Zmena cestovných poriadkov PAL od 1.9.2016.
Linka č. 601468
- spoj 5:40x z Banskej Bystrice do Španej Doliny posunutý na 5:30x
- nový spoj 6:30 z Banskej Bystrice do Španej Doliny
- spoj 9:45(3),(5)L z Banskej Bystrice do Španej Doliny premáva po novom každý pracovný deň
- spoj 16:30x z Banskej Bystrice do Španej Doliny posunutý na 16:00x
- spoj 6:20x zo Španej Doliny do Banskej Bystrice posunutý na 6:00x
- nový spoj 7:00x zo Španej Doliny do Banskej Bystrice
- spoj 10:30(3),(5)L zo Španej Doliny do Banskej Bystrice premáva po novom každý pracovný deň
zdroj: http://web.sadzv.sk/old/pages/cest_pal/pal_bb_16/pdf/601468_010916.pdf
Linka č. 601468
- spoj 5:40x z Banskej Bystrice do Španej Doliny posunutý na 5:30x
- nový spoj 6:30 z Banskej Bystrice do Španej Doliny
- spoj 9:45(3),(5)L z Banskej Bystrice do Španej Doliny premáva po novom každý pracovný deň
- spoj 16:30x z Banskej Bystrice do Španej Doliny posunutý na 16:00x
- spoj 6:20x zo Španej Doliny do Banskej Bystrice posunutý na 6:00x
- nový spoj 7:00x zo Španej Doliny do Banskej Bystrice
- spoj 10:30(3),(5)L zo Španej Doliny do Banskej Bystrice premáva po novom každý pracovný deň
zdroj: http://web.sadzv.sk/old/pages/cest_pal/pal_bb_16/pdf/601468_010916.pdf
PIT
Je jasné, že takéto podujatie objektívne musí v prípade jeho konania vyvolať obmedzenia v doprave (bolo tomu tak aj v minulosti), avšak absolútne znemožniť dopravu nielen individuálnu, ale dokonca ešte aj hromadnú tak, že nezostane reálne žiadna možnosť alternatívnych trás v prvom rade ani len pre vedenie náhradnej MHD v núdzovom režime pri zachovaní aspoň nejakej minimálnej základnej obslužnosti, tak to už je na basu. Človek by si povedal, že neschopnosť vedenia, poslancov a príslušných zamestnancov mesta, či polície, nemôže už klesnúť nižšie, avšak v Blbotíne nad Hronom žiadne negatívne dno zjavne nie je nemožné prekonať. A tak z primárne dobrého podujatia, spolu s dvoma hipisáckymi organizátormi, dokázali vyrobiť nakoniec protibanskobystrický maratón.
Najzarážajúcejšie sú však vyjadrenia tých dvoch organizátorov na TV Hronka, ktorí ako zdôvodnenie uvedú zjednodušenie, kedy sa takto nemusia trápiť s tonami dopravného značenia. Na druhú stranu snívajú potom, aby účasť presiahla 2 tisíc bežcov (samozrejme, že to nebudú všetko len z BB) a aby pri trati mali čo najviac divákov, ktorých počet považujú za ešte dôležitejší. Tu sa však opäť, už po pomaly nekonečný raz, vracia k faktu, že sa v BB dokáže aj z dobrej myšlienky vytvoriť katastrofa, nehovoriac o tom, že často sa po zorganizovaní nejakého podujatia už následne nikto nezaujíma tým, ako sa priami, resp. nepriami účastníci na podujatie, resp. z neho dostanú.
