Pre elektrobusy bude upravená vozovňa Krasňany

V súvislosti s nákupom 18 elektrobusov bude potrebné vybudovať aj nabíjaciu infraštruktúru pre tieto vozidlá. Dopravný podnik zamýšľa garážovať elektrobusy vo vozovni v Krasňanoch, ktorá prejde čiastočnou úpravou odstavnej haly pre elektrobusy a dielenského zázemia.

Nabíjacie miesta pre elektrobusy plánuje dopravný podnik vybudovať v dvoch etapách. V prvej etape by mali byť okrem stavebných úprav vozovne Krasňany vybudované nabíjacie miesta v počte 18 nabíjačiek (16 x 64 A /400 V a 2 x 32 A / 400 V) pre pomalé nabíjanie a 2 nabíjačky pre rýchlonabíjanie (2 x 250 A / 400 V). V rámci tejto etapy by mala byť jedna rýchlonabíjačka vybudovaná aj vo vozovni Jurajov dvor.

V rámci druhej etapy by mali byť vybudované 2 nabíjacie miesta pre nabíjanie prostredníctvom pantografu vo vozovni Krasňany a 3 nabíjačky rovnakého typu vo vozovni Jurajov dvor. Zároveň sa plánuje vybudovanie nabíjačiek na Patrónke a na Kollárovom námestí.

Projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie pre vybudovanie nabíjacích miest a úpravu vozovne vypracuje spoločnosť Reding Tower 2 s.r.o. z Bratislavy, s ktorou DPB uzatvoril zmluvu o dielo. Projektová dokumentácia pre prvú etapu má byť podľa zmluvy vypracovaná do konca novembra 2017 a pre druhú etapu do konca júna 2018. Zároveň má byť do konca októbra 2017 vypracovaná realizačná projektová dokumentácia pre dočasné riešenie nabíjania elektrobusov vo vozovni Krasňany.

Dva menšie elektrobusy plánuje dopravný podnik nasadzovať na linky 27 a 151 prevádzkované počas špičiek pracovných dní a 12-metrové elektrobusy majú byť nasadzované na linky 43, 52, 53, 65, 66, 80 a 94, taktiež prevažne v špičkách.

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: TomJ #42:
Pri odbočení na Cyprichovu. Naspäť pri Lidli pri výjazde z Hubeného.
Bližšie to tam nedáš. Určite lepšie ako naposledy hore pri križovatke s Kadnárovou.
Mohla by sa takto zatiaľ presmerovať L52.


Ideal to bude vrchom po rozšírení Horskej ulice s prestupom pri vozovni.
Reply on: Valec #43:
A nie je to trochu odveci cestovať pri ceste do mesta najprv do Rače a potom kvázi naspäť cez Krasňany?
Reply on: TomJ #42:
Na Hýbešovej. ?
Reply on: david1 #40:
A kde by bol prestup na električky?
Reply on: david1 #40:
OK, vďaka za info ? ?
Reply on: gejza #39:
Pokiaľ nepríde k rozšíreniu Horskej ulice na štandartné parametre nie.
Zatiaľ obrat v Slanci cez Vavrineckú ul. a po Cyprichovej /Hubeného späť/ a Kadnárovej do Rače a späť.
Reply on: david1 #37:
"Tú linku by som viedol vrchom a ukončil až niekde pri Vinárskych závodoch v Rači.."

... myslíš po cyklotrase, ktorá ide od Horskej ulice po Alstrovu ?
Reply on: Boro #35:
“Škoda, že DPB o tomto asi ani nechyruje a ide nakupovať na skúšku zbytočne veľké množstvo e-busov s lítiovými batériami. ”

Skor za tym hladaj slovo, v ktorom je na zaciatku J a na konci T... A hlavne aby v prostriedku bol znak...
Reply on: gejza #36:
Chodil iba na koniec Peknej cesty v čase začiatku výstavby. Dnes to tam vyzerá úplne ináč.
Prestup na električky bol až pri vozovni čo v rannej špičke bolo o ničom. Na spodnom konci Peknej cesty absentovali zastávky. Čiže reálne si sa odviezol 300m a potom peši k električke na Peknej ak si nechcel sedieť v buse 10 min po vozovňu..
Tá linka v tej trase a zastávkami bola odsúdená na zánik.

Tú linku by som viedol vrchom a ukončil až niekde pri Vinárskych závodoch v Rači..

