Rekonštrukcie tratí v Rači a na Americkom námestí sa oneskoria

Trať v Rači čaká na obnovenie premávky električiek do Karlovej Vsi, súťaž na zhotoviteľa Amerického námestia sa musí zopakovať.

Mestské zastupiteľstvo hlavného mesta navýšilo v máji tohtoročný rozpočet pre Dopravný podnik Bratislava o financie na rekonštrukciu električkových tratí v Rači na Záhumeniciach a na Americkom námestí. Či sa podarí niektorú z týchto rekonštrukcií vykonať ešte v tomto roku nie je zatiaľ známe.

Trať na Záhumeniciach

Rekonštrukcia trate v Rači v úseku Záhumenice - Detvianska bola naplánovaná počas jesene tohto roku po ukončení modernizácie trate v Karlovej Vsi vzhľadom na to, že počas rekonštrukcie budú do Rače premávať iba obojsmerné električky, ktoré sú momentálne blokované práve výlukou v Karlovej Vsi.

"Rekonštrukcia v Rači je pred podpisom zmluvy s dodávateľom, následne je DPB, a.s. pripravený na rekonštrukciu po sprevádzkovaní obratiska v Karlovej Vsi," uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Štyri dni pred pôvodne plánovaným termínom obnovenia električkovej dopravy do Karlovej Vsi (28. septembra) však stále nie je známe, kedy bude ukončená prvá etapa modernizácie Karloveskej radiály. Podľa hovorcu mesta magistrát stále rokuje so zhotoviteľom o novom termíne. Trať je stále vo vysokom stupni rozpracovanosti.

Trať na Americkom námestí

Oproti plánom sa oneskorí aj rekonštrukcia električkovej trate v úseku Americké námestie - Blumentál. Dôvodom je zrušenie verejnej súťaže na zhotoviteľa tejto rekonštrukcie zo strany Dopravného podniku Bratislava a potreba zopakovania súťaže.

Rekonštrukcia električkovej trate Americké nám. - Blumentál mala podľa odhadu dopravného podniku stáť 2,8 mil. € bez DPH. Do súťaže sa prihlásili traja uchádzači - Metrostav Praha, TSS Grade a Eurovia SK - ktorí predložili ponuky prevyšujúce odhadovanú cenu zákazky o približne pol milióna € (3,274 až 3,353 mil. €).

Pre porovanie môžeme podľa predložených referencií jedného z uchádzačov v súťaži uviesť, že rekonštrukcia porovnateľnej električkovej trate Radlinského - Štefanovičova v dĺžke 1,6 km bola zrealizovaná uvedenou firmou v roku 2015 za 3,24 mil. € bez DPH. Dĺžka rekonštruovanej trate Americké nám. - Blumentál je podľa projektovej dokumentácie 0,7 km.

Keďže predložené ponuky výrazne prevyšovali odhadovanú cenu rekonštrukcie, dopravný podnik sa rozhodol verejnú súťaž zrušiť podľa § 57 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a následne v blízkej dobe vyhlási novú súťaž. Zaujímali sme sa preto, či v novej súťaži dopravný podnik plánuje upraviť cenu zákazky. "DPB, a.s. bude v spolupráci s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy upresňovať niektoré materiály, na základe toho možno predpokladať určité zvýšenie odhadovanej ceny," píše sa v stanovisku DPB.

Pôvodná súťaž mala byť vyhodnocovaná formou elektronickej aukcie. Či bude nová súťaž vyhodnocovaná po vzore tendra na nové autobusy bez elektronickej aukcie, aby sa vylúčili špekulácie s cenami, zatiaľ nie je známe. "Spôsob bude známy po dohode DPB, a.s. a jeho jediného akcionára," informovala nás hovorkyňa DPB.

