dakujem ti mirko, ja som si povedal ze nebudem na to uz reagovat. Este len tak prezaujimavost Zaklady podvojneho uctovnictva boli prvykrat pouzite v banskobystrickej turzovsko-fugerovskej(dufam, ze som nepoplietol meno) spolocnosti na konci 15st. prvy krat na svete. Ukaz mi slovaka ktory toto vie. Co ma viac mrzi cesi to vedia bystricania nie. co uz.
Cerno nie je ..nastrocny(poznam ho,je to dospely,inteligentny a rozhladeny chlap),BB sa nenachadza v regione Horehronie,ale Pohronie,kedysi davno jej naozaj davali privlastok "perla Pohronia"(vtedy asi fungovalo vsetko lepsie ako dnes,vcetne trolejbusov),rekuperacia ako technicky problem sa da vyriesit,zabudol som na nieco..?
Ozaj,Papyr: Kedysi si slubil,ze technicky vyriesis problem odpadoveho tepla z odpornikov v trolejbusoch na ich ciastocne vykurovanie,ze vraj "do roka a do dna",co s tym je,ubehli uz dva roky? A nam by sa to vo februari pri znovuzavedni Trolikov naramne hodilo,neviem dokedy udrzime sucasne priaznive teploty..? ?
To čo som napísal ja s tým snímačom, bol len jeden s možností riešenia. Kľudne by sa kríženie odizolovalo. S tým nemám problém. Možno som to trošku zle prirovnal a vysvetlil. Išlo mi o princíp rekuperácie a nič lepšie ma nenapadlo ako TEŽ. S tým by sa mali vyhrať profesionáli a bola by úspora energie.
Re #18759 Danny: ako vidno, stači aby jeden ujo raz čosi vyhlásil a už sa to bude donekonečna omieľať ako hotová vec, hoc realita je na míle vzdialená...
Nerád sa zapájam do debaty, kde násťročný (černa nepoznám, ale podľa reakcií usudzujem, že násťročný) sa rozkrikuje na všetky strany, aký je dokonalý, do všetkého vyskakuje a toto sa vôbec netýka dopravy.
Keďže knihy s touto tematikou som nečítal, dal som do googla slovo Horehronie. Tretí odkaz je horehronie.com, kde sa píše:
"Región Horehronie patriaci v minulosti do Zvolenskej župy je v súčasnosti vymedzený okresmi Banská Bystrica a Brezno. Nachádza sa v strede Slovenska v Horehronskom podolí, ktoré je súčasťou Zvolenskej kotliny, od prameňa Hrona až po Hronsek, kde končí okres Banská Bystrica. "
Ďalšie odkazy však vymedzujú hranice jeden že len po Sl. Ľupču, iný len po Brezno... Takže aj v tomto sú isto názory rozdielne a nedá sa presne jednoznačne určiť, kto má pravdu... Inak z veľa rôznych stráno som už počul, že Banská Bystrica je perla Horehronia..
Samozrejme, že sa všetko dá. Akékoľvek takéto riešenie pokladám za zbytočné vzhľadom na pomer "cena investície/úspora rekuperáciou". Za realistické pokladám to, čo som napísal - odizolovať celé kríženie tak, aby k striedaniu polarity nedošlo.
Rekuperácia nie je problém nielen na TEŽ, ale ani na ľubovoľnej električkovej trati. Tam je to totiž riešené veľmi jednoducho - napätie v troleji stúpne nad určitú hranicu - vozidlo brzdí do odporov.
Ale teórie mlamodyjov typu "ak sa chce, tak ani fyzikálne zákony nebudú platiť", ma veľmi neberú. Odber jednovodičovou trolejovou sústavou a dvojvodičovou sú z tohto hľadiska zásadne odlišné.
