Nepravda hneď niekoľkonásobná:
1) Konštrukčná rýchlosť je niekde úplne inde.
2) Maximálna povolená sa písala na vozidlá podľa želania prevádzkovateľa - tie isté vozidlá u rôznych DP majú MPR 60, 65 aj 70 km/h.
3) Dodávanie humusov a šrotov do Ostravy na GO bolo spôsobené v prvom až deväťdesiatom šiestom rade dlhoročným košickým systémom údržby "vozidlo je medzi generálkami bezúdržbové a ak sa rozpadne, tak nám pošlú nové" a až v deväťdesiatom siedmom rade nejakou rýchlosťou.
Ide o to, že napríklad Jabloneckú trať by šlo riešiť aj žel.náv.predpismi, žiadna rýchlostná sústava, stačí volno, výstraha, stoj. Kedysi dááávno v Košiciach na jednokolajke na Kuzmányho boli trojsvetelné návestidlá; zelená volno, žltá obsadený úsek vozidlom idúcim v smere jazdy (bola možná jazda v následu) , červená stoj vozidlo v protismere. Na rýchlodráhe bol asi zrejme trojznakový autoblok (presne sa mi to nepodarilo zistiť, trojsvetelné návestidlá).
liberecká sústava je silne atypická.
Pre milovníkov návestných rarít doporučujem navštíviť s foťákom nádraží Bubny - Holešovice zastávka, sú tam použité vložené návestidlá väčšina ešte v povodnom tvare. Celý objekt je "lehce na dožití" po rekonštrukcii a odstránení dnes prebytočných kolají zmiznú aj vložené návestidlá. Tieto návestidlá sa už myslím nikde inde nepoužívajú.
Ak si mal ale namysli nejaké návesti svetelných návestidiel pre ED, tak okrem čočiek a návestidla indikujúceho postavenie jazyka výhybky tam nie sú. A imho nie sú ani potrebné v súčasnosti, keďže na návestenie stoj a voľno stačia čočky, ktoré môžeš prevádzkovať aj ako predzvesť a rýchlostná návestná sústava v ED mi príde nepotrebná.
Základné návesti pre električkové a trolejbusové dráhy sú uvedené aj s vyobrazením v jednej z príloh mnou citovanej vyhlášky. Sú tam napr. návesti ukazujúce postavenie jazyka výhybky, obmedzenie rýchlosti, návesť stoj, daj prednosť v jazde, úsekový delič, pozor, výstup na zastávke na znamenie a ešte nejaké iné. Ostatné návesti zavádza prevádzkovateľ dráhy technologickým predpisom (napr. jazda so zapnutým odberom cez izolovaný úsek, a pod.). Obdobne je to myslím aj v ČR.
Samozrejme, že nie je obmedzovačom ako takým, o niečom takom v T3 nie je ani chýru ani slychu. Ale funkčne spôsobuje obmedzenie rýchlosti, nie je možné ísť viac ako 60 km/h, vozidlo samovoľne brzdí.
Zariadenie -návestidlá tam boli snáď od vzniku trate. Podla pamätníkov v 70-tych rokoch to nikdy poriadne nefungovalo. A nedodržovalo sa to, hlavne v rannej špičke, keď doslova šla jedna súprava za druhou, pokial by bola v traťovom oddieli len jedna súprava a druhá čakala až sa oddiel uvolní, tak by nachytala velké meškanie. Paradoxne návestná sústava mala práve v čase špičiek zvyšovať bezpečnosť. Ešte si pamätám, že niekedy v 70 či 80-tych rokoch bol učinený pokus o sprevádzkovanie návestidiel, čosi v rámci socialistických záväzkov, zlepšovatelského hnutia (aby súdruhovia pochválili)... dopadlo to typicky košicky... velká sláva , článok v novinách, odmenení súdruhovia ... a po dvoch troch týždňoch sa to vypne.
Otázka pre AAA (alebo kto vie) :
Existuje v ČR, SR nejaká norma a záväzný návestný predpis pre električkové trate ? Tým nemyslím "čočky" na križovatkách.
Fungujúce návestidlá sú na Jabloneckej trati, ale návestná sústava je úplne iná než železničná.
No lenže realita je taká celé roky,odkedy je zrekonštruovaná trať.Cestujem rýchlodráhou skoro denne vyše dvadsať rokov a viem ako sa tam jazdí,to už podľa vodiča viem ako pôjdeme.Oficiálne je max.povolená rýchlosť podľa vyhlášky, ale keď nikto nekontroluje ako sa dodržiava?Lenže v podniku, kde sú odbrzdené podvozky na KT8 bežný štandard,nie je nič nemožné... ?
Mimochodom až do rekonštrukcie rýchlodráhy tam boli svetelné návestidlá,nikdy to nefungovalo,vyzerá to,že pôvodne sa plánoval nejaký autoblok,ale nikdy nebol zrealizovaný.
Len pri týchto vašich úvahách vám uniká § 29 ods. 5 vyhlášky o dopravnom poriadku dráh, kde je napísané: Na električkových dráhach, na ktorých chodia vlaky rýchlosťou viac ako 60 km.h-1, je chod vlaku vždy zabezpečený. Z čoho vyplýva, žeby bolo treba rýchlodráhu vybaviť ZZ, čo mi príde dosť nereálne. A keby aj z vyhlášky dali to ustanovenie preč, nezabezpečené jazdenie rýchlosťou cez 60 km/h mi nepríde veľmi bezpečné z dôvodu zabezpečenia bezpečnosti a tým nemyslím bezpečnosť vozidiel ako takých.
Možno teraz už nie,ale mám to od známeho,čo to tak mal na "svojom" voze a jazdil koľko to dalo.Je to nedávna história pred zavedením palubákov a EM Testov.To chlapi si vždy po poobedňajšej pochvaľovali,že stihnú na stanici pred vlakom ešte pivo...
?
Ani napriek neviem akým známostiam sa mi nepodarilo zariadiť, aby bol omedzovák nastavený na príjemnú jazdu rýchlodráhou (v zmysle, že nebrzdí 250A, keď ideš 58 km/h). Vyše roka trvalo, kým mi zladili vozne tak, aby do seba nenarážali pri každom brzdení. Naviac z VP/SP stále vyjdú vozy, ktorých príprava je ešte vyššia ako pred prehliadkou a miestami sa s tým nedá jazdiť - najčerstvejší príklad bola 408+409 s prípravou pri 50 km/h - 250 A a pri 60 km/h - necelých 400 A. Vhodné na nabitie hlavy o čelné sklo.
381+383