Predmetom rekonštrukcie tejto trate je oprava úseku od zastávky Americké námestie po Blumentál. V rámci rekonštrukcie príde k posunutiu električkovej trate od plota Univerzitnej nemocnice o cca 1 meter smerom k parku, čo umožní rozšíriť mimoriadne úzky chodník medzi plotom a električkovou traťou na šírku cca 1,85 m. Zároveň príde k zrušeniu zábradlia medzi chodníkom a električkovou traťou. Pre bezpečnosť chodcov má byť v tomto úseku maximálna povolená rýchlosť električiek 15 km/h. Nástupištia električkovej zastávky Americké námestie zostanú v približne pôvodných polohách, príde však k ich rekonštrukcii a predĺženiu na 66 metrov, taktiež budú zväčšené prístrešky a doplnené budú elektronické informačné tabule.

Električková trať má byť podľa projektovej dokumentácie riešená formou pevnej jazdnej dráhy a zakrytá kamennou dlažbou na Americkom námestí, resp. asfaltovým betónom na Radlinského ulici. Na zníženie hlučnosti budú v oblúkoch na Floriánskom námestí inštalované automatické systémy na mazanie koľajníc. V súvislosti s plánovanou revitalizáciou Floriánskeho námestia príde k zníženiu počtu trakčných stožiarov pre trolejové vedenie na tomto námestí. Bývalý nástupný ostrovček zrušenej zastávky Floriánske námestie bude prebudovaný na zazelenaný pás.

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Je známe, či sa v rámci rekonštrukcie električkovej trate Americké nám. - Blumentál plánuje meniť poloha koľají v napojení na trať na Radlinského ul.?
Že by sa konečne odstránilo to nezmyselné esíčko - oblúk vľavo, vpravo a hneď zase vľavo do zastávky Blumentál...
Reply on: Max #1:
Áno, poloha koľaje sa bude meniť. Je to v projektovej dokumentácii 🙂 .
Reply on: Maxi King #2:
Máme nákresy či vizualizácie niekde? Ď
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/dokumenty/421948 Predposledný súbor je PD. Alebo môžem pridať obrázok ak mi niekto prezradí ako vložiť obrázok 😂
pod smajlíkmi máš na to možnosť 🙂
Tých 15 km/h na Americkom je zlý vtip 😕
Reply on: Maxi King #4:
Ozaaaj, to mi nenapadlo že toto je vonku 😃
No ako pozerám, to esíčko pri modrom mentálovi síce zanikne, ale nahradí sa skroo vyrovnanou verziou s dosť plytkým krížením - to som docela zaujatý, ako to bude vyzerať, vyzerá to zaujímavo.
Reply on: fanatikmhd #7:
To vyrovnanie trate pri Blumentali je fajn. Len skoda, ze sa nieco podobne nespravilo aj dolu na Americkom nam., ked sa to rekonstruovalo.
kolenic.martin

kolenic.martin

Reply on: Viko #6:
Prakticky každá električka s výnimkou služobných jázd musí aj tak zastaviť na zastávke, a kým sa rozbehne, už je aj tak za tým úsekom. Nevidel by som to teda tak dramaticky.
Reply on: kolenic.martin #9:
Sorry, ale toto je blbý argument. Ako keby tam boli zástupy chodcov, ktorí sa budú predbiehať v tom, kto ako prvý skočí pod idúcu električku, lebo zrazu tam nebude zábradlie. Zase ľudia nie sú úplní idioti, rovno ísť dokážu. Ak niekto bude zasahovať do prechodového profilu, tak električka musí tak či onak spomaliť alebo zastaviť. Minimálne tých 20 km/h tam malo byť, ako je zaužívaný úzus pri peších zónach.
kolenic.martin

kolenic.martin

Reply on: Solider #10:
Si si istý, že si chcel odpovedať mne? Nijakých chodcov v prechodovom profile som totiž nespomínal. Snažil som sa skôr prísť na to, prečo ten rýchlostný limit definovali takto, najlogickejšie z toho vyšiel fakt, že v danej polohe aj tak bude zastávka, a tak tam reálna rýchlosť tých električiek nebude oveľa vyššia ako 15.
Reply on: kolenic.martin #11:
Dnes je tam limit 20 km/h smerom dole a 25 km/h smerom hore a reálne sa tam (aj napriek zastávke) jazdí týmito rýchlosťami.
kolenic.martin