To, ako sa rekuperácia využíva alebo nie, ti neviem povedať. Podľa mňa existujú technológie, akými sa dá problém kríženia vyriešiť. Myslím si, že by aj mohli. Dalo by sa to vyriešiť dákymi snímačmi. Kde by bol snímač na zberači a v blízkosti troleja. A keď by prichádzal k miestu križovania automaticky trolejbus by prešiel plynule na EDB z rekuperacie. A v BB nemáme toľko tých miest. Kde by to mal byť problém. O tom, že s rekuperáciou sa počíta ukazuje aj táto stránka: http://www.mhdfoto.wz.cz/go.php?id=navestidla . Čo sa týka rizika poruchy? Pokiaľ je to dobre spravené a vychytané muchy, tak by to nemal byť problém. Ani ja neuznávam také riešenia ako si ty uviedol, “Blokovanie rekuperácie tlačidlom“. Skúsim dať za príklad TEŽ. Tam to ide prioritne do trolejového vedenia a až potom do odporníkov. Myslím si, že tam je to dobre porobené. Je pravda, že je tam len jeden trolejový vodič. Ale, keď sa chce tak sa dá. Moderné technológie hýbu svetom. Prečo by sme mali zaostávať? Len preto, že to momentálne “nejde“.
..nuž ja ako rodená strednohronka pripájam vedomosť čo mi otec svetaskúsený i dosti uznávaný v tomto kraji vraveli !! .. vraj horehron ../horehron ja sooom horehronka ..../ sa začína tutok kúsok za Breznom v Halnoch..cccccss a viem ja či ozaj..ale hej tak sa vraví..len či nám to pomôže..))..áno čítala som aj knihy...
Príliš veľká úspora by sa dosiahnuť nedala a špecificky u trolejbusov sa rekuperácia veľmi nevyužíva, nekoľko pri prechode cez kríženie dvoch trolejbusových tratí pod trocha ostrejším uhlom sa niekoľkokrát vystrieda polarita a a rekuperácia v takomto okamihu znamená pomerne vysoké riziko pruchy alebo aspoň výpadku meniarne.
Eliminovať by sa to dalo izoláciou celého kríženia, tým sa ale zvyšuje riziko uviaznutia vozidla pod takouto izoláciou.
Riešenia typu "blokovanie rekuperácie tlačidlom" rozhodne nie sú vhodné - vodič by musel práve v chvíli prejazdu cez vzdušné kríženie, čo je spravidla najmä na mieste, kde je súčasne aj križovatka pozemných komunikácií, okrem premávky a zberačov strážiť ešte aj blokovanie rekuperácie.
ten rychlik ide aj cez ziar ak sa nemylim. BB horehronie nie je nikdy nebolo a dufam ze nebude. Ak je to administrativne dane co ja s tym narobim. prekvapuje ma len to ze mnohi to nevedia. whatever
jezis ja neviem preco. spytaj sa tych co pisali knihy. Pocuj dam ti jedno radu precitaj si zopar knih a potom mozme pokracovat dalej v tomto rozhovore. ok?
...len sa nenaťahuj, Horehronie nie je nikde definované, je to len geografická oblasť. A prečo by malo začínať pri BR? Veď sa jedná podľa názvu o horný tok rieky Hron, a BB, BR a iné sú na jednej osi a to na severnom toku rieky, čiže hornom. Určite na hornom toku nebudú Levice alebo Žiar nad Hronom. Aj rýchlik je Horehronec preto, že ide cez BB a BR a preto to vie každý /kto má trochu prehľad v geografii/. Takže preto Horehronie!
ach jaj. ktory blb robil tu wikipediu. Ja len tolko ze ked uz niekto chce nieco taketo spravit tak nech si zisti aspon spravne informacie. BB nepatri do oblasti horehronia ale pohronia. Horehronie administrativne zacina BR okresom a pokial viem tam BB nepatri.
Ach jaj.
S499.1023
Eliminovať by sa to dalo izoláciou celého kríženia, tým sa ale zvyšuje riziko uviaznutia vozidla pod takouto izoláciou.
Riešenia typu "blokovanie rekuperácie tlačidlom" rozhodne nie sú vhodné - vodič by musel práve v chvíli prejazdu cez vzdušné kríženie, čo je spravidla najmä na mieste, kde je súčasne aj križovatka pozemných komunikácií, okrem premávky a zberačov strážiť ešte aj blokovanie rekuperácie.