Reply on: irizar #17711:
Ja by som nechcel byt v pozicii toho, kto jedna s Kralikom. Ale zase, nechcel by som jednat ani s Presperinom a Saktorom. Ako to je mozne, ze u vas rotuju na primatorskom kresle prave takito?A k tomu preplnaniu ulic: neboj sa, nie ste v tom sami. Aj napriklad v Presove sa preplnaju ulice. Lenze prave toto by si mali sucasni papalasi uvedomit:
Nase mesta sa skladaju zo stredovekych jadier a socialistickych sidlisk. Stredovek s automobilizmom nepocital, lebo neboli auta, socializmus tiez nie, pretoze ten projektoval tie sidliska s tym, ze pracujuci sa dopravia do prace MHD. Po revolucii ludia zbohatli natolko, ze sa mozu vyvazat autom, ale dopravne spolocnosti su obvykle stale take "pyskate", ako boli za socializmu. Na druhej strane, po revolucii sa nejaka vyraznejsia bytova novovystavba vo vacsine slovenskych miest nerealizovala, takze zijeme stale v tych socialistickych sidliskach projektovanych na vyuzivanie MHD. Ale jazdime autom, lebo MHD trci v sociku. To je v skratke cela tragedia toho, ked magistrat kasle na MHD. On vlastne kasle na prejazdnost mestom a namiesto relativne lacnych dotacii na MHD voli neskor omnoho nakladnejsie dotacie na stavby obchvatov a podobne.

Papyr
Idealny dopravca je ten, co si dokaze udrzat a prilakat zakaznikov A ZAROVEN prijima rozumne dotacie od samospravy. BB nikdy nemala ani jedno.
Co by mal idealny dopravca ponukat, aby tento ciel dosiahol?
- dlhodobe cestovne listky a) limitovane poctom jazd a b)limitovane casom. SAD ZV praktikuje zatial len a), ine DP na Slovensku praktikuju zas len b), idealom je Plzen, kde sa to da tak aj tak.
- vozidla s poctom dveri zodpovedajucim nasadeniu v MHD, v dobrom technickom stave a s prijatelnym komfortom pre cestujuceho. To je velmi dolezite, lebo cestujuci nevie, ze autobus absolvoval GO motora, ale velmi dobre si vsimne potrhanu sedacku a pocmarany interier.
- vyuzivanie vsetkych dveri pre nastup i vystup
- presne dodrziavanie cestovneho poriadku. Naskok je nepripustny, meskanie je pripustne len z dopravnych dovodov (zavory, zapcha).
- cestovny poriadok tvoreny striktne s pouzitim "peknych" intervalov, co su celociselne delitele alebo nasobky 60, v MHD sa teda jedna o interval 3, 4, 5, 6, 7.5, 10, 12, 15, 20, 30, 60, 120, 180 a 240 min.). Pokial mozno, mat na vsetkych linkach pekny interval.
- vhodne medzizastavkove casove hodnoty, cas obehu je mozne k veceru a v noci skracovat
- co najvacsia jednoduchost kupy cestovneho listka. Velmi by som si dovolil skusit platbu telefonnymi sietami (spoplatnena SMS alebo audiotex) a platbu embossovanou kartou VISA/EC/MC po Internete (pre dlhodobe listky). Co najmenej radov, ponizovania, buzeracie pri kupe listkov, cize prave vtedy, ked vam davaju svoje peniaze. Maximalna slusnost za kazdej okolnosti zo strany dopravcu pri jednani s cestujucim (ak teda cestujuci nie je pocurany bezdomovec).
- idealny dopravca by v meste nad 50 tisic obyvatelov mal mat zavedenu nocnu dopravu
- cenova politika by mala byt takato: Ak najlacnejsi jednorazovy listok ma cenu x, tak 24hodinovy je 3-5x, mesacny je 40-50x, rocny je 350-500x.
- spravny dopravca si vyjedna s okolitymi dopravcami integrovanu dopravu s uznavanim vsetkych cestovnych dokladov nie podla aktualneho dopravcu, ale podla aktualneho pasma
- cena pouzivania MHD nikdy nesmie narast na uroven, kedy sa oplati jednemu cloveku pouzit auto nez MHD. Mala by byt ekonomicky vyhodnejsia aj oproti dvom osobam v jednom aute.
- dlhodobi klienti su najvernejsi!
- dostatocna informovanost cestujucich o zmenach CP, linkovania a aktualnych vylukach. Na zastavkach musi byt vylepeny cestovny poriadok platny v ten den (je tolerovatelne zacat s vymenou CP uz den pred zmenou, ale nie az po zmene).
- kazdy CP musi obsahovat identifikaciu dopravcu a jeho telefonne cislo
- plati zlate pravidlo: menej liniek, hustejsie intervaly, nadvazne prestupy, bez priplatku za prestup.
- mesto by malo byt cele pokryte nanajvys 6-minutovou izochronou dostupnosti MHD, beruc do uvahy len zastavky obsluhovane raz za hodinu a castejsie
- vodici by mali byt skoleni, dobre plateni (maju zodpovednost), s dobrymi pracovnymi podmienkami (fasovanie mineralky v lete apod.) a za kazdych okolnosti slusni k cestujucim.
- idealny dopravca by mal mat zvonku i zvnutra autobusu informacie o aktualnej linke, cieli, trase, pasme a case, a to opticke i zvukove. Vobec nevadia umelohmotne tabule so spravne vypisanou trasou namiesto elektronickych tabuli, hlavne ze tam ta informacia o cisle a trase je.
a hlavne:
- idealny dopravca sa snazi fungovat striktne v ramci zakona.
Did I forget anything?