V každom prípade je evidentné, že "kompetentní" v podstate ako vždy neurobili nič na to, aby našli výrazne lepší spôsob realizácie, resp. dokonca aj skutočné riešenia. Napr.:
1. Po celej Sládkovičovej ulici od Kremničky, cez Nám. Ľ. Štúra, Štadlerovo a Štefánikovo nábrežie až po križovatku na Námestie slobody (ktoré naplánovali úplne uzavrieť) by vzhľadom na skutočnosť, že sa jedná v celom úseku o komunikácie s dvoma jazdnými pásmi s minimálne po dvoch jazdných pruhoch v každom z nich, bola možná v celej dĺžke uvedenej trasy dočasná obojsmerná premávka v jednom jazdnom páse:
- na Sládkovičovej sa jedná o ľavý pás v smere od Kremničky na Radvaň (čo by umožnilo premávku v celom úseku Rakytovce - Kremnička/R 1 - Kráľová (paneláky) - Podháj (rodinné domy)/Horné Pršany - Pršianska terasa/ - Kalinčiakova (paneláky) - s plynulým obojsmerným križovaním v smere Poľná - Malachov/Fončorda - Podlavice); pre bežcov by zostali dva pruhy (pre každý smer behu jeden) v pravom páse od Kremničky na Radvaň,
- od križovatky Sládkovičovej a Poľnej plynulo stále obojsmerne ďalej v páse bližšom ku Kauflandu až po kruhovú križovatku pod Okresným úradom (pre zjednodušenie križovania aj s využitím vnútorného pruhu v celom kruhu) s plynulým obojsmerným napojením Švermovej ulice (Fončordy), Hutnej ulice (Štiavničky) a Cesty na štadión (ESC) a pokračovaním ďalej na križovatku pod mostami; pre bežcov by zostal stále voľný pravý pás (z pohľadu v smere proti prúdu Hrona), v ktorom by aj bez vnútorného pruhu použitého na prejazd vozidiel kruhovým objazdom v ňom zostali dva pruhy, každý pre jeden smer behu;
- na križovatke pod mostami by bolo plynulé obojsmerné odbočenie v smere k malému kruhovému objazdu s umožnením následného vjazdu do ESC aj z tejto strany, ako aj plynulé pokračovanie v smere na nábrežie Hrona s umožnením obojsmerného napojenia centra (Kapitulská ulica) a pokračovaním ku križovatke s Námestím slobody; pre bežcov by zostal stále voľný pravý pás (z pohľadu v smere proti prúdu Hrona) s dvoma pruhmi - každý pre jeden smer behu so zachovaním prístupu k mostu pri žel. zastávke BB-mesto, aj pri Kapitulskej, po ktorých vedie trasa behu;
- na križovatke I/66 s Námestím slobody by bola umožnená jazda ďalej priamo v smere Brezno/Železničná stanica už s navrátením jazdy do pôvodných jazdných pruhov a smerov; vozidlá by sa Námestí slobody dostali do pásu s dvoma pruhmi bližšieho k budove MsÚ; bežci by križovali tento smer logickým a na to určeným spôsobom - cez podchod, čím by sa dostali na Námestie slobody do pásu bližšieho k budove VÚB, opäť s dvoma pruhmi - každým pre jeden smer behu na/z Uhliska;
- v prípade drobnej modifikácie trasy bežeckej trate tak, aby nesmerovala z Námestia slobody na ČSA popred MsÚ len na to, aby sa pri prokuratúre stočila späť na Hornú a pokračovala na Kukučínovu, ale aby z Námestia slobody vynechala úsek popred MsÚ, čím by sa umožnil plynulý prejazd vozidiel cez Námestie slobody na Partizánsku cestu, resp. Cestu k nemocnici, pričom chýbajúce metre trate by sa dali dobehnúť napr. odbočením z Námestia slobody doľava na ČSA s návratom na Kukučínovu cez Železničiarsku a Robotnícku, resp. inak podľa potreby počtu chýbajúcich metrov.
