Túto funkcionalitu zatiaľ podporujú len niektoré výhybky na nových a rekonštruovaných tratiach.
Dopravný podnik Bratislava obstaráva zariadenia na automatické rádiové ovládanie koľajových výhybiek pre električky. Ide o komunikačný systém VETRA, ktorým bolo v posledných rokoch vybavených viacero výhybiek na nových či rekonštruovaných električkových tratiach. Najnovšie bolo automatické ovládanie výhybiek s riadiacimi jednotkami Elektroline TSC SIL3 inštalované v zmodernizovanom obratisku v Karlovej Vsi. Všetky výhybky s automatickým ovládaním je možné nájsť v aktuálnej schéme mestských dráh.
Dopravný podnik plánuje zakúpiť 85 palubných jednotiek a vysielačov/prijímačov VETRA pre staršie električky typu K2S, T3 a T6. Ďalších päť palubných jednotiek bude prenosných pre električky bez palubného počítača. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 200 tisíc € bez DPH. Súčasťou zákazky je vzorová montáž jednotky do jednotlivých typov električiek, zaškolenie personálu a pomoc pri uvedení systému do prevádzky. Nízkopodlažné električky Škoda ForCity Plus sú už systémom automatického prestavovania výhybiek vybavené od výroby.
Princíp automatického prestavovania výhybiek spočíva vo vysielaní kódového rádiového signálu z palubnej jednotky VETRA cez transceiver inštalovaný v električke. Električka vysiela informáciu o vozidle a linke, na ktorej premáva. Tento rádiový signál na frekvencii 2,4 GHz zachytí prijímacia anténa umiestnená v koľajisku pred výhybkou, odkiaľ sa prenesie do ovládacieho systému výhybky. Ten na základe prijatej informácie rozhodne o prestavení výhybky do druhého smeru, alebo jej ponechaní v aktuálnom smere. V prípade, ak vodič potrebuje ísť inou trasou, než linka štandardne premáva, môže výhybku prestaviť ručne príslušným tlačidlom palubného počítača.
Automatické prestavovanie výhybiek testoval bratislavský dopravný podnik po prvý raz v roku 2013, kedy boli automatickým prestavovaním na základe čísla linky skúšobne vybavené tri výhybky (Astronomická, Námestie SNP, Trnavské mýto) a niekoľko električiek K2S a T3.
lostrail
Na druhej strane taka "rucna" videodetekcia toho kazimrda, co tam tu plechovku hodil, v kombinacii s patricnym "vykompenzovanim" nakladov spojenych s nutnostou vystupit, plechovku odstranit, vyhybku prehodit a nasledne pokracovat v jazde, ako ciastocne aj nakladov spojenych s povinnym odpocinkom vodicov, resp. nakladov vyplyvajucich z nehody, ktoru vyrobi vodic, ktory si nieco take nevsimne, to by mohlo mat do buducna pozitivny prinos.
Samozrejme, aj ked to povazujem za nosenie dreva do lesa a ked niekto nevie, ze nema hadzat bordel na zem tak vseobecne, aj tak nepatri medzi ludi, prevencia by tiez mohla pomoct. Napr. nejake tabulky, aby obzvlast na elektrickovej trati nikto nic nikde nehadzal, kludne aj s vyobrazenim toho, co nastane, ak plechovka skonci vo vyhybke. Predstavivosti sa medze nekladu.
Ziaden system nedokaze na 100% eliminovat vsetky problemy, ani ludsky faktor.