V regióne pribúdajú prestupné terminály a záchytné parkoviská

Infraštruktúra Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji sa postupne zlepšuje.

V priebehu uplynulých mesiacov pribudli nové záchytné parkoviská a prestupné terminály pri viacerých železničných staniciach v Bratislavskom kraji. Dochádzajúcim do Bratislavy umožňujú zaparkovať automobil v regióne a pokračovať do hlavného mesta ekologickou vlakovou dopravou, ktorá nestojí v zápchach. Záchytnými parkoviskami je zatiaľ najlepšie pokrytá železničná trať v smere na Trnavu, kde môžu cestujúci využiť nové prestupné terminály vo Svätom Jure a v Šenkviciach a čoskoro bude sprevádzkované veľké záchytné parkovisko v Pezinku. Pri železničnej stanici Trnava, ktorá je tiež zapojená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, v súčasnosti budujú veľký automatický parkovací dom pre bicykle s kapacitou 118 bicyklov. Na Záhorí bolo vybudované nové záchytné parkovisko v Malackách a v najbližších rokoch by malo pribudnúť aj v Zohore (pravdepodobne v roku 2022). Na trati smerom do Senca je v realizácii záchytné parkovisko v Ivanke pri Dunaji a v budúcom roku by chcelo mesto Senec vybudovať parkovací dom pri prestupnom termináli IDS pri železničnej stanici. Na regionálnej trati do Komárna sa pripravuje výstavba záchytného parkoviska v Nových Košariskách, ktorého realizácia sa predpokladá v roku 2021.

Prínosom nových terminálov a parkovísk je aj zveľadenie pôvodne zanedbaných priestorov v okolí železničných staníc. Záchytné parkoviská a terminály sú budované s finančnou podporou z fondov Európskej únie prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a Integrovaného regionálneho operačného programu.

Prestupný terminál Svätý Jur

Koncom júla 2019 bol do prevádzky uvedený nový bezbariérový prestupný dopravný terminál pri železničnej stanici vo Svätom Jure, ktorého výstavba prebiehala od leta 2018. Vybudované tu boli nové zastávky regionálnych autobusov, záchytné parkovisko pre 58 automobilov a prístrešok pre bicykle s cykloodpočívadlom. Terminál je napojený aj na známu cyklotrasu Jurava. Myslené bolo aj na miesta pre krátkodobé zastavenie osobných automobilov pre naloženie/vyloženie cestujúcich, tzv. Kiss&Ride (K+R). Celý terminál je monitorovaný bezpečnostným kamerovým systémom.

Výstavbu prestupného terminálu zabezpečilo mesto Svätý Jur, celkové náklady na vybudovanie terminálu dosiahli 613 tisíc €.

Prestupný terminál Šenkvice

Začiatkom novembra 2019 bol do prevádzky odovzdaný novovybudovaný prestupný terminál so záchytným parkoviskom pri železničnej stanici v Šenkviciach na Nádražnej ulici. Vybudované tu boli nové autobusové zastávky, krytý prístrešok pre odstavenie bicyklov, parkoviská s celkovou kapacitou 87 automobilov a prístupové chodníky. Navigáciu vodičov na jednotlivé parkoviská zabezpečujú elektronické tabule s informáciami o počte voľných miest. Terminál je monitorovaný bezpečnostným kamerovým systémom.

Záchytné parkovisko môžu využiť aj obyvatelia blízkej Modry, Vištuku a Blatného, ktorí môžu zo Šenkvíc pokračovať do hlavného mesta vlakom. V budúcnosti sa plánuje aj výstavba cyklotrasy medzi Modrou a Šenkvicami.

Výstavbu prestupného terminálu zabezpečila obec Šenkvice a celkové náklady dosiahli približne 1,2 mil. €.

Záchytné parkovisko Pezinok

Prestupný terminál verejnej dopravy so záchytným parkoviskom pre 50 automobilov bol pri železničnej stanici v Pezinku vybudovaný už v roku 2013. V tomto roku na opačnej strane železničnej trate pribudne veľké záchytné parkovisko.

