Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: LUK #2983:
Autobusy ani velmi nie, jeden z nich mal 694 a trolejbusy boli myslim 1524, 1005 a este nejake... ale nepamatam si. Okrem toho, vy mate u autobusov evidencne cisla? Nemyslim tym "evidencne cisla vozidla", co je novy, zvrchovane a samostatne slovensky nazov pre statnu poznavaciu znacku, ale skutocne evidencne cisla, ako v Presove napr. 349, 330, 94 a tak? To mate len u trolejbusov. A mne sa SPZ nechce zapamatavat-moc zlozite.
Reply on: PIT #2982:
Ked budes vodicov dostatocne bit, oni sa naucia spravat sa civilizovane. Staci jedno-dve exemplarne prepustenia z prace a par odobrati premii a nepostacis sa divit, ako budu sekat dobrotu a jazdit presne a so spravnym oznacenim. Jeden vodic DPMP (ex DPMK) povedal, ze v Presove vladne drezura, ze "V Kosiciach nebol problem vynechat kolecko, ked sa ti nechcelo."

Co k tomu dodat?
Reply on: PIT #2975:
Dajme tomu, ze zachovame sucasne chronometraze, to jest linka 6 ma dlzku jazdy 14+24 = 38 min., linka 2 18+18 = 36 min., linka 1 18+18 = 36 min.

A ty sa bojis, ze ked dajme tomu to stihnu tam a naspat za 40 minut a 10 minut im dame na oddych, ze bude musiet byt interval 50 minut? Ked sa vsetky tieto linky stretavaju pri stanici?

Prejazdy nie su take zlozite, ako sa zdaju. Ked to vodici zvladaju v Presove, musi to ist i v BB.
Reply on: Kami #2974:

A2: aj v Presove su prazdniny a autobusy su aj medzi desiatou a jedenastou dopoludnia nalozene zhruba z 80% - rozumej, vsetky miesta na sedenie su obsadene a stojacich je minimalne tiez tolko ako sediacich. A to aj na Sidlisku III, kde medzi 10. a 11. hodinou prejde v kazdom smere 10 spojov... Prave teraz sa divam z okna na zastavku Na Hlavnej, odchadza z nej jeden plny spoj za druhym v minutovom intervale...

C8: palubny pocitac nechcem pre srandu Kralikom 🙂 ale preto, aby sa dali kontrolovat vodici, pretoze jazdia tak po janosikovsky - od buka do buka.
Kami, Majkl: A my si nespravíme taký katálog a výpravu, ako je po.iMHD? Podklady mám... ?
Reply on: PIT #2976:
Čiastočne s Tebou súhlasím. Ale: skús si jeden deň odsledovať linky do Sásovej na Nám. slobody alebo pri Slovenke a uvidíš, čo je to dodržiavanie CP v špičke. Celý problém je v tom, že tvorca CP vôbec nereflektuje na obsadenosť spojov v priebehu dňa a teda im neupravuje jazdné doby. Jednotné jazdné doby po celý deň sú už na prvý pohľad nezmysel. Samozrejme že pozdne večerné spoje chodia veľmi často v predstihu (presne to vystihuje aj počet odpovedí v ankete na úvodnej stránke). Kedže u nás sa nepoužívajú palubáky a NEEXISTUJE ani žiadna iná kontrola vodičov, tak si títo chodia "podľa vrabcov". Napr. v Ostrave pri rekonštrukcii "Myší díry" vznikali v okolitých uliciach veľké zápchy, na čo ihneď dopravca reagoval predĺžením jazných dôb. Po jej ukončení ich zase ihneď vrátil do pôvodnej podoby. Inak, a jazda s predstihom by mala mať znamienko mínus, nie?

Ad L99: ide prvý spoj poobednej smeny, takže problém bude v pomalom prestriedaní alebo vo vozidle alebo bohvie kde...

Re #2972 tr3mp: To bude asi najjednoduchší spôsob, ako problém zvaný "MHD" najrýchlejšie odstránime?.