kolenic.martin

Reply on: Valec #12:
Vďaka za info, to mi asi nejako ušlo. Chápem teda, prečo tu došlo k rozhorčeniu. Dá sa ten návrh ešte nejako pripomienkovať?
Reply on: Viko #6:
Nie je tam nahodou 15 km/h cez celu tu splietku, ktoru obnovili v ramci rekonstrukcie Spitalskej? Toto je bohuzial vysledok nekoncepcneho sposobu obnovy. Keby to bolo cele v jednom baliku a splietka ako taka by sa vyriesila uplne nanovo, nemusela byt na Americkom takato rychlost. Situaciu tam komplikuje aj trolej pre trolejbusy a absencia rieseni, ktore k nam este nedorazili.

Zas, kolko by si tam mohli dovolit? 20, 25 km/h? To na tak kratkom useku spravi kolko? Mozno aj sekundu?
EDIT: Aha, asi som to nespravne pochopil. V celom useku by jednoznacne 15 km rychlost byt nemala.
Reply on: lostrail #14:
Čo nazývaš splietkou?
Reply on: lostrail #14:
Dalo by sa to naprojektovať aj ináč, ale vyššia rýchlosť by tam nebola. Stále by to bol dosť ostrý oblúk.
Reply on: Solider #17:
minimalne by to ale znamenalo pri rovnakej rychlosti nizsie opotrebenie zvrsku a podvozkov...
Reply on: si #18:
To je príliš hypotetické, keďže by tam tým pádom vznikla výhybka s dosť ostrým uhlom odbočenia do obidvoch strán.
Reply on: Solider #19:
vymeny mozes mat skor a potom v oblukovych castiach len nieco ako mas napriklad na nam. snp smer obchodna/kapucinska, s geometriou trate by sa bolo byvalo dalo pohrat viac ako len capnut v mierke 1:1 "standardne" kusky kolaji z modelovej zeleznice 🙂
Ak je na Obchodnej obmedzenie na 20 km/h, pričom tam nie je žiadny obrubník medzi traťou a okolitými chodníkmi a ešte k tomu je tam omnoho viac chodcov, potom obmedzenie na 15 km/h na Americkom nám. nie je vôbec opodstatnené.