Opatrenia v bode 1. by umožnili plynulé vedenie vozidiel v celom plánovane úplne uzavretom úseku Kremnička - Sládkovičova - nábrežie Hrona - Námestie slobody. Bolo by už len na rozhodnutí, či by bola v tomto úseku umožnená aj jazda IAD (vzhľadom na stiesnené pomery a problémy so zastavovaním vozidiel MHD v protismerných úsekoch, radšej nie). V každom prípade by tak bolo primárne umožnené vedenie liniek MHD č. 2 (spoje z L 4 by premávali na L 2), 7, 21, 97, PAL do Malachova, H. Pršian a Badína bez zásadnejších obmedzení, rovnako tak L 3 (spoje z L 5 by premávali na L 3), L 22 by mohla premávať po Sládkovičovej a cez Kremničku-TWD k iliašskemu mostu alebo na striedačku do Radvaň parku, kým podľa súčasného plánu by ani jedna z týchto liniek nemala kade premávať, resp. bez zachovania jej zmyslu. Určitý problém by predstavovali miesta zastávok v protismerných úsekoch, kedy by tieto zastávky pravdepodobne boli čiastočne obmedzené, avšak relatívne jednoduché riešenie by umožňovali napr. miesta na deliacich ostrovčekoch a pod. a fakt, že by tade nepremávala IAD.
Súčasne by bolo sprístupnené pre MHD Námestie slobody, čo by umožnilo bez obmedzení jazdu ďalších liniek tade, napr. do Sásovej, Senice, Šalkovej, Nemiec, Uľanky (mimo Skuteckého ulicu). V plnej trase by tak mohli premávať napr. aj L 1, 6 a 26.
2. Oblasť Tajovského ulice okolo mestského parku a Strieborné námestie.
- je absolútne nepochopiteľné, prečo je trasa behu volená tak, aby viedla napr. nie po chodníčkoch priamo v parku, ale vyslovene po hlavných trasách ciest okolo parku vrátane uzavretia celého Strieborného námestia, Bottovej a Lazovnej ulice, čím sa úplne zamedzuje náhradná alternatívna trasa obchádzok v prípadoch, kedy sa konajú v centre mesta podujatia vyžadujúce uzávierku komunikácií. Obdobne je nepochopiteľné nevedenie trasy radšej po vedľajších uliciach, či pešom moste pri križovatke Hurbanovej a J. Kráľa a moste pri ústí Dolnej ulice. Namiesto toho, aby sa vo väčšej miere využila ulica J. Kráľa (keď už je i tak uzavretá), urobí sa zásah na Tajovského ulicu (Strieborné námestie by po jeho okraji oproti Slovenke nemalo problém, aby sa okrem vozidiel tam vošla aj trasa behu), či Bottovu a Lazovnú od križovatky s Bottovou po križovatku na Medenom Hámri, čím sa úplne zabráni jazde napr. všetkých troch liniek do Podlavíc L 34, 35, 36, ako aj L 24, 25 a 33, či PAL v smeroch Riečka a Tajov.
- vhodnou úpravou trate mohli byť plne zachované koridory pre trasy L 25, 33, 35 a 36 (spoje L34 by pri aplikácii opatrení v bode 1. premávali napr. cez Švermovu alebo obchádzkou cez Komenského) a L 24 by v najhoršom ako jediná nepremávala alebo by premávala obchádzkou cez Úsvit - Švermovu - Lidl - Tajovského a späť namiesto Úsvitu cez Wolkerovu s náhradnou zastávkou medzi križovatkou Wolkerova x Kpt. Nálepku a Gorkého x Nové Kalište (kedysi tam zastávka aj bývala).
Z vyššie uvedeného jasne vyplýva (bez možnosti ďalších odborných konzultácií a stanovísk, na základe korých majú možnosť na tieto vecí prichádzať "kompetentní"), že keby organizátori a zástupcovia mesta mali snahu, bolo by možné trasu maratónu upraviť tak, aby v meste zostala možnosť pre drvivú väčšinu obyvateľstva neprestať existovať a umožniť jej aspoň prostredníctvom MHD v podstate skoro v plnom jej rozsahu uspokojenie prepravných potrieb, ako aj prístup k tratiam behu ako potenciálnym účastníkom - divákom. V realite však došlo k arogantnému ignorovaniu ostatných - "nemaratonistov", kedy v prípadoch podujatí s takýmto prístupom k ich organizácii by tieto nemali mať možnosť vôbec v budúcnosti v BB za takýchto podmienok existovať.