Reply on: jt #63066:
Som rád že sa niektorí bavia - aj keď sú to stále tie isté firmy, však "jt" ?Vo februári ma oslovil Korzár, aby som im napísal niečo na tému Metro v Košiciach. Poslal som toto:
Materiál 22.2.2011:
Košice na metro majú malú rozlohu centra - niečo cez 3 km2, a nedostatočný počet obyvateľov, teda potenciálnych cestujúcich metra. Metro ako nosný dopravný systém v meste je jeden obrovský dopravný komplex, sú to najmä obrovské stanice hlboko v podzemí, naviazané na dopravné uzly, vrátane podchodov pre peších, riešenie prestupov atď. Na tieto obrovské investície je potrebné mať aj dostatočný počet cestujúcich. V Košiciach použije MHD denne cca 315 tisíc cestujúcich a to je málo. Pre porovnanie - Pražský dopravný podnik prepraví denne vyše 4 milióny cestujúcich, z toho temer polovičku tvoria pasažieri metra. A to je Praha z pohľadu porovnania s inými svetovými metropolami malé mesto. V Košiciach by som si vedel predstaviť v centre mesta električkové trate, ktoré by v exponovaných dopravných uzloch prechádzali tieto križovatky mimoúrovňovo. Uzol ako Steel aréna – Krajský súd je podľa mňa na to v budúcnosti odsúdený. Ak by sme mali plánovať v meste električkové trate v duchu metra, jednoznačne by som obnovil trať na Hlavnej, ale s tým, že niekde pred Tescom by som ju zapustil do zeme, a medzi bývalým domom potravín a vedeckou knižnicou viedol v hĺbke cca 8 - 10 metrov, so zastávkou niekde medzi divadlom a Urbanovou vežou. Od vedeckej knižnice by opäť vystúpala na úroveň terénu a zapojila sa na úrovňový električkový triangel pri Auparku. A aby to bolo pre cestujúcich ozaj zaujímavé, tak by som od Urbanovej veže navrhol odbočku k Staničnému námestiu, so zastávkou pri Jakabovom paláci. Táto vetva by bola o pár metrov zapustená hlbšie, a razená banskou metódou. Myslím že by až po mestský park mohla byť jednokolajná.
Aj keď osobne - ak by som mal na to páky, tak po vybudovaní novej železničnej zastávky pri HM TESCO /terminál Sever/ by som preložil dnešnú stanicu z parku južne od Palackého ulice, do priestoru bývalej colnice. Táto lokalita je z hľadiska možností napojenia na nadradený komunikačný systém oveľa výhodnejšia.
No a ešte poznámku - prvoradé je v rámci rozširovanie siete električkových tratí v meste vybudovať trať na Sídlisko Ťahanovce, zrealizovať prepojenie Alejovej, Moldavskej, Popradskej a Bardejovskej a dotiahnuť električku do Šace. A na úplný záver - ale tým treba začať už zajtra - ozaj začať realizovať funkčnú preferenciu električkovej dopravy na všetkých svetelne riadených križovatkách v meste. To je oproti myšlienkam metra v Košiciach ozaj "párcentová" záležitosť.
V máji chceli ešte niečo na doplnenie, tak som poslal toto:
Doplnenie 05.2011:
Pre zvýšenie atraktívnosti električkovej dopravy ako nosného systému MHD v Košiciach by som navrhoval nové krátke úseky tratí ED, ktoré by súčasne znamenali možnosť zníženia podielu autobusovej dopravy v danej lokalite na minimum. Napríklad odbočku električkovej trate z križovatky Alejová – Gemerská ku obchodnému centru Cassovia /Carrefour, Asko, Nay/ v dĺžke cca 700 metrov, atraktívnym riešením MHD sa javí zavedenie koľajovej dopravy z Južnej triedy do areálu starej nemocnice s otočkou pred Pavilónom zdravia. Táto trať v celkovej dĺžke cca 550 m by mohla byť vedená koridorom Mudroňovej ulice, a tu sa javí ako vhodné riešenie jej zapustenie do podzemia. Realizáciou týchto dvoch odbočiek by mohol DPMK radikálne znížiť počet autobusových spojov na Rastislavovej ulici, a električková doprava by sa stala v tejto lokalite jednoznačne výhodnejšou.
Ak by sa ešte vybudovalo chýbajúce električkové prepojenie Hviezdoslavova – Masarykova – Železničná stanica /samozrejme s trasou po Svätoplukovej/ a dobudovala sa vetva trolejbusovej trakcie Jumbo – Vojenská – Ipeľská – KVP, určite by sa ku MHD vrátilo množstvo Košičanov, ktorí sú dlhodobe s ponúkanými službami DPMK nespokojní. O realizácii „vysnívanej“ električkovej trate na sídlisko Ťahanovce a jej vplyv na kvalitu MHD radšej pomlčím.
Trvali na tom, aby som im predsa poslal v mape Košíc návrh dvoch liniek metra, aby ten materiál nebol taký jednofarebný. Tak som im z recesie nakreslil dve trate. Chcel som tri, ale povedali že dve v mestských farbách stačia. Výsledok je včerajší článok v Korzári. Niekoľkokrát je tam spomenuté, že metro v KE je nereálne. Ale niektorí /napr. jt ako vždy sa na tom zabávajú/. Ja som rád, že sa pod článkom otvorila celkom zaujimavá debata o problémoch MHD v meste. Určite lepšia letná prázdninová téma ako každoročný krokodýl či lochneska v Hornáde pri Ťahanovskom tuneli ... ?
S499.1023