V tendri na dodanie 12-metrových naftových autobusov uspel český SOR

Prvý zo štyroch tendrov na nové autobusy bol vyhodnotený.

Dopravný podnik Bratislava vyhodnotil prvú z nedávno vyhlásených verejných súťaží na dodávku nových autobusov. V tendri na autobusy dĺžky do 12,2 metra s naftovým pohonom uspela česká spoločnosť SOR Libchavy. Typ ponúkaného autobusu dopravný podnik nekonkretizoval. O rámcovú zmluvu umožňujúcu dodať 80 nových autobusov sa uchádzali štyria dodávatelia. Okrem úspešného uchádzača sa do súťaže zapojili Mercedes-Benz Slovakia, Solaris Bus and Coach a Otokar Otomotiv.

Cenové ponuky podľa oznámenia o výsledku vyhodnotenia ponúk boli nasledovné (ceny bez DPH):

  • SOR Libchavy: 19,08 mil. €
  • Mercedes-Benz Slovakia: 20,16 mil. €
  • Solaris Bus and Coach: 20,20 mil. €

Ponuka Otokaru sa medzi vyhodnocovanými ponukami neuvádza. Medzi parametrami, ktoré sa okrem ceny vyhodnocovali, boli aj chladiaci výkon klimatizácie a objem kompresora klimatizácie. Tu boli ponuky nasledovné:

  • SOR Libchavy: 30 kW, 425 cm3
  • Mercedes-Benz Slovakia: 32 kW, 460 cm3
  • Solaris Bus and Coach: 33 kW, 560 cm3

V prípade nákupu tohto druhu autobusov bude nákup financovaný z úverov a finančných prostriedkov hlavného mesta. „Nové autobusy v uliciach Bratislavy nahradia 12- až 14-ročné vozidlá a skvalitnia cestovanie mestskou hromadnou dopravou. Touto súťažou však nekončíme. Pokračujeme v obstarávaní ďalších typov pohonov, pričom v budúcnosti plánujeme uzavrieť rámcové zmluvy aj na nákup nízkoemisných dopravných prostriedkov,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Dadino #2:
to nieje o logike ale o provizii ktoru niekto dostal za ten nakup.Zijes na Slovensku kamo.
Reply on: milanko79 #124:
Z administratívneho hľadiska, aj Rošero je výrobca autobusov na Slovensku, a myslím si, že tiež nie je posledný, keďže kategórii midi sa venovalo u nás viacero firiem.

Obávam sa, že ani "autori z imhd" nemajú vešteckú guľu, ale možno ak skúsiš napísať do Troligy, tak skôr oni budú niečo vedieť.
Reply on: S499.1023 #123:
Veď ale čítaj s porozumením. Ja nehovorím, že sú to nedostatky Soru, ale že priemerný pasažier vidí nedostatky a nehľadá ich pôvod.
Reply on: S499.1023 #125:
No ten starý Leonis som nemal možnosť šoférovať ani sedieť ako spolujazdec, no keď som videl na fotkách tú drevenú kvaltpaku ako v potunovanom 7kile prišlo mi nevoľno 😂 Ten novy bol veľmi dobrý, neviem čo sa tam zmenilo ani aké diely používa, no Pegasus bol veľmi zlý. Ani som neveril že to je ZFka, radil som s tým ako s Pragovkou v 7kile
Ako bezny cestujuci co nevidi do pozadia mozem povedat ze sa mi v Soroch horsie cestuje. Po dnesnej jazde 2219 (to je uz seria s cervenymi tycami) som sa citil vyklepany ako rezen a ohucany este viac. Neviem ci sa o ne DPB stara horsie ako o Mercedesy alebo je to cisto kvalitou vozu ale na to aby cestujuci rozoznal rozdiel medzi (aj novsim) Sorom a Mercedesom rozhodne nemusi byt fanusik MHD. Hadam NSka budu lepsie...
Reply on: milanko79 #124:
Vzhľadom k technologickému postupu výroby Leonisu nieto divu, že bol dobrý. To ostatné: Mal som tú česť sa odviezť ako spolujazdec a zlatý SOR! Už som sa raz pýtal, v akom simulátore si tie jazdy mal?

A čo na tom, že Troliga bol posledný výrobca autobusov na Slovensku?
Reply on: S499.1023 #122:
Nuž hovoril som to už aj niekde inde, kvôli hejtu ktorý som tu dostal len za napísanie mena Troliga som si na nich vybavil pár jázd. Najnovší Leonis bol fajn, Fenix tiež, Pegasus bol mierne pod priemer a hlavne staré kusy boli dosť zlé. Ale určite nie tak zlé ako staré ale aj novšie C, CN, BN, NB. A to som čakal najhoršie.

Inak, zaujímalo by ma ako to je naozaj. Počul som že v prípade zákazky sa homologizacie obnovia, možno by autori z imhd mohli urobiť nejaký článok ako to vlastne teraz je , keďže Troliga je posledný výrobca autobusov na Slovensku.
Reply on: Viko #113:
Je zaujímavé, že na Tebou kritizované nedostatky v Prahe, kde sa DP blíži stavu 99% SOR, nenarazím, ako je rok dlhý.
Reply on: milanko79 #120:
Vďaka Bohu Troliga už do žiadnych výberových konaní nevstúpi.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: henko151 #119:
Áno, sklá by mali byť už tmavé.
"Determálne bočné okná s izolovanými dvojsklami pre priestor cestujúcich (sklo so zníženou priepustnosťou tepla) s tónovaním skiel s mierou zatmavenia minimálne 65%."

Inak, v technickej špecifikácii IS sa objavila aj požiadavka na zobrazovanie času do odchodu z konečnej zastávky, čo je podľa mňa super. Možno konečne nebudú musieť cestujúci čakať v zime pred vykúreným autobusom, keďže sa nikto nebude môcť sťažovať, že mu prepadnú minúty z lístka. 😃
Reply on: Viko #113:
Ono niektoré veci sú po rokoch prevádzky s nulovým servisom normálne. Zase... Až taký veľký rozdiel v tých autobusoch nie je, väčšina používa rovnaké komponenty. Spracovanie u SORu išlo hore úrovňou, len do istých modelov už asi neinvestujú... Také uvoľnené tyče ktoré hrkaju, uvoľnené tesnenia dverí, kozmetika je normálna to zase SORu nekrivdime. Osobne sa mi však viac ako NB páči Troliga Leonis.
Reply on: Edelweiß #118:
Ano maju, ale neviem či boli v tejto súťaži nastavené aj % determálnosti. Lebo ak áno, tak to budú prvé SORy s tak tmavými oknami.
Reply on: Urbanway 2423 #117:
Dakujem, kedze sme tu SORky s takou vybavou nemali, bude to zaujimave. Aj ked tusim trolejbusy a autobusy od roku 2015 maju jemne determalne skla od vyroby, ked tak ma niekto opravte.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: Edelweiß #114:
Determálne sklá, koženkové sedadlá, ale aj informačný systém by už mali byť vo všetkých nových vozidlách (LED panely v nových vozidlách sú tuším aj v štandardoch IDS BK).
Reply on: TeBeCe #115:
Dakujem!
Reply on: Edelweiß #114:
Pridu presne tak, ako bolo specifikovane v podmienkach sutaze
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-dokumentov/detail/3157176
Ja som celkom zvedavy v akom prevedeni pridu - kedze vieme za akych podmienok boli vysutazene Solarisy IV, mozno cakat aj determalne skla, informacny system novsieho typu a kozenkove sedacky ? Alebo budu podobne ako elektrobusove kusky ?
Reply on: milanko79 #111:
Jasné, že nejde primárne o dizajn, ale ako bolo viackrát spomenuté, o celkové prevedenie.

