VozidláAutobusy MHD - SAD ZV › Irisbus Citelis 18M CNG

Irisbus Citelis 18M CNG

Úvod

Nízkopodlažný autobus Irisbus Citelis 18M je kĺbovou verziou Citelisu 12M. Spoločnosť SAD Zvolen získala v roku 2010 nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Životné prostredie v rámci projektu "Ekologizácia verejnej dopravy v Banskej Bystrici" na nákup autobusov pre MHD Banská Bystrica s pohonom na stlačený zemný plyn, pričom prostredníctvom verejnej súťaže boli zakúpené autobusy Citelis 18M CNG.

Novinkou v MHD Banská Bystrica bola klimatizácia priestoru pre cestujúcich, najprv sa klimatizované autobusy objavili len na prímestských linkách (prímestský Citelis 12M CNG).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 18M CNG ZV-858CM, ZV-860CM, ZV-236CN, ZV-251CN, ZV-344CN, ZV-345CN, ZV-349CN, ZV-363CN, ZV-719CN, ZV-723CN, ZV-726CN, ZV-732CN, ZV-735CN, ZV-736CN 2012 2013 od (?) 14
2. Irisbus Citelis 18M CNG ZV-718CR august 2013 2013 1
Spolu 2012 – 2013   15

Technické parametre

Dĺžka 17900 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 330 mm
Rázvor 5355 mm a 6575 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 38 + 1
Počet miest na státie 110
Celkový počet miest 148 + 1
Pohotovostná hmotnosť 17100 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco Cursor 8 CNG, EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka VOITH D 864.5, automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
stredná: IVECO BDA 132, portálová, vlečená
zadná: IVECO BRA 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2 x Eberspächer Sütrak AC 136 G3 I

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Pracovisko vodiča, aj priestor pre cestujúcich vybavili klimatizačnou jednotkou. Vozidlá dodali v bielo-červenom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy EMtest.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé dojazdilo vozidlo ZV-236CN, ktoré bolo ťažko poškodené hneď v prvý deň prevádzky po páde do potoka. Ako náhrada za zničené vozidlo bol zaobstaraný nový autobus ZV-718CR.

Katalóg vozidiel

ZV-858CM ZV-860CM ZV-236CN ZV-251CN ZV-344CN ZV-345CN ZV-349CN ZV-363CN ZV-719CN ZV-723CN ZV-726CN ZV-732CN ZV-735CN ZV-736CN

ZV-718CR

Počet nevyradených vozidiel: 14 (93 %)

Počet vyradených vozidiel: 1 (7 %)

Legenda

ZV-726CNnevyradené vozidlo
ZV-718CRdnes v premávke
ZV-732CNodstavené vozidlo
ZV-236CNvyradené vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.