VozidláAutobusy MHD - DPMBB › Karosa B 931 & Karosa B 932

Karosa B 931.1675
Karosa B 932.1676
Karosa B 932E.1694

Úvod

Karosy radu 900 prišli na trh v roku 1996. To sa časovo prekrýva so vznikom mestskej a.s. Mestská hromadná doprava Banská Bystrica a s tým súvisiacimi štátnymi dotáciami. V lete 1997 prišli prvé 2 kusy - jedna B 931.1675 s automatickou prevodovkou a B 932.1678 s mechanickou prevodovkou a retardérom. Tretí autobus (zakúpený SAD BBDS) bol kvôli dostatku investičných prostriedkov koncom roka rovnako vybavený retardérom. Okrem nového výzoru a pohodlných sedadiel priniesli tieto autobusy cestujúcim aj elektronické transparenty BUSE. Testovala sa aj Karosa B 732 s oblým zadným čelom a retardérom, ale kupoval sa len rad 900. V roku 1998 sa nakúpili väčšie série nových autobusov, prevažne typu B 932.1676 (bez retardéra). Použitý je štandardne dodávaný motor LIAZ.

V roku 1999 prišiel na trh inovovaný rad 900E. Aby autobus vyhovel norme Euro 2, musel sa urobiť mierne úpravy na karosérii. Pri prvých 2 dverách bola podlaha znížená pomocou tzv. vaničky o 10 cm. Priestor pre kočík je, na rozdiel od radu 700 pri stredných dverách. Vodič má v kabíne vlastný strešný axiálny vetrák. Vybavené sú štandardne motormi Renault. Týchto vozidiel sa za 3 roky nakúpilo už len 7 kusov (vrátane jedného zakúpeného SAD BBDS), viac peňazí sa sústredilo na nákup kĺbových autobusov.

Dve ojazdené vozidlá Karosa B 932(E) pribudli do vozidlového parku Dopravného podniku mesta Banská Bystrica (pôvodne MHD BB) v roku 2009 ako majetkový vklad spoločnosti SAD Zvolen, ale do MHD tieto autobusy zasiahli až od roku 2014.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 931.1675, Karosa B 932.1678 BB-027AG, BB-028AG 1997 1997 2011 2
2. Karosa B 932.1676 BB-586AF, BB-587AF, BB-588AF, BB-589AF 1998 1998 2011 4
3. Karosa B 932.1676 BB-297AH 1998 1998 2011 1
4. Karosa B 932E.1694 BB-643AN 1999 1999 2011 1
5. Karosa B 932E.1694 BB-629AS, BB-630AS, BB-631AS, BB-632AS 2000 2000 2011 4
6. Karosa B 932E.1694 BB-245AY 2001 2001 2021 1
7. Karosa B 932.1678, Karosa B 932E.1694 BB-515DK, BB-516DK 1998 – 1999 2014 2015 – 2022 2
Spolu 1997 – 2001   15

Technické parametre

Dĺžka 11345 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm (B 931 a B 932)
790 mm vpredu, 890 mm vzadu (B 932E)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 63
Celkový počet miest 94 + 1
Celková hmotnosť 17000 kg
Motor LIAZ ML 636E, naftový radový šesťvalec chladený kvapalinou, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním (B 931 a B 932)