Cestujúci vojde do vozidla a tam všetko búcha, hrkoce, trepe, má čierne šmuhy okolo výduchov, žiarivky sú zafóliované lebo ich vodič nevie rozumne stlmiť, pri nesprávnom výbere sedačky padá do uličky alebo sa tlačí v dákom kúte, kúrenie nekúri, ušká sú otrhané, tyče pozvárané a tlačidlá poprelepované - a keď si podobné patálie pamätá aj spred dvadsiatich rokov, tak proste nebude siahodlho analyzovať, o koľko sa to zlepšilo, koľko z toho ovplyvňuje (ne)aktivita DP a koľko je vinou návrhu vozidla. Len si odnesie nepríjemný pocit, že MHD nemá úroveň a nechce ju využívať, ak nemusí - aj keby mu stála pod bránou dvakrát za minútu, 24/7.

Je jasné, že nemôžeme zlepšiť všetko naraz, len si potom treba určiť priority. Či mať lacné ale aspoň čisté vozy, prípadne nie odolné ale aspoň praktické, alebo nie lacné ale aspoň dlhojazdiace... A podľa mňa je legitímne si povedať, že ak nevieme zásadne zlepšiť objednávanie konfigurácie, či nevieme viditeľne zlepšiť údržbu, tak jedinou náplasťou je vyberať také vozidlá, na ktorých nedostatky nebude tak okato vidno. Lebo darmo je NS sorka redizajnovaná, keď má rovnaké schodíky do neba so stiesnenými sedadlami; darmo je Urbanway redizajnovaný, keď sa v ňom všetko trepoce bez ohľadu na starostlivosť, atď atď.
Navyše, vám príde model NS, nie NB ako som si myslel. Podstatnejšie ako dizajn exteriéru je dizajn interiéru, ergonómia pracoviska vodiča (ktorá môže byť všetkým ukradnutá....), rozloženie sedadiel, tlačidiel. A nie len na pomery SORu mi príde NS ako podarený model, ergonómia aj spracovanie mi prídu fajn, a vaša modla, dizajn je tiež na úrovni. A opakujem že som posledný kto by SOR akýmkoľvek spôsobom zastával, sú to nebetyčné srač*y no nebudem ich hejtovat za všetko.
K téme dizajnu autobusov by som povedal asi toľko... Karosa vyrábala model 700 s rovnakým dizajnom v podstate od prototypov z roku 1975 do roku 2000 kedy sa domontovali posledné 800 a nikdy som nikoho nepočul že by hovoril aké hrozné je že autobus vyzerá rovnako, a mnoho šotomagorov ich má za totálnu modlu. Určite to preceňujete a verte mi že som posledný človek ktorý by sa SORu zastával.
Reply on: Minko #107:
Toto už bolo viackrát vyvrátené a je to argument na úrovni "ľudia začnú chodiť MHD až keď bude metro". Autobus bude stále autobusom. To mi len vysvetli, že ak by namiesto Soru prišiel v ten istý čas MAN, či sa kvôli tomuto faktu na zastávke objaví viac cestujúcich, čo si budú šomrať "taký úžasný autobus, radšej nechám svoju Daciu Sandero doma!" alebo "nepôjdem Bolt kolobežkou, MAN mi ponúka dosiaľ neopísaný komfort" ❓
Reply on: S499.1023 #99:
Tu ide možno skôr o to, že napr. MB, Ivecu či Solarisu fungujú tlačidlá na dopyt, na rozdiel od tých veľkých dotykovych čo majú novsie NB.
Reply on: Minko #107:
Lenže zviezť z bodu A a B môžeš častejšie ak ušetríš financie na hračkách vo vozidlách a naleješ ich do vzkm. A samozrejme, myslel som ekonomickosť v duchu komplexnej, nie len obstarávacie náklady. Držím sa hesla "nie sme tak bohatí, aby sme mohli kupovať lacné veci". Ale to, že namiesto rovnakého autobus s LED svetlami kúpim bez LED svetiel považujem za rozumné ekonomické riešenie. Nie to, že kúpim lacný nekvalitný autobus a potom ho preplatím na údržbe.
Reply on: Ike #105:
lenže to že lacnejšie je aj ekonomickejšie neplatí vždy. a pri MHD ani toľko, nakoľko ak má lákať ľudí z áut do autobusov musí ponúkať aj niečo viac ako len zvezenie z bodu A do bodu B tým najlacnejším čo trh ponúka.
ako pardón, ale výbava vozidla nemá nič s mondernizáciou koncepcie vozidla nič spoločného. schválne som si v galérii otvoril k sebe fotografie jednotkového a SOR z poslednej dodávky a ako fakt na pohľad nerozoznateľné vozidlá. Ja teraz neriešim ako tie svetlá svietia, každý výrobca prechádza nejakou certifikáciou, takže tie svetlá musia dosahovať isté parametre svietivosti- pocitovo je to v každom aute inak. To že sa dnes zle pracuje vo vývoji s kvalitou svetiel, resp. sa nevie naplno využiť potenciál led svietenia ako takého, to som si všimol dávnejšie. Mimochodom neviem o akých dobre viditeľných svetlách je reč, lebo tie na SOR-och sú možno dobre viditeľné na začiatku. Postupne ako im zájde plast a opáli sa parabola a opotrebuje žiarovka sú všetko len nie super svietivé. Resp. nevšimol by som si, že by sa vymykali v pozitívnom zmysle slova od nových Solarisov, či Mercedesov. Preto by som po toľkých rokoch ocenil, keby ten výrobca (alebo skôr lepič?) inovoval viac, ako len nejaké technické fičúrky v podobe tlačidiel na dverách či tyčí v interiéri, či nových pohonných jednotiek- ktorých vlastne aj tak iba odberateľom. Je evidentné, že ak na niečom SOR fakt dramaticky šetrí tak to je vývoj. A je jasné, že vývoj stojí peniaze. keby to s tým myslel vážne, neponúkal by predsa popri NSku (ktoré považujem za celkom vydarené čo sa dizajnu týka) stále aj NB čko, resp. už dávno by inovoval aj napr. radu C, ktorá sa mu do regiónov dobre predáva (znova cena). Potom sa ale netreba čudovať že dokáže podliezať serióznych výrobcov autobusov.
Reply on: Andy #97:
Ja s Tebou súhlasím. Sám som to zažil pri výbere svojho auta, kde som okrem racionálne odôvodnených prvkov kúpil paket aj pre potešenie. V podstate som vôbec nekonal ako homo economicus.

