MHD – nekonečný príbeh pokračuje
Už takmer rok zaisťuje MHD v meste pod Urpínom SAD Zvolen. Je to dlhá doba, no na odstránenie nedostatkov asi príliš krátka. Keď počúvam predstaviteľov SAD Zvolen hovoriť o banskobystrickej MHD, pripadá mi, akoby našu MHD ešte nevideli. Hovoria o nej iba v najlepšom. Keď mesto podpísalo zmluvu so SAD Zvolen, myslel som si, že kvalita služieb sa po čase zlepší. Prvé mesiace boli plné zmätkov a chaosu, čo by sa ešte dalo tolerovať. No teraz tu už máme november a kvalita sa nezlepšila, skôr by som povedal, že sa zhoršila. Ešte v živej pamäti mám, keď pán Smädo hovoril v regionálnej televízii niekedy v zimnom období, že občania mesta budú v lete spokojní. Ale spokojnosť sa akosi nedostavila. Cestovné sa v niektorých prípadoch mierne znížilo, pri niektorých skupinách cestujúcich ostalo na úrovni roku 2005. Bohužiaľ, služby MHD neostali ani na úrovni roku 2005, ale vo väčšine prípadov sa zhoršili (až na pár výnimiek). A ak niečo dlhodobo nefunguje tak ako má, cestujúci by mali cestovať oveľa lacnejšie alebo aj zadarmo. Naša MHD ešte stále zápasí s problémami, o ktorých v ostatných mestách ani nechyrujú. Napríklad na Námestí slobody chýbajú naďalej čísla zastavujúcich liniek (pritom ide o najväčší uzol MHD), na mnohých zastávkach zas chýbajú ich názvy (takmer v celej Sásovej). Občania si už ale zvykli. Vážnejší problém sú ale strhnuté alebo inak poškodené CP. Ani daždivé počasie ich trvácnosť nezvýši. Preto by som chcel, aby mesto na tento nedostatok upozornilo dopravcu a riešením by bolo plexisklo ako za čias BBDS. Veď aj nové CP „citybusových“ liniek sú už chránené plexisklom. Mesto by sa už mohlo konečne (po viac ako 10 mesiacoch) zobudiť a začať tieto a samozrejme aj mnohé iné nedostatky, ktoré spomeniem nižšie, pokutovať. Doteraz mesto nijako nezakročilo a všetko dopravcovi toleruje, ktorý denno-denne veselo porušuje zákony. .Nedošlo ani k náprave súbehov liniek, na ktoré som upozorňoval pred niekoľkými týždňami (linky 20, 21, 22, 23 a 1, 6, 26). Tiež sa mi nepači posilnenie dopravy v takom zmysle, že sa za každým vytvorí nová linka, ktorá ide iba niekoľkokrát denne, napr. linka 23. Cestujúci je potom z toľkých liniek zmätený. Radšej by som bol, keby sa posilnili už existujúce linky a vytvorili by sa rovnomerné a zapamätateľné intervaly. Malo by byť menej liniek s hustejšími intervalmi a zaviesť výhodnú prestupnú tarifu alebo časovo predplatné lístky. Tieto problémy odrádzajú ľudí používať MHD, čoho výsledkom je rýchly nárast individuálnej automobilovej dopravy (IAD), nedostatok parkovacích miest najmä v centre a nekonečné zápchy po celom meste, no hlavne na nábreží, kde už musia na niektorých križovatkách dopravu riadiť policajti. Na tejto komunikácii by sa mohol vyznačiť aspoň BUS pruh, pretože linky tu naberajú veľké meškania, asi najhoršie je to s linkou 26. Každodenne sa opakujú problémy s nedostatočnou prepravnou kapacitou na linkách 1, 21, 22, 23, 34 (najmä v rannej špičke) a určite aj na mnohých ďalších. Dopravca však s tým v najbližšej budúcnosti nič neurobí, pretože už teraz má nedostatok mestských autobusov (hlavne kĺbových) na vykrývanie terajších potrieb. Na linkách