Renault MIHR 062045 A41 (Euro 2), naftový šesťvalec chladený kvapalinou, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním (B 932E)
Výkon motora 175 kW / 2000 rpm (B 931 a B 932)
188 kW / 2100 rpm (B 932E)
Objem motora 11940 cm3 (LIAZ)
9840 cm3 (Renault)
Krútiaci moment motora 1050 Nm / 1400 rpm (LIAZ)
1000 Nm / 1200 rpm (Renault)
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Voith D 863.3, 3-stupňová automatická (B 931)
Praga 5P 115, 5-stupňová mechanická synchronizovaná (B 932 a B 932E)
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia (B 931/B 932)
predná: LIAZ, tuhá (B 932E)
zadná: Detva 11N DKTR s diferenciálom Rockwell 160E, tuhá, hnacia (B 931 a B 932)
zadná: Meritor, tuhá, hnacia (B 932E)
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Technicky vychádza rad 900 zo staršieho radu 700. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelo sú plastové, už nie sú súčasťou nosnej konštrukcie. Rovnako interiér sa líši len použitými materiálmi, usporiadanie ostalo rovnaké. Všetky dodané vozidlá majú protišmykovú podlahu a sedadlá Vogel. Rad 900 sa odlišuje oblými plastovými čelami. Tým sa rozmery mierne zväčšili. Autobusy sú lakované v bystrickej farebnej schéme. Vrchný červený pás sa na zadnom čele stretáva. Vodič má oddelenú kabínu, dvere má tradične spoločné s cestujúcimi. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory.

Rad 900E sa od radu 900 odlišuje na prvý pohľad žltými obrysovými svetlami po bokoch karosérie. Dvere majú inak riešené zamykanie a v priestore pre kočík je "doska na žehlenie" - zvislá čalúnená opierka. Niektoré vozidlá majú aj visiace držadlá. Vpredu sú digitálne hodiny. Nad vodičovou kabínou sa nachádza vetrák so šedým plastovým krytom. Autobus je lakovaný v bystrickej farebnej schéme. Vodič má oddelenú kabínu, dvere má tradične spoločné s cestujúcimi. Sedadlá sú škrupinové Vogel. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory. Autobusy sú vybavené vonkajšími transparentami BUSE DOT, posledná séria z roku 2001 má žiarivé BUSE DOT LED.

Úpravy

Do vozidiel bol inštalovaný tarifný systém Emtest - pokladňa so snímačom čipových kariet a infraport na prenos údajov. Autobusu BB-586AF bola po havárii menená karoséria.
Vozidlám patriacim Mestu Banská Bystrica boli v apríli a máji 2006 vymenené pôvodné terčíkové transparenty BUSE za nové LED displeje firmy EMtest.

Prevádzka

Karosa B 931 jazdila len na rovinatých linkách - 41, po prečíslovaní 55, resp. 52. Od roku 2004 je voz pridelený na linku 56. Z B 932 boli 2 vozidlá vyčlenené ako záložné spoje (BB-028AG, BB-597AJ), ostatné sa objavili prakticky na každej dennej linke. Vozidlá B 932E sa môžu objaviť na každej linke, najmä však na linkách 34, 51, 52, 54, 55 a 56.

Aj po 7 rokoch prevádzky sa tieto autobusy prejavujú ako spoľahlivé s dobrou životnosťou. Ani im sa v niektorých prípadoch nevyhla korózia. Inak stále pôsobia ako krátko po dodaní. Motor, zosilnená prevodovka, aj upravený systém zatvárania dverí fungujú dobre.

Vozidlá boli do 31.12.2005 prenajaté SAD BBDS, ktorá dovtedy zabezpečovala prevádzku MHD v Banskej Bystrici. V rokoch 2006 - 2007 boli autobusy prenajaté novému dopravcovi SAD Zvolen.

V prvej polovici roka 2011 boli autobusy nasadzované na trolejbusové linky, po sprevádzkovaní nových trolejbusov Škoda 30 Tr SOR zostalo ako záložné vozidlo už len vozidlo BB-245AY.

Z ojazdených vozidiel BB-515DK a BB-516DK sa v prevádzke na trolejbusových linkách využívalo iba druhé vozidlo, keďže autobus BB-515DK nebol vybavený tarifným systémom (nasadený bol iba počas bezplatnej premávky).

Vyraďovanie a likvidácia

Väčšina vozidiel bola vyradená v roku 2011 po dodaní nových nízkopodlažných trolejbusov. Autobus BB-515DK bol vyradený v novembri 2015.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
BB-586AF BB-283ATod 2000

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Neví někdo, jestli ještě vyjedou B932E v BB?