Re #2970 Papyr: Načo zriaďovať nejaký DPBB(?), keď už tu máme firmu Mestská hromadná doprava a.s. (alebo akú má právnu subjektivitu), ktorá je tiež v majetku mesta a ktorá navyše nevykazuje žiadnu činnosť. Vozidlá už má (takmer všetky sú jej). Stačí prebrať vodičov, budovy, know-how a môže začať reálne fungovať vo veľmi krátkom čase. Jediný problém sú dielne, lebo tých sa SAD-ka nevzdá.

Re #2969 Papyr: O stave MHD v BB svedčí aj to, že všetci účastníci "snemu dopravákov" pri príležitosti Tvojej návštevy prišli pešo alebo na bicykli... ?

Mimochodom, stihol popri tom všetkom ešte aj sledovať ev.č. vozov, ktorými si sa viezol?

Re #2979 Vladimír: U nás už toto existuje, konkrétne na L53+55 cez víkend. A keď si prejdeš CP týchto liniek, tak zistíš, že ani tak to u nás NIE JE MOŽNÉ. Lebo u nás sa aj jednoduché veci robia zložito, teda ak sa už robia. Len nám sem prosím nezavádzaj lomené linky typu L18/23 Prešov. To je už maximálna zvrhlosť!
Reply on: Vladimír #2979:

Vieš, že v BB množstvo úplne jednoduchých vecí nie je možných a takéto využívanie vozidiel je predsalen o trochu zložitejšie i keď netvrdím, že by to tak nemohlo byť (i keď vodiči nie sú schopní správne označiť vozidlo smerovými tabuľami ani dnes, kedy väčšinou jazdia na jednej linke, resp. používajú elektronické zariadenia, ktoré to sú schopné výrazne uľahčiť). Myslel som skôr konkrétne hlavne na L6, ktorá má len jednu konečnú zastávku a teda jej obeh je trochu iný.
Reply on: PIT #2976:
LUK pisal o meskaniach z objektivnych dovodov - v spicke. Su tu aj meskania subjektivne. Bud vodic zaspal, alebo ide neskor umyselne. To sa robi ked nie su ludia a zbytocne by si vodic vyrobil naskok. Tieto veci by vyriesil palubak.
Reply on: Vladimír #2979:
jasne, ze sa da. V BB su prechody bezne. Lenze tento rok pozorujem trend prechody "presovskeho typu" minimalizovat. Podporuju sa len prechody z kapacitnych dovodov - miesto klbaku solo voz a podobne.
Pri trolejbusoch sa ale nerobi ani to. Az na par vynimiek jazdi voz cely den na jednej linke.
Reply on: PIT #2975:
Za Papyra odpoviem ja - riešením je, ako inak, prejazd vozidla na inú linku. Najelementárnejšia prax v DPMP: vozidlo príde na konečnú zastávku, vyčerpe si nárokovanú prestávku, ale do najbližšieho spoja linky je stále ďaleko? Juchachá, zmeníme si tabuľky a vyrazíme ako linka iná. Nič zložitého. Zvlášť nie v Bystrici, kde väčšina liniek konči pri Rooseveltke, na stanici, či na Mičinskej. Ušetríte si dokonca aj prípadné manipulačné jazdy.

A teraz som zvedavý na argument, prečo sa to nedá 🙂
Majkl
Bol som sa včera pozrieť na ten nový CP L35 - zastávka Skubín, Jednota. Vyzerá to smiešne, ale snáď to predstavuje prvý krôčik k nastoleniu bežných trendov...

A čo som Ti spomínal, že na Novom Kališti sú vzájomne vymenené CP L6 pre opačné smery, bol som pozrieť, či sa to zmenilo a čuduj me sa, ale UŽ (relatívne veľmi rýchlo) to je vymenené i keď sa opäť zmenil font na Times New Roman.

