Úvod

Úzkorozchodné vysokopodlažné elektrické motorové vozne typu BDE 4/4 vyrobila v rokoch 1985 až 1993 švajčiarska vagónka Schindler Waggon Pratteln (SWP) v spolupráci s firmami Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG) Neuhausen a Brown Boveri & Cie Baden pre regionálnu železnicu Walderburgerbahn s rozchodom 750 mm vo švajčiarskom kantóne Basel-Landschaft. Vozidlá koncepčne vychádzali z električkových vozidiel Tram 2000 skonštruovaných v 1970-tych rokoch pre mesto Zürich. Vozne premávali na švajčiarskej trati až do začiatku apríla 2021, kedy bola ich prevádzka ukončená v súvislosti s rekonštrukciou trate a jej prestavbou na rozchod 1000 mm.

V roku 2021 všetkých sedem elektrických vozňov BDe 4/4 zo železnice Walderburgerbahn získala nezisková organizácia Čiernohronská železnica pre pripravovaný projekt rekonštrukcie a čiastočnej elektrifikácie úzkorozchodnej trate Podbrezová – Valaská - Hronec - Čierny Balog, kde by mali byť využité na pravidelnú regionálnu dopravu. Výhľadovo sa uvažuje aj s výstavbou novej elektrickej trate do turistických centier na južnej strane Chopku. Vozne boli zakúpené spolu s 10 riadiacimi vozňami typu Bt za cenu 80-tisíc švajčiarskych frankov. Na Slovensko boli prepravené v máji 2021 zo Švajčiarska loďou do Bratislavy, odkiaľ pokračovali na Horehronie na vagónoch po železnici. Preprava električiek na Slovensko vyšla ČHZ na štvrť milióna €. Rekonštrukcia trate a sprevádzkovanie vozidiel sa očakáva do piatich rokov. Počíta sa aj s vybavením vozidiel trakčnými batériami, aby mohli premávať v niektorých neelektrifikovaných úsekoch.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SWP BDe 4/4 11 – 17 1985 – 1993 7
Spolu 1985 – 1993   7

Technické parametre

Dĺžka 17500 mm
Dĺžka so spriahadlami 18200 mm
Šírka 2200 mm
Výška 3730 mm
Výška podlahy 860 mm
Počet dverí 4 + 2 manipulačné
Počet miest na sedenie 33
Počet miest na státie 67
Celkový počet miest 100
Pohotovostná hmotnosť 24000 kg
Celková hmotnosť 31000 kg
Elektrická výzbroj BBC, odporová stýkačová
Motor BBC 4 ELO 2057 U, jednosmerný, 1500 V
Výkon motora 223 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 446 kW
Maximálna rýchlosť 75 km/h

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu obojsmerného motorového vozňa zhotovili z ľahkých oceľových zliatin a osadili na dvoch motorizovaných dvojnápravových podvozkoch. Pohon zabezpečili dvojicou jednosmerných trakčných motorov BBC. Vozne vybavili poloautomatickými spriahadlami pre umožnenie spájania vozňov do súprav. Výmenu cestujúcich zabezpečili dvojicou pneumatických skladacích štvorkrídlových dverí na oboch stranách vozňa s dopytovým otváraním. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili sklápacím schodíkom pod dverami. Interiér motorového vozňa rozdelili na oddiely pre cestujúcich a jeden menší batožinový oddiel so samostatnými posuvnými dverami po oboch stranách. Na oboch koncoch vozňa umiestnili pracovisko vodiča. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 1 oproti sebe. Nad sedadlami umiestnili police na odloženie príručnej batožiny.

Úpravy

Vozne boli počas prevádzky vo Švajčiarsku priebežne modernizované. V roku 2004 bola jedna kabína vodiča v každom vozni vybavená klimatizačnou jednotkou Carrier. Inštalovaný bol aj palubný napájací zdroj 230/400 V. Modernizované bolo riadenie pohonu, nabíjanie batérií, ovládanie dverí vrátane nových dopytových tlačidiel a ďalšie komponenty. Čelá na jednom konci vozňov boli vybavené novými LED svetlami, rovnako bolo neskôr vymenené aj pôvodné interiérové osvetlenie za LED svietidlá.

Prevádzka

Prevádzka vozidiel na neelektrifikovanej trati ČHŽ bude zabezpečená prostredníctvom diesel-elektrického generátora Caterpillar inštalovaného v riadiacom vozni.

Prvá skúšobná jazda trojvozňovej súpravy (motorový vozeň + 2 riadiace vozne) na trati Čiernohronskej železnice sa uskutočnila 3. augusta 2022. Po ukončení schvaľovacieho procesu by prvé jazdy týmito vozidlami pre verejnosť mali byť v priebehu jesene 2022.

Katalóg vozidiel

11 12 13 14 15 16 17

Legenda a štatistika

11nevyradené vozidlo: 7 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
ZDopravy.cz: Po Čiernohronské železnici se poprvé rozjely vyřazené elektrické vlaky ze Švýcarska. Na naftu
https://zdopravy.cz/po-ciernohronske-zeleznici-se-poprve-rozjely-vyrazene-elektricke-vlaky-ze-svycarska-na-naftu-122006/