mozno sa uplne nevyznam,ale ked sa primator tak hlboko zaujima o to ci SAD je alebo nie je monopolom zda sa mi to cudne.existuju oblasti,v ktorych su monopoly nevyhnutne a ked potrebuje dofinancovanie tak je to zrejme aj tento pripad..ale i tak su to vacsinou-mimo UPC, oblasti nevyhnutne pre obcanov,kde by nemalo existovat to co si SAD dovoluje..vid UPC.ale viac ako to by ma zaujimalo preco su zisky-nie danove- inych porovnatelnych miest s BB vyssie..neschopnost pritiahnut investorov?zle hospodarenie?neekonomicke spravanie sa...alebo ideme nasledujuce roky zit z predaja Trosiek???Ked si mesto konecne dokaze na seba zarobit samo a potom sa zacne zaujimat o "nepekne postavenie SAD".Decentralizacia je skvela vec,bo ukaze kto sa tu cely cas skryval za vladu a pritom je z opacneho frontu..aby sa zase nezacalo hovorit,ze za to vlastne moze Miklos,Kanik,Zajac...Kerry do toho zatiahne aj Bush-a.
prevzate z www.banskabystrica.sk
Stanovisko primátora mesta
Stanovisko k situácií v mestskej hromadnej doprave (MHD)
Dovoľte mi zareagovať na diskusné príspevky k situácií v MHD. Bohužiaľ spoločnosť SAD dosiahla, aspoň zatiaľ, to čo chcela. Zvaliť vinu na mesto. Mesto neposkytlo dotáciu na MHD a tým spôsobilo všetky problémy, ktoré nastali po 1.1.2005. Vôbec si ako občania tohto mesta neuvedomujete, že poskytnutie dotácie na MHD bolo podmienené zvýšením miestnych daní. Kto platí dane v tomto meste? Vy. Občania tohto mesta. To znamená, že by to bolo prijateľnejšie platiť mestu zvýšené dane o 54 mil. Sk, to je dotácia poskytnutá štátom v roku 2004 na prevádzku MHD, a tak zabezpečiť jej financovanie? Mesto malo v roku 2004 rozpočtovaný výnos na dani z nehnuteľností 71 mil. Sk. To znamená, že by muselo zvýšiť dane skoro o 80 %, aby mohlo financovať MHD. Vtedy by to bolo v poriadku? A aký by bol koniec takéhoto postupu? SAD by dostala to, čo žiadala a nadávalo by sa ďalej na mesto. Málokto totiž v tomto meste by bol schopný zaplatiť daň vyššiu o 80 % a mesto musí dane zo zákona vymáhať. Či chce, alebo nie.
Keby aj SAD dostala cez zvýšené dane dotáciu, čo by sme pre Vás týmto dosiahli. Myslíte, že zlepšenie úrovne poskytovaných služieb, alebo redukciu nákladov monopolného dopravcu v meste? Ako chceme hovoriť o racionalizácií SAD, ktorá dostávala ročne vysoké dotácie od štátu? Tým že im poskytneme tie isté výhody? Ako má mesto poskytnúť dotáciu MHD z Vašich peňazí, keď nemá prístup k účtovným dokladom SAD, aby Vás s čistým svedomím mohlo zaťažiť vyššími daňami? Naozaj si myslíte, že to je koncepčný prístup a riešenie pre občanov mesta, že poskytneme financie SAD bez toho, aby sme sa nad nimi zamysleli. A čo ak na ďalší rok budú potrebovať namiesto 54 mil. 100 mil.? Aj to zaplatíte Vy?
A teraz mi dovoľte prejsť k faktom a legislatíve. Čo mesto musí a môže. Mesto zo zákona udeľuje dopravnú licenciu a schvaľuje cestovný poriadok na autobusové linky. Nič iné. Dopravnú licenciu a cestovný poriadok na trolejbusové linky schvaľuje VÚC. Zároveň VUC schvaľuje cenu cestovných lístkov a zľavy na obidva druhy dopravy: autobusovú a trolejbusovú. Čo z tohto vychádza? Že mesto má poskytnúť dotáciu SAD, ale okrem schválenia cestovného poriadku aj to len autobusových liniek, nemá žiadnu inú kompetenciu. Nemá ani len právo vidieť všetky účtovné doklady tejto spoločnosti, neschvaľuje cenu lístka ani zľavy. Okrem toho platný cestovný poriadok od 1.1.2005 autobusových liniek mesto SAD neschválilo a teda ani nesúhlasilo so zrušením linky č. 24.
Mesto Banská Bystrica má akciovú spoločnosť, ktorá vlastní 35 autobusov a 2 trolejbusy, nakúpené zo štátnych dotácií a tie prenajíma SAD. Od roku 1997 ich každoročne prenajíma SAD za cenu nižšiu, ako boli odpisy (náklady) na nakúpené trolejbusy. Čo to znamená? Že cena nájmu trolejbusov nepokrýva ani náklady spojené s ich nakúpením a nie je v žiadnom prípade trhová, teda je nižšia, ako keby tieto trolejbusy prenajímala iná komerčná spoločnosť. Ak je nižšia, znamená to, že sa šetria financie SAD na úkor mestskej spoločnosti. Za rok táto úspora predstavuje výšku 26 mil. Sk, ktorú SAD nemusí platiť. Nemyslíte, že tým že niekto neplatí to čo má, znamená že dostáva dotáciu?
A na záver už iba jednu myšlienku. SAD je monopolný prepravca v tomto meste. Tak ako vo všetkom, tak aj v oblasti zabezpečenia dopravy to nie je dobre. A toto je výsledok. Čo dosiahnete ako občania tlakom na mesto? Že nakoniec povolí a dá SAD, ako obchodnej spoločnosti, dotáciu a podrží ju v jej monopolnom postavení, aby ďalší rok žiadala 2 krát viac. To nie je služba pre Vás, pre občanov tohto mesta a preto Vás prosím o pochopenie. V každom prípade sa vám chcem poďakovať za váš záujem o veci verejné, hoci vás k tomu vyprovokovali opatrenia v oblasti MHD, ktoré sa bytostne dotýkajú občanov mesta. Verím, že v budúcnosti vám nebudú ľahostajné ani iné problémy, ktoré sa v meste vyskytnú. Preto vám ešte raz ďakujem a zároveň oznamujem, že som listom zo dňa 3.1.2005 vyzval SAD na predloženie zmien cestovného poriadku autobusových liniek a zároveň upozornil, že v prípade nesplnenia tejto povinnosti budem postupovať v zmysle zákona a ako správny orgán uplatním sankcie voči SAD.
Ing. Ján Králik, CSc.
primátor mesta