Pointa je v tom, že keď vyberáš auto pre seba, alebo pre malý okruh ľudí, tak vieš zohľadniť preferencie a potešiť všetkých. Už len taká farba auta.

V prípade dopravcu, ktorý prevezie milióny cestujúcich ročne (unikátnych je ich menej, ale môžu meniť nálady a preferencie), tak ťažko objektívne zhodnotiť, komu sa čo páči. A práve tu je najjednoduchšie a najobjektívnejšie správať sa ako homo ecoomicus.

Niektorým ľudom sa páčia LED svetlá, niektorým halogény. Ktorým vyhovieš? Nevieš povedať, koľko je ktorých a robiť anketu je hlúposť. Tak vyberieš tie lacnejšie, je to úplne logický výber.
Reply on: Andy #101:
Ja sa tiež lepšie cítim v Solarise, MANe, alebo Mercedese ako v SORe, ale rozhodne nie kvôli dizajnu. Skôr mi na SORe vadí mizerná ergonómia interiéru.
Reply on: Andy #97:
ja ked som vyberal auto tak primarnym kriteriom bola technika (a kedze som chcel motor s co najmenej potencialnymi kruvitkami na jazdy prevazne po meste a za zaplatitelnu cenu, tak to bol atmosfericky benzin), vnutorny priestor (kedze to nie je ako v minulosti ked si na zadnu lavicu v pohode napchal 3 deti a este k tomu aj batozinu aj do mensieho vozidla, dnesne detske autosedacky ti toto znacne komplikuju), dostatocne vykonnu klimu a ako bonus sa mi v ramci vyberu postastil aj pohon 4x4 (v terene kde byvam ked je cesta smyklava je to celkom bonus nemusiet cuvat kilometer z kopca ak nahodou cestou "hore" stretnem niekoho iduceho oproti komu sa treba vyhnut a musis zastavit)
kopu vseliakej elektroniky a dotykove obrazovky v aute povazujem skor za nadbytocne potencialne kurvitka...
Reply on: Minko #92:
Ja nechápem, nad čím sa tu pohoršuješ, je úplne normálne aj v automobilovej doprave, že sa modely s drobnými úpravami vyrábajú celé roky a je to stále to isté. SOR NB 1x urobil od uvedenia na trh obrovské zmeny a vozidlá od normy Euro 6, resp. u nás posledná dodaná séria sú skutočne autobusy hodné akéhokoľvek európskeho mesta. Áno, veľa by určite spravili dizajnové drobnosti, ale v interiéri, nie exteriéri. SOR má v ponuke nerezové tyče, imitáciu plávajúcej podlahy z dreva, ako aj poťahy sedadiel od výmyslu sveta, ale to je vec DPB, ako vyhlási obstarávanie. Exteriérové riešenie vozidla je podľa mňa pre mestskú premávku super - veľké čelné reflektory, ktoré v porovnaní so Solarisom svietia podstatne, ale že podstatne lepšie, výrazné zadné svetlá a hlavne, informačné tabule nie sú za sklom (Ik4x5/SU10/SU15 a pod.), ale sú súčasťou interiéru, a preto sú vždy dobre čitateľné bez znečistenia. Keď porovnám NB 12 a Urbanway 12M, tak vždy som vďačný za NB 12, pretože má podstatne lepšiu dynamiku, je menej rozsypaný v interiéri a nehovoriac už ani o systéme dopytových tlačidiel, ktorý je pri SORoch asi najlogickejší. Ak nám prídu vozidlá v prevedení SOR NS 12 Diesel, tak tvoje dizajnové obavy sú podľa mňa úplne od veci, keďže nový dizajn NS 12 je skutočne vydarený a pre cestujúceho je to atraktívne vozidlo. Toto nahliadanie za železnú oponu, ktoré v tebe zjavne zostalo, treba vylúčiť, pretože aj naši českí susedia vyrobiť plnohodnotné konkurencieschopné vozidlo, o čom svedčia aj predaje do krajín, kde by sme to nečakali.
Reply on: S499.1023 #99:
Tak neviem prečo to skreslenie mám, ale ja sa fakt proste podvedome cítim lepšie, keď nastupujem do takého Solarisu alebo MANu, než do SORu. A tiež sa cítim lepšie, keď nastupujem do Passatu, než do Qorosu.. 🙂 A asi nebudem jediný.
Reply on: Minko #95:
Napríklad farba interiéru ktorý pôsobí modernejšie tlačidlá sú nové ,nový informačný systém, monitory, hlásenie zastávok, a taktiež bola zosilnená karoséria a rám . A čo viac by si chcel? Aby mal krídla? A aký je rozdiel medzi Urbinom 15 CNG (2006) a Urbinom 8.6 (2017) okrem farby interiéru a informačného systému tiež v podstate nič.
Reply on: Andy #97:
To je len Tvoje konfirmačné skreslenie. Ja keď som si objednával nové auto, tak som bol naopak nerád, že si nemôžem objednať také isté ako predchádzajúce a že mi bola vnútená "krajšia" elektronická prístrojovka, dotykové ovládanie všetkého a podobné vyfikundácie.
Takže určite viac zaváži, či je čistá zastávka s civilizovaným cestovným poriadkom a či autobus zastaví pri hrane obrubníka ako to, či príde Citaro, Mestský Lev alebo SOR NB.
Reply on: Ike #91:
Presne tak. Práve som sa v rátil z Mníchova. A kaďže sme boli u firmy Siemens, tak nám chceli ukázať v prevázdke najnovšie súpravy U-Bahnu C2 (pretože nevedeli, že sme šotouši, čo to majú dávno dokonale prejazdené) ale čo čert nechcel, stále prichádzali na U3 v našom smere súpravy A, ktoré sú v prevádzke od otvorenia mníchovského metra, takže ekvivalent toho, ako keby v Prahe na C stále jazdili Ečs v pôvodnom prevedení. A kupodivu tam žiadni Münkovia nemali epileptické záchvaty z ich zastaralého dezénu, ba ani z hlásenia "per huba" a stykačovej prískokovitej regulácie, naopak boli radi, že to jazdí každých pár sekúnd a spoľahlivo.
Reply on: Ike #91:
S tým nesúhlasím, mám pocit, že ľudia pracujúci vo verejnej sfére berú všetko cez čísla a neuvedomujú si, že o tom, aký spôsob dopravy človek zvolí, záleží aj na mnohých podvedomých psychologických faktoroch, ktoré sa číslami vyjadriť nedajú. Ja keď som si objednával auto, tak som si pri konfigurácii navolil aj čisto vizuálne prvky odhadujem cca v hodnote 5% ceny auta. Keby som k takému rozhodnutiu mal dospieť cez nejaké analýzy, tak sa dostaneme k tomu, že si to tam objednať nemám. Ale ja som si to tam objednal a používanie auta ma aj baví viac, keď tam tie prvky mám. A podobne je to aj s MHD, nikto ti nepovie, že keď bude namiesto SORu Mercedes, tak bude jazdiť MHD častejšie, ale myslím si, že ak sa takýchto prvkov, ktoré pôsobia príjemne, nazbiera viac povedzme aj na zastávke alebo cestou na ňu, tak to pri výbere spôsobu dopravy zaváži.
Reply on: Minko #92:
Prosím Ťa, čo to trepeš za hovädziny?
Reply on: 3pa3ck3 #93:
ktoré máš na mysli? tlačidlá dverí, farba tyčí, rozmiestnenie sedadiel? či nebodaj niečo viac?
Reply on: Minko #92:
Hádam si nemyslíš že sú ľudia až taký sprostý že nerozoznajú sor z roku 2017 a z roku 2010.
A čo je na tom že sa vyrába autobus bez väčších dizajnových zmien 15 rokov? Veď Mercedes vyrábal ten dizajn (Citaro) od roku 1997 až do roku 2011 aj iný výrobcovia.