MHD je preto opäť množstvo autobusov prímestkého typu, ktoré suplujú mestské kĺbové autobusy. Vzniká tu znovu problém s prepravnou kapacitou na niektorých linkách (viď príspevok Ing. Petra Chmelíka), pretože namiesto mestských autobusov tu chodia prímestské. Navyše tieto linky sú obyčajne označené iba číslom, ktoré je napísané fixkou na papieri, názvy zastávok by sme hľadali márne. S týmto „zvykom“ nášho dopravcu sa ale treba zmieriť asi tiež. Bol by som rád, keby mesto na tento problém dôrazne upozornilo SAD Zvolen a namieste by bola aj otázka, čo je s Tambusom a nízkopodlažným autobusom Karosa City bus, ktoré dlhodobo nejazdia. Tieto dva autobusy sú majetkom mesta a teda boli nakúpené z našich daní. Prečo nejazdia? Predali sa, sú pokazené alebo je nejaký iný problém? Mám pocit, že mesto je ticho a dopravca si robí čo chce. Táto spoločnosť ani neumýva autobusy, ktoré vyzarajú doslova otrasne a robí to zlé meno pre mesto. Neprekvapí ma, ak aj najnovšie autobusy budú po zime hrdzavé. A špinavé sú nielen zvon ale aj zvnútra. Ich technický stav taktiež nezodpovedá ich veku, ktorí je u zvolenských autobusov len okolo 6 mesiacov. Nechcem si ani predstaviť, ako budú vyzerať po niekoľkých rokoch. Niektoré autobusy vo vlastníctve mesta majú aj pokrčené plechy (asi najvážnejšie Karosa ), no SAD Zvolen to neopraví a jazdia teda aj „nabúrané“ autobusy. Ďalej ma zaujíma, ako je to s trolejbusmi. Mesto všetko tají. Prečo nepovie cenu, za akú pranajalo trolejbusy a tiež kúpilo minibusy? Čo chce mesto zatajiť? Ďalšiu nevýhodnú zmluvu? Chcel by som tiež vedieť termín zahájania prevádzky trolejbusov. A neodpovedajte na túto otázku spôsobom, čo ešte mesto musí, s kým sa má dohodnúť, ale napíšte mi prosím dátum, kedy by to bolo reálne, teda dve konkrétne čísla a za tým rok. Problémy s MHD pramenia aj kvôli malému záujmu zo strany mesta a z nízkych dotácii. Z tohto všetkého mi vyplýva, že mesto sa od MHD dištancuje a pred objektívnymi nedostatkami si dáva hlavu do piesku. A pritom ma zaráža, že v programe hosp. a sociál. rozvoja na roky 2007 – 2013 je doprava uvedená ako jedna z priorít, konkrétne priorita 4.1.1: Realizácia systému bezpečnej, enviromentálne priaznivej a funkčnej dopravy. Ako chcete vybudovať bezpečnú, enviromentálne priaznivú a funkčnú dopravu, keď kvalita MHD z roka na rok klesá, čím z nej vyháňate ľudí, ktorí potom preferujú IAD, stagnuje, resp. upadá ekologická trolejbusová doprava, nebudujú sa cyklistické chodníky a pod.? Pri analýze problému „Zhoršujúca sa situácia v doprave“ mesto uvádza faktory, ako neexistencia koncepcie ďalšieho vývoja hromadnej dopravy, neexistujúci integrovaný dopr. systém, zastavenie prevádzky trolejbusovej dopravy a mnohé ďalšie, čoho výsledkom je zhoršujúca sa situácia v doprave. Tak prečo mesto už spomínané problémy nerieši? Ak aj máte nejaké návrhy na zlepšenie MHD, na mestskom úrade neuspejete, lebo úradníci nemajú na vás čas (hovorím z vlastnej skúsenosti) a posielajú vás z dvier do dverí. Mesto môže byť rado, že sú tu ešte ľudia, ktorým záleží na zlepšení MHD a prichádzajú s návrhmi. Bohužiaľ, bez odozvy.
nespokojný cestujúci
_____
prevzaté z www.banskabystrica.sk
? ? ?