Výstavba nového záchytného parkoviska na voľnej ploche oproti železničnej stanici v Pezinku začala v apríli 2019. V súčasnosti je už dokončené a čaká na sprevádzkovanie. Parkovisko na ulici Za dráhou bude umožňovať odstavenie 291 automobilov a pre cyklistov bude k dispozícii krytá odstavná plocha pre 30 bicyklov. Nové parkovisko je oplotené, osvetlené a zabezpečené kamerovým dohľadom.

Prístup k nástupiskám železničnej stanice je zabezpečený podchodom, ktorý bol predĺžený až k záchytnému parkovisku. Zabezpečený je aj bezbariérový prístup prostredníctvom výťahov v podchode. Aktuálne informácie o odchodoch vlakov budú dostupné na elektronickej tabuli aj na parkovisku. Investorom výstavby záchytného parkoviska boli Železnice Slovenskej republiky a jeho vybudovanie vyšlo na 1,954 mil. €.

Záchytné parkovisko Malacky

V roku 2015 bol pred železničnou stanicou v Malackách vybudovaný prestupný terminál integrovanej dopravy. Koncom septembra 2019 bolo do užívania odovzdané nové záchytné parkovisko neďaleko železničnej a autobusovej stanice v Malackách na ulici Na píle, ktoré bolo zrealizované v rámci projektu zvýšenia kapacity existujúceho prestupného terminálu IDS. Záchytné parkovisko ponúka 91 miest pre osobné automobily. Parkovacie miesta sú vybavené senzormi, informácia o voľných parkovacích miestach je dostupná cez mobilnú aplikáciu ParkDots. Pribudnúť má aj prístrešok pre bicykle.

Projekt záchytného parkoviska realizovalo mesto Malacky a náklady na jeho výstavbu dosiahli 755 tisíc €.

Záchytné parkovisko Ivanka pri Dunaji

Posledným záchytným parkoviskom, ktoré sa realizuje v roku 2019, je parkovisko pri železničnej stanici v Ivanke pri Dunaji. Výstavba začala 17. októbra 2019 a parkovisko by malo byť k dispozícii v priebehu jari 2020. Jeho kapacita bude 158 miest pre osobné automobily a 80 miest pre bicykle. Parkovisko bude vybavené oplotením, osvetlením a kamerovým dohľadom. Zabezpečený bude aj informačný systém poskytujúci informácie o odchodoch vlakov.

Projekt výstavby záchytného parkoviska pripravili Železnice Slovenskej republiky a jeho výstavba vyjde na 1,705 mil. €.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Mike #15:
Tie CP sú pre Gattendorf, nie Gänsendorf. 😉
Reply on: M@trixX #14:
Tieto 3 linky nie sú porovnateľné s obsluhou Malaciek MHD a PAD. A všeobecne, využívanosť PAD v tom regióne je jednoznačne nižšia ako v Bratislavskom kraji.

https://p2w.vor.at/api/pdf/ttb?line=vor:97273:%20:H:j19
https://p2w.vor.at/api/pdf/ttb?line=vor:99298:%20:H:j19
https://p2w.vor.at/api/pdf/ttb?line=vor:99299:%20:H:j19

Reply on: Valec #12:
Ano, ma. Mozno porovnatelne s Malackami.
Reply on: hroch #6:
Na terminál v Juri má zmysel autobus akurát tak z Neštichu (kam je to ďaleko a do kopca), z Kačačníc je to autobusom (obzvlášť ak ide ešte cez námestie) rovnako dlho ako pešo. Ale vnútromestská linka je MHD a tú si musí zriadiť obec, plán bol, realizácia sa zatiaľ nijako neblíži.

Zachádzanie niektorej z regio liniek tam vôbec nemá zmysel, do BA aj PK sa nimi možno dostať priamo a prestup na vlak možno vykonať v Pezinku.