Ináč do Bratislavy pôjde takmer určite model NS. Model NB už končí.
Reply on: Minko #92:
Zase nevidieť rozdiely medzi SOR 2010 a 2018 je celkom náročné...
Reply on: Ike #91:
nehovorím že to je dôvod, ale že ľudia si začnú uvedomovať, že toto tu už jazdilo v roku 2010 a jazdí to tu v roku 2028 stále veď preboha ten autobus má 28 rokov. Pritom ten autobus má rokov 10. Nehovoriac že sa podobá na autobusy z prelomu milénia. (a uvidí hneď za ním Solaris ktorý ma reálne o 2 roky menej a vyzerá jak z inej galaxie). Veď to si človek bude myslieť že medzi Solarisom a Sorom je tak 10 ročný vekový rozdiel. Ťažko sa bude ľuďom vysvetľovať ale viete, výrobca SOR vyrába ten istý typ autobusu už 15 rokov bez dizajnových či zásadných zmien, keď nám tu automobilky čoby 2 roky chŕlia facelifty a čoby 4 roky nové generácie vozidiel. Btw. predstavme si také prezentačné video z roku 2018. Máme čerstvo dodané SOR-ky NB18. Spravíme prezentácie, o tom, že sa ľudia vozia na nových autobusoch bla bla bla v záberoch NB18. Ale "múdry" YT ponúkne tomu človeku v odporúčaných videách také isté prezentačné video spred 8 rokov! kde sú také isté keci a k tomu také isté autobusy, na nerozoznanie! Čo si taký človek neznalý problematiky že skutočne je medzi týmito dvomi identickými autobusmi rozdiel 8 rokov pomyslí? že si z neho robia blázna keď o autobuse ktorý promovali ako nový pred 8 rokmi hovoria stále ako o novom, keď v médiách k tomu všetkému promovali, že tu postupom času nebudú jazdiť busy staršie ako 10 rokov.
Reply on: Minko #90:
Podľa mňa ten dizajn extrémne preceňujete. Rád by som videl človeka, podotýkam, že mimo imhd alebo k-reportu, ktorý cestuje do práce autom, lebo máme "nemoderne vyzerajúce autobusy".

Podľa mňa pre 99,998 % ľudí je akási "vizuálna modernosť" prioritou číslo 14796 s váhou pri rozhodovaní, či ísť autom, alebo nie, tak maximálne 0,00014.

SORky sú štandardné autobusy, ktorých dizajn nenadchne, ale ani neurazí. Nie sú nadčasové, ale ani nevynikajú. Také šedé myšky v premávke.
áno teraz je to ešte možno ako tak v pohode (ja síce keď vidím NBčko tak proste vidím dizajn alá posledné karosy jak spredu tak zozadu a to je už fakt hanba) ale tým, že tie staré Karosy a ďalšie staré vozy sa čoskoro odoberú do histórie, bude nemodernosť z NBčiek kričať o to viac, a ľudia to začnú vnímať.
Plne súhlasím s @johnnyjanko, ja si dovolím povedať ešte na margo hrbáčov, že čo sa týka dizajnu, áno, je zastaralý, ale! Opakovane som sa bavil na zázemí údržby o midibusoch a čo sa týka údržby a servisných úkonov, tak v porovnaní s SU10 a Uw10.5, tak hrbáče a kinderká sú podstatne spoľahlivejšie, z elektroniky sú napr. pri SU10 už úplne chorí, stále sa musia nanovo ťahať káble a celkovo to nie je ktovie čo. Hrbáče sú na údržbu podstatne lepšie a musím povedať že som sa nimi nacestoval skutočne veľa (8 rokov každý deň) a iba raz ma neodviezol (3435/3437), keď mu buchli podušky. Inak tým autobusom nie je čo vytknúť, ako ani kinderkám.
Reply on: S499.1023 #87:
Nie, neznamená. Len Cancer mal zrejme na mysli trhovú hodnotu.
Reply on: Ike #78:
A to podľa Teba znamená, že se bude predávať za nulu?
Reply on: Ike #78:
Vieš o tom, že tých odpisovaní je viacero? Okrem účtovných sú ešte daňové a kalkulačné... 😉
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: Minko #83:
Ja si myslím, že ľudí oveľa viac, ako design a značka autobusu trápi to, ako často ten autobus chodí, či mešká/vynecháva, či má klímu/dobré kúrenie, či je čistý a pod.. Nemyslím si, že ľudia by viac cestovali MHD, ak by tu jazdili modernejšie vyzerajúce autobusy, to by bol skôr "bonus" pre súčasných cestujúcich (aj keď veľa ľudí v mojom okolí si napr. vôbec nevšimlo rozdiel medzi 21 a 30Tr, väčšina ľudí, čo poznám, rozoznáva iba starý (Karosa, Ikarus a pod.) a nový autobus)...
Reply on: johnnyjanko #82:
Presne tak.
Reply on: johnnyjanko #82:
garantujem ti, že keby postavím k sebe SOR a Meďák rovnakého dáta výroby a spýtam sa neznalého človeka, ktorý autobus je novší, všetci ukážu na Meďák 😉 máš ty teda veľmi nízke nároky na dizajn.
Reply on: Minko #76:
Dizajn á la bratislavské SOR NB18 možno nie je "moderný", ale je úplne v pohode. V žiadnom prípade nepôsobí morálne zastaralo, narozdiel od Karos. Ale celkovo dizajn vozidiel MHD v takejto miere riešia len šotouši. Pokiaľ je to v rozumných medziach (a to SORky sú), tak to má každý cestujúci v zadnej časti tela. Iveco Urbanway má tiež úplne v pohode dizajn, ale je to omnoho horší dreck.
Reply on: Cancer #77:
Neboli nahodou MBCC isty cas servisovane priamo v MB na Tuhovskej?
Inak ked sme pri tychto tureckych zazrakoch, este stale maju tie "inteligentne" dvere vo vlecke co sa same rozhodovali (ne)otvorit? Ci uz zistili ako to opravit?
Reply on: Cancer #77:
Capy tiez nikto nekupi , mozno Istanbul 😁 . No ten uz objednava nove 21m Otokary za velmi dobru cenu tak naco by im bol stary Medak od nas.
Reply on: Solider #71:
Samozrejme že to o peniazoch je, otázka bola prečo v niektorých mestách vychádza ako najlepšia ponuka tá od drahších výrobcov.