A cez tú " " adresu som sa nikde nedostal - Error - Acces denied.
Reply on: Kami #2974:

Ad A12 - o týchto intervaloch by sa tiež dalo podiskutovať (napr. L2, 7, 25+91 - obyčajná linka sa nerovná expresná a teda interval platí len na spoločných zastávkach a to ešte by sa bežne u expresnej linky nepredpokladal rovnaký čas jazdy, ako u bežnej linky i ďalšie spomínané), či hovoríme o intervale jednej linky, súbežných liniek alebo zastávkových intervaloch.
Reply on: LUK #2971:

Ad C 1-2 - podľa toho, čo píšeš, by to vyzeralo, že spoje len neustále meškajú, čo však nie je pravda, keďže vodiči nemajú problém ísť v predstihu oproti CP aj +7:07 min (teraz u seba nemám presný podklad, o ktorý spoj sa jednalo, ale bol to posledný spoj L6/2200 idúci z Kyjevského nám. na žel. stanicu ešte koncom mája). Problémom sú vodiči - napr. včera išiel spoj L99/1500 vozidlo BB-589AF zo žel. stanice (ako VÝCHODZEJ zastávky) s meškaním +5:02 min a spoj L6/15:13 vozidlo 1514 +2:29 min. To sú skutočnosti, ktoré sú závislé LEN A LEN na ZODPOVEDNOSTI VODIČA a nemožno sa vyhovárať na nič iné.
Reply on: Papyr #2970:

Celkom sa Ti to podarilo vystihnúť a všetky tri časti A, B, C sú vyvážené a v zásade žiaľ zodpovedajú reálnemu stavu.

Ad C 1-2 "...Okrem toho skratenie jazdnej doby znamena, ze na linke moze pri zachovanom intervale jazdit menej vozidiel, pretoze sa stihnu rychlejsie tocit..." Má to len jeden háčik, že je to v rozpore s tvojimi "peknými" intervalmi. Napr. L6 má teraz obežný čas 60 min a teda pri použití 2 vozidiel interval 30 min. Pri skrátení obežného času na 50 min (čo by stíhali aj pri nástupe len prednými dverami a kedysi bolo u L6,7 bežné) by tak 2 vozidlá jazdili v intervale 25 min, čo sa Ti už nepáčilo. Tak mi prezraď "pekný" interval 2 vozidiel na linke s obežným časom v rozpätí 40 - 60 min. Podľa mňa je zbytočné, aby som kvôli peknému intervalu čakal dlhšie na zastávke a vozidlo napr. L6 bude na žel. stanici stáť z každej hodiny cca 20 min.
Reply on: Papyr #2968:
teraz som uz on-line tak sa vyjadrim podrobnejsie.

A2: je to sposobene hlavne prazdninami. Vsetky linky sa dokazu slusne naplnit, zial teraz je dost velkou konkurenciou aj pesobus.
A4: klbak sa zaplni do 7 minut, solo asi 5 minut. Vyrovnavaju to body A3 a A7.
A5: stara bolest
A6: je to tolerovane len pri horucavach, tak ako nepredpisove oblecenie
A8: stara bolest, BUSE sa ovlada rucne
A10: na 100% su pouzitelne len nove osemhranne stlpy, ostatne by sa asi menili
A12: intervaly su na nosnych linkach (vsetky troliky, 20+22+23, 24, 25 (rano 25+91), 26, 34 ) a aj inde sa nieco najde. K delitelu 60 je este dlha cesta. Intervaly nie su robene nasilu ako v Bratislave, zisla by sa vacsia pravidelnost.
A16: to ma prekvapuje. Vsade kde je vnutorny displej EMtest funkcny, by malo aj hlasit. T.j. vo vsetkych 952 a 961 (okrem 993BC).
A17: stara "tradicia"
A19: interni revizori nie su, ale kontrola existuje
A20: bohuzial

C4 uzko suvisi s C3
C8: hodilo by sa
C7: A17 vyriesi len zavedenie displejov, inak snaha o kontrolu je.

Svojim prispevkom nechcem povedat ze si treba tradicie ctit, aj ked su negativne.
Papyr: dobra diagnoza. 🙂
Teraz sa vyjadrim len vozeniu znamych. Moje vlastne pozorovania hovoria, ze sa prevazne jedna o pracovnikov BBDS a rodinnych prislusnikov. V ostatnych pripadoch je tu hrozba bonzovania a kontroly.
Reply on: Papyr #2970:
"1-2. Zrusit nastup prednymi dverami. Toto opatrenie umozni vyrazne skratit jazdne doby" - len aby to nedopadlo tak, že sa zruší nástup prednými dverami a neobnoví sa nástup ostatnými. Z vozidla teda bude možné len vystupovať, po určitej dobe vystúpi aj posledný cestujúci a vozidlá budú premávať bez zastavovania, čím sa dosiahne rýchlosť IAD. Nevýhodou bude, že cestujúci sa veľmi nepovozia, ale neexistuje dokonalé riešenie ... ?

