Úvod

Kĺbový autobus Karosa B 961 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 941E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2001 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 941E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu ošetrili kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov. Nitriansky dopravca získal jedno vozidlo tohto typu v roku 2013 od Veolia Transport Morava.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 961.1970 NR-698GX 2002 2013 2019 1
Spolu 2002   1

Technické parametre

Dĺžka 17590 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 122
Celkový počet miest 167 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14400 kg
Motor Iveco Cursor F2BE 1682C, EURO 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Voith D 851.3, 3-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
stredná: Detva 11V-1, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U 177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoro dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, výklopnými stropnými vetrákmi a šiestimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Vozidlo bolo do Nitry dodané v bielo-modrom nátere.

Úpravy

Autobus počas prevádzky v Nitre obdržal optický informačný systém firmy R&G Mielec.

Prevádzka

Autobus počas prevádzky v Nitre slúžil ako záložné vozidlo.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlo bolo vyradené v marci 2019 a následne bolo v septembri 2019 zošrotované priamo v areáli Arriva Nitra na Štúrovej ulici.

Katalóg vozidiel

NR-698GX

Legenda a štatistika

NR-698GXvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ričard #8:
Ja sa updatnem aj sám 🤣🤣
Reakcia na: dingo #7:
Tuším si buď schizofrenik alebo máš slabé heslo. 😁
Reakcia na: dingo #6:
Už nie je vôbec.
Stojí ešte v areáli?
Reakcia na: henko151 #4:
Ostatné úplne nádherné, ale tento bol reálnejší predtým.
Reakcia na: dingo #1:
Ak si všimneš, začal sa postupné vylepšovanie nákresov, aj NBčky dostali viaceré verzie napríklad. BN 9,5, Scanie, Solarisy, C954, Van Hooly tiež. A naposledy pribudla asi NB18tka.

Veľmi ma to teší, lebo veľa nákresov chýbalo a boli zastaralé. A verím že raz by som to uvidel aj na zastávkovej tabuli svietiť. 😃
Reálnejšia je modrá puklica, ale nezdá sa mi ten modrý piktogram, skutočne tam je?
Je to tak, linka bola 2 na Klokočinu a modrá bola trochu reálnejšia ako je teraz.
Zdá sa mi, alebo je skutočne nákres s menej saturovanou modrou a linka sa zmenila na 27?