V decembri som predvídal situáciu v BB a uverejnil na tomto fóre príspevok, ktorý opäť po doplnení predkladám.
Hospodársky výsledok BBDS musí byť vyrovnaný. Na jednej strane sú náklady, na druhej výnosy a rozdiel hospodársky výsledok. Pretože spoločnosť nedostala dotácie, tak musí ušetriť chýbajúcich 30% nákladov z prevádzky pri nezmenených výnosoch. Preto musia prísť veľmi silné reštrikčné opatrenie. 30%-ná reštrikcia k celkovým nákladom na prevádzku je skutočne katastrofický scenár, ktorý sa dá len ťažko realizovať. Jednoduchým znížením napr. len 30% liniek sa nezníži aj taký istý počet nákladov. Aby sa ušetrili náklady musia prísť mnohé ďalšie nepríjemné opatrenia, napr.:
1, Nesmú byť žiadne investície, utlmiť prípadné rekonštrukcie.
2, Materiálne náklady (úspora PHM, materiálu na údržbu, mazív, vznikne odstavením autobusov zo zrušených liniek, materiál na údržbu nahrádzať z vyradených autobusov).
3, Spotreba el. energie (úspora v administratíve a v dielňach zanedbateľná, výraznejšia úspora trakčnej energie - obmedzenie TD).
4, Výrazné obmedzenie opráv a služieb od cudzích organizácii.
5, Mzdové náklady a odvody tvoria vysokú položku v nákladovosti. Výrazná úspora vznikne prepustením nepotrebných zamestnancov, vodičov, údržbárov, administratívnych, zlučovanie funkcií. Nijaký nárast mzdových prostriedkov na rok 2005, obmedziť vyplácanie pohyblivej časti mzdy.
6, Zamestnanec je nákladný (drahý), prepustením vzniká úspora aj režijných nákladov napr. stravovanie, školenie vodičov, vybavenie ochrannými a pracovnými pomôckami a pod.
7, Odpredaj nepotrebného majetku a odlúčenie nepotrebných činností.
8, V dopravnej oblasti, zrušenie nerentabilných spojov, dopravu presmerovať len do hlavných koridorov aj napriek zvýšeniu dochádzkových vzdialeností., zrušiť intervalovú dopravu a nahradiť ju podľa potreby.
9, V časti tržieb je hlavný zdroj z cestovných lístkov, nedoporučujem však vysoko zvyšovať, lebo zvýšenie nie je úmerne príjmu (strata zákazníkov). Zrušiť zľavy na ktoré odmieta štát prispievať.
Aby vznikol kladný hospodársky výsledok v terajšej organizácii, radikálnym znížením nákladov asi o 30% pri nezmenených výnosoch je takmer nepredstaviteľné. Alebo, ak zo životaschopnej organizácie urobia v priebehu niekoľkých mesiacov chátrajúci podnik aj s následkami pre celú MHD. Dúfam, že toto nechce nikto zažiť, čo má len trošku bližší vzťah k MHD a Banskej Bystrici.
Hospodársky výsledok BBDS musí byť vyrovnaný. Na jednej strane sú náklady, na druhej výnosy a rozdiel hospodársky výsledok. Pretože spoločnosť nedostala dotácie, tak musí ušetriť chýbajúcich 30% nákladov z prevádzky pri nezmenených výnosoch. Preto musia prísť veľmi silné reštrikčné opatrenie. 30%-ná reštrikcia k celkovým nákladom na prevádzku je skutočne katastrofický scenár, ktorý sa dá len ťažko realizovať. Jednoduchým znížením napr. len 30% liniek sa nezníži aj taký istý počet nákladov. Aby sa ušetrili náklady musia prísť mnohé ďalšie nepríjemné opatrenia, napr.:
1, Nesmú byť žiadne investície, utlmiť prípadné rekonštrukcie.
2, Materiálne náklady (úspora PHM, materiálu na údržbu, mazív, vznikne odstavením autobusov zo zrušených liniek, materiál na údržbu nahrádzať z vyradených autobusov).
3, Spotreba el. energie (úspora v administratíve a v dielňach zanedbateľná, výraznejšia úspora trakčnej energie - obmedzenie TD).
4, Výrazné obmedzenie opráv a služieb od cudzích organizácii.
5, Mzdové náklady a odvody tvoria vysokú položku v nákladovosti. Výrazná úspora vznikne prepustením nepotrebných zamestnancov, vodičov, údržbárov, administratívnych, zlučovanie funkcií. Nijaký nárast mzdových prostriedkov na rok 2005, obmedziť vyplácanie pohyblivej časti mzdy.
6, Zamestnanec je nákladný (drahý), prepustením vzniká úspora aj režijných nákladov napr. stravovanie, školenie vodičov, vybavenie ochrannými a pracovnými pomôckami a pod.
7, Odpredaj nepotrebného majetku a odlúčenie nepotrebných činností.
8, V dopravnej oblasti, zrušenie nerentabilných spojov, dopravu presmerovať len do hlavných koridorov aj napriek zvýšeniu dochádzkových vzdialeností., zrušiť intervalovú dopravu a nahradiť ju podľa potreby.
9, V časti tržieb je hlavný zdroj z cestovných lístkov, nedoporučujem však vysoko zvyšovať, lebo zvýšenie nie je úmerne príjmu (strata zákazníkov). Zrušiť zľavy na ktoré odmieta štát prispievať.
Aby vznikol kladný hospodársky výsledok v terajšej organizácii, radikálnym znížením nákladov asi o 30% pri nezmenených výnosoch je takmer nepredstaviteľné. Alebo, ak zo životaschopnej organizácie urobia v priebehu niekoľkých mesiacov chátrajúci podnik aj s následkami pre celú MHD. Dúfam, že toto nechce nikto zažiť, čo má len trošku bližší vzťah k MHD a Banskej Bystrici.
Celý príspevok by bol v pohode, keby nezakončil, tak ako ho zakončil... Ničím nepodložené obvinenie je neprípustné! Aj keď ja netvrdím, že to nie je pravda.
Majkl
Ad predimenzovanosť THP: tak minimálne v oblasti tvorby cestovných poriadkov je to značne poddimenzované. Preto CP vyzerajú tak ako vyzerajú (neexistujú preklady medzi linkami).
Re #5931 janbystrican: neviem prečo si myslíš, že na Slovensku neexistuje nikto, kto nie je korupčný a nejde mu o dobro veci. Ad britské železnice: také problémy, ako tam oni teraz majú, by som nerád riešil u nás. Nehoda so smrteľnými následkami pomaly každý týždeň, skrátka riadny bordel. To by sa v štátnom podniku nestalo. Stojím si za tým: najlepší variant pre občana je mestský DP!
Re #5943 Kami: podľa mňa prestupy medzi linkami MHD sú normálnou vecou. To len v BB sa ľudia odnaučili prestupovať (odnaučila ich to tarifa a biedne cestovné poriadky)...
Re #5958 Host: však BUSE aj sú 4-násobne drahšie v porovnaní s Emtestami. Je pravda, tie prvé boli otrasné, ale tie posledné už sú celkom v pohode.