Úvod

V roku 1993 sa začala rozsiahla rekonštrukcia Námestia SNP a bola z neho vylúčená akákoľvek doprava. Po premene na pešiu zónu bolo potrebné zabezpečiť dopravu do centra. Z tohto dôvodu mesto zakúpilo tri malokapacitné TAM busy. Z nich boli dva zájazdové a jeden mestský. Od septembra 1994 začali dva TAM-y jazdiť na linke 100 (Citybus) cez centrum, tretí sa používal len na zájazdy. Tieto vozidlá sa, tak ako linka 100 na ktorej jazdia, označujú Citybus, ale málokto im povie inak ako "ciciak". Medzi menej poetické názvy patrí napríklad "pomsta z Mariboru". Karosa City Bus sa, na odlíšenie, nazýva Agora (podľa Renaultu Agora). Neskôr sa ukázalo, že na linke postačuje jeden autobus. Často TAM-y musela nahrádzať Karosa, v rokoch 1998 - 2000 zmizli z mesta úplne, donedávna podľa potreby zaskakoval Mercedes Vario. Zájazdovky majú motor a prevodovku vpredu, pohon zadnej nápravy, ventiláciu na streche. Vykurovanie je zabezpečené rozvodom teplého vzduchu kanálmi od nezávislých naftových radiátorov. Batožinový priestor sa nachádza vzadu a pod vyvýšenou podlahou po bokoch vozidla. Linkový sa odlišuje motorom vzadu, usporiadaním sedadiel, zvončekom, okrem náporového kúrenia má po GO samostatné kúrenie teplovodnými radiátormi. Podlaha je o niečo nižšia. Bubnové brzdy na oboch nápravách vybavené záťažovým regulátorom a ABS sú málo účinné, vozidlo nemá motorovú brzdu, ani retardér. Slabý motor má problémy sa rozbehnúť hlavne na piatom stupni, čo nevadí novému majiteľovi (17-57) a pokojne sa preháňa v okolí Bystrice aj 130 km/h. Kvôli nedostatku náhradných dielov slúžil 17-57 ako ich pojazdná zásobáreň. Vodou chladený motor je v mestskej premávke náchylný na prehrievanie, čo spôsobuje nevhodne umiestnený chladič za pravým zadným kolesom, kde sa zanáša nečistotami. Vzduchom chladený motor nemá s prehrievaním problémy. Zvuk zvončeka na vystupovanie sa v 17-57 začínal slovami "pán vodič ...".

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. TAM 122 A 70 T BCA 17-57 – BCA 17-58 1992 – 1994 1994 2003 – 2005 2
2. TAM B3 075 CS BCA 17-59 1993 1994 2005 1
Spolu 1992 – 1994   3

Technické parametre

Dĺžka 7060 mm (122 A 70)
7460 mm (B3 075 CS)
Šírka 2270 mm
Výška 2980 mm (122 A 70)
2800 mm (B3 075 CS)
Počet dverí 1+1 pre vodiča
Počet miest na sedenie 21 + 1 + 1 (122 A 70)
14 + 1 + 1 (B3 075 CS)
Počet miest na státie 28 (B3 075 CS)
Celkový počet miest 21 + 1 + 1 (122 A 70)
42 + 1 + 1 (B3 075 CS)
Pohotovostná hmotnosť 5625 kg (122 A 70)
5470 kg (B3 075 CS)
Celková hmotnosť 8000 kg (122 A 70)
8500 kg (B3 075 CS)
Motor KHD BF 4L 913 C - naftový, vzduchom chladený štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom umiestnený vpredu (122 A 70)

Mercedes DB OM 364 LA - naftový, kvapalinou chladený štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom umiestnený vzadu (B3 075 CS)
Výkon motora 92 kW / 2500 rpm (122 A 70)
102 kW / 2400 rpm (B3 075 CS)
Objem motora 4086 cm3 (122 A 70)
3972 cm3 (B3 075 CS)
Krútiaci moment motora 421 Nm / 1650 rpm (122 A 70)
430 Nm / 1300 - 1800 rpm (B3 075 CS)
Maximálna rýchlosť 111 km/h (122 A 70)
125 km/h (B3 075 CS)
Prevodovka TAM Z5-35 S mechanická synchronizovaná 5-stupňová (122 A 70)