Reply on: david1 #33:
na Slanec chodil autobus, ale nakoľko tam väčšinou bývajú Blaváci a len minimum Bratislavčanov, taktí MHD odignorovali .... pokiaľ by vznikol dopyt, ponuka by určite prišla
Reply on: Spacer1 #34:
Elektrobus s Li-Ion batériami je vhodný ako vozidlo pre medzimestskú dopravu. Pre e-busy používané v MHD (trasa z konečnej na konečnú do 25 km, zastávky vzdialené v priemere necelý km) netreba vôbec žiadne e-busy s batériami na báze lítia. Oveľa vhodnejšie sú e-busy vybavené Ultra Capacitormi (v podstate kondenzátormi), ktoré akumulujú elektrickú energiu nie na princípe chemickej reakcie, ale čisto fyzikálne - nabitím kondenzátorov. Nabitie je veľmi rýchle na konečnej zastávke. Pri použití 150 kW nabíjacej stanice je nabíjací čas pre nabite z nuly na plnú kapacitu 8 minút. V prípade dostatočne dimenzovanej distribučnej elektrickej siete v mieste konečnej zastávky je možné použiť až 600 kW nabíjaciu stanicu. Vtedy trvá plné nabitie púhe 2 minúty. V prípade nutnosti je možné zriadiť nabíjaciu stanicu aj na trase a priebežné dobitie kondenzátorov trvá okolo 30 sekúnd, teda kým vystúpia a nastúpia na zastávke cestujúci. Odpadá tak zdĺhavé nabíjanie batérií niekde vo vozovni. Kondenzátory sú navyše ľahšie ako lítiové batérie, neobsahujú lítium, sú podstatne menej citlivé na pokles kapacity vplyvom nízkej teploty a sú lacnejšie. Uvedené e-busy sú testované a budú uvádzané do prevádzky v Sofii, Belehrade, Grazi, Tel Avive:

http://www.holding-graz.at/elektrobusse.html
http://chariot-electricbus.com/projects/sofia/

Škoda, že DPB o tomto asi ani nechyruje a ide nakupovať na skúšku zbytočne veľké množstvo e-busov s lítiovými batériami. Asi tam bude zaujímavá provízia pre zainteresovaných.
Zatiaľ sa to tvári ekologicky. Som zvedavý, kedy sa začne v súvislosti s elektromobilitou hovoriť o batériách.
Pri tej L151 dokedy budú plánovať prevádzku iba počas špičiek v prac.dni?
Ahoj je už riadne zastavaný a bolo by načase začať obsluhovať nové ulice v oblasti Tupého ul.
Už teraz je ráno zápcha od tunela po Račiansku na Sliačskej.

Či to nehajú vyhniť ako Slanec alebo oblasť Potočnej ul. s heslom tri autá do jednej rodiny..
Reply on: Ike #31:
Nemáš na najomne, a niekto ti da dotaciu aby si ušetril na teplej vode.
Reply on: Ámos #30:
Vo svojom byte nemám na nájomné, ale idem si spraviť smart domácnosť.

Súvisí to spolu.
Reply on: Ike #26:
Pri bode 2, sa prave toto da vyuzit ako marketing: "MHD uz nie je ta zastarana....."
Medzi plebsom tento krok mal velmi pozitivny ohlas.

A tentokrat neslo o kolajisko 1:1. Podnet prisiel pokial viem z magistratu, DPB sa predsa dlhsie branil.

Co ma bod 1 spolocne s nasadenim elektrobusov? Aj keby to dopadlo ako v KE, tak vysledok nebude viac vodicov vo vyprave. Ale viac vozidiel.
Reply on: nacar #12:
Naše vrchnosti v Košiciach na to mysleli a kúpili také super elektrobusy, ktorým klíma ani kúrenie baterky nevybíjajú. Klímu nemajú a kúria naftou. Takže šetria baterky a zvyšujú dojazd, geniálne riešenie.
Reply on: Mike #23:
Prečo sa súťažilo 18 je jasné. SOR nemá dostatok predaných vozidiel na to, aby mal dostatočné referencie. Práve počtom dodaných vozidiel ho vyšachovali z hry v nejakom českom meste (teraz si nespomeniem v ktorom).
Reply on: Ike #26:
v bode 3 má byť VOD
Reply on: Ámos #25:
Tu súhlasím s Mikom. Samozrejme, technologický vývoj je dôležitý a elektrická energia je budúcnosť, otázne je ale, prečo s tým musí experimentovať dopravný podnik, v meste (štáte), kde je
1) problém s vodičmi,
2) modal split v rámci ktorého azda všetci, ktorí môžu, cestujú IAD,
3) nízka preferencia IAD.

Ak by sme mali dokonalú MHD a ľudí lojálnych voči nej, nepoviem pol slova. Obávam sa, že vzhľadom na technické komplikácie, ktoré zo zavádzania novej technológie prirodzene vyplývajú, umocnené úprimne zlou údržbou zo strany DPB, to bude len ďalší činiteľ naštvania cestujúcich.