Mne to vychádza tak že buď low costy nedokážu konkurovať cenou pri vyššej výbave, prípadne požadovanú výbavu / vozidlá daných charakteristík nevedia dodať vôbec.

Čo sa súkromných dopravcov týka, to nie celkom platí. SORka a Iveco vedú v objednávanej doprave, ale na komerčných linkách vidno prevažne lepšie značky.
Reply on: Cancer #77:
Neodpisuje sa autobus 4 roky? Účtovná hodnota mbc je imho 0 €.
Reply on: Petto #75:
Hrbosory sme dokázali predať, lebo tam je minimálny rozdiel medzi novovyrábanými a tými našimi (čo sa týka vybavenia). A tiež preto, že väčšina dopravcov v týchto končinách prevádzkuje kraťase a nie klbáky (dokonca možno práve hrbosory).

Myslíš si, že niekto kúpi tie MBCC keby sme ich chceli predať, ktoré dostali rovnakú neúdržbu ako SORy, ale majú (predpokladám) stále vysokú účtovnú hodnotu a teda sa budú predávať za dosť draho na to aby sa predali?
Reply on: johnnyjanko #73:
ako sorry, ale dizajn a lá 2004 je pre teba v roku 2021 moderný? to tu už môžu jazdiť posledné karosy a budeme sa tváriť ako moderné autobusy tu jazdia. ja som neporovnával SOR s nejakými Ivecami z roku pána alebo niečim iným. Iba som poukázal na to, že autobusy dodávané v roku 2018 (či kedy to prišli posledné SOR) svojim dizajnom nepatria do tohto roku. SOR dokáže podliezať cenu len vďaka tomu, že neinovuje, resp. inovuje v nevyhnutnom minime.
Reply on: johnnyjanko #73:
Tvrdis ze kinderka a hrbace su sroty, dovolim si nesuhlasit. NB18 mi pridu ovela vacsie serble ako hociktore BN vozidlo. BNky sme dokazali este predat po 10r, ale ktory DP by kupil nejaku 11rocnu NB18 z rv 2010 ?
Reply on: Solider #71:
"Súkromný" dopravca kupuje tak, aby z toho primárne mal prospech, čo u nas nezvykne nutne znamenať, že to je najekonomickejšia voľba.
Reply on: Minko #72:
Nie je to také jednoznačné. Najstaršie SORky NB18 stále držia a vydržali už omnoho viac, ako predpovedali zlé jazyky. Za mnohé ich problémy môže aj neúdržba. Kinderká a hrbáče boli vždy šroty, tých mi nebude ľúto. Ale odkedy SOR začal do Bratislavy dodávať autobusy (a trolejbusové skrine) s červenými tyčami, sú to vozidlá na európskej úrovni a stále vyzerajú ako nové (a súčasné SORky sú na tom ešte o čosi lepšie). Rozhodne si nemyslím, že keby namiesto nich jazdili Solarisy alebo Mercedesy, tak by bratislavská MHD bola viac využívaná a mala väčšiu prestíž. V žiadnom prípade. A ani si nemyslím, že by sa nejako ekonomicky oplatilo kupovať drahšie autobusy. Keď to prirovnám k autám, Volvo sa zrejme kazí menej ako Renault, ale aj tak neverím, že to v konečnom dôsledku vyjde lacnejšie. Možno pre druhého-tretieho majiteľa, ale rozhodne nie pre toho, kto si Volvo kupuje nové.

Čo ma veľmi teší, je blížiaci sa koniec Tedomov a Shitelisov, možno postupne aj hrbáčov. Urbany ešte bohužiaľ budeme trpieť ešte nejaký čas. To je pre mňa krásny príklad zlého autobusu, omnoho horší než SORky. Nechápem, ako je možné, že podobné modely jazdia aj všelikde na západe (fotiek je plno). Neviem si to racionálne vysvetliť. Buď ľuďom na západe nevadí pomalé a hlúpo riešené otváranie dverí, rôzne podivnosti v interiéri a pod., alebo vie Iveco vyrobiť aj oveľa kvalitnejšie busy, než to, čo sa cez Corex dostalo do Bratislavy. Tak či onak, SOR je omnoho lepší.
Reply on: Solider #71:
a ja k tomu len dodám, že to ešte vidieť aj na dizajne. Kým 10 ročný Meďák vyzerá stále k svetu a vôbec nie na to že má toľko ako 10 ročný SOR, o SOR-och sa to povedať nedá, tie po 10 rokoch vyzerajú akoby boli vyrobené ešte v časoch, keď po svete behal homo habilis 😂
Reply on: 810zssk #67:
Myslím si, že je to najmä o peniazoch a svedčí tomu fakt, že aj dopravcovia, ktorí v zmysle zákona nie sú verejnými obstarávateľmi, väčšinou volia "ekonomickú" voľbu Sor alebo Iveco. Autobus je to ako každý iný, akurát vydrží svoju životnosť, odpíše sa a potom sa aj tak musia kúpiť nové.

Čiže pri takomto nastavení a zároveň pri stave permanentnej potreby obnovy vozového parku je pre objednávateľa i dopravcu výhodnejšie kúpiť viac autobusov za nižšiu cenu, ako menej lepších autobusov za vyššiu cenu.

