VozidláAutobusy SAD BB › Karosa LC 735 & Karosa LC 736

Karosa LC 735.20
Karosa LC 736.00

Úvod

Karosa LC 735 (long coach - t.j. autokar) je medzimestský autobus určený na prepravu sediacich cestujúcich na dlhšie vzdialenosti. Pod podlahou má batožinový priestor. Od neho je odvodený autokar LC 736. Určením je to autokar so zvýšeným pohodlím. Prednostne sa používal na diaľkovú a medzinárodnú dopravu. Literatúra uvádza, že spočiatku sa označoval ako Karosa V 736 Turbo. Autobus sa od LC 735.00 odlišoval prepĺňaným motorom LIAZ ML 635 s výkonom až 200 kW. LC 736 sa vyrába od roku 1985. Predné dvere sú určené na vstup aj výstup cestujúcich, zadné sú buď určené na výstup alebo slúžia len ako núdzové. Od roku 1991 sa do vozidiel montuje ABS, katalyzátor a pod, pri LC 736 aj lepené sklá a klimatizácia. Od roku 1994 sa štandardne dodáva motor Renault. Zmenilo sa určenie LC 735 a nový typ C 735 má v dvere v strede na výstup cestujúcich. Zachoval sa batožinový priestor pod podlahou. S modernizáciou vozidlového parku dopravcov sa Karosy radu 700 už len výnimočne používajú v medzinárodnej doprave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa LC 735.00 BB 88-70 1983 1983 (?) 1
2. Karosa LC 735.00, Karosa LC 736.00 BB 92-46, BB 94-86 1984 1984 1999 – 2001 2
3. Karosa LC 736.00, Karosa LC 735 BB 99-45, BC 08-20, BC 08-64 1985 1985 (?) 3
4. Karosa LC 735.00, Karosa LC 736.00, Karosa LC 736, Karosa LC 736.20, Karosa LC 735.20 BC 10-18 – BC 10-20, BC 12-23, BC 13-89, BC 16-44 1986 1986 (?) – 2002 6
5. Karosa LC 735.20, Karosa LC 736.20 BC 27-50, BC 29-17, BC 29-19, BC 31-31, BC 31-44 1987 1987 1996 – 2004 5
6. Karosa LC 735.20, Karosa LC 736.20, Karosa LC 735.22 BC 43-02, BC 43-04, BC 43-29, BC 43-56, BC 53-89 1987 – 1988 1988 2002 – 2009 5
7. Karosa LC 735.40, Karosa LC 736.40 BC 55-30, BC 55-88 – BC 55-89, BC 55-94, BC 56-15 – BC 56-17 1989 1989 – 1992 2003 – 2009 7
8. Karosa LC 735.1011, Karosa LC 735.40, Karosa LC 736.1014 BC 88-35, BC 92-29, BC 93-93 1989 – 1990 1990 2007 – 2009 3
9. Karosa LC 736.1014, Karosa LC 736.40, Karosa LC 736.1011, Karosa LC 735.1011 BC 97-37, BC 97-83 – BC 97-84, BC 98-05, BC 98-09 1991 1991 – 1996 (?) – 2009 5
10. Karosa LC 736.1022, Karosa LC 735, Karosa LC 736.20, Karosa LC 735.22 BCA 08-69, BCA 22-73, BC 40-30, BB-987AF, BR-632AD 1986 – 1993 1986 – 1987 2003 – 2009 5
Spolu 1983 – 1993   42

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 44+1
Celkový počet miest 44+1
Pohotovostná hmotnosť 9900 kg (LC 735)
10100 kg (LC 736)
Celková hmotnosť 14180 kg (LC 735)
14380 kg (LC 736)
Motor LIAZ, naftový vodou chladený šesťvalec s priamym vstrekovaním
ML 635 (LC 73x.00)
ML 635 turbo (LC 73x.20)
ML 636 Euro 0 (LC 73x.40)
Renault, naftový vodou chladený šesťvalec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 148 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
188 kW / 2100 rpm (Renault)
Objem motora 11946 cm3 (LIAZ)
9840 cm3 (Renault)
Maximálna rýchlosť 115 km/h
Prevodovka Praga 5P 80, mechanická synchronizovaná, 5-stupňová

Opis

Prvé série majú tradičné znaky - vodičove bočné okno má rovnakú výšku ako ostatné, výfuk ústi doboku za zadnou nápravou a zadná náprava je široká - Rába. Náprava Rába je nahradená Detvou a výfuk sa premiestnil do zadného nárazníka. Od roku 1989 sa používajú hranaté predné svetlá a s motormi Renault vetracia žalúzia za pravým zadným kolesom.
Predné dvere sú úzke dvojkrídlové, zadné jednokrídlové. C 735 má stredné dvere úzke dvojkrídlové. Sklopné sedadlá sú usporiadané 2+2, vzadu je lavica s 5 sedadlami. V LC 735 je nad sedadlami sieťkový odkladací priestor. V LC 736 je nahradený poličkou s rozvodom vzduchu a bodovým osvetlením. Vzduch je nasávaný vetrákmi v zadnej časti, v LC 735 axiálnymi vetrákmi na streche.

Tradične sa používa žltobiely alebo červenobiely náter. Pri stredných a generálnych opravách dostávajú bystrické autobusy biely náter s červeným pruhom v spodnej časti (vo výške nárazníka) a väčšinou aj červený nápis Banskobystrická dopravná spoločnosť.

Úpravy

V roku 2001 začala BBDS vo väčšej miere modernizovať Karosy radu LC 700 a viaceré už prešli GO v rôznom rozsahu. Menia sa bočnice, vymienajú čelá sa oblé z radu 900, pri výmene predného čela sa mení aj prístrojovka, v niektorých prípadoch sa inštalovala klimatizácia. Menil sa aj interiér, z Karosy LC 936 sú aj odsúvacie sedadlá a poťahy na stenách. Od roku 2003 sa bočnice vybavujú žltými obrysovými svetlami.

Autobus BB-702BM bol prestavaný pri GO na pohon stlačeným zemným plynom (CNG). Najskôr dostal reklamu SPP s dráčikom, neskôr bola nahradená novou žltou verziou, podobne ako tomu bolo v iných mestách.

Prevádzka

Tieto autobusy jazdia hlavne sa medzimestských a diaľkových linkách. Ešte v polovici 90-tych rokov aj v medzinárodnej doprave. Využívané sú tiež na zájazdy.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
BB 88-70 BCA 03-53   
BB 94-86 BCA 07-00   
BC 12-23 BCA 05-86   
BC 31-31 BCA 31-31   
BC 31-44 BCA 16-46   
BC 43-02 BB-983AUod 2001  
BC 43-04 BR-652AD   
BC 43-56 BR-296AJ   
BC 53-89 BCA 12-82 BB-063BSod 2004 
BC 55-30 BB-267BSod 2004  
BC 55-88 BB-255AGod 1998  
BC 55-89 BB-906AFod 1997  
BC 55-94 BCA 16-96   
BC 56-15 BB-273BSod 2004  
BC 56-16 BCA 16-67 BB-702BMod 2004BB-703BMIIod 2007
BC 57-17 BR-254AC   
BC 88-35 BB-703BMod 2004  
BC 92-29 BR-233AC   
BC 93-93 BB-298BOod 2004  
BC 97-37 BB-270BSod 2004  
BC 97-83 BR-425AJ   
BC 97-84 BR-708AD   
BC 98-05 BB-163BSod 2004  
BC 98-09 BB-271BSod 2004  
BCA 08-69 BR-477AI   
BC 40-30 BCA 23-60 BB-297BOod 2004 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.