Sci-fi: SAD STS modernizuje, integruje a plynofikuje

SAD STS sa už od začiatku snaží zavádzať v Banskej Bystrici najmodernejšiu MHD. Usmiati vodiči, hovoriace autobusy, to nemajú skoro nikde, hádam len Ústí nad Labem a v pražskom metre. Cieľom SAD STS však nie je len lacná moderná ekologická MHD, ale už od začiatku vedenie nijako neskrýva snahu o integráciu. Žiaľ, nájdu sa aj neprajníci. Motory Euro 3 nepovažujú za dosť ekologické, nevedia (nechcú?) napočítať 50 nových autobusov a nedokážu oceniť snahu o informovanie cestujúcich v akom meste sa nachádzajú na výveskách a transparentoch. Títo neprajníci na jednej strane kritizujú, pri 3. a viac dverových autobusoch sa nedá nastúpiť všetkými dverami. Ak im však STS ponúkne dvojdverový (moderný trend zo Západu), opäť kričia. Nepochopiteľne sa správajú aj cestujúci. Nevážia si lacnejšiu dopravu a cestujú menej.

Lenže SAD STS sa nevzdáva a potichu, bez veľkých rečí, pracuje na zlepšeniach. V Banskej Bystrici nie je plnička CNG a už je nedostatok autobusov, ktoré by sa mohli pri 3. GO prestavať na plyn. Preto sa STS, známa svojim obdivom k elektrickej trakcii (napriek problematickej ekologickosti takéhoto pohonu), rozhodla začať prevádzkovať trolejbusy. Dňa 3. mája 2007 si SAD STS podala žiadosť o licenciu na prevádzkovanie trolejbusovej dráhy a o licenciu na dopravu na dráhe. Obe licencie jej boli udelené 2. mája 2007 so spätnou platnosťou od 1. apríla 2007.

S preukázaním vlastníckeho vzťahu k dráhe nebol problém. Podarilo sa odkúpiť kruhové objazdy od Kauflandu, Lidla, aj od ESC. Iba Billa robila problémy a svoju dráhu nepredala. Horšie to bolo s vozidlami. Akciové Tescotrolejbusy, rezervované pánom Králikom, sa už vypredali takže sa STS musela obzrieť inde. Ústretový sa ukázal Neoplan. Operatívne zabezpečil vozidlo N6221 z Atén, ktoré bolo u výrobcu na oprave výmenných spôsobom.

NeoplanNeoplan N6221 Kiepe na hlavnej stanici vo Zvolene

Toto vozidlo bolo počas aprílových testov zaradené na mimoriadne poradia liniek 2126. Na elektriku jazdilo na kruhovom objazde, inak na naftu. Podarilo sa ho odfotiť pri operatívnom nasadení na linku 601457 miesto pokazeného Granusu. Žiaľ nádrž trolejbusu nie je dimenzovaná na trvalú prevádzku na naftu, takže mu pri výjazde z autobusovej stanice vo Zvolene nafta došla. Ešte stihol na voľnobeh dojsť pred železničnú stanicu. Ako vidno z fotografie, pridelený vodič sa o svoj trolejbus príkladne stará. Prekryl transparenty aby nemýlili ľudí a pustil sa aj do zlepšovania vzhľadu. Ak vyjde čas, tak niekedy koncom roka plánuje pristaviť trolejbus aj na pravidelnú dennú prehliadku.

Nové trolejbusy boli vybavené podľa špecifických požiadaviek STS. Výrobca zaslepil posledné dvere (pri kĺbovej verzii 2. a 4. dvere). Miesto klimatizácie osadil na strechu prídavnú nádrž na naftu a elektronické transparenty nahradil držiak na papiere A4. Dodané boli včas aby už 1.6.2007 mohla trolejbusová doprava bežať naplno.

Pendolino
Pýcha STS - elektrická jednotka Adrianko

SAD STS ponúka vždy viac. Vďaka tolerancii cenového úradu je možné na vybraných "integrovaných" prímestských linkách platiť vyššie ako maximálne cestovné - podľa "tarify" MHD. Po úspešnom zintegrovaní 2/3 prímestských liniek v okrese bolo len otázkou času kedy príde rad aj na železnice. Od 1.6.2007 je autobusová linka 601457 plne nahradená zrýchlenou vlakovou linkou. Kým Zločinecká spoločnosť sa pri reklame diaľkových spojení chváli regionálnou jednotkou 840, STS ide na vec inak. Prečo neponúknuť obyvateľom Banskej Bystrice a Zvolena vlak Jamesa Bonda - Pendolino? Opäť sa podarila výhodná kúpa a 31.5.2007 bola prvá dodaná súprava pokrstená menom "Adrianko". Na prvej jazde viedol vlak Adrianko starší, vypravil ho Adrianko mladší. Žiaľ na krst boli pozvané len vybrané médiá, takže máme fotografiu len z bežnej jazdy.

Náhle vyradenie všetkých Solarisov v Bratislave prekvapilo mnohých (začalo po tlačovke DPB 30.5.2007 cca 16:00). Oficiálne sa ako príčina prezentuje technická porucha zistená po požiari jedného vozidla v sobotu 26.5.2007. Lenže my vieme svoje. Požiar, aj následná mediálna kampaň boli len zásterkou a skutočnú príčinu poodhalila tlačovka SAD STS. Na nej síce ako termín pre začiatok plynofikácie MHD v Banskej Bystrici uviedli rok 2008, ale dobre informovaný zdroj nám pomohol tieto udalosti spojiť. Všetkých 21,5 Solarisov Urbino 15 CNG je už predaných a v najbližšom čase budú prevezené do Banskej Bystrice. Pre urýchlenie sa vo vozidle #1216 (preto ten 0,5 kus) znemožní prístup cestujúcich do zadnej časti, takže bude mať obmedzenú kapacitu a bude vhodné akurát tak pre vzduchvoziacu linku 25.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.