s autobusmi Ikarus 280.

Prvé vyradené kusy

Prvé autobusy Irisbus Citelis boli vyradené v roku 2015 po dvoch vážnych požiaroch, ktoré postihli vozidlá s evidenčnými číslami 361 a 363. Po týchto udalostiach začal dopravca inštalovať do všetkých vozidiel protipožiarne hlásiče a dalšie bezpečnostné prvky, čím zvýšil bezpečnosť cestujúcich a personálu. Autobus #361 bol vyradený ihneď po požiari, nakoľko zhorel do tla. "Tri-šesť-trojka" bola vyradená s odstupom času, nakoľko sa prvotne počítalo s jej opravou. Vozidlo bolo dokonca odvezené na externú opravu, no vzápätí, po posúdení rozsahu škôd, a teda aj nerentability opravy, bolo vrátené do Prešova a po odstrojení putovalo do šrotu.

Druhý dych zo Žiliny

V rokoch 2019 a 2020 Dopravný podnik mesta Prešov odkúpil ešte dve jazdené sólo vozidlá z Dopravného podniku mesta Žilina. Práve tieto dva autobusy sa stali poslednými prevádzkovanými vozidlami typu Citelis v Prešove a definitívne doslúžili v roku 2025. V Prešove dostali evidenčné čísla #399 a #400. Oproti prešovským vozidlám sa odlišovali nainštalovanou klimatizáciou (zvlhčovačom vzduchu) pre vodiča, ale aj akustickými hlásičmi pre nevidiacich cestujúcich. #400 bola prelakovaná do korporátneho náteru DPMP, #399 niesla väčšinu svojho prešovského života celovozidlovú reklamu.

Spoľahlivosť rokmi klesala

Ich spoľahlivosť rokmi klesala, nároky na údržbu postupne rástli a technický stav sa prirodzene zhoršoval. Mnohé z nich počas svojej služby najazdili takmer 1 000 000 kilometrov, čo svedčí o ich výraznom vyťažení a význame v prešovskej MHD. Ich vyradenie je súčasťou prirodzenej obnovy vozového parku, ktorú dnes dopĺňajú nové elektrobusy a parciálne trolejbusy spĺňajúce aktuálne ekologické a prevádzkové štandardy.

Nástupcovia radu Citelis

V roku 2025 odkúpil Dopravný podnik 3 jazdené 18-metrové vozidlá Iveco Urbanway zo SAD Zvolen, ktoré sú priamym nástupcom radu Citelis. Tieto vozidlá už majú klimatizáciu, modernizáciou prešlo celkové technické riešenie vozidla a cestujúci dostali vyšší komfort. Symbolicky tak uzatvárajú kruh - stará generácia odchádza, no jej filozofia v inovovanej podobe zostáva v prešovskej MHD.

Kam mieri prešovská MHD ďalej?

V júli 2025 mestské zastupiteľstvo schválilo nákup až 15 úplne nových dieslových autobusov (2 midibusy, 9 štandardných, 4 kĺbové), v hodnote približne 4,3mil. € bez DPH, s cieľom výrazne modernizovať vozový park a nahradiť nielen už vyradené autobusy. 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jur@j #10:
Úplne súhlasím, toľká škoda, že to nevyšlo s ostatnými vozidlami, pevne verím, že sa konečne nájde chuť a presvedčenie z miest DPMP zanechať historický odkaz práve pomocou týchto historičákov...
Reakcia na: Bmpeer #8:
V čase keď som končil v DPMP, už mala cca nejakých 700k, ak ma pamäť neklame.
Reakcia na: Dom24Tr #6:
701 je ok, stála kvôli poruche bojleru. 706 je tiež ok.

Sen nielen mňa, ale aj pár ďalších zanietených ľudí z DPMP, je mať ("na úvod") historické trio 123, 701 a 348. Tak snáď sa to konečne podarí. Po vyše 75 rokoch by už bolo načase zanechať tu niečo aj pre budúce generácie a nie to iba nechať vyhniť pri plote a potom barbarsky spáliť. Týmto pozdravujem nemenovaných bývalých kolegov a verím, že si užívajú zaslúžený dôchodok.
Reakcia na: Solider #5:
Nerezová kastla je holt o inom...
Reakcia na: Solider #5:
No dobre, len koľko má oproti Citelisom najazdených kilometrov... Paľko si ho dlho hýčkal, ale ten je už tiež v dôchodku. 🙂 Teraz som zvedavý, či prežije ďalší nákup nových vozidiel, ktorý už bol ohlásený. Ak nie, tak ten autobus vo vzornom stave by bola obrovská škoda nezanechať minimálne v súkromných rukách. Takto pôvodný Solaris po 22 rokoch sa podľa mňa inde nájsť nedá.
Reakcia na: Dom24Tr #6:
Pokiaľ viem, tak #701 je stále pojazdná. Nedávno bola v premávke po poruche. Ak sa mýlim alebo sa niečo odvtedy zmenilo, opravte ma.
Reakcia na: simlet116 #4:
A #701? Dúfam, že sa ešte niekedy (asi až po prázdninách) objaví v uliciach. Či už je aj po nej?
Sila, ako rýchlo to ubehlo. Kvalita sa však ukázala – 348 stále jazdí aj po 22 rokoch v prevádzke 😎
Za zmienku by ešte možno stálo , že je ešte predsa jedno vozidlo s karosériou citelis v premávke (hoc ide o trolejbusy, ktoré príspevok nerieši) - #706 🙂
Reakcia na: Pe Ha #1:
Áno, nejaké chybičky tam prenikli, ale štylizácia viet je pekná. Mne sa článok páčil. Je to dobre zhrnuté, dozvedel som sa aj niektoré nové veci.