Úvod

V decembri 2016 sa objavili prvé informácie o tom, že dopravný podnik plánuje z vlastných zdrojov kúpiť 2 trolejbusy s pomocnými trakčnými batériami.

Montáž trolejbusov SOR TNB 12 zabezpečil pre Libchavy, spol. s r. o. priamo dopravný podnik, ktorý má skúsenosti s montážou svojich prvých nízkopodlažných trolejbusov Škoda 30 Tr. Okrem Banskej Bystrice sa trolejbusy podarilo vyrobiť v Brne v spolupráci s miestnym dopravným podnikom. Prototyp parciálneho trolejbusu SOR TNB 12 bol vyrobený v roku 2017 a okrem Brna jazdil aj v Prahe.

Na základe úspešne absolvovaných skúšok bol typ SOR TNB 12 na Slovensku schválený v októbri 2018.

Trakčný akumulátor EVC Rail 01-2 má garantovaný dojazd 10 km.

Kým sa podarilo skompletizovať a schváliť nový typ trolejbusu, tak sa obnovila spolupráca Škoda Electric a SOR v podobe trolejbusu Škoda 32 Tr s karosériou SOR NS 12.

Nákup trolejbusov bol prefinancovaný v marci 2019 úverom z VÚB v rámci projektu SlovSEFF III (Slovakia Suistainable Energy Finance Facility Framework) na financovanie priemyselnej energetickej efektívnosti, ktoré zastrešuje EBOR podľa pravidiel Spanish Green Carbon Fund (zisky z predaja emisných kreditov zo Slovenskej republiky Španielsku).

Koncom roku 2019 bol obstaraný aj tretí trolejbus, pôvodom z Brna, ktorý dostal #3203. Okrem interiéru sa odlišuje aj klimatizáciou Eberspächer Sütrak AC 515. To si vyžiadalo schvaľovanie podstatnej zmeny vozidla, ktoré bolo papierovo dotiahnuté na jar 2020. Aj nákup tohto trolejbusu bol financovaný úverom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR TNB 12 3201 – 3202 2017 2018 – 2019 2
2. SOR TNB 12 3203 2017 2020 1
Spolu 2017   3

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 31 (3201)
27 (3203)
Počet miest na státie 54 (3201)
57 (3203)
Celkový počet miest 85 (3201)
84 (3203)
Pohotovostná hmotnosť 12000 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Elektrická výzbroj Rail Electronics CZ – IGBT-tranzistorový trakčný menič riadený mikroprocesorom
Motor TAM 1050 C6S, 3-fázový 6-pólový asynchrónny s kotvou nakrátko
Výkon motora 175 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie hydraulické s posilňovačom
Pneumatiky 285/70 R 19,5 / 275/70 R 22,5 nízkoprofilové bezdušové
Klimatizácia Eberspächer Sütrak K 403E G2 (#3201 - 3202, pracovisko vodiča)
Eberspächer Sütrak AC 515 (#3203)

Fotografie

Opis

Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozka. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Karoséria je zhodná s autobusom SOR CITY NB 12. Náter je biely s červeným pásom vo výške nárazníkov. Okolie okien je čierne.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou s možnosťou vyhradenia predných dverí len pre vodiča. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Na prídržných tyčiach umiestnili USB zásuvky pre nabíjanie mobilných zariadení.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie trolejbusu zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody pre cestujúcich a teplovzdušným pre vodiča. Prvé dve vozidlá vybavili klimatizáciou pre vodiča, tretie vozidlo dostalo aj klimatizačnú jednotku priestoru pre cestujúcich.

Prevádzka

Skúšobná prevádzka s cestujúcimi začala na základe povolenia Ministerstva dopravy a výstavby SR z júla 2018 začala v stredu 18. júla 2018. Prvý trolejbus musel najazdiť 5 000 km, z toho min. 70% pri napájaní z trolejového vedenia a 15% na akumulátor, druhý minimálne 500 km pri napájaní z trolejového vedenia.

Tretie vozidlo #3203 bolo do prevádzky s cestujúcimi uvedené v apríli 2020.

Katalóg vozidiel

3201 3202

3203

Legenda a štatistika

3201nevyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Kedy uz sprevádzkujú ten tretí baterkac? Uz asi polroka tam hnije vo vozovni.