Teraz vážne, súčasná bystrická MHD je z hľadiska rýchlosti a ceny fakt dosť zlá (viem, nehovorím nič nové), takže sa plne stotožňujem s navrhnutými krokmi, dúfam, že dožijem chvíľu, keď do Sásovej dôjde prvý trolejbus ... ?
Re Papyr: Veľmi dobré príspevky. Ja k tomu len toto:
ad A11: 14Tr-ky sú primárne nasadzované na L7. V lete sa nasadzujú aj na celodenné poradia ost. liniek, aby sa večer vozilo 'menej vzduchu'.
ad A13: Veľmi dobrý postreh...
ad C1-2: Jazdné doby sa neskrátia, len sa začnú dodržiavať, lebo ich tvorca nerátal s takými prestojmi v zastávkach. V špičke nie je problém 'chytiť' meškanie 5 aj 10 minút, takže niekedy ani následná pauza v konečnej nestačí 'zmazať' nabrané meškanie. Veta "MHD je drahá, riedka a pomalá" by mohla byť leitmotívom reklamnej kampane BBDS:-)...
C. Terapia

Podla priority:
(0. OKamzite zriadit Dopravny podnik BB ako akciovu spolocnost v 100% vlastnictve mesta ako mestskeho prepravcu. BBDS nie je schopna zabezpecovat kvalitnu MHD a ani to nie je v jej zaujme. Sucasny paskvil, kedy BBDS jazdi po meste s vozidlami, ktore jej nepatria, je nestandardny, nefunkcny a nijak neriaditelny a nekontrolovatelny paskvil.)
1-2. Zaviest casove listky - mesacnik, stvrtrocnik. Tym sa eliminuje nechut Bystricanov k cestam na kratsie vzdialenosti a k prestupom. V Presove tvoria cestujuci na kratke vzdialenosti asi 1/4 a cestujuci planujuci prestup na inu linku asi 1/3 az 1/2 pasazierov. O vsetkych tychto cestujucich BBDS vlastnou vinou prichadza.
1-2. Zrusit nastup prednymi dverami. Toto opatrenie umozni vyrazne skratit jazdne doby (vid bod A-4), cim sa dosiahne jednak lepsie dodrziavanie cestovneho poriadku, jednak skratenie jazdnej doby. Oba tieto faktory opat pozdvihnu uroven MHD v ociach verejnosti a prispeju k jej vacsiemu pouzivaniu. Okrem toho skratenie jazdnej doby znamena, ze na linke moze pri zachovanom intervale jazdit menej vozidiel, pretoze sa stihnu rychlejsie tocit. Takto usetrene pracovne sily mozno rekvalifikovat do funkcie revizorov.
3. Dobudovat trolejbusy na Sasovu napriklad podla mojho navrhu v #2823. Tym vzniknu radialne trolejbusove linky z jedneho konca mesta na druhy, ktore budu natolko vytazene, ze budu moct mat nizky interval a bystricke trolejbysu, ktore dnes stoja zbytocne vo vozovni, najdu konecne svoje uplatnenie. Je moznost zaziadat si o peniaze z fondov EU, ale len pri splneni bodu C-0.
4. Cestovny poriadok trolejbusov navrhnut tak, aby jazdili cely den priblizne v rovnakom intervale. Zvysene naroky v spicke pokryt autobusovymi spickovymi linkami, ktore zaroven vytvoria nove prestupne vztahy.
5. Zaviest pravidelne intervaly, ktore budu delitelom cisla 60 a po cely den zostanu rovnake.
6. Navrhnut casove kratkodobe cestovne listky.
7. Sprisnit kontrolu vodicov MHD (dodrziavanie CP, A-6, A-7, A-13, A-17, A-19).
8. Zaviest palubne pocitace s dnes beznymi funkciami monitoringu vozidla.
9. Vyhladovo sa snazit o zavedenie integrovanej dopravy spolocne s mestom Zvolen a ZSR.

