VozidláAutobusy MHD - SAD ZV › Irisbus Citelis 12M CNG

Irisbus Citelis 12M CNG z prvej série v pôvodnom stave
Irisbus Citelis 12M CNG z prvej série v stave z roku 2022
Dvojdverový Citelis 12M CNG pôvodom z prímestskej dopravy (r. v. 2012)
Dvojdverový Citelis 12M CNG pôvodom z prímestskej dopravy (r. v. 2011)
Irisbus Citelis 12M CNG pôvodom zo Zvolena

Úvod

Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený v roku 2005. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce na vozidlách pre náš región prebiehali v podniku Karosa vo Vysokom Mýte (od roku 2007 Iveco Czech Republic). Od jesene 2010 sa Citelisy 12M vyrábali kompletne aj vo Vysokom Mýte. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora) vyrábaného od roku 1996, ktorý premával aj v Banskej Bystrici. Posledné autobusy Irisbus Citelis zišli z výrobnej linky v roku 2014, ich nástupcom sa stal typ Iveco Urbanway.

Spoločnosť SAD Zvolen získala v roku 2009 nenávratný finančný príspevok z Operačného programu životné prostredie v rámci projektu "Ekologizácia MHD v Banskej Bystrici" na nákup autobusov pre MHD Banská Bystrica s pohonom na stlačený zemný plyn, pričom prostredníctvom verejnej súťaže boli zakúpené autobusy Citelis 12M CNG.

V rokoch 2019 - 2021 bolo na linky banskobystrickej MHD zaradených aj niekoľko jazdených dvojdverových vozidiel Citelis 12M CNG, ktoré pôvodne premávali na prímestských linkách. V roku 2022 po obnove vozidlového parku MHD Zvolen boli do Banskej Bystrice preradené aj viaceré vozidlá Citelis 12M CNG zo Zvolena. Ďalšie staré autobusy zo Zvolena prišli do Bystrice v roku 2023.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis PS09D5 12M CNG ZV-153CA, ZV-154CA, ZV-156CA, ZV-157CA, ZV-158CA, ZV-159CA, ZV-162CA, ZV-163CA, ZV-164CA, ZV-165CA, ZV-167CA, ZV-168CA, ZV-169CA, ZV-170CA október 2009 2009 od 2021 14
2. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-865CM, ZV-014CJ, ZV-615CM, ZV-003CJ, ZV-041CN, ZV-119CJ, ZV-124CJ 2011 – 2012 2019 – 2021 od 2020 7
3. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-410CN, ZV-557CN, ZV-987CV, ZV-395CI, ZV-948CI, ZV-952CI, ZV-960CI, ZV-565CN december 2011 – december 2012 2022 8
4. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-754CL, ZV-032CN, ZV-666CM 2012 2022 3
5. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-596CX, ZV-702CX, ZV-710CX, ZV-720CX 2014 2023 4
Spolu 2009 – 2014   36

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3301 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. a 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3 (1. a 3. séria)
2 (2. a 4. séria)
Počet miest na sedenie 28 + 1 (1. a 3. séria)
37 + 1 (2. a 4. séria)
Počet miest na státie 73 (1. a 3. séria)
44 (2. a 4. séria)
Celkový počet miest 101 + 1 (1. a 3. séria)
81 + 1 (2. a 4. séria)
Pohotovostná hmotnosť 11500 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 CNG EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D 854.5 (DIWA.5), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: IVECO BRA 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (1. séria)
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (2. - 4. séria)
Pneumatiky 275/70 R 22,5 148/145 J
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G3 (2. - 4. séria)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Nádrže na stlačený zemný plyn (8 ks) s celkovou kapacitou 1240 litrov osadili na streche v zadnej polovici vozidla pod ochranným krytom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu, resp. dvojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny od firmy Hübner Transportation a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými, resp. posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Pri vozidlách z roku 2009 vybavili pracovisko vodiča strešnou chladiacou jednotkou, ďalšie vozidlá už dostali celovozidlovú klimatizáciu.

Vozidlá dodali v bielo-červenom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečil informačný systém firmy EMtest s LED displejmi. Tarifný systém s čítačkami kariet EM 316i a tlačiarňami lístkov EM 316ip (pri prvých a druhých dverách) dodala taktiež firma EMtest

Úpravy

V roku 2015 bola na vozidlách vykonaná úprava pravej časti krytu motora, do ktorého boli doplnené kruhové vetracie otvory.

Po uzavretí nového 10-ročného kontraktu s mestom boli v priebehu roka 2021 boli do vozidiel namontované nabíjacie USB zásuvky pre cestujúcich. Taktiež boli vozidlá vybavené Wi-Fi pripojením k internetu. V roku 2022 po zavedení nástupu všetkými dverami bolo odbavovacie zariadenie (čítačka kariet) v trojdverových vozidlách doplnené aj k tretím dverám. Zároveň boli postupne pôvodné odbavovacie zariadenia vo vozidlách vymenené za novší typ rovnakého výrobcu, pričom tlačiareň lístkov zostala už len pri predných dverách.

Prevádzka

Vozidlá prvej série boli slávnostne predstavené verejnosti 27. októbra 2009 na Námestí SNP a následne boli uvedené do prevádzky.

Od decembra 2019 do mája 2021 boli do premávky na linkách MHD v Banskej Bystrici postupne zaraďované aj dvojdverové vozidlá v počte 7 kusov, ktoré pôvodne premávali v prímestskej doprave v okolí Banskej Bystrice a Zvolena.

Ďalšie mestské trojdverové a prímestské dvojdverové Citelisy (spolu 11 vozidiel) pôvodom z MHD Zvolen začali v Banskej Bystrici premávať v septembri 2022. Z nich tri dvojdverové vozidlá boli zaradené do vozovne Kremnička a premávali na trolejbusových linkách. Autobusy ZV-557CN a ZV-987CV boli vyčlenené ako záložné vozidlá (do júna 2023) namiesto autobusov Karosa B 952.

Vyraďovanie a likvidácia

V súvislosti s nákupom nových autobusov Iveco Urbanway 18M a 12M bolo 5 účtovne odpísaných Citelisov 12M CNG z prvej série preradených od januára 2018 do Žiaru nad Hronom a ďalších 5 vozidiel v októbri 2018 bolo presunutých do Zvolena. Vozidlá zo Zvolena sa v priebehu jesene 2020 vrátili opäť do Banskej Bystrici a po ich návrate sa naopak do Zvolena preradilo 5 dvojdverových Citelisov. Pätica vozidiel zo Žiaru nad Hronom sa do Bystrice vrátila od januára 2022.

Autobus ZV-164CA bol v marci 2021 ťažko poškodený zrážkou s vlakom na priecestí v Iliaši.

Po zaradení nových autobusov Iveco Urbanway 12M v polovici roka 2023 dojazdilo viacero Citelisov z prvej série.

Katalóg vozidiel

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Tom_BB #2:
Asi taká, že mestské majú takmer 15 rokov a medzimestské sú o 3 roky novšie a niektoré žiadnu väčšiu opravu nepodstúpili. Navyše sú vybavené klímou a relatívne nedávno na nich bola GO.
Mňa skôr zaujíma, ako je možné že mesto nepožadovalo všetky nové vozy. Nebodaj Citelisy čaká rovnaký osud ako plynové Karosy v ZV?
Prímestské verzie si nechať na MHD ale mestské 3-dveráky vyradiť...to už je aká logika?
Predné sedačky sa berú ako dve miesta na sedenie?? lebo ináč by bola kapacita 28 + 1 nie 32 ? ?