V decembri som predvídal situáciu v BB a uverejnil na tomto fóre príspevok, ktorý opäť po doplnení predkladám.
Hospodársky výsledok BBDS musí byť vyrovnaný. Na jednej strane sú náklady, na druhej výnosy a rozdiel hospodársky výsledok. Pretože spoločnosť nedostala dotácie, tak musí ušetriť chýbajúcich 30% nákladov z prevádzky pri nezmenených výnosoch. Preto musia prísť veľmi silné reštrikčné opatrenie. 30%-ná reštrikcia k celkovým nákladom na prevádzku je skutočne katastrofický scenár, ktorý sa dá len ťažko realizovať. Jednoduchým znížením napr. len 30% liniek sa nezníži aj taký istý počet nákladov. Aby sa ušetrili náklady musia prísť mnohé ďalšie nepríjemné opatrenia, napr.:
1, Nesmú byť žiadne investície, utlmiť prípadné rekonštrukcie.
2, Materiálne náklady (úspora PHM, materiálu na údržbu, mazív, vznikne odstavením autobusov zo zrušených liniek, materiál na údržbu nahrádzať z vyradených autobusov).
3, Spotreba el. energie (úspora v administratíve a v dielňach zanedbateľná, výraznejšia úspora trakčnej energie - obmedzenie TD).
4, Výrazné obmedzenie opráv a služieb od cudzích organizácii.
5, Mzdové náklady a odvody tvoria vysokú položku v nákladovosti. Výrazná úspora vznikne prepustením nepotrebných zamestnancov, vodičov, údržbárov, administratívnych, zlučovanie funkcií. Nijaký nárast mzdových prostriedkov na rok 2005, obmedziť vyplácanie pohyblivej časti mzdy.
6, Zamestnanec je nákladný (drahý), prepustením vzniká úspora aj režijných nákladov napr. stravovanie, školenie vodičov, vybavenie ochrannými a pracovnými pomôckami a pod.
7, Odpredaj nepotrebného majetku a odlúčenie nepotrebných činností.
8, V dopravnej oblasti, zrušenie nerentabilných spojov, dopravu presmerovať len do hlavných koridorov aj napriek zvýšeniu dochádzkových vzdialeností., zrušiť intervalovú dopravu a nahradiť ju podľa potreby.
9, V časti tržieb je hlavný zdroj z cestovných lístkov, nedoporučujem však vysoko zvyšovať, lebo zvýšenie nie je úmerne príjmu (strata zákazníkov). Zrušiť zľavy na ktoré odmieta štát prispievať.
Aby vznikol kladný hospodársky výsledok v terajšej organizácii, radikálnym znížením nákladov asi o 30% pri nezmenených výnosoch je takmer nepredstaviteľné. Alebo, ak zo životaschopnej organizácie urobia v priebehu niekoľkých mesiacov chátrajúci podnik aj s následkami pre celú MHD. Dúfam, že toto nechce nikto zažiť, čo má len trošku bližší vzťah k MHD a Banskej Bystrici.
Hospodársky výsledok BBDS musí byť vyrovnaný. Na jednej strane sú náklady, na druhej výnosy a rozdiel hospodársky výsledok. Pretože spoločnosť nedostala dotácie, tak musí ušetriť chýbajúcich 30% nákladov z prevádzky pri nezmenených výnosoch. Preto musia prísť veľmi silné reštrikčné opatrenie. 30%-ná reštrikcia k celkovým nákladom na prevádzku je skutočne katastrofický scenár, ktorý sa dá len ťažko realizovať. Jednoduchým znížením napr. len 30% liniek sa nezníži aj taký istý počet nákladov. Aby sa ušetrili náklady musia prísť mnohé ďalšie nepríjemné opatrenia, napr.:
1, Nesmú byť žiadne investície, utlmiť prípadné rekonštrukcie.