Koniec-koncov v rokoch 2010-2012 sa kúpili autobusy dvoch kategórií: Sor za 270 tisíc a Mercedes za 490 tisíc. Cenový rozdiel medzi nimi je skoro dvojnásobný a je to vidieť aj na tom, ako tie autobusy vyzerajú po 10 rokoch náročnej premávky (a petržalskej údržby).
Reply on: richardhudec #66:
V prvom rade na to treba pozerať tak, že nemôžeš kupovať Octaviu v lepšej výbave a zároveň očakávať, že príde Lexus. Nepríde.
S pánom bohom 😭 😭
Reply on: 810zssk #67:
Plus by som ako dalsi rozdiel videl poskytovanie servisu.
Na slovensku toto riesia existujuce DP/SAD, ktore maju nejake to zazemie a viacmenej si to same servisuju. NA zapade maju taketo servisne zazemie vybudovane MAN/MB a aj tamojsie DP mam pocit ze robia iba "zakladnu" udrzbu a na zlozitejsie veci to posielaju specializovanemu servisu.
A samozrejme sa taketo zazemie da vybudovat, ale uz to ovplyvni jednotkovu cenu.
Reply on: richardhudec #66:
Nebude to tým že sú nastavené prísnejšie požiadavky (nie hodnotiace kritériá) pri ktorých plnení už SOR takú cenovú výhodu? Aj v BA sa tie víťazstvá SORu stali menej častými odkedy sa vyžaduje vyššia výbava.

Vo všeobecnosti low-costy majú lepšiu pozíciu ak si zákazník povie "chcem nejaký autobus". Vo chvíli keď už chceš vyššiu výbavu, alebo nejaký iný štandard sa cenou konkuruje ťažšie.
richardhudec

richardhudec

Reply on: Solider #64:
Ja len taká technická otázka, na ktorú neviem nájsť odpoveď. Ako nastavujú obstarávania v zahraničí, že tam vždy vyhrá MAN/Mercedes, alebo niečo podobné? Ako to, že SORka sa neprihlási, alebo ak prihlási do obstarávania vo Viedni, tak to tam nevyhrá?

Na západe nemajú cenu ako kritérium? Alebo to obchádzajú vyššou váhou pre nejaké komfortné a vlastnostné kritériá a cene dajú malú váhu? Ak je toto možné, prečo sa aj u nás takto nenastavujú obstarávania, keď by mali byť nastavené plus mínus podobne v súlade s EU legislatívou, obzvlášť na typy vozidiel, na ktoré chceme eurofondy?
Súťaže sa síce robia, ale čo myslíte, koľko dá Bratislava na nákup nových autobusov? 🙂
Reply on: S499.1023 #63:
A ako boli tieto výberové konania korumpované, máš o tom nejakú vedomosť? Realita je taká, že MAN tu s cenou nikdy nedobehne Sor alebo Solaris.

Len ako príklad: popradské 12 metrové Citará boli niekde nad 300 tisíc eur, pričom tu sa bavíme o víťaznej cene 240 tisíc za sólo voz. V Košiciach vyrokovali na Solarisy zľavu a dostali sa na 209 tisíc.

V roku 2008 v Poprade kúpili MAN Lion´s City za cenu cez 260 tisíc eur. V tom čase sólo Citelis stál 180 tisíc eur. Čiže ten rozdiel tu je aj dnes a bol aj kedysi.
Reply on: Solider #62:
V skutočnosti sú pri nekorumpovanom výberku, o ktoré majú aj reálny záujem, všetci na tom zhruba rovnako. Jediný, kto je drahší, je Hess ale ten zasa získava body na LCC.
Reply on: Petto #61:
Man a Scania sú cenovo priveľmi ďaleko od Iveca (Otokaru), Soru alebo Solarisu. Najbližšie im je Mercedes s Connectom.
Reply on: Solider #60:
Jaaj, sorry to bolo asi poradie potom. Tiez som si vsimol ze Iveco slo s 2 dodavatelmi.
Reply on: Petto #59:
Druhý nebol MAN, ale Mercedes. MAN bol piaty zo šiestich. Reálne však z piatich, keďže súťažili dvaja díleri Iveco na Slovensku, pričom rozdiel medzi Tempusom a Corexom bol 900 tisíc eur.
ADD CNG Busy.
Martin par mesiacov dozadu robil sutaz na 35 CNG solo vozidiel. Vyhralo Iveco, 2. bol MAN. Tento scenar by mohol tiez nastat v BA a kedze Iveco nestiha dodavky tak MAN by bol zazrak na nase podmienky. 🙂
Reply on: Jak44 #6:
tak ak sa clovek musi niekde odviezt tak s aodvezie, niezeby mal na vyber.

ked som este byvala v petrzalke, tak ludia si s oblubou zavideli linky na ktorych premavali capacity, pretoze to sa proste s tymi sormi porovnat nedalo, najma v lete.
Reply on: 3pa3ck3 #56:
súhlasím že Crosswaye tiež nie sú nejaká výhra v tomto, ale zo skúseností boli SOR-y na tom ešte horšie. rezonovalo tam snád totálne všetko.
Reply on: Minko #53:
Pri spomenutí trasu na neutráli sa mi zo spomienok vynárajú Crosswaye u Arrivy Michalovce...
Reply on: Minko #53:
To, že sa manuálna prevodovka/zotrvačník trasie nie je chyba SOR-u, ale neúdržby. Aj SOR B 9.5 s manuálom sa na voľnobeh triasol, ale napríklad taký 3511 a 3512 vôbec, lebo nemali v ťahu veci týkajúce sa spojky a prevodovky. Nehovoriac o silentblokoch, ktoré keď sú popraskané alebo potrhané, tak netlmia vibrácie, ale prenáša sa všetko do karosérie.
Reply on: Minko #53:
Svoje urobi aj prevodovka 😶. Slusne masaze robievali aj posledne dodane 741 s motorom Renault 2322,2323. Vzadu 5ka sedadiel to sa nedalo vydrzat.
Reply on: Petto #52:
nemyslel som len tvar rámu. ale celkové prevedenie. lebo Cčkové SOR rezonujú a trasie sa im ccelý interiér až je to neznesiteľné. Nedajbože aby vodič používal neutrál, tá rezonancia vozu pri neutráli je neznesiteľná.
Reply on: Minko #50:
Jasne,ze ano. Uz len to, ze C nemaju nizku podlahu a CN maju by ti mohlo napovedat, ze rozdiel tam bude.
Reply on: Petto #49:
Stačí ísť L83, keď tam ide sor a nie Mercedes po Dúbravke a sor na nerovnostiach trieska, ako by sa mal rozletiet. Každý otras cítiť ako kopanec!
Reply on: Petto #49:
BN-ka a CN-ka majú odlišný typ konštrukcie ako C?
Reply on: Martinos #46:
To si s dacim mylis, BN v mestskej dopravne netrasu tj nemali by ani CN.
Reply on: N/A #47:
Aj este starsi Citybus 😃.
Reply on: Martinos #46:
Väčší kostitras ako Urbanway a Citelis nepoznám.
Zas ten kostitras. S týmto chcete prilákať ľudí z áut do MHD?! 👎
Reply on: milanko79 #41:
Tak no BNiek a NBčiek je menej na predaj, keďže ich toľko ani nebolo vyrobených ako Urbín, Lionov alebo Citar. Druhá vec je, že väčšina SORov funguje jazdí na území CZ/SK, kde sa autobusy nevyhadzujú po 8-10 rokoch, ako je tomu na západe. V našich končínách je zvykom ten autobus vyradiť v stave, keď je fakt hodný iba zošrotovania.