Už takmer rok zaisťuje MHD v meste pod Urpínom SAD Zvolen. Je to dlhá doba, no na odstránenie nedostatkov asi príliš krátka. Keď počúvam predstaviteľov SAD Zvolen hovoriť o banskobystrickej MHD, pripadá mi, akoby našu MHD ešte nevideli. Hovoria o nej iba v najlepšom. Keď mesto podpísalo zmluvu so SAD Zvolen, myslel som si, že kvalita služieb sa po čase zlepší. Prvé mesiace boli plné zmätkov a chaosu, čo by sa ešte dalo tolerovať. No teraz tu už máme november a kvalita sa nezlepšila, skôr by som povedal, že sa zhoršila. Ešte v živej pamäti mám, keď pán Smädo hovoril v regionálnej televízii niekedy v zimnom období, že občania mesta budú v lete spokojní. Ale spokojnosť sa akosi nedostavila. Cestovné sa v niektorých prípadoch mierne znížilo, pri niektorých skupinách cestujúcich ostalo na úrovni roku 2005. Bohužiaľ, služby MHD neostali ani na úrovni roku 2005, ale vo väčšine prípadov sa zhoršili (až na pár výnimiek). A ak niečo dlhodobo nefunguje tak ako má, cestujúci by mali cestovať oveľa lacnejšie alebo aj zadarmo. Naša MHD ešte stále zápasí s problémami, o ktorých v ostatných mestách ani nechyrujú. Napríklad na Námestí slobody chýbajú naďalej čísla zastavujúcich liniek (pritom ide o najväčší uzol MHD), na mnohých zastávkach zas chýbajú ich názvy (takmer v celej Sásovej). Občania si už ale zvykli. Vážnejší problém sú ale strhnuté alebo inak poškodené CP. Ani daždivé počasie ich trvácnosť nezvýši. Preto by som chcel, aby mesto na tento nedostatok upozornilo dopravcu a riešením by bolo plexisklo ako za čias BBDS. Veď aj nové CP „citybusových“ liniek sú už chránené plexisklom. Mesto by sa už mohlo konečne (po viac ako 10 mesiacoch) zobudiť a začať tieto a samozrejme aj mnohé iné nedostatky, ktoré spomeniem nižšie, pokutovať. Doteraz mesto nijako nezakročilo a všetko dopravcovi toleruje, ktorý denno-denne veselo porušuje zákony. .Nedošlo ani k náprave súbehov liniek, na ktoré som upozorňoval pred niekoľkými týždňami (linky 20, 21, 22, 23 a 1, 6, 26). Tiež sa mi nepači posilnenie dopravy v takom zmysle, že sa za každým vytvorí nová linka, ktorá ide iba niekoľkokrát denne, napr. linka 23. Cestujúci je potom z toľkých liniek zmätený. Radšej by som bol, keby sa posilnili už existujúce linky a vytvorili by sa rovnomerné a zapamätateľné intervaly. Malo by byť menej liniek s hustejšími intervalmi a zaviesť výhodnú prestupnú tarifu alebo časovo predplatné lístky. Tieto problémy odrádzajú ľudí používať MHD, čoho výsledkom je rýchly nárast individuálnej automobilovej dopravy (IAD), nedostatok parkovacích miest najmä v centre a nekonečné zápchy po celom meste, no hlavne na nábreží, kde už musia na niektorých križovatkách dopravu riadiť policajti. Na tejto komunikácii by sa mohol vyznačiť aspoň BUS pruh, pretože linky tu naberajú veľké meškania, asi najhoršie je to s linkou 26. Každodenne sa opakujú problémy s nedostatočnou prepravnou kapacitou na linkách 1, 21, 22, 23, 34 (najmä v rannej špičke) a určite aj na mnohých ďalších. Dopravca však s tým v najbližšej budúcnosti nič neurobí, pretože už teraz má nedostatok mestských autobusov (hlavne kĺbových) na vykrývanie terajších potrieb. Na linkách MHD je preto opäť množstvo autobusov prímestkého typu, ktoré suplujú mestské kĺbové autobusy. Vzniká tu znovu problém s prepravnou kapacitou na niektorých linkách (viď príspevok Ing. Petra Chmelíka), pretože namiesto mestských autobusov tu chodia prímestské. Navyše tieto linky sú obyčajne označené iba číslom, ktoré je