2, Materiálne náklady (úspora PHM, materiálu na údržbu, mazív, vznikne odstavením autobusov zo zrušených liniek, materiál na údržbu nahrádzať z vyradených autobusov).
3, Spotreba el. energie (úspora v administratíve a v dielňach zanedbateľná, výraznejšia úspora trakčnej energie - obmedzenie TD).
4, Výrazné obmedzenie opráv a služieb od cudzích organizácii.
5, Mzdové náklady a odvody tvoria vysokú položku v nákladovosti. Výrazná úspora vznikne prepustením nepotrebných zamestnancov, vodičov, údržbárov, administratívnych, zlučovanie funkcií. Nijaký nárast mzdových prostriedkov na rok 2005, obmedziť vyplácanie pohyblivej časti mzdy.
6, Zamestnanec je nákladný (drahý), prepustením vzniká úspora aj režijných nákladov napr. stravovanie, školenie vodičov, vybavenie ochrannými a pracovnými pomôckami a pod.
7, Odpredaj nepotrebného majetku a odlúčenie nepotrebných činností.
8, V dopravnej oblasti, zrušenie nerentabilných spojov, dopravu presmerovať len do hlavných koridorov aj napriek zvýšeniu dochádzkových vzdialeností., zrušiť intervalovú dopravu a nahradiť ju podľa potreby.
9, V časti tržieb je hlavný zdroj z cestovných lístkov, nedoporučujem však vysoko zvyšovať, lebo zvýšenie nie je úmerne príjmu (strata zákazníkov). Zrušiť zľavy na ktoré odmieta štát prispievať.
Aby vznikol kladný hospodársky výsledok v terajšej organizácii, radikálnym znížením nákladov asi o 30% pri nezmenených výnosoch je takmer nepredstaviteľné. Alebo, ak zo životaschopnej organizácie urobia v priebehu niekoľkých mesiacov chátrajúci podnik aj s následkami pre celú MHD. Dúfam, že toto nechce nikto zažiť, čo má len trošku bližší vzťah k MHD a Banskej Bystrici.
Celý príspevok by bol v pohode, keby nezakončil, tak ako ho zakončil... Ničím nepodložené obvinenie je neprípustné! Aj keď ja netvrdím, že to nie je pravda.
Jozef
Možno to bolo trochu ostrejšie. Ale primátor napísal, že mesto "Nemá ani len právo vidieť všetky účtovné doklady tejto spoločnosti". Z toho vyplýva, že ak dám finančné prostriedky do spoločnosti, tak musím vedieť ako sa nimi narába. Je to aj povinnosť, voči občanom, lebo sú to ich peniaze. Ak spoločnosť odmieta predkladať účtovné doklady, tak je podozrenie, že zle narába s finančnými prostriedkami. Čiže ľudovo šafári.
Samozrejme, že toto tu nemuslo byť, keby MsZ nespalo na varínoch a pripravilo sa na založenie vlastného DP, ktorý mohli kontrolovať. Vlastní už vozidlá a pred privatizáciou SAD mohli ministerstvo požiadať o prevod majetku. V tomto nesie plnú zodpovednosť MsZ.
V tejto takmer neriešiteľnej situácii medzi BBDS a MsZ sa skutočne stali rukojemníci občania BB. Primátor a spol. sa tvária, že urobili "v prospech" občanov čo sa dalo a BBDS dala občanom "pocítiť", že bez peňazí to nejde. A mohli to urobiť v BBDS aj ináč, ale mne to pripadá, že vyhrocujú situáciu (zrušenie vyťaženej linky, prázdne autobusy na niektorých linkách ap.). Občania túto situáciu nevyriešia, lebo ako to býva, spoločnosť sa rozdelí vždy na dva tábory. V prvom rade nesú zodpovednoť MsZ a BBDS, ktorí si nakoniec budú musieť sadnúť za spoločný stôl a hľadať riešenie pre ľudí a nevidieť len osobné záujmy.