A aj napriek tomu, veľa SORov si nájde druhého majiteľa v Poľsku. (Rada C je v poľských PKS veľmi obľubená)
Reply on: milanko79 #41:
Ako si dospel k názoru že Urbanway je 2 roky pozadu?
Reply on: N/A #42:
Pardon, ospravedlňujem sa 🙂
Reply on: milanko79 #41:
Môj nick vznikol asi pred 10 rokmi úplnou náhodou, keď som sedel v kinderku a chcel som prispieť do diskusie a nič iné mi vtedy nenapadlo, ako použiť značku autobusu v ktorom sedím. 🙂
Reply on: N/A #40:
Nuž už len súdiac podľa prezývky kde figuruje názov tejto značky je asi zrejmé že k nej asi máte bližšie. Otokar je úrovňou nižšie ako SOR? Tureckí výrobcovia sú na veľmi vysokej úrovni, dlho sa len nedostávali do EÚ, to že niečo nepoznáte neznamená že je horšie ako to známe. Modely od Iveca považujem za zastaralé, Crossway je dnes 5-6 rokov pozadu, Urbanway o 2 roky, no porovnávať to so SORom ktorý má modely zastarané o 10 rokov, najmä BN, CN, C, LH radu a majú také problémy o ktorých by som povedal že po 20 rokoch vo výrobe nemôžu existovať. Viezol som sa Ivecom, LiAZom, GAZom, MAZom, Yutongom, BMC a naposledy aj Troligou a seriózne hovorím že SOR bol spomedzi všetkých týchto lacnejších autobusov bezkonkurenčne najhorší, horšie už boli len Bohdany a SlovBusy (tie boli zastarané už v dobe vzniku o 20 rokov). NS je prvý moderný model a neni nič moc, konkurencia ďaleko pred ním, cenou hneď vedľa nej. To nie je modla, to je realita. Ako som už niekde písal otvor si inzertný portál a hľadaj koľko BN, NB tam bude a potom si pozri koľko tam je Urbin, Lionov, Citar...
Reply on: DrCOBE #3:
Podľa mňa je už v dnešnej dobe trocha pozadu kritizovať SOR ako to najhoršie čo existuje. Ja nie som žiadny obhajca tejto značky, ale povedzme si úprimne, že tie vozidlá slúžia, dokonca od roku 2017 sú podľa mňa na západoeurópskej úrovni a nemyslím si, že iní výrobcovia ako Iveco alebo ešte ani nedodaný Otokar sú nejakí lepší. Ja úprimne radšej pôjdem BN 10,5 alebo NB 12 ako Urbanwayom 10,5M resp. 12M, veď tie Ivecá sú v dezolátnom stave, veď sa len pozrime koľko Citelisov a Urbanwayov naraz stálo u importéra na dvore. Minule som mal možnosť dlhšie cestovať NS 12 a nemám tomu vozidlu čo vytknúť, aj medzi vodičmi sú vraj posledné SORky celkom obľúbené, takže tieto všeobecne zaužívané a CtrlC a CtrlV kritické komentáre mi už prídu že sú za nami.. Ale áno, MAN a Mercedes, to je naša modla. 🤐
Reply on: Solider #32:
Tak ono aj obyčajný Crossway niekde na nejakej bryndziarskej linke najazdí za deň viac, ako školské Recreo, ktoré vozí len školákov do školy a naspäť.
Reply on: Petto #37:
12 metrové vozy CNG nie sú projekt EÚ.
Reply on: FFF13 #34:
Ano existuju,ale velmi malo. EU dotacie su schvalene na CNG, H2 aj elektro. Elektrobusy budu asi takcitak zase SORky NS12 😃
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: milanko79 #35:
NSG sú pokiaľ viem vo Frýdku-Místku, v Liberci majú naftové autobusy.
Reply on: FFF13 #34:
Existuje a dokonca už aj jazdí niekoľko kusov myslím v Liberci, lenže v Libchavach mali toľko roboty že to vyše roka nevedia dat na stránku.
Reply on: Petto #21:
Na naftaky už EU dotácie tusim nedáva že? Veď aj kĺbové Otokary DPB kupoval za peniaze od mesta. Čiže keby nám schválili dotácie na CNG vozy, možno by tieto naftaky ani nebolo treba. Ozaj a NS 12 CNG existuje?
Ver tomu, že keby na tom Recreu tých 50-60km denne jazdil typický slovenský vodič autobusu tak by sa už ďalej predať nedalo. A nejde ani o to na akých cestách to jazdí ale o to ako sa s tým vozom zaobchádza, aký dostáva servis... Si vezmi ako vyzerá zvnútra auto od takého Nemca / Švajčiara po 250 tisícoch km, asi tak ako po Slovákovi / Čechovi po 60 tisícoch
Reply on: milanko79 #27:
V prvom rade sa treba pozrieť, po akých cestách sa jazdí v Nemecku/Francúzsku, a po akom oranisku sa jazdí u nás.
Reply on: shaggy #28:
Pozor na to, lebo z vela vtipov sa po case stala aj realita. 🙂
Reply on: milanko79 #27:
Zase nebudeme porovnavat franticke Recrea, ktore najazdili 50-60 kilometrov denne vylucne na vidieckych skolskych spojoch, s vozidlami nasadenymi vo velkomestskej MHD, vsak?
Reply on: Petto #17:
Iveco má momentálne dosť veľké meškania s dodávkami autobusov.
Reply on: Dadino #26:
To bolo myslené ako vtip, keďže kupovať mobiliár za milión v dobe, kedy mesto nemá peňazí nazvyš, je dosť... odvážne.
Reply on: Solider #23:
Nuž to je príklad toho ako sa o svoje veci starajú Nemci, Francúzi atď a ako Česi / Slováci. Voz z Nemecka alebo Francúzska napríklad aj šmejdy ako Iveco / Karosa Recreo vozili odtiaľ lebo boli v takom stave ako ani 5 ročné vozy SADistov
Reply on: shaggy #9:
To isto nie keďže takmer celý vrazia do spotreby emisií týchto "vozov"...
očakával som, že vyhrá niekto, kto vyrába autobusy a nie poľnohospodársku techniku 🤮 🤮 🤮
Reply on: Petto #7:
Nemyslím si, že by malo ísť o sponzorské. Nedávno som tu písal, že špekulatívne vyhlasovanie tendrov formou "kúpime, na koľko budeme aktuálne mať", nevygeneruje priaznivú najnižšiu cenu. Pretože výrobca si dobre rozmyslí, či vyrobí 10 autobusov za cenu, za ktorú by ináč vyrobil 80 autobusov.