Preto to za súčasných podmienok v porovnaní s nákupom nových trolejbusov a výstavbou tratí vyznieva ako "ďalší dielik do stavebnice v mierke 1:1"
Reply on: Mike #23:
To je samozrejme dobra otazka.
Aj ked 5 ks mne pride malo. O tom, ze DPB urobil nejaku analyzu pochybujem. Ale nie je to pocet sluzieb, ktore denne spravia maximalne tolko km, kolko vyrobca uvádza dojazd?
Bohuzial open data su pre DPB neexistujuci pojem, tazko ich teda skontrolovat.
A nebolo by vhodnejšie otestovať e-busy vybavené namiesto Li-ion akumulátorov Ultra-kapacitormi? Pre režim MHD vozidla sa mi zdá ďaleko výhodnejší. Na jedno nabitie dokáže prejsť 20 až 25 km. Nabíjacie stanice (s výkonom 150 kW) má na konečných zastávkach a nabitie kondenzátorov zaberie asi 8 minút, čo je bežná doba pobytu MHD vozidla na konečnej. Výrobca napr. Chariot Motors (12m) alebo CRRC (China Railway Rolling Stock Corporationon) (18 m kĺbové).
Reply on: Ámos #22:
Len prečo musí byť súčasťou toho vývoja... Škoda sa nekúpilo pokusne pár ks (do 5), ale rovno 18...
Reply on: Riks #20:
Ale DPB nevysutazil koncepciu z 2010.
Ano chapem, ze to stale bude mat obrovske chyby, ale inak ten vyvoj dopredu nepojde.
Reply on: Riks #20:
Bratislava ale nedostane EBN 11 ?
Petto: Máte jedinečnú šancu tromfnúť Košičanov.

kecho: kto má zdravý rozum, tak si tento úlet nekúpi, možno neskôr, keď sa ukáže, že to nejaký prínos skutočne má.

Ámos: Podľa kolegov to nežerie skoro nič, keď ho necháš zapnutý, vtedy aj funguje chladenie, no zase nezavrieš voz ak sa potrebuješ vzdialiť. Musím sklamať tvoje ilúzie, ale ten zázrak fakt pôsobí, akoby bol zbúchaný na páse. Sor nesklamal debilným usporiadaním interiéru, kedy ti pol autobusu musí vystúpiť, aby vyskočilo pár ľudí; miniatúrna kabína, v ktorej väčšie teleso nemá nejaký extra komfort...
Reply on: kecho #13:
bohužiaľ
Reply on: kecho #16:
Ale vpredu musia mať tienidlo bielej farby a vzadu červenej. Pekne podľa vyhlášky ?
Reply on: nacar #12:
Ochrana baterii pred uplnym vybitim ti nieco hovori.
Ako fakt si myslite, ze ludia co tieto veci projektuju sa nad tym nezamyslaju a len tak nieco zbuchaju na pase?

Reply on: Mike #15:
Sofer da dva kahance dopredu pred reflektory, dva dozadu a vozidlo bude osvetlene.?
Reply on: nacar #12:
Možno už nebude ? Môže tam byť nejaký ochranný režim, že keď bude mať batéria pod 15% tak všetky "pridané" funkcie povypína ... ?
Reply on: Ámos #11:
Perpetuum mobile to nie je...?
Reply on: gejza #10:
To je uz predsa standard...
Reply on: Ámos #11:
No ale minimálne bude svietiť, klimatizovať alebo kúriť.
Reply on: kecho #9:
Myslis, ze motor bude bezat na volnobeh a pomaly vybijat baterie?
Reply on: kecho #2:
ešte pred nákupom bolo zmanipulovane verejne obstaravanie
Reply on: Ámos #8:
Cize sa pikojne moze stat, ze bus uviazne niekde v zapche a vybije sa...?
Reply on: Petto #5:
Ty vzdy cakas, kym sa ti mobil dobije na 100%?
Reply on: Petto #5:
Ja len vychádzam z toho, že ak by stačilo meniť dva vozy počas dňa, tak by asi neinštalovali nabíjačky na trasách.
Reply on: Petto #3:
Myslím že na takéto rošády nemáme dosť vodičov.
Reply on: Andy #4:
Netusim. Ranny sofer L80 cez vikend minie na obed energiu , potom to odstavi na 1-2 hodiny na Kollarku,dobije a poobedny sofer ak zobere voz opat mu to vystaci na celu sluzbu az do noci ? A zatial bude hradit zalozak ? ? Jasne, ze sa da usposobit obehy atd. Len aby sa nam vosli len tak nabijacie 2 vozy do zastavky.
Reply on: Petto #3:
A tie nabíjačky nebudú preto, aby jeden voz vyšiel na celý deň?
Reply on: kecho #2:
Jak zacne, ved uz si nasli spickove sluzby. A vikendy sa moze jazdit cela sluzba s dvoma vozmi ( ranny sofer 1. voz, poobedny 2.voz). ?
Cize DPB/Nesrovnal najprv nieco kupi a potom zacne rozmyslat, co s tym vlastne robit. ?
Hlavne, ze Jeti bude spokojny...
Takze cez vikendy nam budu stat ? "Spickove" sluzby alebo take 8-10hodinove sluzby mame vobec cez vikendy ? Napadaju ma len 31tky a 32tky (3,4,5). A urcite nejaka 50tka