napísané fixkou na papieri, názvy zastávok by sme hľadali márne. S týmto „zvykom“ nášho dopravcu sa ale treba zmieriť asi tiež. Bol by som rád, keby mesto na tento problém dôrazne upozornilo SAD Zvolen a namieste by bola aj otázka, čo je s Tambusom a nízkopodlažným autobusom Karosa City bus, ktoré dlhodobo nejazdia. Tieto dva autobusy sú majetkom mesta a teda boli nakúpené z našich daní. Prečo nejazdia? Predali sa, sú pokazené alebo je nejaký iný problém? Mám pocit, že mesto je ticho a dopravca si robí čo chce. Táto spoločnosť ani neumýva autobusy, ktoré vyzarajú doslova otrasne a robí to zlé meno pre mesto. Neprekvapí ma, ak aj najnovšie autobusy budú po zime hrdzavé. A špinavé sú nielen zvon ale aj zvnútra. Ich technický stav taktiež nezodpovedá ich veku, ktorí je u zvolenských autobusov len okolo 6 mesiacov. Nechcem si ani predstaviť, ako budú vyzerať po niekoľkých rokoch. Niektoré autobusy vo vlastníctve mesta majú aj pokrčené plechy (asi najvážnejšie Karosa ), no SAD Zvolen to neopraví a jazdia teda aj „nabúrané“ autobusy. Ďalej ma zaujíma, ako je to s trolejbusmi. Mesto všetko tají. Prečo nepovie cenu, za akú pranajalo trolejbusy a tiež kúpilo minibusy? Čo chce mesto zatajiť? Ďalšiu nevýhodnú zmluvu? Chcel by som tiež vedieť termín zahájania prevádzky trolejbusov. A neodpovedajte na túto otázku spôsobom, čo ešte mesto musí, s kým sa má dohodnúť, ale napíšte mi prosím dátum, kedy by to bolo reálne, teda dve konkrétne čísla a za tým rok. Problémy s MHD pramenia aj kvôli malému záujmu zo strany mesta a z nízkych dotácii. Z tohto všetkého mi vyplýva, že mesto sa od MHD dištancuje a pred objektívnymi nedostatkami si dáva hlavu do piesku. A pritom ma zaráža, že v programe hosp. a sociál. rozvoja na roky 2007 – 2013 je doprava uvedená ako jedna z priorít, konkrétne priorita 4.1.1: Realizácia systému bezpečnej, enviromentálne priaznivej a funkčnej dopravy. Ako chcete vybudovať bezpečnú, enviromentálne priaznivú a funkčnú dopravu, keď kvalita MHD z roka na rok klesá, čím z nej vyháňate ľudí, ktorí potom preferujú IAD, stagnuje, resp. upadá ekologická trolejbusová doprava, nebudujú sa cyklistické chodníky a pod.? Pri analýze problému „Zhoršujúca sa situácia v doprave“ mesto uvádza faktory, ako neexistencia koncepcie ďalšieho vývoja hromadnej dopravy, neexistujúci integrovaný dopr. systém, zastavenie prevádzky trolejbusovej dopravy a mnohé ďalšie, čoho výsledkom je zhoršujúca sa situácia v doprave. Tak prečo mesto už spomínané problémy nerieši? Ak aj máte nejaké návrhy na zlepšenie MHD, na mestskom úrade neuspejete, lebo úradníci nemajú na vás čas (hovorím z vlastnej skúsenosti) a posielajú vás z dvier do dverí. Mesto môže byť rado, že sú tu ešte ľudia, ktorým záleží na zlepšení MHD a prichádzajú s návrhmi. Bohužiaľ, bez odozvy.
nespokojný cestujúci
_____
prevzaté z www.banskabystrica.sk
? ? ?
Na ten platí jedine plexi...
, no keď budem mať možnosť, určite ju využijem. A alternatíva je ešte jedna, tada ak ešte existuje horúca strela.
. Na druhej strane rešpektujem, že je to v prepravnom poriadku, tak sa má platiť. Asi každý zažil "nepríjemných" BA revízorov. No mám taký pocit, že títo boli horší, lebo si "zgustli na batožinách", čo mne sa v BA nikdy nestalo, že by mi premeriavali batožinu, a to keď som sa vracal z letiska som mal ozaj veľký batoh, aj som si štikol 10 minútový lístok zaň, len som im ho potom neukazoval (bo už dávno vypršal) a ani nikto ho za evidente veľkú batožinu nikto nepýtal
JJ