Mimochodom, ako má byť dosiahnutý ten posun trate? Snáď to nebude tak, že za čerstvo zrekonštruovanou križovatkou tratí pri vyústení Mickiewiczovej ulice (ktorá už i tak silno pripomína húsenkovú dráhu) pribudne ďalšie esíčko...
Reply on: johnnyjanko #21:
Co sa napojenia na Americkom nam. tyka, podla toho vykresu tam k nejakej uprave nedavno spravenej trate pride. Ale esicko som si tam dalsie nevsimol. Staci to jedno co tam je a kazdy tvrdil, ze inak sa to neda. Teraz bude cela trat na tej spojke posunuta viac smerom ku parciku, aby sa pri mure spitalu vytvoril normalny chodnik, takze ta geometria na Americkom by uz duplom mala opodstatnenie. To esicko je tam tragikomicke a NEMUSELO byt!
Škoda , že tam nenaplánovali aj manipulačné obratisko pre dojazdy aj výjazdy z Juráku.
Reply on: IBBI #22:
K úprave zrekonštruovanej trate nepríde. Či tam bude esíčko alebo jeden dosť ostrý oblúk je vo všeobecnosti úplne jedno, pretože rýchlejšie sa tam aj tak jazdiť nebude a oblúk tam vždy bude, kvôli vytŕčajúcej budove Univerzitnej nemocnice.
Reply on: david1 #23:
Pre dojazdy a výjazdy z Juráku by bolo skôr efektívnejšie obnoviť triangel na Trnavskom mýte. Obratisko za Blumentálom by malo skôr zmysel pre otáčanie liniek smerujúcich z východných radiál, aby nemuseli robiť okruh cez centrum mesta. Napríklad pri linke 7 by sa to teraz dosť zišlo, ak by sa niekde za zastávkou STU otočila cez blokovú slučku.
Reply on: Solider #25:
Na Trnavskom by to teraz vyšlo podstatne drahšie.
Na Americkom by stačila jedna kolaj. Okrem výjazdov či dojazdov by sa hodilo pre mimoriadnosti alebo výluky.
Pre L7 alebo aj výluky by sa dalo spraviť na Župnom nám. No to je už po reko na rozdiel od Amerického nám.
Reply on: david1 #26:
V prípade Trnavského mýta netreba vykupovať pozemky.
Reply on: S499.1023 #16:
Vyhybky rozdelujuce trat na dve a kriz pre tu, ktora musi krizovat inu. Kludne mozes doplnit, pripadne opravit. Nemyslim, ze by nebolo jasne, co som myslel.
Reply on: Solider #25:
Svojho času tam bola plánovaná spojka z Floriánskeho na Americké popri Avione. Tá by spolu s Vazovovou pomohla vyriešiť oba problémy. A tiež netreba vykupovať pozemky. 😉
Reply on: david1 #23:
Kde konkretne by tam to obratisko bolo? Lebo sa obavam, ze by to dopadlo ako v KE pred stanicou (sice zelene, ale zabite namestie). Po ulici s pumpou, kde sa teraz parkuje, by som si to sice vedel predstavit, ale jednak ta elektricka by tam musela mat moznost stat (mozno aj viac vozov), dvak by nebolo ziadne terno, ak by elektrickova trat krizovala odbocku na pumpu (aj ked dobre, vzhladom na povahu kolaje by to mozno slo). Otazkou zostavaju predpisy, ako vzdialenost troleja od ropnych zasobnikov a podobne srandicky.

Ked uz moznost obratu, nuka sa moznost spojenia po Majkovej, odbocky na kazdu stranu na obidvoch koncoch. Ked sa vybuduje integrovana zastavka, tak sucasnu zast. Odborarske namestie zriadit ako obcasnu a cela trat na Americkom by sa mohla aj zrusit, ked len o to ide (alebo tu ukludnenu kolaj tahat prave tadial - mohol by tam byt aj nejaky esteticky plotik, aby sa tam ludia netahali) a bolo by vybavene.
Reply on: Valec #29:
Tá však neumožňuje obojstrannú obsluhu prestupného uzla Blumentál 🙂
Reply on: lostrail #30:
Buď okolo pumpy , kde to aj bolo kedysi plánované. Zbiehacia výhybka tam už bola. Prípadne cez spodný okraj parku , keď to tam aj tak budú celé posúvať.

Možno by to vyšlo aj z Radlinského okolo tej sochy pred kostolom cez tu spojovaciu cestu.

Každopádne manipulačná slučka by sa tam hodila. Dali by sa tam elegantne točiť všetky východné radiály v prípade mimoriadností.
Reply on: lostrail #28:
Tak to nie je splietka (správne po slovensky spleť). Splietka sú dve koľaje, ktorých osová vzdialenosť je menšia ako profil.
Reply on: S499.1023 #33:
Dakujem. Hlavne, ze si rozumieme 😎
Reply on: S499.1023 #33:
Este mi v suvislosti s tym napadla otazka: Ten kusok na Nam. SNP za vyhybkou smerom na Obchodnu / Kapucinsku, kde idu dve kolaje kvazi "v osi", sa povazuje za splietku, ci nie?
Reply on: Solider #31:
No ten by bol obsluhovaný len jednosmerne, tak ako dnes linkami 31 a 94. Nie je to 100% riešenie, ale lepšie ako dnešné.
Reply on: lostrail #35:
Nielenže sa považuje, on spleťou aj je. Tak isto ako na Obchodnej.
Reply on: Valec #36:
Aj toto riešenie sa dá stále zmeniť 🙂