Sieť trolejbusových tratí sa zväčšuje, počet vozidiel nie.
V marci bola oficiálne sprevádzkovaná nová trolejbusová trať na Hroboňovej a Pražskej ulici, už toto leto by sa mala budovať trolejová križovatka na Patrónke a v pláne je aj ďalší rozvoj trolejbusovej siete. „DPB v spolupráci s mestom pripravuje výhľadové štúdie možných trolejbusových tratí,“ informovala nás Zuzana Vachová z odboru marketingu a komunikácie DPB.
Po dlhšom čase sa tak otvárajú možnosti zvyšovania podielu ekologickej dopravy v MHD, čo je trendom aj vo svete. Mesto navyše dokázalo získať eurofondy na nové trate, hoci zďaleka nemá toľko možností na čerpanie prostriedkov EÚ ako menej rozvinuté regióny Slovenska.
Podpora tejto ekologickej dopravy v Bratislave však naráža na jeden háčik. Tým je nedostatok trolejbusov a celkovo ich fyzické aj morálne opotrebovanie. 110 trolejbusov z celkových 117 vychádza z prototypu skonštruovaného ešte v roku 1972, teda pred 40 rokmi. Dodávané boli v rokoch 1982 až 2002. Len sedem vozidiel je nízkopodlažných, z nich jedno je dlhodobo odstavené.
„V súčasnosti prebieha oprava posledných z desiatich kusov trolejbusov, ktorá sa začala minulý rok. DPB realizuje vlastnými kapacitami údržby a opravy trolejbusov tak, aby spĺňali všetky požiadavky na bezpečnosť prevádzky. Plán na ďalšie generálne opravy bude závisieť od finančných možností DPB v tomto roku,“ uviedla Vachová.
Tento rok len generálky
„Dopravný podnik Bratislava zápasí s dlhmi z minulosti. Po nástupe nového vedenia v roku 2011 hrozila plánovaná strata 12 miliónov eur a dokonca aj platobná neschopnosť podniku. Tvrdými opatreniami v prevádzkových nákladoch sa podarilo výrazne znížiť plánovanú stratu. Vlani sa za pol roka manažmentu podarilo ušetriť vyše 10 miliónov €, čím DPB tieto prostriedky ušetrili mestu, ktoré nedokáže splácať ani dlhy z minulosti. Mesto však od DPB požaduje vyrovnaný hospodársky výsledok, aj keď nedokáže zabezpečiť ani dotáciu, ktorá by pokrývala objednané výkony. Ozdravovací proces podniku preto musí pokračovať aj naďalej,“ uvádza sa v reakcii DPB na otázku obnovy trolejbusov.
Celkový počet trolejbusov sa v roku 2012 nezmení a už ten súčasný nepostačuje. Keď sa zavádzala nová linka 64, dopravný podnik v špičke zredukoval linku 210, aby na novú linku získal aspoň jedno vozidlo. Zvyšné dva trolejbusy jazdiace na linke 64 často chýbajú inde, napríklad na linkách 206 a 208. Niektoré spoje týchto liniek uvedené v cestovných poriadkoch tak proste nejazdia.
V akom stave je trolejbusový park, ukázala búrka 22. mája. Nasledujúce ráno pre poruchy nevyšlo do ulíc 12 trolejbusov zväčša na linky 201, 202 a 208. Cestujúci linky 208 však výpadky spojov poznajú už dlhšie. Ešte ráno pred búrkou na tejto linke chýbali 2 trolejbusy, rovnako ako 18. mája a 4. mája a mohli by sme pokračovať aj ďalej. Pre cestujúceho to znamená, že ak sa spolieha na cestovný poriadok, tak najmä v rannej špičke sa mu može stať, že spoj v ňom uvedený vôbec nepríde. Nie pre poruchu na trati, ale preto, že ani neopustil vozovňu.
„Kapitálové investície určené na obnovu vozového parku sú na tento rok nulové. DPB však má snahu o obnovu vozového parku, aby poskytol cestujúcim dostatočný komfort a kvalitu. V roku 2011 sa pokračovalo v obnove vozového parku, a to modernizáciou trolejbusov a nákupom autobusov pre imobilných cestujúcich.“ Generálkovať by sa malo 10 trolejbusov.
„Riešením by mohlo byť uchádzanie sa prostriedkov z eurofondov podľa vzoru iných európskych metropol. DPB predpokladá využitie dostupných finančných zdrojov z EÚ, ktoré na Slovensko prichádzajú cez rôzne operačné programy. DPB momentálne nie je finálny prijímateľ zdrojov z EÚ, avšak zdroje využíva na rôzne projekty hlavné mesto SR Bratislava. Z týchto zdrojov je možné obnovovať a rozvíjať dopravnú infraštruktúru a vozový park MHD,“ hovorí Vachová.
Jazdené trolejbusy nie, nové možno v roku 2013
Dočasným riešením by mohol byť aj nákup jazdených vozidiel z krajín EÚ alebo zo Švajčiarska. Napríklad rumunské mesto Ploešť zakúpilo nízkopodlažné trolejbusy zo švajčiarskeho Lausanne, bulharské mesto Ruse nízkopodlažné Neoplany z Bazileja, Segedín nakupoval jazdené nízkopodlažné autobusy Škoda, Mercedes a Volvo a rekonštruoval ich na trolejbusy. V súčasnosti obnovuje svoj vozový park napríklad Salzburg a na predaj budú staršie vozidlá. Bratislava zatiaľ nakupovala iba z českých miest, a to jazdené ne-nízkopodlažné trolejbusy rovnakých typov, aké už vlastní.
Problémom pri kúpe „sekáčov“ však môžu byť iné náhradné diely a skutočnosť, že nie vždy sú v ponuke len kvalitné vozidlá. Nové typy tiež musia prejsť homologizačným procesom, a to aj vtedy, ak boli riadne schválené v inej krajine EÚ či vo Švajčiarsku. Voči nákupu jazdených vozidiel tak panuje u časti kompetentných odpor. Pre prestavby autobusov na trolejbusy zase na rozdiel od Segedína nemá Bratislava odborné kapacity.
„Bývalé vedenie podpísalo rámcové zmluvy na nové autobusy, stále však nie je doriešená otázka financovania. Dopravný podnik v súčasnosti nemá inú možnosť okrem žiadosti prefinancovania investícií mestom. Mesto ako finálny prijímateľ môže požiadať cestou fondov prefinancovanie projektov. Na budúci rok aj na rok 2014 pripravujeme projekty na obnovu vozového parku električiek a trolejbusov,“ uzatvára stanovisko DPB.
Všetky ponúkané riešenia sa týkajú stredno- a dlhodobého horizontu. Za ten čas sa priemerný vek trolejbusov zvýši zo 17 na 18-19 rokov a vybuduje sa najmenej jedna nová trolejbusová trať. Ak nedôjde k urýchlenej obnove vozidlového parku trolejbusov či už jazdenými alebo novými, na nových tratiach zrejme nebude mať čo jazdiť alebo sa na ne opäť prevelia trolejbusy z existujúcich liniek.
Valec