Otokar vtedy ponúkol nižšiu cenu o cca 40 tisíc eur za voz ako ostatní uchádzači, a rozhodne neboli spokojní s tým, že by za toľko peňazí dodali len 30 autobusov.
Reply on: milanko79 #22:
Po 15 rokoch prevádzky v DPB, pri všetkej úcte, sa to dá odpredať tak do kovošrotu.
V jednej diskusii som sa už vyjadroval ku kvalite výrobkov z Libchav... Ten Mercedes by sa dal ešte predať aj po 15 rokoch prevádzky, bežne jazdia na východe aj 30 ročné kdežto tento zázrak si môže pogratulovať ak dá 10 rokov s normálnym servisom... Ktovie či už opravili aspoň to čidlo na teplomer čo je v C rade zlé už asi 15 rokov...
Reply on: FFF13 #20:
Nahradzat aktualne chceme hlavne Tedomy a zrejme aj Shitelisy. Ak nam EU priklepne dotacie na vsetko aj CNG aj H2 aj elektro tak netreba vobec naftaky. 160 "nenaftovych" staci bohate na pokrytie "solo 12M liniek".
Keďže je to rámcová zmluva tak snáď neobjednaju všetkých 80 ks... čím menej tým lepšie
Reply on: matko69 #18:
NB12 nema 8 sedadiel NP. NS12 ano.
Vraj to budu NS12, aspon dizajn hodny tohto storocia.
Zaujimave inak, ze Iveco sa nezucastnilo vobec.
Reply on: upravovač fotiek #13:
Odkedy zerie naftu a vozi po meste ludi 😁. Ale hej, snazil som sa to napisat tak, aby to platilo pre vsetky vozidla rovnako a jeden autobus mi tam aj tak zostal.
Otokar vyluceny pravdepodobne z nesplnenia tech.riesenia. Poziadavka bola aspon 8 NP sedadiel povinne. Otokar Kent solo ma len 4ks vpredu za soferom, inak je vsetko na podeste. 😖

Reply on: upravovač fotiek #13:
skôr sa obávam toho, že ponúkol to najlacnejšie čo mohol- ak by totiž zasa neuspel, zrejme by to malo značné ekonomické dôsledky. SOR-u totižto už tak trochu išlo o krk 🙂
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: M@trixX #10:
30TrDG je odkedy autobus?
A čo ak SOR dodá aubousy v karosérii NS? Budete hejtovať? Netvrdil že SOR NS je nejaké terno, ale oproti NB je to predsalen krok vpred.
Nové autobusy v uliciach Bratislavy nahradia 12- až 14-ročné vozidlá a skvalitnia cestovanie mestskou hromadnou dopravou.- Škoda že si to cestujúci ani nevšimnú lebo okrem toho že tie vozidlá budú "nové" v ničom sa nebudú odlišovať od tých "starých" 🤮
Takze po prichode Otokarov mozem spokojne dat vypoved, o nic zaujimave uz nepridem.
Tiez si nemyslim, ze kohokolvek odradza to, ze na prednej maske je take alebo onake logo, a tiez si nemyslim, ze od cestovania MHD v akejkolvek meratelnej miere odradza design vozidiel. Treba ale uznat, ze su nejake parametre, ktore sa prejavuju na komforte. a nevyzera to, ze sa riesia (ale zadanie tendra som necital). Mne napriklad vadi, ked cely autobus absurdne vrci a huci (idealny priklad: 30trdg), co by sa dalo limitovat poziadavkami na hlucnost v interieri. Podobne by sa dali nastavit podmienky na hocico, na vibracie, na sirku ulicky, na hrubku polstrovania - len by niekto musel povedat, ze toto je to, co nam robi problem a chceme, aby to v dalsej generaci vozidiel problem nerobilo. Samozrejme, za predpokladu, ze by Bratislava mala peniaze na to, aby si take poziadavky dokazala zaplatit.
Reply on: Dadino #2:
Ale ten milión, ktorý mesto ušetrí, bude môcť použiť na nákup mobiliára do lekárne Salvator.
Reply on: Jak44 #6:
Nepoviem nic, keby Medved stal dvojnasobok, ale rozdiel je 5%, zaujimave by boli celkove naklady po dobu zivotnosti. SOR mi pride ako Karosa 7xx, taky sentvic, chyba tomu robustnost. Ked pozries na Capacity, tak vyzeraju ako keby ich dodali vcera ...
Otokar klbovy 254 tisic
SOR solo 238 tisic

Zase niekto dostane sponzorske ?
Reply on: Max #4:
Ja by som povedal, že bežnému cestujúcemu je úplne jedno či ide o autobus X alebo Y (schválne, koľko ľudí by vedelo povedať značku alebo nejak identifikovať vozidlo?), pokiaľ je zabezpečený nejaký jednotný štandard, vďaka ktorému každé vozidlo vyzerá ± rovnako. Určite boli v tendri uvedené minimálne hodnoty pre klímu, pre objem. Čiže pokiaľ ich značka X splnila, cestujúci sa nemusí obávať, že sa nebude klimovať a podobne.

Ak sa nebude, je maslo na hlave zadávateľa, nie dodávateľa. 😉
Po Arrive dalsia zla sprava pre Bratislavu. Opat vyhrava technologicky aj dizajnovo vozidlo z minuleho storocia. Ako kup si Daciu za 19000€, alebo Mercedes za 20000€ 🤕 Keby tendre fungovali v inych krajinach ako v tejto bananovej republike, tak premiove znacky nemaju komu dodavat ... cele zle toto
Reply on: DrCOBE #3:
Aj tak sa to dá povedať.
Jasné, že tender rieši výlučne zadané technické kritériá, no pre mňa ako cestujúceho je tak trochu podstatným faktorom aj to, v akom vozidle sa veziem - či je to stará Karosa, Mercedes alebo Solaris. A vozidlá výhernej značky rozhodne nepatria k tým, v ktorých by som sa vozil rád. Jazda týmito vozidlami skôr odstrašuje a vyháňa ľudí z MHD...
Ako inak!!! Hádam si nik nemyslel, že by vyhrala taká potratová - narýchlo zbúchaná - firma ako Mercedes-Benz. Tu sa dávajú predsa šance tým najkvalitnejším z najkvalitnejších. Hotová Uganda aj Bangladéšom. Celé zle. Celé zle. Celé zle. SOR - bratislavskej MHD MOR!
Je super, že cena vyhráva. Čo tam potom, že náklady na emisie sú skoro o milión vyššie ako u mercedesu, výkon klímy menší, objem kompresora najmenší z ponúk... Nepochopím túto logiku naozaj.