ZF S5 - 42 mechanická synchronizovaná 5-stupňová (B3 075 CS)
Riadenie ZF Servocom 8090, hydraulické
Nápravy predná: TAM PK-29-ZV, tuhá
zadná: TAM PG-60-45 / PG 56-45, tuhá, hnacia
Pneumatiky 215/75 R 17,5

Fotografie

Opis

Karoséria má oblé tvary, zadné kolesá sú sčasti zakryté. Okná sú lepené, vpredu aj vzadu jednodielne. Elektropneumaticky ovládané dvere pre cestujúcich sú umiestnené vpravo za prednou nápravou, vodič má vlastné dvere. Vpravo vedľa vodiča je sedadlo pre sprievodcu. Na zadnej lavici je štvorica sedadiel. Zájazdovky majú po ľavej strane dvojice sedadiel, na pravej strane po jednom. Vetranie je zabezpečené náporovými vetrákmi na streche (bez klimatizácie). Dvere sú jednokrídlové, vyklápané doboku. 17-57 má biely náter, 17-58 má sivý náter so vzorom. 17-59 s celoplošnou reklamou na OMV sa mierne odlišuje predným a zadným čelom kvôli inému umiestneniu motora a spôsobu chladenia. Dvere pre cestujúcich sú dvojkrídlové, otvárané dovnútra. Čalúnené sedadlá pre cestujúcich sú umiestnené po jednom po bokoch vozidla. Vetranie je zabezpečené stropnými zdvíhacími vetrákmi. Po GO dostalo vozidlo protišmykovú podlahu, poťahmi (vzor: sedadlá v Karose 900) sú obložené bočné steny vrátane strechy. Pod sedadlá boli pre cestujúcich domontované radiátory z Karosy. Pôvodný náter bol biely so vozorom ako má sivá zájazdovka.

Úpravy

Už krátko po zaradení do premávky boli vozidlá odhlučňované. Po prechode na nový tarifný systém bola do 17-59 inštalovaná pokladňa EMtest, vozidlá prešli úpravou elektroinštalácie. V rámci GO karosérie bola do 17-59 položená protišmyková podlaha, poťahmi obložené steny a namontované kúrenie z Karosy. Jeden radiátor je u vodiča, ďalšie dva sú pre cestujúcich.

Prevádzka

Do roku 1998 jazdili 17-57 a 17-59 len na linke 100, do roku 1995 obidva vozidlá. Počas rekonštrukcie Moyzesovho námestia linka nepremávala, po obnovení na skrátenej trase premávalo už len jedno vozidlo. Na čas boli nahradené Karosou B 731 č. BCA 08-62. Koncom januára 2001 sa po GO vrátil mestský TAM na linku 100. Od januára 2002 sa turnusové smeny vodičov rozdelili. Ráno začína na linkách 34 a 56, smenu končí na linke 51. Poobednú smenu končí večer na linkách 43 a 54. Víkend ostal po starom. Pri výpadku sa TAM busy nahrádzali Karosou, od roku 2002 Mercedesom Vario. Kvôli poruchovosti sa vo februári 2003 striedali na linke 100 TAM a Mercedes Vario. Zmeny na linke nastali v marci 2003. Poobednú smenu začínal na linke 31, po 16.30 bol pridaný spoj linky 43 a posilovy spoj 26. Nejazdil cez víkendy. Vario bolo z linky stiahnuté a zálohu robí klasická Karosa. Rovnako víkendové spoje robia Karosy rôznych liniek (22, záloha 1, a.i.). Zájazdový TAM 17-58 jazdil výlučne zájazdy. V novembri 2002 bol po požiari na zájazde odstavený, neskôr opäť jazdil, v súčasnosti je opäť odstavený. Kvôli pokazenému motoru bol nepojazdný aj TAM č. 266BS.

Vyraďovanie a likvidácia

TAM 17-57 bol určený na predaj od októbra 2002, podarilo sa to až na jar roku 2003. Po predaji dostal neskôr nové štátne EČV BB-319BO.

Zmena dopravcu od 1.1.2006 znamenala definitívny koniec týchto minibusov na linkách bystrickej MHD.

Katalóg vozidiel

BCA 17-57 BB-265BS

BB-266BS

Legenda a štatistika

BCA 17-57vyradené vozidlo: 3 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
BCA 17-58 BB-265BSod 2004
BCA 17-59 BB-266BSod 2004

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.