Súčasný stav je taký, aby sa nepovedalo a reálne tie spoje využívajú jednotky cestujúcich.
Reply on: M@trixX #10:
A má Gänsendorf nejaké autobusy prichádzajúce k vlaku? Lebo v Malackách majú zvozy z okolitých dedín ktoré prechádzajú aj cez mesto a k tomu vlastnú MHD.
Reply on: M@trixX #10:
A napr. neviem síce o koľko parkovacích miest je teraz v Šenkviciach viac ako bolo, ale ked som si teraz otvoril google earth tak na satelitných záberoch je pri stanici odparkovaných (narátal som) cca 130 áut. 🤔
Ale ved to su smiesne cisla. Rakusky Gaenserndorf s 11 tisic obyvatelmi ma poschodove parkovisko s 863 miestami pre auta a 180 miest pre bicykle. 17tisicove Malacky maju zasnych dychberucich 91 miest. Vsetko ostatne je na tom podobne smiesne, kazda druha dedina v Rakusku, kde to beru trochu vazne ma stovky parkovacich miest a tu sa maju cele Malacky zmestit na 91, cela Modra na 87 a podobne. Je pekne, ze sa nieco robi, ale ved toto je vysmech.
Reply on: fanatikmhd #4:
Viac ako prestupny terminal v S.Jure pre 58 aut za 613tis. €?
Viac ako prestupny terminal v Pezinku pre 291 aut za 1,954 mil. € aj s predlžením podchodu? (6700€ jedno meisto)
Viac ako parkovisko v Malackach pre 91 aut za 755tis. €? (8300€ jedno miesto)

Neviem mne sa cena v Senkviciach zda byt prehnana.
Reply on: TomJ #7:
6 za deň? 😂 trápna paródia na IDS
Reply on: hroch #6:
Veď tam aj nejaké zachádzajú.
Reply on: martin79 #2:
A hodilo by sa aj, aby na ten prestupny terminal aj chodil nejaky autobus.
Na žel. zastávke Reca máme k dispozícii 50 ročné zhrdzavené zábradlie priamo na nástupišti pre odkladanie bicyklov, a pritom zatvorenú bývalú čakáreň. Vlani som požiadal železnice, nech vytvoria nejaké odkladacie priestory, pretože bicykle sa zamykajú už k lampám, tabuliam. Prisľúbili namontovanie stojanov na jar. Na jar tvrdili, že stojany sú objednané, namontujú sa v lete. Koncom leta tvrdili, že v najbližších týždňoch ich namontujú. Pred mesiacom však už po niekoľkých urgenciách priznali, že externá firma z dôvodu nedostatku svojich výrobných kapacít nič nevyrobila, a tak stojany namontujú z vlastných zdrojov. Podnet som však medzičasom posunul aj na obec (to aj vlani), a aj na kraj. Teraz to sľubujú do konca roka. Prestrešené odkladacie priestory samozrejme neprichádzajú do úvahy, to už by bolo príliš nákladné pre nich. Obec zas vybudovala pred priecestím odstavné plochy pre autá, ale aj to bolo obtiažne z dôvodu ochranného pásma ŽSR, a pritom súbežne komunikovala so ŽSR, ktoré sľubovali spomínané stojany priamo na nástupište, preto ich neriešila.

Problém je aj v Bernolákove, kde kvôli výstavbe prestupného terminálu dôjde k skresaniu parkovacích miest o polovicu, a tak P+R chcú vytvoriť na druhej strane stanice na ploche ŽSR. Ani to nejde ľahko. Takže darmo sa tu snažia niektorí, ŽSR to zabrzdí na niekoľko rokov dlhý proces.
V Senci na ploche ŽSR na druhej strane stanice tiež chcú P+R pre 200 áut, ale ťažko sa to vybavuje.
Vo Veľkom Bieli pre zmenu sa bicykle nedajú odkladať nikam. Tam zas vytvorila obec Nová Dedinka parkovaciu plochu ďalej od zastávky.

Reply on: Ámos #3:
Ono je problém že v tej cene je trošku viac ako len čiary na boxy.
Senkvice:
87 parkovacich miest, jeden pristresok a mobiliar za 1,2mil €.
14.000€ za jedno parkovacie miesto.
Za tu sumu developeri zvladaju postavit podzemne garaze. To bola zase urcite vyhodna zmluva a transparentna sutaz.
V Svätom Juri by sa už konečne hodili funkčné označovače cestovných lístkov. Nie sú tu od spustenia integrovanej dopravy (resp. boli, hneď ich rozbili a potom nič)
K tej Ivanke by sa hodili aj nejaké ďalšie vlaky, lebo neraz ľudia stoja aj v chodbičke záchodu 🙂