Skratka a dobre - snazit sa do MHD nalakat co najviac ludi. Vela ludi = velky zisk. Dnes BBDS ludi od pouzivania MHD vylozene odpudzuje. Malo ludi = velka strata. Malo by to byt nielen v zaujme obcanov mesta, ale aj v zaujme mestskeho uradu - ani limuziny totiz primatorovi a jeho zastupcom nepomozu, ak s nimi budu stat v zapchach, lebo luza sa rozhodla, ze namiesto do trolejbusu sa napcha do svojich starych i novych aut.
B. Moje subjektivne zavery

V banskobystrickej MHD sa prejavuje naplno ekonomicky i dopravacky diletantizmus zodpovednych. Da sa povedat, ze tamojsia MHD umiera. Hned vysvetlim, preco.
V Banskej Bystrici je velmi drahe cestovne (13 Sk za jednorazovy CL, 11,50 Sk z predplatenej karty). Zaroven s tym neexistuju kapacitne linky veduce z jedneho okraja mesta na druhy, takze su cestujuci nuteni pri vacsine ciest prestupovat, za co si musia znova zaplatit. Jedna cesta napr. z Kremnicky do Sasovej a naspat vas vyjde na 52 Sk. Pre porovnanie, 24h listok v Presove stoji 40 Sk bez obmedzenia jazd (!). Dalsia vec, ktora cini MHD neatraktivnou, je dlha doba prepravy, sposobena povinnym nastupom cez predne dvere - stoji sa v radoch. Dalej, intervaly nie su nijako lakave - mimo spicky vo vacsine uzemia mesta je interval 30 minut a dlhsi, pricom je zaroven nezapamatatelny (pre porovnanie, polovica obyvatelov Presova sa na svojej zastavke moze tesit sedlovemu intervalu 7,5 minuty). Cize, kedze MHD je draha, riedka a pomala, straca cim dalej, tym viac cestujucich. Bystricania sa uz naucili chodit aj na relativne velke vzdialenosti pesi.
Cim menej platiacich cestujucich existuje, tym viac musi kazdy z nich zaplatit, aby MHD vobec mohla existovat. Lenze kazde dalsie zdrazenie opat vyzenie z MHD dalsich cestujucich a situacia sa opakuje - bud sa zriedia intervaly, alebo sa zdrazi cestovne.

Uz teraz prezivanie MHD visi na vlasku. Ak naviac dojde k zruseniu zliav pre studentov a dochodcov, bude to uz len milosrdna rana do tyla banskobystrickej MHD.

Tento stav moze byt sposobeny bud hlupostou zodpovednych cinitelov (v takom pripade je zarazajuce, ze takto hlupi ludia vobec mozu o niecom rozhodovat a su pravne sposobili), alebo schvalnou, umyselnou likvidaciou banskobystrickej MHD, co je velmi nepekne voci obyvatelstvu mesta (povedal by som, ze to je zlocin, ale trestny cin rusenia MHD nas trestny zakonnik nepozna). Predpokladam, ze vedeniu mesta nezalezi na tom, ako sa jeho obyvatelia budu prepravovat, a ze miera tohto nezaujmu (=kaslania na volicov) je ohromujuco velka - vacsia ako v Ziline, Presove, Kosiciach i Bratislave. Velky podiel viny maju i samotni obyvatelia Banskej Bystrice - proti tomuto stavu nijako neprotestuju a radsej sa zacinaju vozit autom, alebo (chudobnejsi) chodia pesi. (Ze protestovat vedia, ak chcu, a ze protesty obyvatelstva vedu aj v Banskej Bystrici k ziaducemu vysledku, sme sa mohli presvedcit nedavno pri protestoch obyvatelov Podlavic proti presmerovaniu L34, kde Podlavicania nakoniec dosiahli svoje.) Pritom Banska Bystrica nie je stavana na prehustenie IAD, ktore sa za chvilu zakonite prejavi.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.