Reakcia na: S499.1023 #24161:
Vidím tu dve roviny. Reálna zmena dopytu vs. zachovanie použiteľnosť služby. V tom prvom prípade som ochotný uveriť, že v lete mesto reálne "vymiera". Prešov nie je Praha, neprúdia sem tisíce turistov, ktorí vykompenzujú tých, čo sú práve v Chorvátsku. Ďalších počasie z trolejbusov vytiahne na bicykel alebo peši - tie vzdialenosti vôbec nie sú neprekonateľné. Napr. v Nitre (veľkosťou porovnateľné mesto) môžem s veľkou mierou presnosti povedať, že počet prepravených osôb počas letných prázdnin klesá o 25% oproti školskému roku. A to je dosť.
Na druhej strane je tu otázka komfortu ponuky pre tých, ktorí zostali aj v lete. Chcú cestovať, ale počet spojov je výrazne obmedzený. Oni neriešia finančnú náročnosť služby, zaujíma ich len jej použiteľnosť. A tá trpí. V rakúskom Salzburgu niekoľkoročná prax zavádzania letného CP vyústila do politickej kauzy, kde občania, poslanci a DP po médiách riešili, či má byť v lete nejaké obmedzenie. Napokon to skončilo v roku 2018 kompromisom - obmedzenie ostalo, ale bolo výrazne menšie ako predtým.
Sám nemám v tejto veci jednoznačný názor. Srdce mi trhajú riedke intervaly ale aj poloprázdne spoje, ktoré ukrajujú z ročného objemu km. Samozrejme, ak by sa samospráva nesnažila permanentne výkony MHD brzdiť, dilemu by som nemal. S takým prípadom som sa ale na Slovensku ešte asi nestretol. Svoju úlohu tiež zohráva nedostatok vodičov.
S499.1023
Druhá vec je ale, že kvôli redukcii napríklad časť ľudí z MHD odíde nielen na dovolenky a na bicykle ale aj do áut. A tí sa po prázdninách len tak do MHD nevrátia, najmä ak prešovská MHD nemá žiadnu preferenciu a stojí v tých istých kolónach ako IGK (hoci minimálne na Sekčove by buspruh šiel obratom).